Nokia som investeringsobjekt (Del 4)

Jag vet inte vad som är på gång härifrån, men jag tänker läsa det när det är dags. Han har ganska många följare, och dessutom en hel del smart folk i följarskaran.

Och sedan är det värt att notera detta event. Själv förväntar jag mig tillkännagivanden före detta, eller i anslutning till det.

https://www.nokia.com/events/nokia-at-ecoc/

Nokia at ECOC 2026, 21 sep 2026 - 23 sep 2026

Nokias teaser: “Explore intra data center connectivity, from an ultra-low power 1.6T LPO module to a preview of next generation 448G per lane transmission on the path to 3.2T optics”.

38 gillningar

Ja, jag lade också märke till detta… Vad tror du deras vinkel kommer att vara? Jag tänkte i banorna att det förr eller senare måste spridas oavsett vilket – utvecklingen av AI och 6G kräver detta, så det optimala draget här vore en acceleration av detta… 6G-alliansen skulle kunna vara starten på denna statligt stödda, accelererade evolutionsprocess…

Tecken på detta är:

(Gemini) De nya USA-stödda 6G- och AI-RAN (Radio Access Network)-allianserna går från att vara akademiska tankesmedjor till att bli aktiva industriella ritningar, särskilt utformade för att lösa verkliga lokala energi- och samhällskriser.

1. Aktiv suverän mobilisering: Regeringar betraktar denna spridning av infrastruktur som en fråga om nationell motståndskraft och försvar. Ett tydligt exempel är Nokias hemmabas: Business Finland tilldelade nyligen Nokia 40 miljoner euro i direkt statligt stöd för att accelerera AI-driven 6G.
  2. Europeisk ritning: Denna statliga finansiering arbetar parallellt med ett massivt lån på 870 miljoner euro från Europeiska investeringsbanken (EIB) som beviljats Nokia. Det uttryckliga mandatet för dessa medel är att bygga decentraliserad, högeffektiv infrastruktur som kringgår lokala elnätsflaskhalsar.

Och Wall Street accelererar utbyggnaden av edge computing i USA…

6 gillningar

Tänk på Nvidia-VD:n Jensen Huangs koncept om en ”AI-fabrik”. Han förutspår att varje fysiskt tillverkningsföretag kommer att driva två verksamheter parallellt: en traditionell fysisk fabrik för att montera hårdvara eller varor, och ett dedikerat datacenter – en ”AI-fabrik” – för att producera den digitala intelligens, mjukvara och logik som krävs för att driva den.

Tack till Kisubob2 för att du kopplar ihop punkterna…

Inlägg i tråden ‘Nokia’ Nokia | Sivu 1332 | Kauppalehden keskustelupalsta

5 gillningar

På Yahoo-forumet gör de som blankar Nokia överdrivna påståenden. Jag svarade med samma mynt, även om jag naturligtvis förstår att Q2-ordrarna mycket sannolikt var exceptionellt stora:

@Aldo Du sa: “Man pumpar upp 8 procent av Nokia som påstås vara AI, och glömmer de återstående 92 procenten som är råvaruskrot med nollmarginal eller negativ marginal.”

MITT SVAR: Ett tankeexperiment: Låt oss dra av AI- och molnförsäljningen från Q2-omsättningen och lägga till Q2:s AI- och molnordrar istället. Om man gör detta skulle AI och moln utgöra 39 % av Nokias försäljning. Detta visar bara att försäljningen släpar efter ordrarna och att andelen från AI- och molnsidan av försäljningen kommer att stiga till en helt ny nivå när ordrar omvandlas till försäljning och Nokias optiska fabrik i San José (som ökar kapaciteten 20-faldigt) inleder kommersiell produktion i slutet av 2026. År 2029 kan ännu mer optisk kapacitet tas i bruk från fabriken i Chandler, Arizona. Även IP-nätverk växer kraftigt, och AI-RAN lanseras först 2027. Vem som än drar slutsatser baserat på årets siffror missar verkligen den betydande dynamik som Nokia är en del av.

22 gillningar

Short squeeze på ingång… låter som att de här personerna snart kommer att vara ute på för djupt vatten.

