[quote="Tnokka, post:1778, topic:73687"]\nkuka maksaa edge-AI:n laskennasta ja miksi olisi halvempaa tehdä se tukiasemassa kuin suuressa datakeskuksessa? Kuka kerää lopulta “voitot”.\n[/quote]\n\nDen ekonomiska sidan av AI-RAN kan delas in i tre olika områden:\n\n1) Förbättring av nätverkets egna prestanda, där värdet främst kommer från besparingar snarare än nya intäkter\n\na) Spektrumeffektivitet: Om AI-algoritmer, i enlighet med Nokias prognoser, kan fördubbla datakapaciteten per befintligt frekvensband, kan det uppstå avsevärda besparingar för operatörerna. Samma trafikvolym kan hanteras mer effektivt utan ett motsvarande behov av att skaffa mer spektrum eller bygga nya basstationer. Detta är särskilt relevant i trånga stadsmiljöer. Egentligen handlar detta inte om huruvida beräkningen är billigare i en basstation än i ett stort datacenter. RAN-signabehandling utförs ändå nära nätverkskanten på grund av realtids- och latenskrav. Det som är mer väsentligt är om den extra investeringen i GPU-hårdvara ger tillräcklig nytta genom bättre spektrumeffektivitet och nätverkskapacitet.\n\nb) Nätverkets programmerbarhet och flexibilitet: GPU-basering gör det enklare att uppdatera och optimera nätverksfunktioner med programvara utan ett ständigt behov av att förnya fysisk utrustning.\n\n2) Nokias egen kostnadsstruktur: besparingar inom kretsdesign\n\nGenom att gå över från den egna baseband-kretsutvecklingen (ABIP var sista produkten) till Nvidias GPU-plattform kan Nokia minska sitt beroende av egen kretsdesign och i stället förlita sig starkt på det skalbara Nvidia-ekosystemet. På så sätt kan Nokia minska de FoU-kostnader som är kopplade till den egna kretsdesignen, vilket sannolikt har utgjort en betydande del av Radio Networks FoU-kostnader (totalt 2 076 miljoner euro år 2025). Detta skulle kunna vara en strukturellt betydande besparing, vilket är särskilt relevant med tanke på Radio Networks försvagade rörelsemarginal (5,5 % år 2024 och 2,8 % år 2025). Besparingarna förverkligas naturligtvis bara om tillräckligt många operatörer anammar Nokias erbjudande.\n\nSom motvikt innebär övergången till Nvidias plattform också ett beroende av Nvidia när det gäller prissättning och tillgång. Nokia förlorar en del av den förhandlingsposition som det egna chipet gav, och en del av besparingarna kan med tiden kompenseras i inköpspriset för komponenter om efterfrågan förblir ansträngd. Men i Nokias situation har de ekonomiska realiteterna sannolikt tvingat fram en dygd av nödvändighet. Å andra sidan kan Nvidia-beroendet minska på lång sikt om GPU-baserade plattformar blir branschstandard och det uppstår flera kompatibla leverantörer på marknaden. I så fall skulle Nokia inte vara bundet till en enda leverantör på samma sätt, trots att man har avsagt sig den egna kretsutvecklingen.\n\n\n3) Utnyttjande av basstationen som plattform för AI-beräkningar och applikationer\n\na) Uthyrning av kapacitet: Detta är enligt min mening klart den osäkraste delen i AI-RAN-affärscasen. I princip skulle outnyttjad GPU-kapacitet under mobilnätets tysta timmar kunna hyras ut till hyperscalers eller andra företag som är i behov av tunga beräkningar, t.ex. för LLM-inferens där debitering sker baserat på antalet bearbetade tokens, men i princip även för andra beräkningsarbetslaster. I praktiken finns det gott om utmaningar: basstationer har sällan extra utrymme eller strömkapacitet för tunga beräkningsenheter. Dessutom är det distribuerade basstationsnätet, där anslutningar och resurser varierar beroende på plats, ett mycket sämre alternativ för många vanliga AI-beräkningsuppgifter än en hyperscalers egna centraliserade datacenter.\n\nb) Edge-beräkningar med låg latens: Autonoma fordon på marken och i luften kan dra nytta av beräkningar nära användaren. Men det kommer knappast att generera enorma volymer under de närmaste åren.\n\nc) Plattform för tredjepartsutvecklare (dApps): Nokia öppnar upp det lägre skiktet av RAN via det nya E3-gränssnittet för partners som Cohere, vilka skulle kunna bygga nya applikationer direkt ovanpå basstationen. Intäktsmodellen är inte offentlig än, och detta påminner om Core Softwares (tidigare CNS) Network as Code-initiativ, kring vilket det inte har förts särskilt mycket oväsen när det gäller intäkter. Man kan anta att de eftersträvade intäkterna skulle delas mellan applikationsutvecklarna, operatörerna och Nokia.