Nu när du har återvänt som Nokia-ägare och blivit ett snäpp mer optimistisk, får man fråga om du har gjort några nya beräkningar på när du anser att Nokia återigen är fullvärderat?
Jag har själv aldrig tidigare ägt Nokia, men gick in på €8.058 rent utifrån teknisk analys, eftersom aktien studsat från det glidande medelvärdet på 200 och mönstret ser så tydligt ut. Nåväl, det träffade ganska bra mitt i prick om den här uppgången fortsätter.
Jag har naturligtvis funderat mycket på saken ![]()
Är jag mer optimistisk (bullish) än tidigare? Hmm, kanske en aning eftersom 1) Hyperscalers capex verkar hålla i sig 2) Nya finansieringslösningar garanterar fortfarande att hjulen fortsätter snurra 3) Den optiska sidan håller på att bli en större flaskhals för AI än tidigare och den kommer att behövas ännu mer än vad man tidigare estimerat.
Det tråkiga svaret är dock att jag tycker frågan är högst beroende av vilken tidshorisont man prissätter, naturligtvis. Tidigare sa jag att man med 2028 års resultat skulle kunna motivera en prisnivå på 8–10 euro. Jag tänkte då att Nokia vid den tidpunkten skulle kunna nå en jämförbar rörelsevinst på cirka 4 miljarder. Nu tycker jag fortfarande att de där 4 miljarderna är en mycket rimlig siffra, men sannolikheten/optionen för en högre siffra har enligt mig ökat.
Det är dock mycket som måste hända före 2028 för att man ska kunna värdera resultatet mer exakt: att Nokia befäster sin position som leverantör av essentiell teknik, och dessutom ny sådan. Nu baseras estimatet på 4 miljarder delvis på tilltro och branschens utvecklingsriktning. Analytikernas genomsnitt för 2028 ligger för övrigt nu på cirka 3,5 miljarder euro i rörelsevinst, så med tiden tror jag att detta behöver höjas rejält. Den irriterande aspekten är förstås att Nokia sannolikt kommer att fortsätta med sin konservativa guidning för att kunna överraska positivt i framtiden.
Långa utläggningar, men rent fundamentalt har jag nu lagt en lite högre intervall för 2028. Rent tekniskt är jag naturligtvis medveten om var de tidigare topparna låg, och i ett positivt scenario kan man mycket väl testa dem igen. Och visst går det att känna av en hel del i hur man är villig att prissätta framtiden – om det bär iväg uppåt igen eller inte.
På det sättet uttryckte jag mig vid något tillfälle och jag håller fortfarande helt med, det vill säga att i ett positivt scenario (där man redan prissätter kring 2030) anser jag att Nokias optik- och IP-verksamhet bör tillerkännas ett högre värde än Ciena – tack vare vertikal integration och flaskhalsen i InP-produktionen (indiumfosfid).
Och mobilverksamheten kvarstår som en option som i bästa fall kan utvecklas till något mycket positivt. Men det är för tidigt att bedöma detta – vi får troligtvis inte något konkret förrän 2028. Av någon anledning håller år 2028 på att bli mycket centralt för Nokia, eftersom det är då resultatet borde börja utkristalliseras på ett riktigt fint sätt.
Edit: För att det ovannämnda blue sky-scenariot inte ska missförstås… det är värderat på ett sätt som ett "datacenter-assisterat pris". Om mobilverksamheten skulle utvecklas till en liknande guldgruva (vilket den alltså verkligen inte har varit än), då skulle blue sky-scenariot för Nokia vara 40 euro. Nåväl, nu drar det iväg. ![]()
här kan det finnas affärer på gång i oktober
Och Coherents resultat har kommit ut. Det var också en fantastisk dag på marknaden för aktien idag, men efter att resultatet presenterades i efterhandeln verkade den vända neråt med flera procent efter en initial uppgång.
Huvudsiffrorna ser mycket bra ut i förhållande till prognoserna.
Och föga förvånande: “Co highlighted growing adoption of optical connectivity in AI datacenter architectures as a key growth driver”.
Coherent ser 1Q omsättning $2,2B-$2,4B >COHR
Coherent ser 1Q EPS $1,85-EPS $2,05 >COHRs
Det verkar som att prognoserna för Q1/27 låg på 1,77 i EPS och 2,13 miljarder i omsättning. I förhållande till det är kursreaktionen initialt överraskande. Måste gräva lite mer. Kanske var marknadens förväntningar/viskningar bara ännu högre..
Enligt AI föll kassaflödet från den löpande verksamheten kraftigt trots det starka resultatet - I balansräkningen nästan fördubblades lagret från 1,44 miljarder dollar till 2,58 miljarder dollar. Bolaget binder enorma mängder kapital i råmaterial och komponenter för att möta efterfrågan från AI-datacenter. Även capex, det vill säga investeringar i anläggningar, mer än fördubblades till 1,10 miljarder dollar.
Nordnets val.