Jag antar att det är spelet vi måste spela nuförtiden, men när Nokia väl börjar handlas som en AI-aktie igen…

3 gillningar

Det återstår verkligen att se hur blankningarna kommer att stängas… aktierna måste trots allt köpas tillbaka förr eller senare, och det har med största sannolikhet varit stora aktörer i farten. De håller sig naturligtvis under anmälningsgränsen för att säljtrycket ska se ut som normala försäljningar. Dessa flaskhalsaktier blankas i stor omfattning, så under ytan finns det mycket volym och kapital.

7 gillningar

Nokia köper fabriksområdet av NXP, inte av AXP. Bara en liten korrigering. Bra reflektioner från din sida och från flera andra deltagare här​:+1: fortsätt i samma stil..

5 gillningar

Dessa Nvidia-planer [och andras] på att

“styra” AI – gör Nokias nuvarande strategi intressant!

https://www.barrons.com/articles/nvidia-meta-ai-things-to-know-today-b34e90aa?st=x1PbwV&reflink=article_copyURL_share

2 gillningar

”Vi förväntar oss att ungefär hälften av dessa order konverteras till intäkter under de kommande tolv månaderna.”

Citat från direktör Justiina.

Det innebär att av Q2:s orderstock på 2,8 miljarder euro inom AI & Cloud förväntas cirka hälften, det vill säga ungefär 1,4 miljarder euro, omvandlas till omsättning under de kommande 12 månaderna.

Så jag skulle korrigera det där ”tankeexperimentet” något när det gäller siffrorna. 1,4 miljarder är trots allt ett steg framåt/uppåt. Investerarens problem är naturligtvis att bedöma hur länge orderingången fortsätter och vad som händer därefter? AI-boomen kan rimligtvis inte pågå för evigt.

5 gillningar

Ditt motargument är förvisso sant, och det är därför jag nämnde att det rör sig om ett tankeexperiment. Det är också känt att tiden från beställning till leverans är lång, vid något tillfälle konstaterades den vara upp till 12–18 månader för optiska lösningar. Även om 2,8 miljarder sannolikt var exceptionellt högt, vet vi inte på vilken nivå beställningarna kommer att stabiliseras nästa år när den nya kapaciteten kommit igång. Den nya normala nivån för orderingången kan stiga till en nivå som med den nuvarande lägre kapaciteten skulle framstå som önsketänkande. Gradvis kommer också antalet beställningar att börja synas i försäljningen, med högre intensitet från och med nästa år.

8 gillningar

CoreWeave offentliggjorde sitt resultat igår efter att marknaden stängt. Som många säkert minns är företaget en kund till Nokia gällande IP och optik. Och vad gäller goda nyheter ser data center-byggandet inte ut att sakta ner från detta håll heller. Detta gynnar även Nokia. Marknaden kan alltså enligt min mening fortsätta leka med tanken på evig tillväxt och byggande tills rädslan slår till nästa gång.

Sammanfattning av CoreWeaves resultat för Q2/2026

• Rekordomsättning: Omsättningen växte med 112 % från föregående år och uppgick till 2,6 miljarder dollar.

• Orderstock (Backlog): Orderstocken växte till 104 miljarder dollar (+246 % från föregående år). Utöver detta ingicks nya åtaganden till ett värde av över 25 miljarder dollar i början av Q3.

• Lönsamhet: Justerat rörelseresultat (Adjusted Operating Income) steg till 128 miljoner dollar (marginal på 5 %). Justerat EBITDA fördubblades till 1,5 miljarder dollar (marginal på 59 %). Vinstmarginalerna för nya kontrakt rapporterades vara 5–10 procentenheter högre än tidigare.

• Kapacitet och strömförbrukning: CoreWeave uppnådde 1,5 gigawatt (GW) aktiv effekt efter att ha lagt till 500 MW under kvartalet (den största ökningen i företagets historia). Företaget har som mål att nå minst 8 GW effekt senast år 2030.

• CapEx och prognos: Q2 CapEx uppgick till 9,4 miljarder dollar. Företaget höjde sin omsättningsprognos för helåret 2026 till 12,4–13,2 miljarder dollar och uppskattar att helårets CapEx kommer att landa på 35–39 miljarder dollar.

