Nokia som investeringsobjekt (Del 4)

Testade ChatGPT-6 Astra med den här tråden. Jag bad den inte att göra en Nokia-analys i sig, utan var bara nyckad på vad Astra tycker om trådinläggen. Ganska intressant sammanfattning och faktiskt ett ganska neutralt perspektiv.

Sammanfattning

Den största missuppfattningen jag ser är att man behandlar Nokias växande betydelse för AI-infrastrukturen som ett bevis på att dess aktieägare kommer att göra exceptionella avkastningar. Det saknade steget är att visa hur stor del av den tillväxten som blir bestående vinst och kassaflöde – och hur mycket investerare redan betalar för den.

Min investeringssyn är **positiv till verksamhetens riktning, men endast försiktigt positiv till aktien kring 8,66 €. ** Det finns ett trovärdigt investeringscase här. Det finns också betydligt mer framgång inbakad i priset än vad narrativet om det ”förbisatta Nokia” antyder.

Jag gick igenom ett urval av trådens diskussioner från maj till september, inklusive ditt länkade inlägg och de omgivande septemberinläggen, snarare än vart och ett av dess 1 829 inlägg.

Missuppfattningen dyker upp i tre återkommande argument.

1. ”Marknaden har inte förstått Nokias optiska möjligheter.”

Ett inlägg från augusti hävdar uttryckligen att marknaden inte har insett Nokias vertikala integration. Septembers diskussion innefattar spekulationer om att någon pressar ner sektorns aktier för att köpa dem billigt. Ingetdera styrks av de bevis som läggs fram. Investerare kan förstå möjligheten och ändå vara oense om exekveringen, framtida marginaler eller lämplig värdering. Augustidiskussion, Septemberdiskussion.

Detta är viktigt eftersom det kan göra tesen motståndskraftig mot motbevis: stigande priser bekräftar möjligheten; fallande priser blir ett bevis på att andra missförstår den.

Ditt länkade inlägg innehåller faktiskt en användbar korrigering. Cienas strategichef medger att sektorns värderingar blev väldigt aggressiva tidigare i år, vid sidan av hans åsikt om att den efterföljande nedgången har skjutit över målet. Hans bedömning av efterfrågan förtjänar uppmärksamhet; hans bedömning av en skälig värdering förblir en åsikt. Originalintervju.

2. ”Optiska konkurrenter betingar höga multiplar, så Nokia förtjänar något liknande.”

Inlägg #824 värderar Optical och IP Networks till tio gånger försäljningen, vilket ger en uppskattning av summan av delarna på 13,50 €. Det är ett användbart scenario, men den valda multipeln gör det mesta av jobbet. Vid en hypotetisk rörelsemarginal på 15 % motsvarar 10× försäljningen ungefär 67× rörelsevinsten. Det krävs en väsentlig efterföljande tillväxt för att motivera den värderingen. Inlägg #824.

Skillnaderna mellan konkurrenterna är avsevärda. Cienas senaste kvartal levererade 22,5 % i justerade rörelsemarginaler, och molnleverantörer representerade 53 % av intäkterna. Nokias marginal för Network Infrastructure under Q2 var 8,1 %, medan dess kundkategori för AI/moln representerade ungefär 9 % av koncernens försäljning. Dessa mått har olika verksamhetsomfång och är inte direkt jämförbara – men det är precis därför det är riskabelt att flytta över multiplar. Cienas resultat, Cienapresentation, Nokias rapport.

3. ”En flaskhals garanterar prissättningsmakt och vinster.”

Att äga tillverkningskapacitet kan vara värdefullt. Men de ekonomiska frågorna är om Nokia framgångsrikt kan skala upp produktionen, leverera kompletta system trots brister på andra komponenter, behålla kostnadsfördelen i förhandlingar och tjäna en attraktiv avkastning på investeringen.

Orderstocken behöver också tolkas. Nokia bokförde 2,8 miljarder euro i AI/moln-order under Q2, men räknar med att ungefär hälften blir intäkter under de kommande tolv månaderna. Ledningen säger uttryckligen att utbudsbegränsningar uppmuntrar till längre ordrar. Det förbättrar visibiliteten; det innebär också att ett kvartals bokningar inte bör extrapoleras till en årlig intäktstakt. Nokias Q2-rapport.