Nätverksutrustningsbolaget Nokia planerar att stänga sin forsknings- och utvecklingsenhet i Hangzhou, Kina. Beslutet berör 1 600 anställda, rapporterar Helsingin Sanomat med hänvisning till sina källor.
Enheten, som utvecklar radioteknik, stängs enligt uppgift före årets slut. Nokia informerade de anställda om beslutet på torsdagen. Bolaget ville inte kommentera uppgifterna.
Neddragningen sker samtidigt som Nokia strävar efter att förenkla sin globala verksamhet och genomför två separata besparingsprogram för att stärka sin framtida lönsamhet.
Nokia planerar även personalneddragningar i Europa, men har inte gett närmare detaljer om omfattningen av dessa.
Jag ser själv mycket positivt på nyheten om Kina - det finns otaliga motiveringar - dataläckage, brist på affärsverksamhet (en osynlig styrande hand) och så vidare. Jag undrar bara varför det har tagit så här lång tid.
Jefferies kom igår med en del intressanta kommentarer om Nokia. Översatt till svenska:
NOKIA – Är tajmingen den rätta?
Vi har under de senaste 48 timmarna noterat ett mycket starkt intresse för Nokia bland några av våra viktigaste hedgefonder och long-only-kunder. Vi förutspår:
- en höjning av prognosen för både Q3 och Q4,
- en snabbt växande orderstock,
- accelererande tillväxt inom optisk verksamhet och IP-omsättning, samt
- tillväxt inom Mobile Infrastructure och bibehållna stabila marginaler.
-
Nokias orderingång och orderstock växer snabbt, i takt med att bolaget ökar sin marknadsandel inom både optik och switchar för datacenter. Vi ser följande: 1) en snabbt växande orderstock, 2) accelererande tillväxt inom optiska och IP-nätverk, samt 3) tillväxt och stabila marginaler inom Mobile Infrastructure.
-
Kapacitetsbegränsningar begränsar tillväxtpotentialen för 2026, men betydande ny kapacitet kommer att tillföras från och med andra halvåret 2026.
-
Därför förväntar vi oss att omsättnings- och resultatökningen för Network Infrastructure accelererar under 2027 och 2028.
-
Även Mobile Infrastructure växer för närvarande snabbare än branschen i övrigt.
-
Vi förutspår en vinsttillväxt på över 30 procent för 2027.
-
Kan vi få en överraskande stark prognos för 2027? Nokia har möjlighet att höja sin prognos under Q3, när bolaget har bättre insyn i kapacitetsupptrappningen, och därefter ge en mycket stark prognos för 2027 under Q4.
Yahoo Finance, 14 augusti 2026
Varför Ciena och Nokia stiger tack vare samma data
Slutsatsen är att efterfrågan på sammanlänkning av datacenter (DCI) och koherent optisk transport ökar kraftigt. Under Lumentums telefonkonferens tidigare i veckan sade VD Michael Hurlston:
“Utökning, inferens och träningsapplikationer driver på fullskalig konnektivitet mellan datacenter, samtidigt som politiska och regulatoriska begränsningar gynnar mindre, mer modulära byggen. Dessa två faktorer, bland andra, ökar efterfrågan på våra pumplasarlösningar avsevärt. För att sätta detta i perspektiv: för en stor molnleverantör (hyperscaler) kan nätverkskapaciteten som kopplar samman bara två AI-datacenter fördubbla den totala globala ryggradskapacitet som de byggde under hela det senaste decenniet. För att stödja tillväxten och omfattningen i driftsättningarna har vi säkrat flera långsiktiga kundavtal som hjälpt till att kompensera för våra planerade kapitalutgifter. Vi förväntar oss fortfarande en fyrdubbling av våra leveranser av pumplasrar under de kommande kvartalen för att möta denna eskalerande efterfrågan.”
Det citatet är ljuv musik för företag som Nokia och Ciena. Dessutom sade Coherents VD James Anderson under gårdagskvällens samtal att “Efterfrågan fortsätter bara att stiga för allt som rör DCI eller skalbarhet.” Cisco uppgav att deras enhet för Acacia-optik hade ännu ett kvartal på 1 miljard dollar som var “mycket starkt”.
Det är precis den adresserbara marknaden som Ciena och Nokia säljer till. Cienas senaste kvartal visade en intäktsökning på 39,51 %, där molnleverantörernas intäkter stod för 46 % av det totala, vilket är en ökning med 70 % jämfört med föregående år. Nokias intäkter inom AI och molntjänster under andra kvartalet mer än fördubblades jämfört med föregående år, med 3,2 miljarder dollar i orderingång för AI och molntjänster. Nokia handlas som en USA-noterad ADR.
En annan katalysator för denna grupp verkar vara kommentarer från Wall Street. I går kväll utfärdade JPMorgan en analys om att de starkaste delarna av Ciscos resultat hade positiva implikationer för Nokia, då företaget rapporterade förvånansvärt starka telekomorder. Det är även positivt för Ciena själva.