I ljuset av informationen från CoreWeaves ledning var deras CapEx-prognos för helåret 2026 tidigare 30–35 miljarder dollar, vilken i samband med resultatrapporten höjdes till 35–39 miljarder dollar till följd av ökad kapacitet och nya storkontrakt.

38 gillningar

Och så Lumentums resultat.

• Rekordomsättning och stark tillväxt: Lumentums Q4-omsättning steg till 1,01 miljarder dollar (en tillväxt på +109 % jämfört med föregående år och +20 % jämfört med föregående kvartal). Bolaget nådde rekordnivåer i leveranser av 800G-molntransceivrar och påbörjade leveranser av 1.6T-moduler.

• Stark prognos för nästa kvartal (Q1/2027): Bolaget prognostiserar en Q1-omsättning på 1,225–1,275 miljarder dollar (vilket vid mittpunkten innebär +130 % jämfört med föregående år), och når därmed målet på 1,25 miljarder dollar i förtid, drivet av investeringar i AI (AI scale-out & scale-across).

• Lönsamhet: Den icke-GAAP-justerade rörelsemarginalen steg till 36,6 procent, och bruttomarginalen översteg 50-procentsnivån i förtid tack vare en förbättrad produktmix och prisfördelar.

• Arkitekturskifte (CPO, NPO och ELS): Lumentum betonade övergången i AI-kopplingar från koppar till optik. Leveranser till huvudkunden inom Co-Packaged Optics (CPO) planeras nå skala under 2027/2028 (High-Power Lasers & ELS). Vid sidan av detta utgör Near-Packaged Optics (NPO) ett nytt, snabbare övergångsskede.

• Explosiv efterfrågan på pumplaser: Den mångfaldigade ökningen av trafik i stamnät och datacenterinterconnects (DCI) driver efterfrågan på pumplasrar. Leveranserna förutspås fyrdubblas under kommande kvartal.

• InP-substrat och gjuterier: Lumentum ökar sin produktion av indiumfosfid i sina två fabriker i Japan och förbereder även en övergång till InP-produktion vid gjuteriet i Greensboro, USA. Dessutom tecknade bolaget ett tilläggsavtal om inköp av InP-substrat med AXT för att möta efterfrågetoppen.

AI-kommentar i relation till Nokia.

Nokias perspektiv (Optiska nätverk & vertikal integration)

Lumentums rapport ger mycket betydande bekräftelse på den optiska strategi och konkurrensposition som Nokia valt:

A. Nätverksprestanda och fiberkapacitetsexplosion (Nokias efterfrågan på DWDM & ILA)

• Ökning av trafik mellan datacenter: Lumentums VD Michael Hurlston lyfte fram att nätverkskapaciteten mellan bara två AI-datacenter hos en stor hyperscaler-kund är dubbelt så stor som hela den globala stamnätskapacitet som byggdes under hela det föregående decenniet.

• Relevans för Nokia: Detta förklarar direkt varför efterfrågan på Nokias optiska nätverk (t.ex. Multi-rail ILA-linjesystem och 800G/1.6T-lösningar som presenterades vid OFC-konferensen) ökar kraftigt. Att öka fibermängder och stamnätskapacitet kräver enorma mängder optiska förstärkare och koherent optik, där Nokia (efter förvärvet av Infinera) är marknadsledande.

B. Indiumfosfid (InP) -kapacitetens kriticitet och prissättningsmakt

• Akut brist på InP-substrat och lasrar: Lumentum medger att de ligger avsevärt efter kundernas efterfrågan på högeffektlasrar (“way behind in our shipments”) och har tvingats ta till nödlösningar vid anskaffning av InP-skivor (substrat) (AXT-avtalet).

• Skalningsproblem och konkurrens: Lumentum bekräftade också att trots rykten om kinesiska InP-gjuterier, så saknar kinesiska aktörer förmågan att leverera med den nivå och avkastning som krävs.

