Nexstim - Med hjernestimulation mod verdensherredømme

Der er sket lidt med Nexstim. Jeg har ikke rigtig fulgt med i mine indlæg på forummet, da jeg ikke har været inspireret. Jeg vil forsøge at give en hurtig kommentar til tingene.

Trinity Deltas analyse kortlagde den nye behandlingsmulighed for svært depressive (selvmordstruede). Der er stort potentiale, sandsynligheden for at få behandlingsformen godkendt er 40 procent, Nexstim har potentielt en god konkurrenceposition, og det mulige startår er 2023; det er kort fortalt.

Ud over den to måneder gamle salgsopdatering for terapier fra for et par uger siden kom der en opdatering om levering af terapier for samme tidsperiode plus august (!). Sidstnævnte er i sig selv ret informativ (men man kan måske undre sig lidt over den to måneders leveringsrapport, bortset fra at man dengang sandsynligvis ikke kunne oplyse de økonomiske tal, men man ønskede at give en form for opdatering dengang. Man kunne bare have tilføjet august til rapporten.)

De store løfter om, at salget ville tage fart i den tidlige sommer, er endnu ikke blevet indfriet. Terapivæksten har efter min mening været god uden for USA i år (størstedelen af de rapporterede leverancer har været til Europa). På trods af store løfter og investeringer (et salgsteam på 10 personer, som dog ifølge præsentationen er faldet til 9) har USA kun leveret 3 terapienheder siden starten af året, hvilket er en meget stor skuffelse, 1 enhed pr. kvartal! i et tempo! En anden mildere skuffelse er salget af diagnosudstyr, som også skulle være i vækst. Det var vist en nedgang på 10 procent fra året før.

Væksten virker dog kontinuerlig, den skulle bare være lidt større. Det kan blive lidt svært at nå analysens prognose for dette år (omsætning 3,4 mio. EUR), og pengene brændes af i overensstemmelse hermed. Men vi kommer i hvert fald tæt på, hvis salget ikke stopper for meget op. Og væksten er sandsynligvis tilstrækkelig til, at bonusudstedelsen lykkes, hvilket er det vigtigste lige nu.

Undskyld, jeg lyder lidt negativ, men jeg forsøger at skrive ud fra mine følelser. Situationen for Nexstim er efter min mening under alle omstændigheder ok.

P.S. Mens jeg skrev dette, kom der en meddelelse om, at der kommer en ekstra generalforsamling, da man trækker sig fra bestyrelsen. Jeg gider ikke kommentere. Forhåbentlig er der ikke noget ubehageligt bagved.

2 Synes om

Måske er det på tide at opdatere Nexstims situation og mine egne tanker en smule. (Jeg vil dog gemme en mere detaljeret evaluering af de forskellige projekter og helheden til et senere tidspunkt.) Jeg vil fremsætte nogle ønsker/krav til slutningen af året/vinteren.

Den “bonusudstedelse”, der var forbundet med forårets udstedelse, blev håndteret med garantordninger, og samtidig blev der rettet en tillægsudstedelse mod garanterne. Efter min mening blev sagen håndteret godt. Det er unødvendigt for os småinvestorer at klage over, at garanterne får “rabat” og et garantgebyr oveni. Til samme pris forblev næsten en tredjedel af småinvestorernes tegningsretter ubrugte i bonusudstedelsen, og på den anden side blev garantgebyret kun givet til garantiudstedelsen, ikke den udstedelse, der var rettet mod den. Nu er der så igen et år til at få terapivirksomheden til at flyve som en ugle og dermed mindske hastigheden, hvormed kassen tømmes.

Nu venter vi på nyheder, især om udstyrsleverancer og den mulige samarbejdsmodel for behandling af indlagte depressionspatienter i Californien. I en tidligere pressemeddelelse om disse forhandlinger blev det vist nævnt, at Nexstim ville licensere behandlingsmetoder fra et stort californisk institut (til brug sammen med Nexstims SmartFocus). Dette lyder i sig selv lidt mærkeligt, at lille, men fattige, Nexstim skulle licensere noget fra et stort og rigt institut. Jeg læste derfor først sagen omvendt. Og jeg gætter på, at situationen i praksis ville være, at den store part ville finansiere projektet, og hvis en ny terapi (til hospitaler) opstår, ville fordelingen af udviklingsomkostningerne blive taget i betragtning i fordelingen af fordelene eller noget i den retning. Jeg kan ikke og vil ikke engang forsøge at spekulere i, hvad projektet mere præcist handler om. Det er værd at tjekke TD’s analyseopdateringer, selvom der forståeligt nok heller ikke er meget information der. Forhåbentlig vil en aftale blive indgået i løbet af vinteren. Andre projekter (f.eks. smertebehandling, samarbejde inden for diagnosevirksomhed) vil jeg ikke kommentere yderligere her.

