Nokia som investeringsobjekt (Del 4)

Intressant artikel. Borde nog sätta mig in i hur det går för Ericsson. Det lite jag idag har hunnit gräva i efterfrågan på datacenter tyder på att Ericsson har ett starkt försprång när man talar om traditionella radionät.

Area Ericsson Nokia Assessment
Massive MIMO breadth Very strong Very strong Close
32T/32R / 64T/64R Strong Strong Close
FDD Massive MIMO Strong Strong Close
TDD Massive MIMO Strong Strong Close
Multi-band radios Very strong Very strong Close
Energy efficiency Very strong Very strong Ericsson advantage, based on available comparisons
Radio size/weight Very strong Strong/very strong Ericsson advantage
RF performance / coverage features Very strong Very strong Close
Beamforming Very strong Very strong Close
Custom silicon Ericsson Silicon ReefShark Different approaches; both strong
Radio + silicon co-design Very strong Very strong Close
AI acceleration in radio Already integrated into newer radios AI-RAN/accelerated platforms Different approaches
Open RAN readiness Strong Strong Close
RAN Compute/baseband Very strong Very strong Close
Cloud RAN Strong Strong Close
AI-RAN Strong Very strong current push Too early for a winner
Installed 5G RAN footprint Larger Large Ericsson advantage
5G market position outside China Larger Large Ericsson advantage

Spännande tider väntar ändå, eftersom Nokia som det heter inte längre kopplar samman människor, utan intelligens. Ericsson har inga switchar, routrar eller exponering mot datacenter. Nokia har allt detta och dessutom SR Linux, som NVIDIA redan delvis har adopterat. Mjukvaruuppdateringsbara radionät är en revolution på mobilsidan, men vad är ett från början till slut intelligent nätverk i AI-eran? Om jag skulle beskriva läget via ett kortspel, så känns det som ägare som om jag har ganska många trumf på hand och spelet har redan pågått ett tag. Man kan förstås fortfarande förlora här, så förhoppningsvis är ingenjörerna och ledningen på sin vakt den här gången.

Enligt min mening är 5G-uppgraderingscykeln något man måste följa. Enligt artikeln du länkade till (och annat allmänt buzz) kommer operatörerna att gå över till mjukvarueran och en prenumerationsmodell (subscription-modell), där man ständigt pumpar ut högmarginella pengar från dem i det gemensamma godats namn. Om 5G-Nokia erövrar mark i 5G-uppgraderingscykeln så känner vi stämningen kring Nokias 6G-satsning. Åtminstone om/tills AI och intelligenta nätverk byggda med AI i åtanke blir en het potatis och Nokias tillvägagångssätt visar sig vara mer korrekt än Ericssons.

Jag kan inte låta bli att upprepa hur stor sak Nokias end-to-end-produktfamiljer och inträde på datacenter-marknaden är för framtiden enligt min mening. Och det faktum att verksamheten i flera år har utvecklats i enlighet med vad de stora grabbarna säger kommer att hända.

Det var inte en uppgångsdag som inspirerade mig att posta, utan en uppgångsberusning. Hehe. :slight_smile: Närmast hoppas jag att det fortfarande dyker upp lägen att tanka på billigt.

5 gillningar