\n\nSLUTSATSER \n\nDen starkaste investeringstesen för AI-RAN är kanske inte att Nokia förvandlar miljoner basstationer till små datacenter. Förbättringen av nätverkets effektivitet och Nokias möjlighet att minska sin egen FoU-satsning på kretsdesign förutsätter ingen separat extern marknad för beräkningstjänster, utan deras ekonomiska berättigande kan uppstå redan genom att AI-RAN blir vanligare i Nokias ordinarie RAN-verksamhet. Försäljningen av beräkningskapacitet och applikationer till utomstående är å andra sidan en extra option för framtiden, eftersom den är beroende av om det över huvud taget finns tillräckligt med betalande kunder för dem.\n\nDet finns också risker som är värda att ha i åtanke: om AI-RAN verkligen skulle fördubbla spektrumeffektiviteten kan det kannibalisera på Nokias traditionella affärsområde för kapacitetsutökningar, vilket skulle kunna motsvara flera års trafiktillväxt i en årlig takt på 20–30 procent. En möjlig åtgärd för att mildra detta vore en övergång till användningsbaserad eller löpande prissättning, som kopplas till den faktiskt producerade kapaciteten i stället för engångsförsäljning av programvara. Vad gäller konkurrensen kan å andra sidan Nokias tidigt uppnådda starka kundposition hjälpa till att dämpa effekterna av mjukvarustandardiseringen om GPU-baserade plattformar med tiden blir branschstandard.
De omfattande kommersiella avtalen är explicit utformade för att vara villkorade av empiriska prestandadata från pilotprojekten 2026.
Momentum har ökat avsevärt, där 10 stora globala operatörer har ingått formella avtal om samutveckling av AI-RAN och distributionspipelines med Nokia.
Påverkan på 6G-blueprinten (6G Blueprint): Operatörerna använder dessa tidiga pilotavtal för att skriva in sina egna specifika krav direkt i Nokias programvarukod innan de globala 6G-arkitekturstandarderna låses fast permanent 2027–2028.
Om Nokia empiriskt kan bevisa sina utlovade 50 % till 100 %+ ökningar av spektralkapaciteten och visa att uthyrning av torn-GPU:er (tower GPUs) kompenserar för energikostnaderna, kommer det att utlösa en lavin av mångmiljardrullande kommersiella utrullningar som startar 2027.
Hit skulle jag också ta med (eller det fanns ju där) tokenisering när det finns ledig bandbredd för det, t.ex. på natten eller liknande.
Det lönar sig att bolla med AI, jag använde själv t.ex. det inhemska antalet basstationer på 10k som exempel, och resultaten nu / med nuvarande kunskap är intressanta vs. en riktig datacenter och teknik/GPU:er utvecklas..
Och när en större operatör har tio gånger så många sådana
Jag slänger bara in detta från ChatGPT:
Alltså kunde hela Elisas nätverk med 10 000 basstationer i denna konservativa modell vara ungefär:
1 M token/s
vs.
2,8 M token/s / MW
i ett modernt GB300-datacenter.
Har ingen aning om uppskattningen ens är i närheten (“ballpark”), men det är intressant ![]()
Jag tror att det finns massor av alternativ där ute för att monatisera AI-RAN. Jag är säker på att vi får höra mer i början av september. dApps verkar vara ett extremt gångbart alternativ…
Det finns definitivt mycket mer i det än vad som för närvarande är allmänt känt (som du förklarade). Ett nativt AI-RAN-perspektiv ser masten som ett mycket effektivt, distribuerat neuralt nätverk där beräkningskraft integreras direkt i själva uppkopplingen. Till exempel kan AI-RAN-nodsutrustning med DSX-programvara omedelbart samla in lokal miljötrafik, filtrera bort brus och bara skicka vidare kritisk metadata till huvudmolnet.
Länken nedan ger en ganska bra förklaring av vad dApps är och hur de passar in väl i den öppna, AI-nativa RAN-arkitekturen.
Intressant nytt inlägg från den här killen på X. Det är värt att läsa de två Grok-sammanfattningarna under hans inlägg också.
https://x.com/trailauditor/status/2094050736015294626
Elon sa just att ~15 GW AI-beräkningskapacitet som produceras 2027 inte kan slås på under 2027.
