Nokia som investeringsobjekt (Del 4)

[quote="Ehemot, post:1832, topic:73687, full:true"]\nHar @Lexus den fråga om osäkerheten kring datacentrens framtid som har dykt upp i dina inlägg åtminstone ett par gånger verkligen ökat även på andra håll? I vissa amerikanska städer och var det rentav i någon delstat har man börjat sätta stopp för dem. Jag har ingen källa på detta just nu.\n\nOch hur skulle en sådan eventuell inbromsning sedan påverka dessa scenarier?\n[/quote]\n\nJag tänkte svara på detta, eftersom vi förra veckan fick ett direkt svar på detta i Cienas rapportkonferens, där Cienas vd Gary Smith svarade direkt på Ryan Koontzs fråga om den politiska osäkerheten kring takten för datacentersbyggnationen, det vill säga ett direkt citat: ”om de slutade bygga datacenter i morgon skulle du inte märka det på två år” \n\nAnledningen är att en betydande del av efterfrågan utgörs av anslutningar som krävs för GPU-uppgraderingar och tilläggskapacitet i befintliga datacenter, och inte enbart uppförandet av helt nya byggnader. Utbyggnaden (build out) är så massiv att det är svårt att se den mattas av. Och de datacenter som behövs kommer garanterat att byggas någonstans.\n\nDessutom meddelade X:s Global Government Affairs förra veckan att kineserna under sommaren, baserat på deras misstankar, har skapat ca 200 000 X-botkonton som med negativa kampanjer har försökt påverka just byggandet av datacenter, diskussionerna kring dem, och kanske även politiska beslut och antagligen också aktiekurserna. \n\nhttps://x.com/GlobalAffairs/status/2093130747796148634\n\n![image|301x500](upload://ksDhUvR54HppFwM0XnSMBJZyr0e.png)\n\nAv vad jag har följt diskussionerna har ganska många också ändrat uppfattning om datacenter när det tydligt har visats att siffrorna för vattenförbrukning tidigare var rejält felaktiga, att de nya slutna/recirkulerande systemen fungerar, att fastighetsskatteintäkterna är betydande för kommunerna, och att jobben inte bara är tillfälliga byggnadsarbeten. Det har funnits och finns fortfarande mycket felaktig information. \n\nDe mest högljudda lokala grupperna har ofta varit ganska små och agerat med utdaterad information. Om man ska vara ärlig skulle jag inte heller vilja ha ett datacenter bredvid mitt sommarställe och enbart deras närvaro i grannskapet kan orsaka att fastighetsvärdet sjunker. Samtidigt investerar jag dock mer än gärna i datacenterföretag. Håller med @Mustathmir om att datacentren på ett eller annat sätt kommer att byggas någonstans. Villiga mottagare finns det gott om bland kommunala beslutsfattare, och det finns många.\n\nJag vill till slut nämna allmänt och mycket kortfattat att jag i dag slutförde en omfattande djupanalys med korsvis jämförelse av delårsrapporter och earnings transcripts för cirka 35 olika AI-lager, och framtidsutsikterna för AI Build Out är utmärkta i 100 % av de analyserade rapporterna från 2027 och en bit in på 2028, i vissa fall till och med en bra bit därefter. Finansieringsrisker finns förstås, men efterfrågan är äkta och växande.

2 gillningar