Nightingales VD trodde i en intervju med Talouselämä 2018 att de skulle uppnå en omsättning på 10 miljoner följande år. I verkligheten uppnåddes 2 miljoner i omsättning.
Bara som en sidokommentar, man ska inte alltid blint tro på vad VD:ar hypetågar…
Var gör en sån där korvkiosk av med miljontals dollar varje år? Jag följer med, men det känns lite tveksamt. Tomma löften och kassan brinner som en midsommarbrasa.
Jag tycker att det finns en ganska hög tröskel för konsumenter att engagera sig i detta. Att öppna appen (startpaket) kostar minst 109 € och kräver att användaren genomgår ett blodprov I HELSINGFORS. Dessa blodprov påminner mig mest om de obligatoriska sköterskebesöken i grundskolan.
Vilket värde ger en sådan hälsoapp en vanlig person? Hur många av er har beställt Nightingales tjänst? Man måste också komma ihåg att den genomsnittlige investeraren förmodligen är mer motiverad att utveckla sig själv än genomsnittet. Å andra sidan har appen fått bra recensioner i App Store, och jag ifrågasätter inte funktionaliteten som helhet, utan snarare dess nödvändighet. Vi har ju redan gratis hälsoappar. Hur många av er orkar ens använda dem?
Får se hur stor andel som tilldelas småinvesterare när det är en sådan emission.
Aktierna kommer att erbjudas erfarna och institutionella investerare i Finland, Sverige, Danmark och internationellt (förutom USA) samt allmänheten i Finland, Sverige och Danmark. I Danmark och Sverige är aktierna endast tillgängliga för Nordnets kunder.
AP4 – Fjärde AP-Fonden, DNCA Invest, vissa fonder förvaltade av SP-Rahastoyhtiö (SP Fonder) och FIM Fenno-fonderna har under vissa förutsättningar och villkor åtagit sig att delta i börsintroduktionen.
A) Finns det patent?
B) Är det skalbart? Om ja, kan de licensiera sin teknik till exempelvis Terveystalo och Mehiläinen?
C) Vill en sannfinländare investera i ett paket för 109 euro om de får gratis laboratorietester från kommunen? =/ Efterfrågan i Finland?
D) Vad är företagets uppdrag? Att erbjuda blodtester, men sen då? Hur fortsätter det?
Det här är den mest intressanta IPO:n på hemmaplan på länge. Nightingale gör det som Theranos försökte. Tekniken är unik och beprövad, potentialen är enorm och marknaden är global. Enbart baserat på de nuvarande ägarna skulle jag vara villig att satsa riktigt stort.
Jag var på lanseringen i Slush 2018 och köpte den första provtagningen direkt. Sedan dess har jag besökt dem som kund en andra gång och lärt känna personalen. Företagskulturen verkar vara riktigt bra och jag är redan ett litet fan. Jag ser ivrigt fram emot mer information om erbjudandet.
Detta är ett otroligt intressant fall! Jag har också besökt företaget och tekniken på plats och det verkade verkligen intressant med en tillräcklig vallgrav. Jag kan också bekräfta vad som sades tidigare, att företagets anställda verkar trivas där, jag har hört detsamma.
Det verkar fortfarande saknas det stora genombrottet där produkt-marknadsanpassningen skulle vara så överlägsen att det skulle ta fart ordentligt. I den meningen skulle jag säga att produktledning och klinisk utveckling fortfarande har en hel del att bevisa för att detta ska kunna utökas från forskningsanvändning till rutinmässig vård och massorna. Jag har inte följt det så noga de senaste två åren, så jag kan inte säga vad de planerar just nu, men jag måste börja analysera det närmare
Edit: När det gäller konsumentappen och konsumenternas möjlighet att mäta sina egna blodvärden har jag fått intrycket att de försöker tjäna små pengar på de investeringar som pågår samtidigt som de strävar mot ett större mål. Jag hoppas att det är så och att jag inte själv har sett det som en kärnverksamhet, utan snarare som en möjlighet att generera försäljningsintäkter med relativt små ytterligare investeringar.
{“content”:“Jag fick en inbjudan från Nordnet och anmälde mig till:\n\n”Kom och hör mer om bolagets planer i en virtuell bolagspresentation!\n\nDatum: 8.3.2021\n\nTid: 18:00””,“target_locale”:“sv”}
Företaget, dess historia och VD-grundaren är ett mycket intressant fall. Om man glömmer det en stund och tänker på det enbart som en investering, varför gör inte andra detta och varför kommer Nightingale att vara den som gör det? Blodets NMR-analys (NMR-analys av blod) är ganska grundläggande och data kan erhållas från biobanker, så ingen av dessa erbjuder enligt min mening någon fördel. Är algoritmen överlägsen, eller har de bara fått idén före andra och ligger därför ett par år före, eller är teamet/företagskulturen bara överlägsen på något annat sätt? Man skulle tro att det borde finnas åtminstone någon form av konkurrenter redan.
