Jag funderade på det där med att du har upplevt mina AI-genererade bidrag som “AI-reklam”. Jag kan erkänna att språket har varit säljinriktat, vilket kan vara irriterande.
Jag gjorde nu ett test med en ny version av analysen baserad på “cancerartikeln”. Källan är fortfarande samma artikel publicerad i Nature som tidigare, och jag lade till en begäran i prompten om att använda en neutral ton. I övrigt är prompten oförändrad:
Create a deck which explains the key findings of the study and analyzes their meaning for health care and for Nightingale Health's business. Use neutral professional tone and easy to understand language. Use clean Nordic presentation style.
Till följd av denna prompt är presentationens språk mer neutralt i tonen. Den har dock fortfarande en aning säljande stil på vissa ställen. Jag måste undersöka hur man kan göra språket ännu mer neutralt.
Länk till slutresultatet direkt i NotebookLM: Google NotebookLM
Länk till hela NotebookLM-projektet, där man kan granska källor, prompter, output och göra faktakontroll, t.ex. genom att ställa frågor om källdatan:
https://notebooklm.google.com/notebook/3b3f46d9-418e-49c9-a006-c64e9139c1c7?authuser=2
För att öppna projektet krävs ett Google-konto. Om du t.ex. använder Gmail kan du komma åt NotebookLM med samma inloggning.
Dina AI-inlägg grundar sig inte på fakta. Till exempel i AI-reklamen som baseras på “cancerartikeln” påstås det att man med hjälp av NG skulle börja screena för cancer och att den skulle hittas tidigare.
Oavsett presentationens ton har den hela tiden grundat sig på fakta i forskningsartikeln. Det står ingenstans i presentationen att NG:s blodtest med säkerhet skulle börja användas som en del av screening. I ljuset av forskningsresultaten verkar det vara möjligt, men det skulle troligen krävas mer vetenskapliga bevis samt åtminstone klinisk validering.
Hur som helst anser jag att det behövs en översättning av Nightingales teknologi och den tillhörande vetenskapen och forskningsresultaten till ett mer förståeligt format. Eftersom det inte verkar finnas särskilt många personer som har expertisen för att göra detta och som vill göra det, är det motiverat att utnyttja AI.
Jag strävar efter att framöver vara noggrannare med att redovisa vad jag har bett AI:n om, och jag ger möjlighet att granska källor och prompter, och därmed även möjlighet till faktakontroll.