Inte ett $NVDA- / $AMD-chip-problem.
Transformatorer, kablage, vätskekylning, kylaggregat och komplex nätverksstruktur (networking).
Det sista ordet är $NOK:s linje.
Marknaden tillbringade två år med att prissätta $NVDA $AVGO $MRVL.
Den tvingas först nu att prissätta den infrastruktur (fabric) som förvandlar dessa GPU:er till ett kluster.
Den infrastrukturen är $CIEN $COHR $LITE $AAOI och $NOK leder redan eller delar ledningen för campus-/metro-/long-haul-lagren av den, med ICE6 och ICE7 under leverans.
Kom ihåg att $NOK fortfarande prissätts som $ERIC.
När jag byggde om optikmarknaden från grunden (från elektricitet och uppåt) just av denna anledning.
Jag använde 10 GW som bas och 16 som “bull” eftersom jag bara räknar kapacitet som faktiskt slås på.
Elon säger nu att ~15 GW av 2027 års beräkningskapacitet byggs och sedan förblir inaktiv. Det gör “bull”-caset mer intressant.
Nokia nämndes. Fler sådana till Europa tack.
Nokia ansvarar för datanätverket för den nya superdatorn LUMI-AI, som upphandlats av det europeiska gemensamma företaget EuroHPC och som sammankopplar beräknings- och lagringsresurserna.
Superdatorn LUMI-AI, som placeras i Kajana (Kajaani), kommer att fungera som en del av det bredare europeiska initiativet för AI-fabriker (AI Factories) och beräknas tas i drift under andra halvåret 2027.
Hur stor kan en realistisk uppskattning av network-andelen i datacenterbyggnationer vara nuförtiden? Enligt AI är det 10–15 %, men man kan tycka att det borde vara på uppgång. Jag vet inte hur ofta DCI ingår i datacenterbudgetarna. Förhoppningsvis sällan.
Det är fantastiskt att man i Europa håller konkurrensandan vid liv och inte köper allt från Nvidia och deras datacentermaffia.
Och att Nokia får spela med bevisligen även andra, med tanke på det som jag tror är en oundviklig framtida uppbrytning av Nvidias monopol. Jag har en sorts avslappnad känsla när jag vet att Nokia håller allting öppet för alla och, med mobila affärer som läxa, strävar efter att undvika alla tecken på vendor lock-in.
Det är säkert lätt att köpa produkter från Noksu när säljarna entusiastiskt förklarar att det bara är att ersätta de här våra enheterna med bättre i framtiden om ni hittar några, inget hindrar det, men om ni köper hela paketet av oss ändå, så får ni det kanske åtminstone billigare. Och ett gott skratt på det förstås. ![]()
Fast måste man nog säga att man på MN-sidan (Mobile Networks) nu står helt på ett kort, det vill säga är beroende av Nvidia. Jag vet inte om du menade det där eller om du tänkte på historiken när man var beroende av Intel.
Jag har samma uppfattning att 10-15 procent av kostnaderna går till IP och optiska nätverk. Och visst kan man tänka sig att det ökar i takt med att mängden optik ökar i datacentren.
Det finns ju sådana här. Jag använder AI \~2h om dagen, varav det mesta på jobbet, det vill säga mer än sociala medier. Åtminstone på fritiden.
AI är för närvarande Google 2.0 och i framtiden mycket mer.
För tillfället erbjuder radions färdiga infrastruktur och distribuerade energiförbrukning en intressant möjlighet även för hyperscalers, vars datacenter och datacenterprojekt har fastnat på grund av höga belastningar och en infrastruktur som väntar på sig själv. Datakraft som placeras i kanten (edge) kan också hjälpa till att förutsäga och dämpa kraven på ökande AI-trafik, tills operatörerna hinner bygga ut mer fiber. Senare kommer applikationer som kräver edge computing att börja dyka upp, eftersom edge-infrastrukturen finns på plats, så utvecklingen av applikationer och därmed den verkliga kommersialiseringen av edge computing kan bli lönsam.
Enligt min mening ganska bra riktmärken för produktens intresse (5G/6G) även om jag gör inlägget lite kort.
Jaha, Nokias come back-försök till EuroStoxx50 är snart avgjort.
Teoretiskt sett skapar indexnära fonder som ETF:er köptryck, om de inte har förutsett det ifall de är säkra på saken.
Idag avgörs om Nokia kommer tillbaka till Euro Stoxx 50-indexet.
