{“content”:“Jeg hoppede med en lille position, da min indre gambler vågnede op her og efter at have læst kommentarerne på Shareville. Derudover læste jeg Trinity Deltas rapporter. \n\nSom jeg skrev på Shareville, ser jeg den største risiko i manglen på tilstrækkelige midler til at opbygge reel kommerciel succes, før pengestrømmene tørrer ud fra alle retninger.\n\nDet skaber lidt forvirring, at hvis produktet er godt og funktionelt, hvorfor kan det så ikke sælges? Skyldes fejlen mislykkede rekrutteringer af salgspersonale, eller hvad, hvis der trods alt er investeret i salgsteams?\n\n\u003e I første halvdel af 2019 har vi understøttet væksten ved især at investere i salgsteams i USA og Europa. Som følge af investeringerne var pengestrømmen fra driften -3,7 millioner euro i første halvdel af 2019, sammenlignet med -3,1 millioner euro i første halvdel af 2018.\n\n\nEr der forresten nogen, der har fulgt mere med, der har en mening om Trinity Delta, der skrev rapporten?”,“target_locale”:“da”}
“Det er lidt forvirrende, at hvis produktet er godt og funktionelt, hvordan kan det så være, at de ikke kan sælges. Er fejlen i mislykkede rekrutteringer af salgspersonale eller hvor, hvis der alligevel er investeret i salgsteamene.”
Det er svært at vurdere, om f.eks. rekrutteringen er mislykkedes. Men der er sandsynligvis et par faktorer:
- Institutionernes beslutninger er sandsynligvis langsomme i gennemsnit med store indkøb. Måske giver det øgede marketingarbejde, der blev udført sidste år, først afkast i år.
- I USA’s TMS-centre er udstyr fra et par producenter allerede blevet taget i brug i de seneste år, og gennemsnitslevetiden er sandsynligvis omkring 7 år (læste jeg det i Indes åbningsrapport eller et andet sted, jeg husker det ikke), så hvis man ønsker at skifte til et “bedre” udstyr, vil det tage tid, hvis man overhovedet ønsker at skifte. Markedet vokser hurtigt, og derfor er det vigtigt, at der allerede er en fod inden for døren i nogle store kæder, og der er allerede planer om at udvide brugen af SmartFocus, som også er blevet rapporteret her. Noget af udstyret er gået til mindre “kæder”, måske får Nexstim også en god del af de nye maskiner her.
{“content”:“Der ser ud til at være masser af store sælgere. Sandsynligvis er den store registrerede ejer (Nordea) i Helsingfors stadig i gang. Jeg har dog kun kigget på de seneste mæglere, så det kan også være, at salgspresset delvist kommer fra Stockholm-stiftelserne. Uanset hvad, må jeg bare stole på mine egne vurderinger og vente på, at der kommer modvægt til de store sælgere. Utvivlsomt ville det være godt at få bekræftelse fra virksomheden i forbindelse med den kommende årsrapport, at forretningen skrider fremad også i år. For mig gav dagens meddelelse bekræftelse på, at Q4 var fuldstændig som jeg ønskede (selvom jeg endnu ikke kender det nøjagtige antal enheder), og jeg afventer rapporten i ro og mag. Kursen er bare meget lav efter min mening.”,“target_locale”:“da”}
Fredag kommer Nexstims regnskab, og selvfølgelig vil der komme grimme tal. Mere detaljerede oplysninger om leverede enheder og skøn over forretningsudviklingen i år kan påvirke den nuværende balance mellem salg og køb af aktien, naturligvis i begge retninger.
Vækstprocenten i forretningsdriften er sandsynligvis ret høj, men væksten i euro er ubetydelig i forhold til tabet, delvist på grund af leasingmodellen. Der er særlig interesse for antallet af leverede enheder. Det er sandsynligt, at det nøjagtige antal terapienheder leveret i løbet af året vil blive oplyst, hvilket vil hjælpe med at følge den tidligere udvikling og muliggøre en vurdering af kravene for indeværende år. Det præcise antal diagnostiske enheder er, så vidt jeg husker, ikke blevet oplyst tidligere.
