Medistim ASA - sundhedsteknologi til operationsstuen

Åbner en tråd og diskussion om et interessant sundhedsteknologifirma på Oslo Børs. Er der Medistim-investorer på forummet?

Medistim ASA er et norsk børsnoteret selskab, der udvikler, producerer og distribuerer medicinsk udstyr primært til behov inden for hjerte- og karkirurgi.

Medistims egne produkter betragtes som standardbehandling i de fleste europæiske lande og Japan, mens markedsintroduktionen stadig er i gang og vokser i USA, Asien og Mellemøsten. Medistim er markedsleder inden for intraoperativ transit time flow-måling (TTFM) og ultralydsscanning. Disse systemer gør det muligt for sundhedspersonale at reducere risikoen for intraoperative komplikationer under hjerte-, kar- og transplantationsoperationer. De giver klinisk relevant information, der giver kirurgen mulighed for at træffe bedre beslutninger i operationsstuen. Virksomhedens udstyr udvikles i tæt samarbejde med kirurger.

Det lille selskab er på en stærk vækstbane. 2021-tal:

• Omsætning 427 MNOK Vækst 17,7% (valutajusteret 24,6%)
  • Driftsresultat 90,9 MNOK EBIT Vækst 21,8%
    Væksten i salget af egne produkter var 26%, hvoraf salget af billeddiagnostiske porteføljeprodukter voksede 29% og vaskulære porteføljeprodukter 21%.

Aktievurdering pr. 4.4.2022 til kurs 285 NOK PE: 57 med realiseret 2021-resultat

Selskabet har plads til at vokse globalt. Selskabets produkter er standarder og markedsledere i flere europæiske lande, men der er rigelig plads til vækst i for eksempel USA og vækstmarkeder. For eksempel har selskabet i Indien anslået kun 1% markedsandel. I USA er markedsandelen ca. 28%, og salget voksede med 28% i USD i 2021.

Kilde: www.medistim.com

Uddrag fra årsrapporten for 2021:

Omsætning og driftsresultat:

Selskabets mål er at maksimere skabelsen af aktionærværdi. Udbytte udbetales, når det stemmer overens med vækststrategien og de finansielle mål. I praksis er udbyttet vokset kraftigt:

Markedsandele:
Plads til at øge markedsandelen i USA

Aktiekurs:

Ejerstruktur:
Ejerstruktur

17 Synes om

Mielenkiintoinen firma. Avasin seurantaposition maaliskuun alussa kun osake lasketteli muiden kasvuyritysten tapaan alas tuolta vuodenvaihteen yli 400NOK huipuistaan.

Vakuuttavaa kasvua ja tekemistä. Koronapandemian päättyminen taas vauhdittanee kasvua, kun kasaantunutta leikkausvelkaa puretaan.

3 Synes om

Q4 ja 2022 tulos ulkona

https://medistim.com/investor-relations/company-disclosures/

"Another record quarter ending at MNOK 141.8 in sales (MNOK 112.7). Full year revenue at MNOK 491.9 (MNOK 427.3) is also a new record, up 15.1 %.

Sales growth is driven by all major geographical regions. Currency neutral sales increase by 21.6 % for the quarter and 11.9 % for the year.

Currency neutral sales of own products increase 24.6 % for the quarter and 14.0 % for the year.

The Vascular business segment grows at 8.8 % for the quarter and 27.3 % for the year.

The Imaging products grows at 33.5 % for the quarter and 44.0 % for the year.

Operating profit (EBIT) for the quarter ended at MNOK 36.5 (MNOK 19.5), with an EBIT margin of 25.7 % (17.3 %). For the year, EBIT ended at MNOK 141.3 (MNOK 116.3), with an EBIT margin of 28.7 % (27.6 %).

The board suggests a dividend of NOK 4.5 (NOK 3.75) per share to the General meeting, a total dividend payout of MNOK 82.1."

3 Synes om

Medistims aktie er faldet fra tidligere høje værdiansættelsesniveauer, hvilket ifølge tweetet gør afkast-risikoforholdet attraktivt.

Virksomheden satser på innovationer, der tilsyneladende styrker virksomhedens konkurrencefordel. Stærk pengestrøm, høj margin og udbytteafkast gør den ifølge tweetet til en stabil langsigtet investering.

https://x.com/olensrud/status/1903321296320045322

image
image

Her er virksomhedens Q4-materiale. :slight_smile:

image
image

3 Synes om

Det ville også være rart at høre kommentarer fra andre værdsatte forummedlemmer om dette selskab.

Hvordan lyder det:

• 80% bruttomarginaler
  • Over 30% ROIC
  • Stærk balance
  • Pengene kommer ind på kontoen
  • Nicheekspertise
  • Markedsleder inden for nogle områder

Kvalitetsselskab?

Måske ser jeg som en negativ side, at det udstyr, der skal investeres i, er ret dyrt, hvilket betyder, at salgsmængderne i antal er ret små.

Screenshot_2025-09-16-21-04-38-94_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12

EPS har stået stille i et par år. Men er det nu begyndt at vokse?

Screenshot_2025-09-16-21-03-22-58_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12

Vurderingen virker ikke dårlig, selvom man for et halvt år siden kunne have fået dette til en meget billig pris.

