Nokia som investeringsobjekt (Del 4)

Min helglånga tråd. Ni blir nog glada att veta att jag har hittat en teknik för att dölja den, så ni kan antingen läsa den eller hoppa över den. Hoppas den gillar den…
Jag tycker den håller lite bättre kvalitet än mitt senaste försök!

Ämnet är “The Accelerated Nokia Thesis”
(Gemini inkluderad)

Sammanfattning

The Accelerated Nokia Thesis

Historiskt sett har Wall Street betraktat Nokia som en trögrörlig, cyklisk leverantör av telekomhårdvara. Men skärningspunkten mellan Jensen Huangs vision om fysisk AI (Physical AI) och ett massivt, Wall Street-backat infrastrukturfinansieringskonsortium på 500 miljarder dollar vänder upp och ner på den traditionella tidslinjen.

Medan Nokias avdelning för nätverksinfrastruktur (Network Infrastructure, NI) driver explosiva intäkter i dag genom att försörja centraliserade hyperscaler-datacenter, möter den allvarliga fysiska flaskhalsar (tillgång på mark, energi och elnätsbegränsningar).

Omvänt är Nokias avdelning för mobil infrastruktur (Mobile Infrastructure, MI) en spänd fjäder. Genom att utnyttja befintlig tornfastighet kan MI kringgå förseningar i datacenterbyggen och snabbt förvandla det globala radionätet (radio access network) till en planetomspännande, AI-dator med låg latens.

:chart_increasing: Del 1: Status Quo (NI vs. MI)

Nokias verksamhet är fundamentalt uppdelad i två stora motorer med mycket kontrasterande tillväxtprofiler:

Network Infrastructure (NI) [Nuvarande motor]: Drivs av omedelbara krav på generativ AI. NI:s optiska, IP- och fasta nät fångar upp massiva spillover-effekter från hyperscalers. Detta segment samlade nyligen på sig en orderbok på 2,8 miljarder euro, vilket fungerar som Nokias omedelbara kassaflödes- och tillväxtmotor.

Mobile Infrastructure (MI) [Framtida motor]:
Hemvist för Nokias inhemska AI-RAN-plattform (Radio Access Network) och 6G-utveckling.

Traditionellt har marknaden antagit att MI skulle växa långsamt eftersom kapitalansträngda teleoperatörer (Telcos) lider av “5G-investeringströtthet” och drar sig för dyra, hårdvarutunga “gaffeltrucksuppgraderingar” (forklift upgrades).

Del 2: Omramningen via Jensen Huang & fysisk AI

Jensen Huangs narrativ vid Goldman Sachs Communacopia-evenemang ändrar tidslinjen från en långsam, linjär utrullning till en aggressiv J-kurva.

Kravet på fysisk AI (Physical AI): Övergången från digitala chattbotar till fysisk AI (autonoma fordon, robotik och smart tillverkning) introducerar icke-förhandlingsbara krav på latens. För att bearbeta bråkdelar-av-en-sekund-beslut på ett säkert sätt kan data inte färdas hundratals miles till ett centraliserat datacenter. Den måste bearbetas i nätverkets utkant (edge).

Tornet som en AI-fabrik: Telekomtorn representerar den enda fastigheten som kan leverera denna närhet för edge-computing. Nokias inhemska AI-RAN-plattform (som samutvecklats via ett djupt samarbete med NVIDIA) integrerar grafikkort (GPUs) i cellplatser och omvandlar traditionella, enskilda telekom-kostnadscentraler till distribuerade AI-datorfabriker som kan hyra ut beräkningstoken till lokala företag.

:bar_chart: Del 3: Wall Street-katalysatorn (fonden på 500 miljarder dollar)

Den absoluta vändpunkten för Nokia-investerare är skapandet av det AI-infrastrukturfinansieringskonsortium på 500 miljarder dollar som backas upp av NVIDIA och Wall Street-jättar som BlackRock, Blackstone, Apollo, Brookfield och KKR.

Att kringgå telekomflaskhalsen: Telekomoperatörer behöver inte längre rasera sina balansräkningar för att uppgradera till AI-RAN. Wall Street klassificerar accelererad beräkning som en investeringsbar tillgångsklass (som vatten eller el). Detta konsortium finansierar infrastrukturutbyggnaden direkt, vilket gör det möjligt för operatörer att förvandla cellplatser till AI-fabriker med minimalt förhandskapital.

Hastighetsfördelen: Medan NI:s centraliserade datacenter tar år på sig att få miljötillstånd och säkra anslutningar till enorma elnät, kräver MI-uppgraderingar helt enkelt att äldre basband byts ut mot GPU-accelererade Nokia-moduler i redan befintliga torn. Wall Streets kapital kan därför sättas in i MI exponentiellt snabbare.