Der er igen et år til at vende virksomhedens retning (vende den tilstrækkeligt). Hvis man tænker kortsigtet på Q4, vil jeg sige, at det ville være tilstrækkeligt, hvis antallet af leverede enheder var en ny kvartalsrekord, omend kun lige. På den anden side bør mindst 2 terapienheder leveres til USA i Q4, da dette er det marked, som virksomheden selv prioriterer og investerer i. Ellers risikerer de at skulle ændre deres fokus, og det ville ikke lyde godt.

Hvad angår kursudviklingen, er der en mulighed for, at nu hvor de registrerede aktier fra garanterne kommer i handel, vil nogle af dem (f.eks. vederlag) blive solgt fra. Men jeg gætter på, at man har lært af forårets kursfald forårsaget af vederlagsaktierne, og at vederlagene enten er taget som kontanter, brugt til en rabat i den rettede udstedelse, eller at de simpelthen holdes i porteføljen.

2 Synes om

“Hvad angår kursudviklingen, er der en mulighed for, at nu hvor de registrerede garantaktier kommer i handel, vil nogle af dem (f.eks. vederlag) blive solgt fra. Men jeg vil vædde med, at man har lært af forårets kursfald forårsaget af vederlagsaktierne, og at vederlagene enten er blevet taget i kontanter, brugt til rabat i en rettet emission, eller at de bare bliver beholdt i porteføljen.”
[/quote]

Men det viste sig, at dumpingen begyndte samme dag, som Nexstims nye aktier kom i handel i Stockholm. Kursfaldet startede, da hundredtusinder af aktier blev solgt via mægleren Pareto Securities i Sverige, hvilket var nok til at forårsage et fald mod emissionskursen. Køberen var primært LAGO, der “leger” market maker ved at bruge både de finske og svenske børser og forsøger at opnå fortjeneste med små marginer. LAGO flyttede, som det er typisk for dem, det “ubehagelige” til Finland, hvor de fungerede som hovedsælger. Det er uvist, om PAS stadig har mere at sælge, eller om almindelige småaktionærer vil fortsætte deres salg, ledet af PAS og LAGO. Hvis der kun er tale om garantvederlagsaktier, skulle PAS ikke have meget mere at sælge.

Det ville være overraskende, hvis en tegner af den rettede emission straks dumper for en hurtig profit. En anden mulighed er, at PAS kun solgte garantaktier (dvs. forpligtelserne fra “bonusudstedelsen”). Sidstnævnte mulighed er efter min forståelse kun mulig, hvis PAS var involveret i arrangementet af emissionen, hvilket jeg ikke har undersøgt, om var tilfældet.

I går kunne alle investorer igen købe tæt på emissionskursen, og måske er dette generelt set igen et købsmulighed. I foråret kom man sig hurtigt efter et tilsvarende fald efter emissionen, og kursen mere end fordobledes.

Nyhedsstrømmen vil i høj grad afgøre den videre udvikling, dvs. der kræves beviser…

1 Synes om

https://nexstim.com/news-and-events/news/press-release/news/nexstim-has-received-four-new-nbs-system-orders-in-october-november/

En veludført pressemeddelelse om fire diagnostiske enhedsleverancer i oktober-november, altså lige netop da en enkelt garant eller “garant” har sendt Nexstims kurs ned med sine anti- eller garantiprovisionsaktier. Med dette antal leverancer kan vi indhente det anslåede underskud på cirka én enhed i forhold til normen “én enhed om måneden” i første halvår. Og samlet set tror jeg, vi ender med at overstige årsbudgettet. Så måske tog direktøren alligevel ikke fejl, da han sagde, at salget af terapienheder også konstant stiger.

Måske er der nogen, der kan glæde sig med mig over dette! Nu venter vi bare på opdateringer fra terapisektoren samt forhandlingsresultatet vedrørende den hospitalsinstallation.

8 Synes om

Denne Nextstim har godt nok været en dyr lærestreg for mig om, hvordan man ikke bare skal lade sig rive med af en interessant historie inden for sundhedssektoren baseret på følelser alene. Jeg satte mig for hurtigt ind i regnskabet.

Derudover endte jeg med at beholde aktierne, da jeg solgte ud, og nu er deres værdi, ja, under 90 % af købsprisen.

Med disse aktier har jeg overvejet at købe et sæt til depressionsbehandling til hjemmebrug som en støttekøb til mig selv. Det er dejligt, at der stadig er dem, der ser selskabets fremtid lysere.