Vissa verkar ha ett starkt intresse av att det INTE ska komma tillbaka dit… aktien -4 %
Jag syftar främst på Nokias öppna system, där allt från Nokia fungerar absolut bäst (framtiden), men där du kan byta ut vilken del som helst, eller till och med alla, mot en konkurrents produkt utan kompatibilitetsproblem. Operatörerna ville inte binda sig till en enda leverantör, och jag ser samma sak framför oss när det gäller datacenter, och därför förväntar jag mig också att Nvidias monopol kommer att brista.
Om Mobile Networks inte börjar leverera resultat tillsammans med Nvidia, kommer den sannolikt att säljas. Möjligen till Nvidia. USA har ännu inte ett eget mobilföretag på papperet, och jag tror att 5G/6G kommer att vara en mycket stor del av framtidens krigföring med edge computing (reunalaskenta).
Jag skulle ändå vilja hoppas att Nokia inte har övergett sina purpose-built-radioenheter, utan att de åtminstone behåller ReefShark som en del av portföljen med tanke på 6G, med tanke på att utvecklingen redan för ett år sedan hade kommit så långt. 7G-världen ser redan helt annorlunda ut och gränssnittet är förmodligen öppet även för AMD vid det laget.
Om Nokia verkligen har övergett sin egen utveckling är detta kanske ett tillfälle, som vi har sett förr, att sälja en affärsverksamhet som redan ligger för döden till ett bra pris.
Jag anser ändå att 5G/6G kommer att genomgå ett skifte och jag skulle inte jämföra den nuvarande situationen med mobiltelefonaffären. Lundmark (Hotard/hallitus)* vägrade också att sälja mer än 3 % till Nvidia. Kanske var det en signal om att man vill behålla den unika end-to-end-uppställningen. Dålig signal förstås om hela företagets framtid liksom hänger på om Nvidia överhotade bryr sig om småpengar.
Som jag konstaterade i den långa AI-RAN-finansanalysen ovan, har AI-RAN tre sinsemellan skilda ekonomiska dimensioner: förbättringen av operatöreeffektiviteten i nätverket, potentiella kostnadsbesparingar från Nokias egen chiputveckling, samt användningen av basstationen som en plattform för AI-beräkningar och applikationer.
Genom samarbetet med Nvidia avsäger sig Nokia den kontroll och förhandlingsstyrka som den egna chiputvecklingen gav, men som kompensation får man tillgång till ett enormt GPU-ekosystem och kan minska sin betydande FoU-börda relaterad till chiputveckling för att stärka den mycket låga rörelsemarginalen inom mobilverksamheten (2,8 % år 2025). Om GPU-baserade plattformar med tiden blir branschstandard kan Nvidia-beroendet också bli mindre problematiskt om det dyker upp fler alternativa leverantörer. Med tanke på den svaga lönsamheten inom mobiler tror jag att Nokia gjorde en dygd av en nödvändighet vad gäller AI-RAN.
Å andra sidan kan AI-RAN:s högre spektrumeffektivitet kannibalisera Nokias nuvarande affärsverksamhet för kapacitetsutökningar genom att minska behovet av hårdvaruuppgraderingar. Lösningen skulle kunna vara att affärsmodellen skiftar från engångsuppgraderingar av kapacitet till exempelvis årliga mjukvarulicenser, vilket skulle göra det möjligt för Nokia att få återkommande intäkter från det mervärde som AI-RAN skapar. Slutligen är det avgörande hur stor del av det ekonomiska värde som AI-RAN genererar som hamnar hos operatören, Nvidia och Nokia. Många frågor saknar fortfarande svar.
Kanske jag missförstod, men varken Nokia eller någon annan har ett sådant system där “du kan byta vilken bit som helst, eller till och med alla, till en konkurrents produkt”.
Till exempel har Nokia cirka 15 000 Nokia-proprietära (Nokia proprietary) 4G/5G-funktioner. I marknadsföringen kan man tala om öppenhet, men fullständig eller ens tillräcklig funktionalitet uppnås endast med Nokias utrustning.
Att komma med i Eurostoxx har åtminstone de senaste åren inte alls varit någon säker uppgångskatalysator. Ibland har aktierna gått ganska ordentligt neråt.
Stora nyheter, är det bra för $NOK?
Motiveringarna är tydliga.
