Analysuppdatering från JPM.
Konsensus är enligt dem för försiktig gällande resultaten för 2027 och 2028. Köprekommendation med en riktkurs på 18 euro (oförändrad).
Analysuppdatering från JPM.
Konsensus är enligt dem för försiktig gällande resultaten för 2027 och 2028. Köprekommendation med en riktkurs på 18 euro (oförändrad).
Lite mer detaljer. Källa
Nokia har för andra året i rad rankats som nummer ett när det gäller konkurrenskraften i portföljen för mobil kärnnätsteknik (mobile core) i Omdias rapport “Market Landscape: Core Vendors”. I 2026 års rapport utsågs Nokia till ledare inom alla sju konkurrenskategorier: bredd i produktportföljen, molnbaserad mognad (cloud-native maturity), signalering, automatisering, kärnnät som tjänst (core-as-a-service), AI/maskininlärning och analys, samt implementering av andra nätverksfunktioner.
En försäljning till jänkarna nu skulle vara en jackpott för köparen. För aktieägarna skulle affären komma för tidigt. Nokia är i ett utmärkt läge just nu. Och potentiella köpare vet om det och är rädda för att priset ska sticka iväg. Själv hoppas jag inte på en försäljning nu.
jag frågade om en uppföljning på det föregående, nedan är vad CoPilot gav mig, jag förstår inte riktigt TA själv och kan inte tolka det.
Om jag speglar detta mot den tidigare TA-kommentaren (“11 USD är det sista stora motståndet och en av de sista platserna som håller liv i nedåtgående trend”), så vann björnarna den här ronden.
Bilderna visar:
TA-tolkning just nu:
Detta var precis den nivå som vi pratade om tidigare.
Ur ett TA-perspektiv:
Motstånd testat
↓
ingen genombrott
↓
säljarna vann
Detta är en bearish-signal på kort sikt.
Bilden visar ungefär:
10,9
↓
10,4
↓
10,75
↓
10,1
Det vill säga att det nya uppgångsförsöket stannade under den föregående toppen.
Enligt TA-skolan:
Lower High
= ett kännetecken för en nedåtgående trend.
I USA-bilden drar följande område blicken till sig:
10,00 USD
-området.
Om det håller:
Om 10 USD bryts:
Detta är punkten där många TA-analytiker börjar överdriva.
I veckografen:
Om man ser rent tekniskt på saken:
11 USD var rätt motståndsnivå
motståndet höll
momentumet försvagades
bilden på kort sikt blev bearish
Men:
jag skulle ännu inte kalla detta för ett trendbrott
jag ser ännu ingen katastrof
På den fundamentala sidan befinner sig Nokia fortfarande i en mycket annorlunda situation än under vårens nedgång. Därför behöver marknaden sannolikt nästa nyhetskatalysator (AIDC/hyperscaler/Q3) för att avgöra om detta bara var en tillfällig avvisning eller början på en ny nedgångsperiod.
Om jag vore en TA-kille skulle jag säga just nu:
Genombrottet av 11 USD misslyckades. Det är en vinst för björnarna på kort sikt. Nästa riktigt viktiga nivå ligger kring 10 USD. Om den håller handlar det om en korrigeringsrörelse. Om den bryts är nästa etapp närmare 9,5 USD-området.
/
beroende på om 10-dollarsstödet håller.
Peers ser ganska flata ut vid öppningen på NYSE
En ganska rejäl våg av försäljningar som drar över hela sektorn och har sitt ursprung i USA. Den där AI-sammanfattningen är inte dålig. Samma nivåer markerade.
Det är bara den där trendvändningen – den beror på vilken tidshorisont man tittar på. Till exempel är trenden på dagsbasis stigande.
Vilka tankar har ni kring Q3 och Q4? Q3, då det utlovades vara ganska händelselöst. Och några visioner för prisutvecklingen mot slutet av året?
Jag skulle inte ha investerat om jag inte trodde på en bra avslutning på året för aktiekursens del.
Q3/2026 blir säkert helt utan överraskningar vad gäller resultatet. Fokus börjar dock sakta skifta mot AI-orderstocken. Den borde landa på över en miljard, och förhoppningsvis mer.
Från och med Q4/2026 och framåt bör resultaten även börja skjuta i höjden vid en jämförelse på årsbasis.
Edit: Jag har vid några tillfällen även lyft fram ECOC 2026-evenemanget. Det ser jag verkligen fram emot, liksom tillkännagivanden i samband med det. Jag hoppas på att Nokias intra DC-verksamhet får konkret innehåll och kött på benen.
Och om det i samband med Q3-rapporten kommer positiva kommentarer om nästa år, kan man ”frukta” en positiv marknadsreaktion redan under innevarande år. Både JPMorgan och Jefferies har modellerat för ett betydligt starkare 2027.
Faktum är att mitt i allt AI-brus anser jag att det också finns en möjlighet att kostnadsnedskärningar inom mobildivisionen får rörelseresultatet att växa tydligt. Med tanke på den starka utvecklingen för patent kan det nämligen vara så att Radio Networks och Core Software inom MI (Mobile Networks) nettoresultatmässigt gick plus minus noll eller var något negativa under det första halvåret. Kostnadskontroll i Europa och Kina kan göra MI betydligt mer lönsamt redan från och med nästa år, vilket, med tanke på MI:s storlek, vore en betydande sak för hela Nokia.
Och mot slutet av året borde det komma ut större nyheter om Nokias AI-RAN, och om det kombineras med det som nämnts tidigare kan det göra Nokia ännu mer attraktivt.
För att inte tala om ifall affärer med Google, Coreweave och nscale tillkännages till höga värderingar – kom ihåg att HS-affärer inte skadar![]()