• Relevans för Nokia: Detta bekräftar fullt ut de uttalanden som Nokias ledning (Justin Hotard, Ron Johnson) tidigare gjort om att det egna InP-gjuteriet (6-tums skivor i San Jose/Sunnyvale) och vertikal integration kommer att bli en enorm konkurrensfördel för Nokia. När underleverantörer som Lumentum kämpar med tillgången på InP-material och kapacitet, kan Nokia med sin egen fabrik garantera tillgången på kritiska fotoniska kretsar (PIC) och lasrar för sina egna moduler.

C. Skifte i moduler och arkitekturer (Pluggables vs. CPO/NPO)

• Övergång till 1.6T & 200G/lane: Lumentum ser att 1.6T-transceivrar vinner snabb terräng. Vid 200G/lane-anslutningar används både EML- och CW-lasrar, och efterfrågan på EML-lasrar överstiger fortfarande utbudet.

• Uppskjuten CPO och NPO som mellanfas: Lumentum bekräftade att den storskaliga kommersiella utrullningen av CPO (Co-Packaged Optics) först sker 2027/2028. Under tiden prioriterar kunderna NPO (Near-Packaged Optics) och löstagbara pluggable-lösningar.

• Relevans för Nokia: Detta stöder direkt Nokias optiska produktutvecklingscykel. Nokia satsar hårt på just 800G och 1.6T löstagbara moduler (Huron/Superior DSP:er) samt konceptet Double-sided Pluggables. Att CPO inte kommer att radera ut traditionella moduler eller LPO/NPO-moduler från marknaden på flera år ger Nokia ett utmärkt fönster för att öka sin marknadsandel inom löstagbara 800G/1.6T-moduler.

71 gillningar

Superbra inlägg Lexus!

Äntligen ser det bra ut för NOK​:rocket::rocket::finland::united_states::rocket:

19 gillningar

Jag har kikat på Nokias Quantum technologies | Nokia.com-sida och funderar på det där med förvärvet av den nya faben (från NXP och dess tidplan på +3 år). Skulle “snillena” på Bell Labs kunna ha något revolutionerande på gång inom kvantfotonik vid något tillfälle? Att addera InP-kapacitet till det skulle också passa bra.

Vad skulle vara en “Nokia-jackpot”?

Sammanfattning

Inte nödvändigtvis en kvantdator.

Utan snarare en situation där Bell Labs utvecklar:

• ett fotoniskt AI-kretskort för trafik
  • en ultraenergieffektiv optisk kopplingslösning
  • kvantsäker nätverksteknik

och detta blir standard i AI-datacenter.

Det skulle för Nokia ligga betydligt närmare den nuvarande verksamheten än att bygga en egen kvantdator.

Det är därför kvantfotonik intresserar mig mer i Nokia-storyn än själva kubiterna. Det träffar rakt i kärnan av där Nokia redan är verksamt: optik, fibernät, fotonikkretsar och kopplingar för AI-datacenter.

På Nokias egen sida för Quantum Technologies sägs det rakt ut att Bell Labs utforskar photonic approaches to quantum computing, alltså kvantberäkning baserad på fotoniska kubiter. Dessutom konstaterar Nokia att de manipulerar ljusfotoner på nya sätt och utvecklar kvantnätverk. [nokia.com], [nokia.com]

Ännu mer intressant är att enligt en artikel från Network World från 2025 ligger fokus för Bell Labs forskning uttryckligen på photonic quantum computing och inte bara kvantnätverk. Chefen för Bell Labs, Tod Sizer, beskriver fotoner som byggstenar för kvantberäkning eftersom de tål miljöstörningar väl och i teorin kan fungera i rumstemperatur. [networkworld.com], [gixtools.net]

Vad är intressant här för en Nokia-investerare?

Enligt min mening tre saker:

1. Direkt koppling till InP-expertis

Nokia besitter numera, genom Infinera, betydande expertis och tillverkningskapacitet inom InP-fotonik. Samtidigt utforskar Bell Labs fotoniska kubiter. [seekingalpha.com], [adtek-fiber.com], [nokia.com]

Detta betyder inte att Nokia håller på att bygga en konkurrent till IBM.