I vejledningen står der, at dette år også vil give et tab, og forhåbentlig vil det blive tilføjet, at terapi-forretningen vokser. Forhåbentlig kommer der mere præcise oplysninger/vurderinger om den fremtidige udvikling. Naturligvis er man interesseret i bl.a. visse planer i forbindelse med terapiaktiviteterne, en mulig udskillelse af diagnostikaktiviteterne og finansieringsordningerne. Disse vil dog sandsynligvis forblive uafklarede selv efter meddelelsen.
Mest af alt venter jeg på, hvordan investorerne generelt vil reagere på regnskabet:
-
Vil de store sælgere fortsætte deres salg? De har jo, efter min mening, fået kursen til at falde urimeligt meget. Der er sandsynligvis nok at sælge, selvom jeg ikke har studeret dette mere detaljeret og ikke kender deres planer.
-
Vil en (rigere) part baseret på de modtagne oplysninger vurdere, at virksomhedens potentiale ikke er prissat risikojusteret i kursen og begynde at købe?
Måske ikke allerede fredag, men i næste uge vil vi se, om balancen i fremtiden er til fordel for salg eller køb.
Regnskab, hurtige kommentarer.
Dårligt: Forventede grimme tab.
Godt:
Præciserede tal for terapienheder: 17 i år, hvilket er en stor vækst, da der før i år kun var i alt 6 enheder, så det samlede antal er nu 23. (Jeg var i hvert fald selv usikker på sidste års tal.) Virksomheden har tillid til, at markedsandelen vil vokse i fremtiden.
Hospitalsdepression nævnes stadig. Der vil sandsynligvis blive leveret et par enheder til den pågældende institution til udvikling af den.
Spekulativt emne:
Det siges, at den vigtigste opgave for den midlertidige administrerende direktør er at finde en strategi sammen med den øvrige ledelse. Der nævnes ikke, hvor længe pengene rækker (eller jeg så det ikke). Der var ikke ressourcer nok til diagnostikudstyr. Forretningen faldt lidt der. Jeg forestiller mig, at en større strategisk ændring er på vej
.
Jeg fandt ingen overraskelser. Jeg tror, vi fortsætter med lave markedsværdier. Men jeg ville have forberedt mig på noget stort positivt, midlertidige administrerende direktører er midlertidige, der blev stadig ikke nævnt, at man søger en permanent administrerende direktør!
Jeg nåede ikke at gennemgå min artikel ordentligt, jeg retter senere, hvis der er noget, der er gået meget galt.
Jeg gætter på -20 ved åbningen, men tør jeg fylde op…?
Nexstims årsrapport:
Ikke meget nyt. De trækker sig i hvert fald ikke tilbage fra USA-fokuset. Bestyrelsesformandens kommentarer, det er nok de første officielle kommentarer fra ham. Nu hvor en ny strategi forventes til foråret, må man vædde på, at ændringerne i den vil vedrøre ændringer i diagnostikforretningen.
Vi fortsætter med status som det næsten billigste selskab på børsen. Jeg går selv videre med en slags “glem mig”-status, væk mig, når der sker noget engang.
Jeg må lige sige, at jeg blev lidt forskrækket, da jeg åbnede denne tråd og modtog en besked fra Inderes om, hvorvidt jeg ikke kunne give andre ordet i denne tråden. Jeg har nok fokuseret for meget på ét firma i mine skriverier. Det har jeg ikke i mine investeringer, men jeg er nødt til at allokere ressourcer, tid osv.