2 Synes om

Her er administrerende direktørs syn på fremtiden. Det ser lyst ud :)\n\nhttps://www.kanzan.se/stocks/nexstim-oyj/

3 Synes om

https://nexstim.com/news-and-events/news/press-release/news/nexstim-nbtr-system-with-smartfocusr-tms-installed-at-rockford-psychiatric-medical-services-us/

Jeg har læst nogle af Nexstims tidligere meddelelser og Trinity Deltas analyser. Jeg må rette min tidligere påstand om, at der kun er leveret 3 enheder til USA i kvartalerne 1-9. (Dette var baseret på, at enhedsbasen ved udgangen af september var 8, og i midten af januar-opdateringen blev det rapporteret at være 5. Det var uklart, om alle enheder på det tidspunkt allerede var leveret i 2018 eller ej.) Jeg huskede ikke, at halvårsrapporten oplyste, at antallet af terapienheder leveret til USA i år var 4, hvilket tilsyneladende forblev uændret i 3. kvartal. Jeg beklager min fejl, men jeg vil ikke rose Nexstims kommunikation for at være særlig præcis eller konsekvent.

I 4. kvartal er der blevet annonceret én ekstra enhed til USA (hvilket TD bekræfter ikke var inkluderet i det tidligere antal). Naturligvis vil vi måske ikke høre om andre potentielle leverancer i 4. kvartal før næste år, måske først i årsregnskabet.

Under alle omstændigheder har denne hyped-up terapi-forretning i USA været en stor skuffelse i de seneste måneder. Hvornår begynder vi at se resultater? Mange faktorer giver håb, ikke mindst det faktum, at et par store kæder har taget deres første enhed i brug og dermed brudt monopolet for den tidligere valgte enhed. Forbereder man sig på en gradvis overgang til “bedre” teknologi? Kunne den canadiske salgstilladelse også medføre ordrer, når forhandleren snart har været på plads i et år? (Jeg ved, at Canada ikke er en del af USA.) Tiden vil vise, om stilheden fortsætter.

På den anden side har terapi-forretningen andre steder i verden været bedre end forventet for mig i år. Derudover ser den ældre diagnose-forretning ud til at nå mindst det gennemsnitlige leveringsvolumen fra de seneste år, som er rapporteret at være omkring 10 enheder om året. Forhåbentlig kan vi nå den ønskede hastighed på 1 pr. måned, da det trods alt er en forretning i vækst. Hvornår kommer den samarbejdspartner ind i billedet, som man har ledt efter i et år?

Jeg har stadig større forhåbninger til det hospitalinstallationsprojekt. Især giver det håb, at SmartFocus (muligvis) er den bedste tilgængelige teknologi og kunne være den første aktør på dette område. Markederne er massive i forhold til Nexstims størrelse og markedsværdi. Jeg er helt uvidende om karakteren af den kontrakt, der forhandles, men måske den vil blive færdiggjort senest til foråret?

Samlet set vil jeg sige, at vi stadig er i en dårlig situation med forretningen, men som jeg tidligere har forsøgt at argumentere for, behøver leveringsvolumenet ikke at accelerere ret meget mere (måske nogle titals procent), før forretningen er på et sundt grundlag. Selvfølgelig vil vi, når denne hastighed er nået, stadig være klart i underskud, alene på grund af leje-modellen. På den anden side, hvis væksten fortsætter næste år, er det sandsynligt, at den vil fortsætte i de kommende år.

4 Synes om

“I Q4 er der informeret om en yderligere enhed til USA (hvilket TD bekræfter, at den ikke var medregnet i det tidligere antal). Naturligvis vil vi måske ikke høre om mulige andre leverancer i Q4 før næste år, måske først i årsregnskabet.”

Undskyld, at jeg spammer Nexstim-tråden en gang mere i dag, men jeg indså en fejl i min besked fra i dag. Udover den ene terapienhed til USA, der er planlagt til Q4, som jeg nævnte i teksten ovenfor, kom der selvfølgelig for lidt over en uge siden endnu en enhed, der blev leveret til Rockford. (Min hukommelse spillede mig et puds.) Så der er allerede kendskab til 2 enheder til USA i Q4, og yderligere kan blive kendt f.eks. næste år… Dette er en god ting og giver i det mindste et lille håb om, at forretningen i USA endelig vil komme bedre i gang.

3 Synes om

En ny analyse af Nexstim er kommet, så et par ord om den. Jeg vil dog starte med at nævne noget lidt positivt, nemlig at Kreos før årsskiftet tog en lille del af sit lån tilbage som aktier til en pris på 0,119 euro, hvilket er højere end tegningskursen, den daværende pris og den nuværende pris. De vil sandsynligvis sælge aktierne på et tidspunkt, men jeg forestiller mig, at de har fået så god insiderviden om forretningen, at de har taget aktier til den kurs i stedet for kontanter, hvilket indikerer, at der er bedre salgsmuligheder i vente. Jeg kan selvfølgelig tage fejl her.

