Jag delar med mig av en teknisk korttidsbild här, om någon är intresserad.
Bifogat är mitt egna finska Nokia-chart, det vill säga hur jag själv betraktar Nokias kursrörelser för tillfället. Rörelserna är fortfarande ganska mekaniska. På chartet finns även de viktigaste nivåerna för amerikanska NOK omräknade, det vill säga 9$-10$ samt 11$ (= 7,776-8,640€ samt ca 9,500€, OBS: dollarns rörelse påverkar också).
Timeframen för chartet nedan är 30 minuter. Nokia träffade MA200 igår och fyllde ett litet daily-gap, från vars botten det studsade ganska exakt. Det visar att köpare/traders/algos följer det tekniska läget noggrant, precis som jag. Från träffpunkten har vi nu stigit drygt +5%. Även om chartet är 30 minuter, visar det de viktigaste glidande medelvärdena för DAILY-timeframen, det vill säga röda MA50, gröna MA200 samt EMA21 (daily). För tillfället befinner vi oss i en kläm mellan MA50 och MA200.
Pilarna i chartet är min egna intrabar-analys, som i realtid berättar om köparnas/säljarnas styrka inom en 30-minuters candlestick. De övriga horisontella linjerna är automatiska stöd-/motståndsnivåer. Utifrån dessa kan man ungefär uppskatta bl.a. var striderna utkämpas på kort sikt.
Optioner styr ofta marknaden kraftigt på kort tid, vilket märktes av uppgången i början av året (väldigt mycket stora, upprepade call-optioner). I amerikanska Nokia finns det för närvarande betydande optioner öppna egentligen bara för detta intervall, det vill säga mellan 9-11$. De viktigaste put-optionerna ligger precis här, det vill säga kring 10,00$ (= finska Nokia ca 8,640€). Värt att notera är att största delen av optionerna har öppnats innan gårdagens sänkning av Feds ränteprognos (Wallers tal), så marknadssentimentet och förväntningarna på en räntehöjning i september sjönk igår till 50/50-nivåer, det vill säga rejält. Detta hade åtminstone igår en positiv inverkan på hela AI-traden.
När det gäller optionerna skulle jag hålla ett öga på om Nokia klarar av att stiga över denna ca 10$-nivå med lite högre volym (nu handlas amerikanska NOK till 10,07$ i premarket = ca 8,712€), klättra mot 11$ och till slut bryta igenom den. Om ett tydligt överskridande av 10$ vinner trögt, är det fullt möjligt att vi pendlar i intervallet 9-11$ lite längre (=ca 7,776 - 9,500€), det vill säga stannar kvar i miljön kring MA200 daily och konsoliderar (den gröna stigande kurvan på chartet). Jag öppnade dock större positioner igår exakt vid gapets botten, eftersom det var ett mycket tydligt läge för åtminstone en kraftigare studs. En del av den ordentliga övervikten i traden såldes nyligen, med resten följer jag situationen.
Nedan syns vilka optioner som var öppna i amerikanska NOK igår kväll.
TL;DR Nokia borde alltså klara av detta 10-11$ (=8,644-9,500€)-intervall för att få medvind till en större uppgång. Gårdagens Gap Fill-studs var en bra början.