NoHo Partners - Kapitalallokerare inom restaurangbranschen

Jag anser att man i NoHo också bör se potentialen som finns i större arrangemang inom branschen på europeisk nivå.

Av olika skäl har jag själv följt Orklas resa under en längre tid, och Orkla känner de finska aktörerna utmärkt väl och är kända för sina arrangemang. NoHos tidigare VD Aku flyttade till att bli VD för Orkla Europe. Orkla har i sin tur byggt upp European Pizza Company, som är ett företag med en omsättning på cirka 300 miljoner och består av tre lokala pizzavarumärken, där även Kotipizza från Finland ingår. En expansion in på premium pizzamarknaden skulle kunna vara ett helt logiskt steg även för NoHo, och jag skulle inte bli särskilt förvånad om Orkla och NoHo skulle hitta en gemensam ton i M&A-hänseende – det skulle åtminstone inte bero på att Orklas Europachef inte känner till båda bolagen, vilket sänker tröskeln. Genom att slå samman bolagen skulle det samtidigt vara ett börsnoterat bolag, varvid Orkla inte skulle behöva notera EPC separat om de vill göra en exit från det. Genom ett sådant arrangemang skulle NoHo ha både premium burger- och premium pizza-segmenten i sin portfölj. NoHos Triple Trading, förvärvat från Danmark, skulle synergiemässigt passa utmärkt för att tjäna båda enheterna, och förmodligen skulle man därifrån även kunna få pizzakartonger utöver andra 2 Go-produkter :wink:

Med hänvisning till tidigare diskussioner om vertikal integration har även European Pizza Company vid sin CMD nämnt en av sina tre fokusområden som “Value chain ownership”.

Detta är naturligtvis ren spekulation, men jag skulle bli förvånad om alternativet med större arrangemang inte fanns på bordet.

26 gillningar