Jag funderar också på värderingen, att om de planerar att samla in 100 miljoner i pengar och teamet avser att behålla rösträtten i företaget, kommer det då att finnas två aktieslag, så att det vid noteringen finns aktier utan rösträtt, eller värderas detta till exempelvis 250 miljoner, varvid de nuvarande grundarna fortfarande skulle ha en andel på över 50%? Det intresserar mig också vad pengarna för närvarande går till? Slukar forskningen fortfarande lejonparten, eller börjar detta redan marknadsföras mer aggressivt ut i världen, vilket säkert kommer att sluka resurser i början?
Förhoppningsvis får vi svar på dessa frågor i noteringspresentationen.
Ett företag som omsätter 2 miljoner samlar in 100 miljoner? Förvånansvärt positivt mottagande i tråden, jag skakade på huvudet och undrade om en nolla för mycket hade smugit sig in av misstag…
Jag är ganska skeptisk, även om jag inte har studerat företaget närmare.
Varför skulle risken för sjukdom behöva undersökas med ett blodprov? Alla kan fundera över hur gamla deras föräldrar och mor-/farföräldrar blev. Led de av typ 2-diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar eller cancer innan de dog? Vad är mitt BMI, blodtryck och vilopuls? Hur mycket springer jag i Coopers test? Jag kan få mina kolesterolvärden undersökta gratis på vårdcentralen.
Om min risk att insjukna i någon kronisk sjukdom är förhöjd, vad föreslår Nightingale Health som jag inte skulle kunna göra på eget initiativ?
Jag kan på eget initiativ gå ner i vikt, öka min motion, äta mindre rött processat kött, äta mer grönsaker, frukter och bär, och sluta röka.
Jag håller med. Medicinskt sett är hela fallet totalt nonsens. Ur ett investeringsperspektiv kan det dock vara en bra kortsiktig satsning. Tjänstens användare är förmodligen inte sjuka äldre, utan friska oroliga medelålders personer. Det handlar alltså inte om en rationell investering, eftersom fakta inte längre fungerar på fomo-nollräntabörsen.
App och bra webbplatser
Nordnet
Bra företagsnamn
Megatrender
Ja, det här är ju en pengamaskin men det går in i samma kategori som andra hälsoindustrirelaterade grejer som har många kunder. Så som företag kan det vara utmärkt för investerare, men som produkt har jag inget förtroende för det.
Vad bygger tanken på att produkten skulle vara totalt skräp? Jag tittade igår på Sarasvuos klipp där Teemu Suna intervjuades. Jag fick intrycket att blodanalysen utförs på ett annorlunda sätt än andra, med kärnmagnetisk resonans. Med andra ord “skjuter” man på något sätt en blodprov med en magnet så att alla dess molekyler reagerar på magneten och dessa reaktioner registreras.
Visst kan du bomba molekyler med vad som helst, men är det till någon nytta? Jag fick intrycket att företaget strävar efter att hitta sjukdomsrisker hos människor, tja… är det i slutändan till någon nytta för de flesta? Vissa cancergener förstås, men vissa grundläggande sjukdomar… jag ser det som ett sätt att tjäna pengar, som nämndes ovan kommer man långt med sunt förnuft och grundläggande labbtester.
Och de personer som inte har sunt förnuft/annars är lata kommer knappast att betala för dessa tjänster eller göra något åt saken även om de fick kännedom om sina risker
Jag blev i alla fall tilltalad av tanken att en person regelbundet skulle ta blodprov och därmed få regelbunden data i sin app om riskprocenten att insjukna i någon sjukdom. Som det konstaterades i videon är människan inte dum, den saknar information för att följa sitt eget kroppstillstånd. När människan får denna information, ändrar hen lättare sitt beteende. Jag har själv regelbundet tagit tester på Terveystalo och följt blodprovsresultaten. Betydelsen av de kurvorna har enligt mig förklarats alldeles för lite i den tjänsten.
Jag undrade hur man tjänar pengar på detta. Är det meningen att samla in pengar främst till marknadsföring, vilket i mina öron låter väldigt blekt. Jag anmälde mig till den virtuella företagspresentationen, där kommer det säkert att klarna.
Det är problemet igen, vilken data är faktiskt användbar. Om appen hela tiden producerar procenttal för otaliga olika sjukdomar, är det då så bra? Informationen borde förklaras för patienten av en vårdpersonal. Har företaget något sådant på gång? Primärprevention är viktigt, men det måste finnas någon form av logik i det också.
Jag har funderat på om de har en banbrytande metod för blodanalys, skulle det inte vara enklare att sälja/licensiera den till laboratorier/vårdcentraler/sjukhus? Det skulle omedelbart finnas en global marknad för detta, och den svåraste delen, nämligen konsumenterna, skulle omedelbart tas bort från ekvationen.
Jag får konsultera ett par doktorer inom området om detta.