Tack, Nokia. Förhoppningsvis skärper sig Europa äntligen och omsätter goda avsikter i handling för att stänga ute kineser från europeisk nätverksteknologi.
På Kauppalehtis forum fanns ett referat från en person som har läsrättigheter till artikeln:
- “Jag ser fram emot att träffa Nokias representanter idag”, säger Black…
- Ännu på fredagsmorgonen avslöjade Black inte vilka slags projekt han ska diskutera med Nokia. Alla samtalsämnen är inte ens fastställda, berättar han…
<==>
-
De nordiska företagens roll verkar dock, enligt Blacks åsikt, vara central för att främja USA:s strategiska intressen.
-
“Vi blir tillfrågade om artificiell intelligens och datacenter överallt. Vi vill att framtiden byggs på västvänlig teknologi. Tillförlitliga telekommunikationsbolag är grunden för allt.”
-
“Vi hjälper till med finansiering av bolagen och säkerställer att Nokia eller Ericsson är med och bygger den västvänliga teknologistacken”, säger Black…
-
“Utöver lönsamheten i våra investeringar är våra allierades framgång enormt viktig för oss. När industrin i ett allierat land växer, blir landet en bättre allierad. Det är bättre än att jaga snabba vinster”, reflekterar Black…
…“Samarbetet med finska företag har varit strålande. De öppna och ärliga diskussionerna och viljan att delta i samtalet har varit utmärkt. DFC ser finska företag som fenomenala partners”…
Jag insåg inte att den låg bakom en betalvägg. Jag har också tillgång till dessa, så jag bad AI:n om en “management summary” →
Management Summary
Verkställande direktören för U.S. International Development Finance Corporation (DFC), Ben Black, besökte Finland och träffade bland annat företrädare för Nokia. Besöket understryker Finlands och Nokias strategiska betydelse för USA.
- Nokia och Ericsson ses som betrodda partner i uppbyggnaden av USA:s 5G- och 6G-teknik.
- DFC vill främja västerländska och betrodda teknikleverantörers ställning, särskilt inom telekommunikation, artificiell intelligens och datacenter.
- DFC har cirka 205 miljarder USD i kapital, som kan användas för att finansiera strategiskt viktiga investeringar.
- Verksamheten kombinerar ekonomisk avkastning med USA:s strategiska intressen. Att stärka allierade länders industriella konkurrenskraft ses som ett långsiktigt mål.
- Black betonade att Finland är en mycket attraktiv och pålitlig partner.
Betydelse för Nokia
Besöket är en positiv signal för Nokia. USA strävar efter att bygga en trusted technology stack baserad på företag från allierade länder och minska beroendet av kinesisk teknik. Nokia är en central europeisk teknikpartner i detta sammanhang.
DFC:s intresse sträcker sig utöver telekommunikation till AI-infrastruktur, datacenter och kritisk infrastruktur, vilket kan öppna nya finansierings- och affärsmöjligheter för Nokia.
Undrar om det gick så att avtalen kopplade till den utvecklingsfond som Trump styrde över, samtidigt innefattade en nedläggning av hela den kinesiska forsknings- och utvecklingsverksamheten? För min del stör det mig inte det minsta just nu, och i likhet med många andra har jag förvånats över hur länge Nokia har upprätthållit en så omfattande, alltså en verkligt stor personalstyrka i den kinesiska företagsvärlden, vars metoder och principer för plagiering har varit kända länge.
Naturligtvis lönar det sig samtidigt att se bakom de amerikanska kraven, för att se om det numera finns liknande strävanden där.
Därifrån läcker säkert allt utvecklingsarbete direkt till kineserna. De är sannerligen duktiga på att “låna”. Å andra sidan har landet numera egna, enorma muskler när det gäller utvecklingsarbete. Men nu står vi alltså inför ett större öst-västligt möte än det i Vimpeli.
https://x.com/i/status/2088399604647653718
Åtminstone framkom inget anmärkningsvärt där. I vilket fall som helst är Nokias roll viktig och unik. Och framför allt är den det när vi går över till en optisk era, där vertikal integration och InP-fabriker i USA blir avgörande. Och självklart har deras mobilnät potential att bli ett väsentligt kompetensområde, särskilt eftersom Nokia har valt ett sätt att särskilja sig från andra.
När du nämnde det där med InP är det värt att komma ihåg var råmaterialet främst kommer ifrån.
Världsmarknaden för indium är så liten och koncentrerad att om Kinas utbud försvinner eller blir dyrare skulle det förändra balansen på hela marknaden. Det innebär alltså att Kina har en betydande roll i leveranskedjan.
AI: Enligt USGS uppgick 2025 års produktion av raffinerat indium till cirka 1 100 ton: Kina 760 ton, Sydkorea 180 ton, Japan 65 ton, Kanada 40 ton, Frankrike 21 ton, Belgien 19 ton. Övriga länder står för mycket små mängder.
Det betyder att Kinas andel är cirka 69 %.