Men det betyder att:

• kvantfotonik
  • InP-PIC:ar (fotoniska integrerade kretsar)
  • optiska nätverk
  • datacenteroptik

alla är närliggande teknikområden.

2. Kvantnätverk kan genuint bli Nokias marknad

Om kvantdatorer någon gång kopplas samman i stor skala, kommer trafiken dem emellan sannolikt att ske via fotoner i fibernät. Nokia är ett av få företag som har:

• Bell Labs
  • optiska nätverk
  • IP-nätverk
  • fotonikteknik

under samma tak. [nokia.com], [nokia.com]

3. Potentiell långsiktig revolution av AI-datacenter

Detta är spekulativt men intressant.

Om man lär sig att tillverka fotoniska kretsar för kvantfotonik i masskala, kan samma kunskap även spilla över på:

• AI-optik
  • optiska switchar
  • fotoniska beräkningskretsar

I så fall skulle Bell Labs kvantarbete inte nödvändigtvis producera en kvantdator, utan nästa generations AI-infrastruktur.

Min egen tolkning

Om frågan är:

“Är Nokia aktivt involverat i kvantfotonik?”

Svaret är ja, absolut. Nokia berättar att de utforskar fotonisk kvantberäkning, och på Bell Labs finns relaterade forskningsprojekt. [nokia.com], [networkworld.com]

Om frågan däremot är:

“Syns detta som en miljardaffär för Nokia inom 5 år?”

Det finns inga bevis för det.

Men på längre sikt är kombinationen:

• Bell Labs
  • kvantfotonik
  • InP-tillverkning
  • AI-datacenteroptik

faktiskt mycket mer intressant än bara en “Nokia bygger kvantdatorer”-story. Det skulle kunna träffa mitt i prick på de marknader som nu står i centrum för tillväxten hos Lumentum, Coherent, NVIDIA och hyperscale-datacenter. [networkworld.com], [nokia.com], [adtek-fiber.com], [coherent.com]

8 gillningar

Det verkar som att den där blankningspressen (short squeeze) inte kommer att ske inom en snar framtid… Jag var lite för tidig. Jag antar att Reddit ger mig mardrömmar om “meme-aktier”…

Den goda nyheten är att det ser ut som att blockaffärerna har börjat ske igen, vilket i sin tur borde få Nokia att återgå till AI-handelssegmentet (om jag vågar säga det).

Egentligen, enligt i stort sett alla informationskällor, finns det knappt några korta positioner (short positions) i Nokia. Visst kan det finnas en del under ytan, men inte särskilt betydande.

Enligt amerikanska bedömningar – eller snarare relaterat till ADR – täcker de korta positionerna 0,33 dagars handel, vilket är väldigt obetydligt. Visst kan till exempel GS (Goldman Sachs) högst sannolikt (fortfarande) ligga med en viss “nakenshortning”, men det kan inte vara särskilt omfattande eftersom det annars skulle synas.

Jag misstänker dock själv att derivatpositioner, och hedgningen av dessa, har en betydligt större betydelse.

15 gillningar

Finns det något ställe där man kan få tillförlitlig information om mängden blankningar? Jag tycker att kursutvecklingen under nedgångstrenden tyder på koordinerade “short-attacker”. Hur som helst är det säkerligen inte önskvärt för blankarna att bli synliga.

1 gillning

Det går inte riktigt att hitta någon källa som tyder på att Nokia skulle vara föremål för någon betydande blankning just nu.

Finland Short Positions - Active & Historic Short Selling Data

Current net short positions - Notification of short positions - www.finanssivalvonta.fi

2 gillningar

och lägg till Fintel på det

https://fintel.io/ss/us/nok

2 gillningar

Jag tror verkligen inte att man kan få tillförlitlig information någonstans. Att blanka med stora insatser handlar också till stor del om psykologi. De stora aktörerna behärskar spelet och använder betydande resurser för sådana här manövrar. Nåväl, det viktigaste är att man tror på verksamheten… och det gör vi ju :blush: Belöningen för det kommer förr eller senare :ok_hand:

Edit: Lexus: Japp, säkert också effekter från handel med derivat, hedgear och så vidare.

3 gillningar