Tak og velkommen til forummet, luukki!
Først og fremmest er Nexstims kursfald i begyndelsen af året og afslutningen af licensforhandlingerne meget beklageligt. Jeg anså/anser stadig behandlingen af hospitalsindlæggelse for Nexstim som en meget lovende fremtidsmulighed. Som jeg har nævnt, indeholdt indholdet af disse forhandlinger meget, som jeg ikke rigtig har kunnet fatte, for eksempel at lille Nexstim ville licensere noget fra en stor partner og ikke omvendt. Den nye pressemeddelelse afklarede ikke dette, og derfor er det også svært at vide, hvad der blev tabt, og hvad der blev tilbage til Nexstim af denne hospitalsindlæggelse eller i sager relateret til hele billedet. Jeg vil her forsøge at fremhæve nogle aspekter relateret til sagen.
Begivenheder:
-
Der var forhandlinger, hvor den lille, ressourcefattige Nexstim ønskede at licensere noget stort/store investeringskrævende fra en stor aktør, og dette lyder allerede mærkeligt i udgangspunktet.
-
Derefter får den store aktør en kæmpefinansiering relateret til projektet, Nexstim er ikke længere nødvendig for at licensere den store aktørs teknologi til behandling af hospitalsindlæggelse sammen med SmartFocus.
Alene ved at læse pressemeddelelserne kunne man umiddelbart konkludere, at årsagen til, at Nexstim ikke længere er nødvendig, er, at den store institution nu har tilstrækkelig stor finansiering til et stort projekt. Det er, som om Nexstim, om nødvendigt, skulle have bragt store penge til projektet (udover SmartFocus). Det ovenstående er alt i alt fuldstændig ulogisk, ikke sandt? (Medmindre der bagved var en tredje (amerikansk) part, som gennem nogle arrangementer ønskede at finansiere projektet, er det sandsynligt?). Årsagen til afslutningen af forhandlingerne kan selvfølgelig også være, for eksempel, at betingelserne for den bevilling, institutionen modtog, var, at IPR (intellektuelle ejendomsrettigheder) skulle forblive hos dem selv.
Der er fortsatte planer (når vi stoler på direktørens udtalelse i pressemeddelelsen):
"Vi er glade for, at instituttet har modtaget en så omfattende NIH-finansiering, og vi forstår fuldt ud deres nuværende position. Vi diskuterer nu aktivt andre former for muligt samarbejde. Hos Nexstim tror vi stadig på, at den unikke præcision af TMS-navigation er en essentiel forudsætning for bedre behandlingsresultater. Instituttets teknologi sammen med Nexstims SmartFocus®-teknologi kunne udgøre en lovende ny og effektiv behandlingsmulighed for patienter med meget vanskelig behandlingsresistent depression.”
Det ser altså ud til, at den store institution i denne nye situation fortsætter med hospitalsindlæggelsen i form af udvikling/forskning i eget navn med det formål at opnå en FDA-godkendt behandlingsprotokol til sidst. Vi kan ikke kende den fremtidige form for samarbejde, men det er sandsynligt, at SmartFocus-enheder er beregnet til at blive brugt i dette projekt. Afbrydelsen af licensforhandlingerne skyldes altså i hvert fald ikke, at SmartFocus ikke ville være egnet til dem. (Selvom børsreaktionen dog i nogen grad har peget på dette.)
I sidste ende er hospitalsindlæggelse altså ikke et “eget” projekt for Nexstim, men den store institution vil (forhåbentlig talrige) Nexstim-enheder til deres omfattende forskning. Således kunne hele dette projekt efter min mening stadig være endda meget positivt for Nexstim. Som jeg har skrevet, vil en gennemsnitlig levering af 1-2 flere enheder hvert kvartal sammenlignet med det foregående herfra gradvist løfte virksomheden ind i kategorien af succesfulde virksomheder. Og det er fuldt ud muligt, at en stor TMS-kæde eller lignende bestiller flere ad gangen.
Jeg forsøgte at finde information/bedre gæt fra diskussioner på Shareville, KL og Avanza, men der var heller ikke rigtig nogen information der. Nogen gættede på, at det store kursfald i begyndelsen af året før pressemeddelelsen skyldtes, at informationen om afbrydelsen var lækket. Det lyder heller ikke umuligt. Jeg mener nemlig, at tegnene i begyndelsen af året ikke rigtig understøttede massivt salg, hvilket dog skete. Selvfølgelig smitter salg i sådanne aktier let af på småinvestorer, så jeg ved ikke, hvor massive de oprindelige salg var. På Shareville (brugernavn Arpakuutio) fandt jeg et stærkt klingende gæt/information om, at den californiske institutions bidrag til dette samarbejde ville være “anvendelse af virtual reality-teknologi, som eliminerer navigated tms desktop-setup, dvs. man kan lave en mobil enhed og dermed behandle en sengepatient på hospitalet, som ikke kan flyttes til en klinik el.lign.”. (Jeg har ikke selv gidet at søge information på nettet, da jeg ventede på Nexstims meddelelse dengang.)
Kursfaldet og -reaktionen på pressemeddelelsen er fakta, beklagelige selvfølgelig. Hvem ved mere præcist, hvad virksomhedens værdi er, så man kunne sige, at markedet har ret eller uret, men jeg føler selv, at kursen er faldet alt for lavt. Hvis den institution fremover virkelig anskaffer Nexstims dyre maskiner med sin store bevilling
til udvikling af behandling af hospitalsindlæggelse, er det så ikke bare en ekstra fordel i forhold til situationen, før vi overhovedet havde hørt om disse forhandlinger? Forestil dig en situation, hvor der ikke var givet nogen pressemeddelelse om forhandlinger i efteråret, og der nu var givet en ny pressemeddelelse om, at der indledes forhandlinger med en stor institution, der har modtaget en stor bevilling, om udvikling af en helt ny potentiel indikation, hvor SmartFocus er den første af teknologierne (fordi det er den bedste teknologi). Hvad ville kursreaktionen have været da? Ja, det er psykologi at investere i fremtidsorienterede virksomheder. Forhåbentlig bruger de deres bevilling til at anskaffe Nexstim-maskiner proaktivt.
TD mener også, som forventet, at hospitalsprojektet ikke er dødt.
TD’s sum-of-the-parts-analyseværdi uden hospitalsindlæggelse (og nu er vi faktisk ikke helt uden et hospitalsindlæggelsesprojekt af nogen art) er mange gange højere end Nexstims børsværdi. Måske er der i hvert fald delvist tale om en såkaldt købsanalyse, men alligevel. De knuser også tal som Inderes.
Hvis vi glemmer kursreaktionerne, så er det, der irriterer mig mest ved virksomhedens individuelle forretninger, den langsomme udlejningshastighed til amerikanske TMS-klinikker, ikke så meget denne aflysning, som i virkeligheden kun betyder et samarbejde i en anden form end hidtil forhandlet. Som helhed er jeg ret fortrøstningsfuld med hensyn til virksomheden, og upside til de nuværende priser er efter min mening betydelig.
Min tekst mangler nu lidt “smartfocus”, dvs. jeg kredser lidt om tingene, hvilket delvist skyldes manglen på information om Nexstims projekter. Måske lykkes det mig alligevel at formidle min egen positive holdning til virksomhedens fremtid, især i forhold til den nuværende kurs, som er ret udtømt.