Trinity Delta udgav en rapport om Nexstim i forbindelse med årsskiftet. Rapporten opsummerer godt firmaets udvikling og forudser fremtiden. Jeg vil sige, at hvis nogen ønsker at få en dybere indsigt i firmaets projekter, kan denne rapport være et godt sted at starte. Jeg tager ikke stilling til, om TD’s vurderinger af Nexstims værdi er korrekte; jeg henviser kun til rapportens informationsværdi. Rapporten er også klart skrevet med sidehenvisninger. Og der er endda lidt humor inkluderet (Nexstims nytårsforsæt, California dreaming, what a difference a year makes).

De når frem til en risikojusteret værdi på 0,5 euro per aktie. Derudover vurderer de, at hvis California-hospitalets depressionskontrakt blot AFTALES, vil værdien stige med yderligere 0,19 euro i risikojusteret værdi. Selvfølgelig lyder disse værdier også for mig som værende i overkanten (da aktiekursen også fungerer som en nedadgående vejleder, uanset om man vil det eller ej), men de nævner gentagne gange i deres beregninger termer som forsigtig vurdering osv. F.eks. er succesen for de kliniske studier, der er nødvendige for FDA-godkendelse af smertebehandling, kun vurderet til 25 procent, hvilket for mig lyder lidt forsigtigt, da der allerede er akkumuleret en hel del positiv klinisk erfaring. (Og min opfattelse er sandsynligvis forkert her, men på den anden side tror jeg, at hovedaktionæren og bestyrelsesformanden forstår disse ting, da smertebehandling synes at være hans speciale fra hans kliniske tid, og måske er det derfor, han er endt i Nexstims båd). Desuden lyder TD’s vurderinger af fremtidige finansieringsbehov for mig lidt overdimensionerede, men her er jeg måske selv for optimistisk. De tager selvfølgelig finansieringsbehovet i betragtning i deres vurderinger, og der er tid til at udvikle forretningerne, før de nuværende midler løber tør.

Vi får se, om der kommer en lille opdatering efter det nu afsluttede år, f.eks. om terapiforretningen. For et år siden midt i januar kom der en, ligesom efter Q3. Jeg ville ikke forvente noget særlig godt fra den. Der er pres for, at udviklingen på det amerikanske depressionsmarked i år vil opleve bedre vækst, ellers går det jo helt fint, “Nexstim-fint” i hvert fald.

Denne “California dreaming” er det, der mest spænder og inspirerer lige nu. I teorien kan det vise sig at være en stor ting, for nogen skal finansiere hele projektet (der er ingen information om, hvad det egentlig handler om, derfor kun et projekt), og den finansierende part kan ikke være Nexstim.

Uanset om TD’s vurderinger af Nexstims værdi er i overkanten eller ej, er det efter min mening helt klart, at selv med en rimelig udvikling er der et enormt potentiale for kursstigning.

8 Synes om

Tak, fordi du tog dig tid til at skrive dine tanker ned :+1:

Jeg tror, der er meget potentiale i produktet, og Niemistös deltagelse beroliger mig. Det er interessant at være med :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Tak og velkommen til forummet, luukki!

Først og fremmest er Nexstims kursfald i begyndelsen af året og afslutningen af licensforhandlingerne meget beklageligt. Jeg anså/anser stadig behandlingen af hospitalsindlæggelse for Nexstim som en meget lovende fremtidsmulighed. Som jeg har nævnt, indeholdt indholdet af disse forhandlinger meget, som jeg ikke rigtig har kunnet fatte, for eksempel at lille Nexstim ville licensere noget fra en stor partner og ikke omvendt. Den nye pressemeddelelse afklarede ikke dette, og derfor er det også svært at vide, hvad der blev tabt, og hvad der blev tilbage til Nexstim af denne hospitalsindlæggelse eller i sager relateret til hele billedet. Jeg vil her forsøge at fremhæve nogle aspekter relateret til sagen.

Begivenheder:

• Der var forhandlinger, hvor den lille, ressourcefattige Nexstim ønskede at licensere noget stort/store investeringskrævende fra en stor aktør, og dette lyder allerede mærkeligt i udgangspunktet.

• Derefter får den store aktør en kæmpefinansiering relateret til projektet, Nexstim er ikke længere nødvendig for at licensere den store aktørs teknologi til behandling af hospitalsindlæggelse sammen med SmartFocus.

