Ja på kort sikt, det var sannerligen inte möjligt för Ericsson. De måste designa om sin baseband, medan Nokia har denna box-möjlighet.
Men här finns en stor principiell skillnad. Nokia strävar efter att driva RAN-utvecklingen framför allt som mjukvaruutveckling, det vill säga att man i synnerhet på baseband-nivå inte behöver byta ut hårdvaran som vid custom silicon, där i efterhand skriven mjukvara inte kan modifieras. Å andra sidan är Nokias initiala kostnad högre. Så enligt min mening är skillnaden på ett principiellt plan så stor att jag tror att den ena modellen kommer att gå vinnande ur striden.
Det ska bli intressant att se om Ericsson senare hoppar på Nvidias eller AMD:s tåg i större utsträckning. Och har de överhuvudtaget tagit fram en alternativ strategi till den nuvarande? Risknivån är hög, eftersom de framför allt har mest att förlora här. Kanske erbjöd Nokias modularitet ett bra läge nu, eftersom de visst var det enda alternativet för Nvidia på grund av detta. Senare kan läget förvisso vara helt annorlunda, men Nokia skulle i så fall ha ett försprång på ett par år. Det finns dock inga garantier för att Nokias modell blir den vinnande. T-Mos tester är intressanta nu, eftersom Nokias andel i RAN enligt min uppfattning är en bit över 50 %. Vanligtvis är det tvärtom med Ericsson.