Nokia som investeringsobjekt (Del 4)

Dell’Oro Group spårar telekommarknaden med ett föråldrat, hårdvaruorienterat klassificeringssystem. De mäter koppar, stål, basband och antenner efter volym. Traditionell ”RAN” är inte ”AI-RAN”, och att titta för djupt på dessa specifika bakåtblickande rapporter kommer att ge dig en helt snedvriden bild av Nokias framtida värdering.

Däremot visar det att de totala intäkterna i stor utsträckning drivs av molnleverantörer och hyperscalers som investerar i infrastruktur med hög marginal som optisk transport och exklusiv routning. Denna underliggande data återspeglar en bredare förskjutning mot mjukvarudefinierade beräkningsplattformar och AI-drivna nätverk som ligger i linje med Nokias strategiska omställning.

Jag följer detta genom ett annat perspektiv…
När Nokias nuvarande globala pilotprojekt (med stc, A1, T-Mobile, etc.) oundvikligen övergår i storskaliga kommersiella kontrakt, kommer intäkterna inte bara att komma från vanliga, stagnerade operatörers capex-budgetar. De kommer att dras från helt andra företags- och statliga plånböcker. Det här beror givetvis helt på min egen tolkning av det jag ser utvecklas, så som jag har sagt här tidigare får ni gärna kommentera.

För övrigt tyckte jag att Hotard lät mer optimistisk än någonsin tidigare i CNBC-intervjun igår… han placerade i princip Nokia mitt i den lukrativa fasen av supercykeln! Vilka intryck och känslor fick ni alla? Jag menar, jag erkänner, jag är ibland alldeles för framåtblickande för mitt eget bästa!

10 gillningar