Alene ved at læse pressemeddelelserne kunne man umiddelbart konkludere, at årsagen til, at Nexstim ikke længere er nødvendig, er, at den store institution nu har tilstrækkelig stor finansiering til et stort projekt. Det er, som om Nexstim, om nødvendigt, skulle have bragt store penge til projektet (udover SmartFocus). Det ovenstående er alt i alt fuldstændig ulogisk, ikke sandt? (Medmindre der bagved var en tredje (amerikansk) part, som gennem nogle arrangementer ønskede at finansiere projektet, er det sandsynligt?). Årsagen til afslutningen af forhandlingerne kan selvfølgelig også være, for eksempel, at betingelserne for den bevilling, institutionen modtog, var, at IPR (intellektuelle ejendomsrettigheder) skulle forblive hos dem selv.

Der er fortsatte planer (når vi stoler på direktørens udtalelse i pressemeddelelsen):

"Vi er glade for, at instituttet har modtaget en så omfattende NIH-finansiering, og vi forstår fuldt ud deres nuværende position. Vi diskuterer nu aktivt andre former for muligt samarbejde. Hos Nexstim tror vi stadig på, at den unikke præcision af TMS-navigation er en essentiel forudsætning for bedre behandlingsresultater. Instituttets teknologi sammen med Nexstims SmartFocus®-teknologi kunne udgøre en lovende ny og effektiv behandlingsmulighed for patienter med meget vanskelig behandlingsresistent depression.

Det ser altså ud til, at den store institution i denne nye situation fortsætter med hospitalsindlæggelsen i form af udvikling/forskning i eget navn med det formål at opnå en FDA-godkendt behandlingsprotokol til sidst. Vi kan ikke kende den fremtidige form for samarbejde, men det er sandsynligt, at SmartFocus-enheder er beregnet til at blive brugt i dette projekt. Afbrydelsen af licensforhandlingerne skyldes altså i hvert fald ikke, at SmartFocus ikke ville være egnet til dem. (Selvom børsreaktionen dog i nogen grad har peget på dette.)

I sidste ende er hospitalsindlæggelse altså ikke et “eget” projekt for Nexstim, men den store institution vil (forhåbentlig talrige) Nexstim-enheder til deres omfattende forskning. Således kunne hele dette projekt efter min mening stadig være endda meget positivt for Nexstim. Som jeg har skrevet, vil en gennemsnitlig levering af 1-2 flere enheder hvert kvartal sammenlignet med det foregående herfra gradvist løfte virksomheden ind i kategorien af succesfulde virksomheder. Og det er fuldt ud muligt, at en stor TMS-kæde eller lignende bestiller flere ad gangen.

Jeg forsøgte at finde information/bedre gæt fra diskussioner på Shareville, KL og Avanza, men der var heller ikke rigtig nogen information der. Nogen gættede på, at det store kursfald i begyndelsen af året før pressemeddelelsen skyldtes, at informationen om afbrydelsen var lækket. Det lyder heller ikke umuligt. Jeg mener nemlig, at tegnene i begyndelsen af året ikke rigtig understøttede massivt salg, hvilket dog skete. Selvfølgelig smitter salg i sådanne aktier let af på småinvestorer, så jeg ved ikke, hvor massive de oprindelige salg var. På Shareville (brugernavn Arpakuutio) fandt jeg et stærkt klingende gæt/information om, at den californiske institutions bidrag til dette samarbejde ville være “anvendelse af virtual reality-teknologi, som eliminerer navigated tms desktop-setup, dvs. man kan lave en mobil enhed og dermed behandle en sengepatient på hospitalet, som ikke kan flyttes til en klinik el.lign.”. (Jeg har ikke selv gidet at søge information på nettet, da jeg ventede på Nexstims meddelelse dengang.)

Kursfaldet og -reaktionen på pressemeddelelsen er fakta, beklagelige selvfølgelig. Hvem ved mere præcist, hvad virksomhedens værdi er, så man kunne sige, at markedet har ret eller uret, men jeg føler selv, at kursen er faldet alt for lavt. Hvis den institution fremover virkelig anskaffer Nexstims dyre maskiner med sin store bevilling :slightly_smiling_face: til udvikling af behandling af hospitalsindlæggelse, er det så ikke bare en ekstra fordel i forhold til situationen, før vi overhovedet havde hørt om disse forhandlinger? Forestil dig en situation, hvor der ikke var givet nogen pressemeddelelse om forhandlinger i efteråret, og der nu var givet en ny pressemeddelelse om, at der indledes forhandlinger med en stor institution, der har modtaget en stor bevilling, om udvikling af en helt ny potentiel indikation, hvor SmartFocus er den første af teknologierne (fordi det er den bedste teknologi). Hvad ville kursreaktionen have været da? Ja, det er psykologi at investere i fremtidsorienterede virksomheder. Forhåbentlig bruger de deres bevilling til at anskaffe Nexstim-maskiner proaktivt.