AI-RAN förvandlar mobilnäten till en AI-beräkningsplattform
-
Vad det handlar om: AI-RAN (Radio Access Network + KI-beräkning) kombinerar nätverkstrafik och KI-exekvering på samma hårdvara. Det möjliggör utnyttjande av basstationernas och nätverksinfrastrukturens lediga beräkningskapacitet (fallow capacity) för distribuerad KI-inferens när nätverkstrafiken är lägre.
-
Affärsmodellens omvandling: För operatörerna erbjuder detta en väg bort från den ständigt pengaslukande investeringscirkeln i nätverk (cost center). Basstationerna blir en geografiskt distribuerad KI-plattform som skapar nya intäkter (revenue generator) direkt för industrins, robotikens och logistikens behov.
-
Stor strategisk skiljelinje:
-
Nokia & NVIDIA: Satsar på djup integration. Nvidias investering på 1 miljard dollar i Nokia driver en modell där Nokias RAN-programvara körs på Nvidias arkitektur och basstationerna fungerar som KI-beräkningsnoder.
-
Ericsson: Betonar hårdvaruoberoende och flexibilitet (Cloud RAN på COTS-hårdvara eller med sin egen kiselarkitektur).
-
-
Varför just nu: Fokus inom KI flyttas från gigantiska centraliserade datacenter mot edge computing (edge/physical AI), där strömförbrukning, latenser och datalokalisering driver beräkningarna närmare användare och enheter.
AI-RAN ger operatörerna en andra chans att fånga värde i KI-ekonomin istället för att bara spela rollen som “dumt rör” (“dumb pipe”).
Det här är det väsentliga. Går det till så här?
SoftBank’s mobile revenue, he said, is declining while infrastructure investment remains unavoidable. “So we keep investing in the infrastructure, but the revenue is declining.” AI-RAN, he said, could shift infrastructure “from a cost center to the revenue generator.”
Jag lyfter fram detta lite, eftersom jag vid första anblicken kom att tänka på det tidigare avtalet med Nscale. Och åtminstone själv förväxlade jag det med det baserat på skärmdumpen.\n\nUtgångspunkten är att Anthropic tydligen har hamnat i en kapacitetsbrist när de ingick sitt andra stora avtal med en neocloud-leverantör. Det vill säga dessa två avtal:\n\n1. Lambda-avtalet (\~35 miljarder ):** Beläget i Texas (Nueces County). Som byggare agerar **Hut 8**, som förvandlats från kryptogrävare till datacenterutvecklare, som hyresvärd **Nvidia** (som innehar själva datacenterhyresavtalet), som operatör neocloud-bolaget **Lambda** och som slutanvändare **Anthropic**.\n2. **Nscale-avtalet (\\~45 miljarder ): Beläget i West Virginia. Även här hyr Anthropic kapacitet av Nvidia via Nscale.\n\nOch även här handlar det troligen om ett ganska kreativt finansierings- och uthyrningsupplägg, där Nokia inte har någon roll. Med Nscale har Nokia visserligen ett avtal där de antagligen fungerar som leverantör på IP- och optiksidan – alltså även i det här fallet. Med Lambda finns det uppenbarligen inget avtal, men när marknaden växer får Nokia möjligen sin del av det också.\n\nTidigare har detta för Nokias del handlat om DCI/scale-across-affärer, det vill säga att Nokia har sammankopplat datacenterkampus. Framöver är det stora hoppet, åtminstone för egen del, att Nokia också tar sig in på den nya scale-up-marknaden, det vill säga nätverken internt i datacentren. Jag ser ivrigt fram emot information om detta redan under september månad. Förhoppningsvis bjuder ECOC 2026 på det.
Det var ett lite rörigt inlägg. Jag syftar främst på fasta nätverk, det vill säga till exempel en hel switch eller router, eller till och med anslutningar från ände till ände (end-to-end). O-RAN är inte fullt så öppet som man kan tro, men för närvarande är jag mer intresserad av annan hårdvara därememot, eftersom jag anser att Mobile är en död ko som bara kan ge upphov till positiva överraskningar / förvandlas till en levande enhörning. Jag syftar främst på utvecklingen av SR Linux och end-to-end-anslutningar.
För att inte glömma: från och med idag leder Emma Falck MI. Länk
Och här är rekryteringsmeddelandet.
Det verkar som om information har nått marknaden om att Nokia har kommit tillbaka till Euro Stoxx 50-indexet. Det måste jag kolla upp.
Japp, så är det.
Det ska bli spännande att se vart aktiekursen tar vägen nu med tanke på tidigare gånger… den här köptes nog redan i mars-maj. ![]()
Så jag skulle inte bli förvånad om aktien sjunker i all sin ologiskhet i morgon.