För att vara rättvis gör vissa deltagare redan dessa distinktioner väl. Mustathmirs AI-RAN-analys separerar fördelar med nätverkseffektivitet, potentiella utvecklingsbesparingar för Nokia och spekulativa datortjänstintäkter från tredje part. Den ställer också frågan om hur värdet kommer att fördelas mellan Nokia, Nvidia och operatörerna. Det är precis rätt fråga. Tråden innehåller nyttig forskning och intern kritik; svagheten är det återkommande hoppet från teknisk möjlighet till investeringssäkerhet. AI-RAN-diskussion.

Som en investering är Nokias starkaste dragningskraft att tillväxtmöjligheten redan producerar kommersiella resultat. Försäljningen inom Optical Networks under Q2 växte med 20 %, IP Networks med 16 % och AI/molnförsäljningen med 105 %, i konstanta valutor. Expansion av tillverkningen skulle kunna möjliggöra ytterligare tillväxt. Jag skulle ge denna demonstrerade affär betydligt större tyngd än framtida intäkter från att förvandla basstationer till distribuerade AI-beräkningsplattformar. Nokias Q2-rapport.

Värderingen kräver dock disciplin.

Vid Helsingforsstängningen den 4 september på 8,656 €, och med juni månads cirka 5,6 miljarder utestående aktier, är egna kapitalets värde omkring 48,5 miljarder euro. Om man drar av Nokias rapporterade nettolikviditet på 2,8 miljarder euro får man ett förenklat enterprise value på 45,7 miljarder euro, före leasing- och andra justeringar. Det är ungefär 19,4 gånger mittpunkten i prognosen för jämförbar rörelsevinst för 2026. Aktiekurs, Nokias finansiella rapport.

Dessutom var julis flytt till prognosen på 2,1–2,6 miljarder euro en teknisk revidering efter behandling av avvecklade verksamheter. Nokia uppgav uttryckligen att dess operativa framtidsutsikter var oförändrade. Nokias prognos.

Här är en enkel känslighetsberäkning – inte en prisprognos. Anta en hållbar rörelsevinst för 2028, 26 % skatt, noll finansiellt netto, 5,6 miljarder aktier och en vinstmultipel på 20×:

Rörelsevinst 2028 Ungefärligt vinst per aktie (EPS) Värde vid slutet av 2028 med 20× vinst Värde idag vid en årlig avkastning på 10 %*
3 miljarder euro 0,40 € 7,93 € 6,35 €
4 miljarder euro 0,53 € 10,57 € 8,46 €
5 miljarder euro 0,66 € 13,21 € 10,58 €

Ungefär 28 månader; exkluderar mellanliggande utdelningar. Detta är mina antaganden. En terminalmultipel på 15× sänker varje värdering med 25 %.

Under dessa antaganden kräver dagens pris ungefär 4 miljarder euro i hållbar rörelsevinst för 2028 för att stödja en årlig avkastning på 10 %, där utdelningar hjälper till något. Nokias publicerade mål för november 2025 var 2,7–3,2 miljarder euro. Det målet kan visa sig vara konservativt, men att överträffa det avsevärt är redan en del av investeringscaset vid det här priset. Nokias publicerade mål.

[/details]Kassaflödesgenereringen är det andra testet. Det fria kassaflödet för det andra kvartalet var negativt på 732 miljoner euro, vilket speglar utflöden från rörelsekapital, omstruktureringar och investeringar. Ett kvartal etablerar ingen trend, men investerare behöver bevis på att tillväxt till slut genererar kassaflöde. Upprepade omstruktureringskostnader kan inte bara försvinna från en ägares ekonomiska kalkyl. Kassaflödesrapport.

Min bedömning: Nokia är ett trovärdigt innehav för den som förväntar sig en substantiell vinsttillväxt fram till 2028, men jag skulle vara selektiv med att köpa mer vid 8,66 euro. Jag skulle bli mer entusiastisk i takt med att order omvandlas till försäljning, marginalerna inom Network Infrastructure förbättras och kassaomvandlingen stärks. Jag skulle bli mindre entusiastisk om orderstocken fortsätter att stiga samtidigt som leveranser och kassaflödesgenerering upprepade gånger gör en besvikna.

Frågan jag skulle fortsätta ställa är: ”Vilka bevis gör ett hållbart rörelseresultat på 4–5 miljarder euro alltmer sannolikt?” Det är ett mer användbart investeringstest än antalet spännande teknologier eller partnerskap som förknippas med Nokia.