TD mener også, som forventet, at hospitalsprojektet ikke er dødt.

TD’s sum-of-the-parts-analyseværdi uden hospitalsindlæggelse (og nu er vi faktisk ikke helt uden et hospitalsindlæggelsesprojekt af nogen art) er mange gange højere end Nexstims børsværdi. Måske er der i hvert fald delvist tale om en såkaldt købsanalyse, men alligevel. De knuser også tal som Inderes.

Hvis vi glemmer kursreaktionerne, så er det, der irriterer mig mest ved virksomhedens individuelle forretninger, den langsomme udlejningshastighed til amerikanske TMS-klinikker, ikke så meget denne aflysning, som i virkeligheden kun betyder et samarbejde i en anden form end hidtil forhandlet. Som helhed er jeg ret fortrøstningsfuld med hensyn til virksomheden, og upside til de nuværende priser er efter min mening betydelig.

Min tekst mangler nu lidt “smartfocus”, dvs. jeg kredser lidt om tingene, hvilket delvist skyldes manglen på information om Nexstims projekter. Måske lykkes det mig alligevel at formidle min egen positive holdning til virksomhedens fremtid, især i forhold til den nuværende kurs, som er ret udtømt.

3 Synes om

{“content”:“Med hensyn til smertelindring var det her imponerende\n\nhttps://areena.yle.fi/1-4468881\n\n omkring 17.45 bruges nextim-apparatet.”,“target_locale”:“da”}

Jeg har i et stykke tid overvejet at opdatere om Nexstim herinde/her, og nu har en ny pressemeddelelse sænket tærsklen.

https://nexstim.com/news-and-events/news/press-release/news/nexstim-nbtr-system-with-smartfocusr-tms-installed-at-mind-matters-psychiatrymd-us/

Ellers har det været ret stille, og det mest bemærkelsesværdige på det seneste har for mig været et meget overraskende stort kursfald, som gjorde, at Nexstim for nogle dage siden (på trods af sidste års kapitaltilførsel og/eller gældsafvikling) lå på plads 158 i Helsinki med kun Piippo (så vidt jeg husker) bag sig. Jeg gætter på, at årsagen til faldet er salg fra en stor ejer. Jeg har ikke rigtig undersøgt det, og ejerskabslisten for Stockholm var ikke synlig i går, men i december var de 2 største ejere, fonde, allerede begyndt på store salg. (Lagofonden bevæger sig smidigt på begge børser og flytter ubehagelige ting frem og tilbage.) En anden lige så vigtig årsag til faldet er måske, at investorerne er ret usikre på salget af udstyr. Til sommer opbyggede virksomheden lidt af et billede af stærkt salg (og der var forbedringer, men mindre end man kunne gætte på til sommer). Måske var det vigtigt dengang at støtte den kommende emission? Måske er der ikke længere et sådant pres, og informationen er lidt klumpet? Efter min mening er det dog sandsynligt, at der ikke kommer nogen stor positiv overraskelse i den henseende i årsrapporten.

Derudover vil jeg gerne henvise til en diskussion på Shareville, hvor der er fortalt en historie, der er hentet fra SmartFocus’ nyhedsbrev. Jeg kunne ikke finde det online, og jeg har endnu ikke modtaget nyhedsbrevet, da jeg først for nylig abonnerede. Jeg kopierer skamløst “Arpakuutios” (Terningen) indlæg her, hvor det væsentlige er, at en af de større TMS-kæder, der har taget SmartFocus i brug, fortæller om sine fremtidige planer med SmartFocus.

"NBT potentiale egen tråd: her er en kundes volumen og planer fra Florida, december 2019. Behandlede dengang 8-10 patienter om dagen (behandlinger tilsyneladende), så det er måske i en årlig hastighed på knap hundrede patienter (30 behandlinger pr. patient). I 2020 agter de at behandle 250 patienter (information om bestilling af yderligere udstyr til denne klinik blev meddelt i august 2019) og overvejer endda at fordoble denne volumen med nye lokationer. I penge, baseret på det der er sivet ud, bevæger Nexstims andel sig omkring 100 dollars pr. behandling i denne gentagne faktureringsmodel, dvs. når man lægger det sammen, genererer denne ene kunde med sin 2020-plan allerede over 0,5MUSD i fakturering, og med udvidelsesidéerne går det over en million. Dette er høj margin, som vi ved. Virksomhedens markedsværdi 5M€. Jeg begynder at forstå Trinitiy’s 0,5€ target og snak om, at når tingene skrider frem, kan target stige betydeligt.
Mine aktier er i hold, og forbliver det.

