Det rör sig nog inte alls om samma sak. Riskbedömning för användning inom förebyggande hälsovård är en helt annan sak än bedömning av vårdbehov för ett befintligt besvär.
Såvitt jag förstår har många omedvetna befintliga besvär (eller en situation som kräver behandling eller åtminstone livsstilsförändringar), och hur skulle man nu bättre (snabbare, billigare) screena för dessa än med ett blodprov som avslöjar även många dolda saker. Jag kan dock inte säga vad ett blodprov av traditionell modell kostar, utan den tilläggsdata som Nightingale erbjuder.
Ursäkta, men vad är de omedvetna existerande besvären som Nightingale skulle kunna avslöja? Bröstsmärta är ett besvär och dess vårdbehov måste bedömas. LDL-partikelstorleken som Nightingale avslöjar är inte ett omedvetet besvär vars vårdbehov måste bedömas.
Ett besvär är en annan sak än Nightingales mätresultat.
På Helsingfors Läkardagar fanns det aktuella företagets monter den här veckan, och intresset verkade ganska svalt. Jag vann dock en chokladkaka i lyckohjulet.
I praktiken lobbade de läkare för en riskkartläggning baserad på ett enda blodprov, vilket påstås vara “ lika bra som att använda FINRISKI- eller liknande räknare som kräver mer manuellt arbete”. Det kostar enligt uppgift “några tior” per patient och tanken är att läkaren ska komma undan med mindre arbete och kan sätta in till exempel statiner på läkemedelslistan om mätvärdena larmar.
Det där med att spara pengar är ett utmanande kapitel (det måste ju motiveras för köparna). Enligt min mening bör patienten ändå träffas, undersökas och även intervjuas lite grann, så läkarbedömningen kan inte tas bort ur ekvationen. Samtidigt kan man fylla i även FINRISKI och kanske ta andra prover också.
Fortfarande mycket skeptisk till företagets framtid.
Helt av samma åsikt. Det tar lika lång tid att använda Finriski-räknaren som att räkna 2+2 på en miniräknare. Och genom dess mätningar vet man vad som ska behandlas, till exempel att sänka kolesterolet med statinbehandling eller blodtrycket med blodtrycksmedicin.
Med Nightingale får man storleken på LDL-partiklarna, och den informationen gör man inget med i den verkliga världen.
I studier har mervärdet som Nightingale tillför varit mycket blygsamt och till och med skadligt för försökspersonerna.
Vet inte om Läkardagarna eller annat, men FWD visar kraftig tillväxt, och i deras HealthyMe-produkt är Ng en nyckeldrivkraft i en kategori som kommer dundra på framöver.. Ett par år gammal grej men samma rally lär fortsätta..
Har plockat hem alla möjliga priser också.
Roche och Ng verkar dock inte konkurrera med varandra utan kompletterar snarare varandra. NG-produkten skulle i bästa fall kunna öka sista raden rejält på två sätt – som en betald tilläggstjänst och genom orealiserade vårdkostnader. Positionen är intressant även om aktien segar lite just nu.
Slänger in den här nyare artikeln från tidningen Star också, ifall någon har missat den..
Inom den offentliga sektorn finns det ännu en nackdel, nämligen att det krävs ordentliga bevis för nyttan. NG saknar bevis för hälsofrämjande effekter till ett rimligt pris.
Det är ganska lite köpintresse i luften. Det finns en risk att den dalar ner mot nettokassan igen, det vill säga priser rejält under en euro, om det inte kommer några nyheter.
Den verkar ha gått ner 40 % på tre månader, utan någon egentlig anledning. I sådana här aktier tenderar nedgången att föda nedgång, så trenden bryts troligen först när de kommersiella projekten går hela vägen i mål. Om det inte händer under det här räkenskapsåret (knappt 6 månader kvar), så händer det aldrig, kan man anta.
Orsaken är att det marknadspris som aktieägarna satt på bolaget fortfarande är hundra miljoner euro, för ett bolag vars omsättning är sex miljoner och förlusten nästan tjugo miljoner.
Hoppas vi får en analytikers syn på detta, det låter som en stor sak i en lekmanns öron.
”Efter ett domstolsbeslut i USA år 2025 kommer laboratorieutvecklade tester (”LDT-tester”) i USA i huvudsak att förbli underställda CLIA/CLEP-regleringssystemet och inte omfattas av den amerikanska läkemedels- och livsmedelsmyndigheten FDA:s reglering. Nightingale Health har därmed en god position efter att ha erhållit CLEP-tillstånd, eftersom ett separat FDA-godkännande för LDT-tester inte krävs.”
Jag tar definitivt detta som en klart positiv nyhet, åtminstone för mig var det inte “hugget i sten” att man inte skulle hamna i FDA-processen; bolaget hade kommunicerat försiktigt kring frågan.
Det är ganska intressanta tider på gång tidsmässigt, kommersiella projekt utvecklas på alla kontinenter men de tar tid… de kan börja realiseras parallellt, vilket skulle kunna leda till en rejäl ketchupeffekt
Nåväl, låt oss inte gå händelserna i förväg. Idag riktas uppmärksamheten även mot Sitras seminarium, för att se om det hörs något nytt beträffande hemmamarknaden…
Denna Sitra-utveckling var ny för mig. Idag är det faktiskt lanseringsevenemang för förslaget till en nationell framtidsmodell för hälsodata, och det är slutsålt.
Det där skulle mycket väl kunna vara pro-Nightingale – vi inväntar ett pressmeddelande om saken.
Rapporten hade tydligen redan publicerats kl. 01.00. Vid en snabb anblick verkar det alltså som att man i Finland vill ha ett centraliserat system där nationella hälsodata samlas in i ett standardiserat format. Detta stöder ju Nightingales verksamhetsmodell. Hoppas världen följer efter i samma riktning.