3 Synes om

Medistim har været i porteføljen siden begyndelsen af året og er blevet omtalt i tidligere porteføljeoversigter
https://forum.inderes.com/t/mita-sinulla-on-salkussa/1246/4063?u=tyhjatasku

Det, der efter min mening gør selskabet meget attraktivt, er selskabets gentagende omsætning. Selskabet sælger sensorer, der kan bruges 50-100 gange afhængigt af sensoren, hvorefter de skal udskiftes. I øjeblikket varierer recurring revenue mellem 65-75% af omsætningen. Jeg ville gerne se det falde til under 60%, hvilket i et godt scenarie ville betyde, at udstyrssalget stiger.
Det er også godt at bemærke, at omsætningen kommer fra leasede enheder, der sælges på en per-operation basis, og derudover fungerer Medistim også som distributør i Skandinavien. Fordelingen er altså ikke et rent udstyrs-/sensorsalg.

Selskabet har også to forskellige typer produkter, nemlig flowmåling og derefter billeddannelse. Jeg forstår, at produkterne er modulære, og ofte kan en kunde starte med at købe flowfunktionen og senere tilføje billeddannelse. Derudover har selskabet introduceret ny software til at understøtte beslutningstagning i operationsstuen, hvilket jeg forstår øger konkurrencefordelen og prisstyrken. På denne måde har man også kunnet tackle den høje pris, dvs. man kan købe i dele eller indgå en leasingaftale.

I Q2 blev der også fremhævet et interessant punkt om M&A. Ledelsen ser et bedre potentiale i organisk vækst, for eksempel ved at skifte til direkte salg i stedet for via en partner.
image

Og der ser ud til at være ret gode planer for organisk vækst.
image

image
Selskabet har en markedsandel på 37% inden for cardiac, men inden for vascular er der et betydeligt vækstpotentiale.

Jeg er tiltrukket af selskabets prisstyrke og stærke markedsposition. Indtil videre har ledelsen efter min mening navigeret selskabet godt, også gennem en lidt mere udfordrende periode, hvor der nu er indikationer på, at man er ved at komme sig.

Et par gode artikler om selskabet:

https://outsiderscorner.substack.com/p/medistim
https://substack.com/@nordicedge/p-167596054

5 Synes om

Medistim offentliggjorde i går sine Q3-resultater. Der var en smule spænding fra min side, da selskabet havde lovet at hæve priserne i forbindelse med nye produktfunktioner samt for at mindske effekten af tariffer. Jeg spekulerede på, hvilken indvirkning dette ville have på efterspørgslen, og om selskabet har så stærk en prisstrategi, som jeg har troet.

Omsætningen voksede med godt 25%, og EBIT voksede med 27%. EBIT-marginen var 24,3%. EBIT-marginen faldt dog fra Q1-Q2’s topmarginer, hvilket primært skyldtes selskabets betaling af præstationsbaserede honorarer og provisioner. Disse blev der spurgt en del til under indtjeningsopkaldet, og ledelsen kommenterede, at de øgede omkostninger også er et tegn på, at målene er nået.

Den tilbagevendende omsætning faldt en smule under 70%, hvilket efter min mening stadig er et godt tegn, da det indikerer, at der leveres flere enheder, som i fremtiden vil generere tilbagevendende omsætning.

Som vi kan se, øgede den tilbagevendende omsætning i 2024 sin relative andel kraftigt, da salget af udstyr var blødere.
Omsætningsvæksten fordelte sig således, at EMEA var blød og faldt, mens Americas havde en vækst på omkring 35% og APAC hele 193% vækst. Vedrørende salget i Asien er det værd at bemærke, at salget i sammenligningsperioden var svagt, da der slet ikke var salg i Japan, og distributøren blev skiftet i Kina, deraf den store procentvise ændring. På den anden side, hvis APAC fortsætter med blot moderat vækst, vil dets betydning for Medistim i de kommende år være større end EMEA’s.
Den stærke vækst i salget i USA + resten af Amerika var en glædelig overraskelse. Kan det også indikere noget positivt for andre medtech-virksomheder, der er afhængige af salg i USA? Ledelsen kommenterede dog, at kvartalsvise udsving er store, og ordrer kan flytte sig fra kvartal til kvartal, så det er nok bedre at følge det større billede.

På produktsiden var det glædeligt at se, at salget af især billeddiagnostisk udstyr er vokset betydeligt. Disse er produkter med en højere pris og købes, så vidt jeg forstår, modulært, så en kunde først kan købe et flowmodul og senere købe et billeddiagnostisk udstyr.
En skønhedsfejl i rapporten var, at væksten primært kom fra Cardiac-segmentet, hvor selskabet næsten har en monopolstilling. Vascular er den fremtidige vækstmotor, hvorfra selskabet søger fremtidig vækst, men konkurrencen er hårdere. Tidligere på året er Vascular vokset meget stærkt, men Q3 var blødere. Under konferenceopkaldet blev det sagt, at det var normale kvartalsvise udsving, men dette må tiden vise.

Alt i alt et ganske godt kvartal; det vil vise sig, hvordan salget i EMEA og Vascular udvikler sig i de kommende kvartaler, og om toplinjevæksten forbliver lige så stærk.

6 Synes om

Gå gerne ind og afgiv jeres egne prognoser for dette selskab.