----
Neuro Wellness TMS Centers of America er en stor TMS-terapiudbyder i Florida. De begyndte at bruge Nexstim NBT®-systemet med SmartFocus®-teknologi i begyndelsen af dette år. Neuro Wellness’ COO Matthew Lahntells fortæller om deres erfaringer med at bruge teknologien.

Hvor mange depressionspatienter om dagen behandler du med Nexstim SmartFocus® TMS?
I gennemsnit behandler vi 8-10 patienter om dagen med Nexstim-systemet, men ser det tal vokse meget betydeligt i det kommende år.

Hvilken type depressionspatienter behandler du med Nexstim-systemerne?
Vi behandler patienter i alle aldre, lige fra 16 år til patienter i slutningen af 80’erne, der lider af moderat til svær major depressiv lidelse.

Hvad er dine og dit teams samlede erfaringer med brugen af Nexstim SmartFocus® TMS?
Neuro Wellness TMS-teamets samlede erfaring med Nexstim SmartFocus® TMS har været meget positiv. Vi føler, at den behandling, vi kan give vores patienter, er af en højere kvalitet og meget mere præcist målrettet end med andre konkurrenters TMS-maskiner.

Hvor mange patienter agter du at behandle i 2020 med Nexstim SmartFocus® TMS?
På vores nuværende placering er vores mål at behandle mindst 250 patienter næste år. Vi har planer om at tilføje flere lokationer i det kommende år, hvilket vi håber vil bidrage med et par hundrede mere oveni."

Tilbage til min egen tekst: Samlet set er følelsen lidt ubehagelig, da kursen er faldet, og der har været begrænset information. Jeg mener dog, at virksomheden er undervurderet i forhold til sit potentiale og en klar, omend mildt positiv udvikling. Det er godt at huske, at selv insiderne tegnede aktier til en betydeligt højere pris end den nuværende, og i slutningen af året konverterede kreditorer deres fordringer til aktier til en pris på 0,119, dvs. en smule højere. Ligesom det er godt at huske, at efter min mening er det tilstrækkeligt for Nexstim og aktionærværdien, at hver kvartal sælges (leje- eller salgs-) 1-2 maskiner mere end i det foregående kvartal. Man skulle tro, at dette ville blive opnået i år, men hvad ved jeg.

Disse amerikanske enheder forventes især yderligere, alle andre er også acceptable.

4 Synes om

Lidt stigning hver dag.
Lad os håbe, der kommer et par overraskelseshandler i løbet af foråret.

{“content”:“Ledelsesskifte. Trussel eller mulighed?”,“target_locale”:“da”}

Mens jeg venter på årsrapporten, er administrerende direktør så taget afsted. I usikkerhedens tegn må man vel tænke, at nyheden er et lidt negativt signal, men man kan jo ikke vide det, der er forskellige muligheder. Egne medarbejdere blev udnævnt som midlertidige ledere; her undrede jeg mig lidt over, at der ikke var nævnt noget om at lede efter faste ansatte. Om de så er mere permanente, vil tiden vise.

Så meget rod er der vel med ledelsen, at de største ejere på den stockholmske børs i slutningen af måneden ikke er blevet opdateret endnu. Jeg tror dog, at hovedårsagen til kursfaldet findes i de største ejeres salg (i Stockholm begyndte et par pensionsfonde allerede at sælge sidste år, og i Finland har en ejer i forvalterregisteret også solgt i januar). Det er klart, at selv et større/bedre selskabs aktiekurs ikke ville kunne modstå sådanne storsælgersalg. Virkningen af salget er naturligvis mangedobbelt i et selskab som Nexstim, der har en elendig børshistorie, og hvor selskabets nye strategi og selve selskabet i hvert fald endnu ikke har fået investorernes tillid. Og desuden er store udstedelser lige bag os, hvilket også bidrog til salget allerede i december. Selvfølgelig går forretningen heller ikke flyvende, det siger jeg ikke.

