Interessante spørgsmål, som jeg også har overvejet.
Er den løbende indtjening fra Cellaviva og Qvance osv. tilstrækkelig? Jeg husker, at den administrerende direktør i en præsentation nævnte, at Qvance ville opnå lønsomhed inden udgangen af indeværende år. Handlen med celler og væv er ikke vokset særlig hurtigt i de seneste år. Fujifilm-samarbejdet er en joker, som kan medføre indtægter. Alt i alt er jeg lidt skeptisk over for, om indtjeningen fra disse aktiviteter rækker ret langt, de kommende behov taget i betragtning.
Der vil være behov for finansiering efter interimanalysen af fase 2 (hvis den er succesfuld) til præsentation af resultater på forskellige måder, forhandlinger med tilsynsmyndigheder (i øst og vest?), planlægning af opfølgende studier og partnerforhandlinger. En forhandler med tomme lommer står i en svag position.
Dette er netop en af årsagerne til Nextcells lave markedsværdi (market cap), som du også har konstateret. Udvandingsrisikoen er stor. Jeg er enig i, at den lille udvanding i vinter var klog; det sikrede fremdriften frem mod slutningen af året.
Hvad er aktiens værdi efter interimanalysen?
Jeg er optimistisk omkring resultatet af analysen baseret på resultaterne fra tidligere forsøg. Ifølge direktøren vedrører analysen, så vidt jeg forstod, begge grupper. For den ældre gruppe, hvor honeymoon-effekten varer længere, er resultaterne allerede 24 måneder gamle. For den yngre gruppe, hvor effekten har kortere varighed, sker analysen ved 12 måneder. Man skulle tro, at forskellen allerede ville træde frem.
Et af udgangspunkterne for en investeringsbeslutning er aktiens lave pris i forhold til virksomhedens potentiale. Dette er tilfældet for Nextcell, men det har medført et problem. Markedsværdien er så lav, at selv en stor emission ikke indbringer meget i forhold til de fremtidige behov.
Det er svært at vurdere aktiekursen efter analysen, måske optimistisk 5+ SEK? Markedspsykologien kan spille ind. Diamyds succesfulde fase 3 og mulige opfølgende tiltag kan give Nextcell medvind.
Dog ville et tidligt partnerskab efter sommeren være vigtigt. For Diamyd er 170 patienter tilsyneladende nok i fase 3. Jeg har ikke undersøgt omkostningerne for denne fase, men i diabetes er de formentlig ikke så høje som gennemsnittet for fase 3-forsøg (100.000 USD/forsøgsperson). Dette vil sandsynligvis sænke tærsklen for partnerskaber.