Tänkte dela med mig av några tankar till. Den senaste utvecklingen inom data center visar att prognoserna har varit alltför försiktiga, och det verkar framför allt som att denna våg nu drar starkt över optiksidan. Scale-out (scale across) är ett starkt tema som stärks ytterligare, och inom detta tema kommer Nokia förmodligen att sälja sin pluggables-produkt år 2027 till dubbla volymen jämfört med i år. Och det är redan en ansenlig mängd, och dessutom ett tillskott till resultatet. Utöver det förväntar jag mig att någon form av LPO/NPO-vinst också kommer att dyka upp, och det skulle driva på en andra stark tillväxtdrivare på optiksidan. På IP-sidan vet vi att kunderna är Microsoft och Google, och vi vet att någon form av acceleration kommer att ske från och med H2/2026. Sammantaget förväntar jag mig därför att året 2027 kommer att bli rekordartat bra för NI – med stor marginal jämfört med tidigare. Nu börjar vi göra resultat, medan vi i år fortfarande övar och dras med alltför stora kostnader.
Vad gäller MI finns det i princip inga förväntningar ännu, så utöver patenten är allt som “kommer över” ett plus. Det är förstås möjligt att dess väsentlighet och strategiska betydelse uppmärksammas innan den potentiella resultatgenereringen.
Här syns analytikernas förväntningar på det jämförbara rörelseresultatet (EBIT), och jag anser det fullt möjligt att till och med det höga intervallet på 3,52 miljarder euro kommer att överskridas. Vi får se hur djupt jag gör mig själv besviken, men jag betraktar det som i princip säkert att det genomsnittliga estimatet på 2,96 miljarder euro kommer att slås. Förhoppningsvis guidar Nokia också på ett schysst sätt och utan att spela spel. För under Hotards ledning har det tyvärr funnits tecken på det här spelet – detta är visserligen min egen åsikt. Hur som helst ser jag mycket fram emot Nokias kommande guidning.
Optik- och IP-sidan mår bättre än man kunde ha föreställt sig. Samtidigt basunerar Jensen Huang ut att AI-RAN kommer att bli en storsak. Och för tillfället är marknadens uppmärksamhet riktad helt annorstädes än mot Nokia. Jag rekommenderar också att Inderes nu uppdaterar sina tankar eftersom vi har fått mer bindande tilläggsinformation om byggandet av data center under kommande år – och Nokias delaktighet i detta. Enligt mig lönar det sig inte att vänta på Nokias nya guidning utan att proaktivt försöka bilda sig en uppfattning om situationen.
Samtidigt uppmuntrar jag alla att fundera på situationen utifrån premissen: om Nokias IP- och optiksida drabbas av hajp, vad skulle det kunna innebära för aktiekursen och att göra upp vissa planer för den händelsen? Och å andra sidan, vad skulle kunna hända om AI-RAN samtidigt får stor uppmärksamhet? Själv har jag stakat ut sådana här tankar inför framtiden. Det vill säga, jag har fastställt vissa nivåer vid vilka jag tänker sälja om de nivåerna uppnås.