{“content”:“Gode ord fra bestyrelsesformanden midt i den globale uro - tillidsfuld over for fremtiden. Det er virkelig fantastisk, at der findes ankerinvestorer i Finland, der hjælper små virksomheder mod succes. Det bliver interessant at se resultaterne om fem år.”,“target_locale”:“da”}
De søger til to stillinger på kontoret, den ene til at erstatte Juokslahti, der er blevet CFO. Den anden siger, at forretningen udvides, og derfor er der brug for en. Tja, kunne man udlede noget af finansieringsløsningen? Måske, at en sådan er fundet/vil blive fundet, for ellers kan pengene løbe tør, før arbejdet overhovedet kan begynde. Formuleringen om vækst kunne tyde på, at diagnostik ikke ville blive solgt, måske. Man skulle tro, at en generel emission på det nuværende kursniveau er den sidste mulighed, men hvad har der mon været tilgængeligt? Indkaldelsen til generalforsamlingen er endnu ikke kommet, og mødet skulle afholdes i slutningen af denne måned. Vil finansieringsløsningen komme med indkaldelsen og blive besluttet på mødet? Det ville ikke overraske mig. I princippet kunne nogen sige, at det bliver spændende. Min puls stiger ikke, og jeg bekymrer mig ikke overhovedet, er der noget galt med mig?
https://nexstim.com/about-nexstim/careers-and-jobs/operation-and-service-engineer/
{“content”:“Kreos har tegnet aktier i Nexstim for et par måneder siden. Mon ikke det også kunne give et fingerpeg om fremtiden?”,“target_locale”:“da”}
Ja, og lidt højere end sidste års ydelser, som nu allerede føles som høje priser. Men det forbliver uklart, om de solgte de noterede aktier med det samme? Hvis de altså allerede tidligere havde aftalt, at en lille del ville komme som aktier og blive bestemt på en bestemt måde?
Jamieson kommenterede dette, mens han stadig var administrerende direktør
Nexstims administrerende direktør, Martin Jamieson, kommenterede aktieemissionen således: “Vi er glade for denne egenkapitalinvestering fra vores långiver, Kreos. Dette symboliserer deres stærke tro på Nexstims vækstbaserede strategi for terapivirksomheden, som skrider godt frem: Et stadigt voksende antal kunder stoler på vores unikke teknologi i en tid, hvor neurostimulationens tiltrækningskraft som behandlingsform vokser.”
Jeg husker det, tak fordi du bragte det som bevis. Og lad os håbe, det er sandt. Intet er nok blevet værre siden da, bortset fra kursen, som tydeligvis skyldes massive salg fra et par storaktionærer på den svenske side (også) startet før corona. (Jeg betragter ikke udskiftningen af direktøren som en dårlig ting som sådan, selvom det måske er, hvem ved.)
Edit. Licensaftalen for hospitalsinstallationen blev annulleret, men efter min mening var det ikke en stor sag, da samarbejdet ellers vil begynde.
Værsgo og god weekend!
Mange tak til dig og alle, der er faret vild i denne tråd!
Generalforsamlingsindkaldelsen kom i går, og af en eller anden grund var der en lille kursstigning. Var det bare en overraskelse for markedet, at der var en antydning af, at virksomheden stadig agter at være i live næste år (når bestyrelsens aktiebonusser først udbetales på generalforsamlingen i 2021)? Eller kunne det endda være en positiv overraskelse, at man “kun” søger en stigning på godt 50 procent i antallet af aktier? Jeg ved det ikke, de kommende uger vil vise det. Vil der blive meddelt en finansieringsløsning før eller efter generalforsamlingen, det kan jeg ikke sige.
En ubehagelig ting, dette behov for finansiering i forhold til kursudviklingen. TEORETISK set kunne man meget vel forestille sig, at en større investor ville købe for f.eks. 5-10 millioner euro af de 50 procent ekstra aktier og eje en tredjedel af virksomheden. Med dette beløb ville det være sandsynligt, at man i løbet af et par år ville nå omkring nulresultat, hvor det er vigtigt at huske, at på grund af lejebmodellen betyder et nulresultat allerede en meget værdifuld virksomhed, så længe udsigterne fortsat er gode. Men med denne aktiekurs, der binder vurderingerne, virker alt dette kun teoretisk… Så i praksis kan situationen have været vanskelig, da man utvivlsomt har søgt og forhåbentlig også forhandlet forskellige alternativer de seneste måneder. Og forårets store salg har sendt kursen ned i en praktisk talt værdiløs tilstand.