Måske har jeg som ejer et lidt subjektivt syn, men jeg vil hævde, at Nexstim i øjeblikket har realiseret en kursrisiko (næppe den rigtige term) og ikke så meget en forretningsrisiko. Jeg vil mene, at på grund af massive “næsten til enhver pris”-salg er kursen faldet markant under den reelle virksomhedsværdi. (Selvfølgelig er denne virksomhedsværdi i dette tilfælde “in the eye of the beer holder, eller beholder :smiley:”). Forretningen er ikke “i terapitiden” skredet frem helt som de største ønsker, men ifølge den kendte information er den dog skredet frem med lige præcis den mindste krævede hastighed, så det stadig er realistisk at anse det for sandsynligt, at væksten fortsætter med “tilstrækkelig” hastighed også i år. Således er efter min mening hele det nuværende potentiale med forskellige produkter (primært 2 stk.), forskellige indikationer og forskellige markedsområder stadig meget stærkt. (Om potentialet risiko- og finansieringskorrigeret kan man læse i TD’s analyser.) Selvfølgelig er vi ret uvidende om det fremtidige salg af enheder f.eks. i 2020. Faktisk kender vi endnu ikke det nøjagtige antal enheder selv i 2019. Hvad angår kursen, kan man sige, at hvis der akkumuleres mere (positiv) information om forretningen i de kommende måneder, vil der sandsynligvis findes en modvægt til den “kursødelæggelse”, som storsælgerne har forårsaget. Den krævede forretningsudviklingshastighed er efter min mening ikke særlig stor, for at ejerens værdi begynder at akkumuleres, da kursen ikke giver mange muligheder for succes.

Og så til den seneste enhedsmeddelelse, at den netop vedrørte den forretningssektor, som jeg selv har været bekymret for, nemlig de amerikanske terapienheder, firmaets egen mest roste fremtidige forretning. Samlet set forbliver sidste år inden for dette område en skuffelse, men det var dog den tredje enhedslevering i fjerde kvartal, for ifølge Shareville var enheden i hvert fald leveret sidste år, det har jeg ikke selv kontrolleret. 3 stk. per kvartal terapimaskiner til USA er ok i øjeblikket, så længe det forbliver et minimum i de kommende kvartaler. 1 enhed var til et institut af disse, 2 enheder til TMS-centre, hvis jeg husker de gamle meddelelser rigtigt.

For de øvrige forretningsområder/markeder i Q4 kan man sige, at der sandsynligvis ikke vil komme præcis information om terapienheder uden for USA før i rapporten, hvis overhovedet. Dette område har efter min mening samlet set haft en ok udvikling i 2019, men der håbes på bedre i fremtiden. Der blev tilsyneladende solgt et usædvanligt stort antal diagnoseenheder i Q4 (ifølge en meddelelse, hvor 4 var bestilt inden for 2 måneder), men hele året endte vist på det normale antal, dvs. omkring 10. Lidt vækst ville have været ønskeligt, men fremtiden ligger hovedsageligt i terapi.

Måske er Q4 det bedste kvartal for virksomheden set ud fra antallet af leverede enheder, hvilket ville være et lille positivt signal, men dette har i sig selv måske ikke stor betydning. Hvis blot de 3 stk. amerikanske terapienheder forbliver et minimum fremover (under antagelse af, at det nøjagtige antal virkelig var 3 stk.), og der derefter leveres 3-5 stk. per kvartal i år, ville jeg være ret tilfreds. Derudover selvfølgelig en lille stigning i leverancer af enheder uden for USA, så vi ville bevæge os mod det bedre. Nexstim er så konkursprissat, at selv en ret lille god udvikling, som man ville se fortsætte, ville afspejles stærkt i kursen, forstår jeg.

Undskyld den lidt springende skrivestil og gentagelser.

1 Synes om

Glade nyheder fra San Diego, begyndende på side 24.

1 Synes om

{“content”:“Dejligt at få lidt gode nyheder indimellem. Det er sjovt, at disse handler allerede blev indgået sidste år, og først nu er blevet rapporteret. \n\nUnder alle omstændigheder bekræfter det, at 4. kvartal faktisk allerede har været et ret godt kvartal. Godt sammenlignet med tidligere og også med mine tidligere beregninger af, hvor mange enheder der skulle leveres om måneden for at nå “nulniveauet”, dvs. teoretisk set ved at omdanne alle lejede enheder til solgte enheder for at gøre beregningerne lettere. Det er sandsynligvis en tilfældighed, men nu ser det ud til, at der allerede er 5 diagnostiske enheder kendt for 4. kvartal, hvilket svarer til halvdelen af et normalt år. Om det er helt tilfældigt, eller om praksis inden for kirurgi osv. gradvist ændrer sig, kan jeg ikke vurdere. Ifølge de kendte oplysninger er der også solgt et rimeligt antal terapienheder. \n\n4. kvartal behøver kun at forbedres meget lidt kvartal for kvartal… Desværre har jeg heller ingen oplysninger om, hvorvidt denne forbedring er lovet. Naturligvis ville man forvente, at tendensen er god, da denne terapi-forretning er så ny, og produktet er godt. Der er ikke sagt et ord om dette års salg. Hvert firma har sin egen måde.\n\nMen lad os alligevel glæde os lidt over dette.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om