Del 4: Betydelse för suverän försvarsförmåga

Nationell säkerhet fungerar som en massiv makromedvind. Regeringar och försvarsallianser kan inte vänta på kommersiella tidslinjer för att säkra sina suveräna AI-nätverk. Genom sin dedikerade enhet Nokia Defense tillhandahåller Nokia härdade, tåliga AI-edge-noder som kan utföra oberoende kinetiska mesh-nätverk. Med uppbackning från offentlig-privata partnerskap via Wall Street-fonden är den suveräna försvarsupphandlingen redo att finansiera omedelbara, lokala utrullningar av Nokia-infrastruktur för att skydda nationella leveranskedjor från utländska sårbarheter.**

:right_arrow: Slutsatsen

Nokia handlas till 9,56 euro, prissatt som ett äldre hårdvaruverktyg. Om Wall Street och NVIDIA framgångsrikt genomför sin rit för att behandla det globala radionätet som en outnyttjad fastighetstillgång för distribuerad AI-bearbetning, kommer MI-sidan av verksamheten inte bara att komma ikapp NI – den kan helt överskugga den i både intäktshastighet och mjukvarudrivna vinstmarginaler.**

När Scott Bessent säger att “ingenting annat skulle ha betydelse” om vi förlorar AI-racet, belyser han att hårdvara utan omedelbar, kognitiv intelligens är föråldrad. Nokia är det enda västerländska företaget som kan leverera det allestädes närvarande fysiska fotavtrycket (torn) i kombination med den accelererade beräkningsarkitekturen (NVIDIA AI-RAN) som krävs för att hantera hot på flera domäner. Om USA och Nato inser att en Gyllene Kupol kräver ett okrossbart, intelligent edge-kommunikationslager för att överleva kinesiska AI-drivna mättnadsattacker, upphör Nokias MI-segment att vara en telekompott – det blir det bokstavliga nervsystemet för västerländsk suverän överlevnad.

14 gillningar

Nokia stiger tillbaka in i Eurostoxx 50-indexet den 21 september. Indexfonderna är på köpsidan, så det ska bli spännande att följa!

10 gillningar

[quote="Lexus, post:1874, topic:73687"]\nJa samalla kannustan kaikkia miettimään tilannetta niin että mikäli Nokian IP ja optinen puoli saavuttavat hypeä mitä se voisi tarkoittaa osakekurssille ja tehdä jonkinlaiset suunnitelmat asian varalle. Ja toisaalta mitä voisi tapahtua mikäli AI-RAN samaan aikaan saavuttaa vahvaa huomioita. Itse olen laatinut tällaiset ajatukset tulevaa varten. Eli olen asettanut tietyt tasot joilla aion myydä mikäli nuo tasot saavutetaan.\n\n[/quote]\n\nAtt dra både mobil- och fasta nät samtidigt är en del av min egen investeringstes. Detta borde ske någon gång mellan 2028 och 2032, eller så sker det kanske aldrig, men Mobila nät kommer att värderas annorlunda. Nvidia är dock med både inom Mobilt och fasta nät (inklusive allt som utnyttjar ljus eller ethernet), men Nokia klarar sig också bra på egen hand. Nokias investeringar i USA kan hänga ihop med en tes där Nvidia undersöker om det kan göra Nokia till en del av sin infrastruktur och vilka åtgärder som krävs för att genomföra det.\n\n“explore opportunities to incorporate Nokia’s data centre switching and optical technologies in NVIDIA’s future AI infrastructure architecture.”\n\nAllt detta förutsätter förstås att erövringen av marknadsandelar inom datacenter och andra fasta nät fortsätter och att flera operatörer är intresserade av Nokias mobila lösning. Inför övergångsperioden 5G–6G har Nokia verkligen ett mycket intressant alternativ med alla sina möjligheter, och Nvidia.\n\nOm jag inofficiellt skulle få fråga, så skulle jag vilja veta vad du själv anser är en lämplig säljnivå? Enligt min mening gick du ut för tidigt tidigare, men du gjorde förvisso en god vinst på det när du kunde köpa tillbaka billigare.

5 gillningar

Jag har olika scenarioriktlinjer och har ställt in olika triggers. Jag är ett sådant specialfall att jag handlar (treidar) hela tiden. Förra veckan köpte och sålde jag nog varje enskild dag – det vill säga jag utnyttjade den höga volatiliteten och tog en bit emellan.

Men visst, jag minskar mer substantiellt när det stiger tillräckligt mycket över uppåtgående glidande medelvärden, och köper sedan när det faller tillbaka. Den totala positionen förblir dock oförändrad.

Å andra sidan minskar jag den totala positionen för första gången i ett scenario där nya toppar inte nås, utan vi stannar under dem. Därefter finns det steg som jag har tittat på i förväg, men med just det i åtanke vad det fundamentala läget är. Hur mycket en omprissättning kan ske vid en given punkt.

Baserat på detta klarnar det säkert inte helt än.. :sweat_smile: Å andra sidan tänker jag inte helt avslöja mina tillvägagångssätt.

9 gillningar