Mit gæt er, at hvis Nexstim nu skulle børsnoteres (uden den forfærdelige børshistorie osv.), ville virksomhedens værdiansættelse være mangedoblet i forhold til den nuværende kurs. Og alligevel ville man let kunne rejse de 5-10 millioner gennem en emission. Jeg er ikke finansieringsekspert, men jeg tror ikke, jeg tager helt fejl i denne sag. Det er investeringspsykologien…
Edit. Jeg vil tilføje, at der endnu ikke er offentliggjort noget om årets udstyrsleverancer, hvilket i princippet er bekymrende, men på den anden side er perioden for bestemmelse af aktiebonussernes pris (20 dage) i gang, hvilket måske er årsagen til, at der ikke engang er vilje til at offentliggøre noget positivt?
For nylig blev der åbnet to stillinger hos Nexstim, hvoraf den ene tydeligt var en ny stilling, der henviste til virksomhedens vækst. Det er næppe engang blevet besat endnu, og nu kommer der store forhandlinger om omstrukturering af den finske personale på grund af corona. Meget dårlige nyheder. Det lyder overraskende, at man kunne spare 3 mio. euro årligt med dette. Hvad ville der så være tilbage, hvis produktionen stadig skal opretholdes? Og når en stor salgsorganisation, f.eks. i USA, ikke er omfattet af forhandlingerne. Jeg kan ikke rigtig sige andet end åh nej, corona, hvad har du nu gjort.
Et meget nyt interview med administrerende direktør, sandsynligvis filmet denne uge, nævner ikke omstruktureringerne. Begyndelsen er den velkendte beskrivelse af forretningen. Den administrerende direktør udstråler stor tillid til forretningens fortsatte udvikling. Derefter nævnes, at en emissionsbemyndigelse er ca. 1:1 efter FN. (Så der var vel stadig gamle bemyndigelser tilbage.) Og en omtale af, at mere detaljeret information om typen og målgruppen for emissionen vil komme tættere på generalforsamlingen. Og når kursen er lav, ser denne situation ikke god ud. På den anden side ville en udvanding på 1:1 med den nuværende børsværdi ikke engang flytte meget, men med den nuværende eller lavere kurs ville der ikke komme mange penge ind.
Kan man se en forbindelse mellem omstruktureringerne og kapitalrejsningen? Naturligvis i forhold til pengenes tilstrækkelighed ja, men er der noget andet, f.eks. i forbindelse med et samarbejdsprojekt, må vi se. Skyldes besparelserne på 3 millioner, at produktionen flyttes til samarbejdspartneren? (undskyld min muligvis unødvendige spekulation, da annonceringen udelukkende henviste til coronaens skader på efterspørgslen.)
Hurtig reaktion fra Karvinen. Udstyr i USA trykker penge og holder udgifterne i skak.
Jeg læste morgenmeddelelsen mere omhyggeligt. De årlige besparelser på op til 3 millioner euro er beregnet til at komme fra globale operationer og ikke kun de nu annoncerede samarbejdsforhandlinger, hvilket er forståeligt. Så jeg skrev lidt misvisende. Denne fortolkning udelukker ikke, at der er et samarbejde på vej, f.eks. inden for diagnosticeringsbranchen, som ifølge virksomheden selv er blevet dårligt varetaget. Måske får vi at vide, hvilken slags information der kommer i de kommende dage. Hvis fredagens ProHearings-præsentation ikke er blevet aflyst, ville det være naturligt, at der kom information inden da, da præsentationen ellers virker ret unødvendig. Men hvis det ikke når at komme, så når det ikke.
I den præsentation blev hospitalsdepression fremhævet som en særlig mulighed for Nexstim. Begrundelsen kan findes i videoen.