som jo er deres vurdering; jeg trak selv salgsstarten ud til det negative estimat 31. Der er en hel del bevægelige dele i det her, og jeg venter nu på indskrivningen af den første patient og derefter den første interimsevaluering.
Det er afgørende for indførelsen af behandlingen i Finland, at der er tale om besparelser, og i USA, at den er dækket af forsikringen. Hvis man beregnede, at Sinapticas behandling kunne få Alzheimer-patienter til at blive i deres eget hjem i flere år, ville denne behandlingsform sprede sig rigtig hurtigt. Hvis pleje på et plejehjem koster f.eks. 150-250 euro om dagen, kan det hurtigt betale sig selv for samfundet at begynde at betale for Sinapticas behandling. Til en pris af 200 euro ville en enkelt patient koste 70.000 euro om året, og patienter, der diagnosticeres i en ung alder, er på plejehjem i op til 5-10 år, mens de, der diagnosticeres i en senere alder, naturligvis er der i kortere tid. Det er naturligvis lidt ubehageligt at begrunde behandlingen udelukkende med penge, da den største fordel naturligvis er de ekstra år af menneskeliv med høj livskvalitet, som patienten er i stand til at tilbringe derhjemme. Ikke desto mindre er det nemt at begrunde behandlingens nytteværdi over for samfundet, hvis behandlingen reducerer udgifterne med f.eks. 50-60.000 pr. patient om året. Med én maskine ville man altså opnå en besparelse på over 2 mio. euro med et antal på 40 patienter i de år, hvor patienten ikke har brug for plejehjemsophold.
Det var blot tal, som jeg anslog og googlede mig frem til, men det ville nogenlunde bevæge sig i den retning. Under alle omstændigheder er besparelsen betydelig.
For helvede da, hvor har man egentlig sjældent forstået at afsætte midler til forebyggelse herhjemme. Fitness- og bevægelsesbranchen er den fattigste af alle sektorer, selvom øget fysisk aktivitet kunne spare milliarder på visse sygdomme. Den højeste klasse af støtte til uformel pleje (hvor man lige nøjagtig kan slå til lærredet) gives til en latterlig lille del af dem, der søger den. Så ender en person, der ellers ville klare sig derhjemmefra med en pårørende, på et plejehjem, hvilket koster 10 gange så mange skattekroner Vores forsikringer udløber jo ofte, præcis når hukommelsen begynder at svigte den næste morgen.\n\nDette var bare brok fra en insider hvad angår Finland, men heldigvis har vi et enormt marked for dette andre steder På den anden side bliver velfærdsområdernes økonomi strammet så grundigt, at forebyggelse måske så småt begynder at fange interessen.
Der var vist ikke rigtig noget nyt i første halvdel, men i slutningen maler man også et billede af fremtiden uden for Alzheimer, hvis det skulle interessere nogen. Nexstim nævnes også, al synlighed er godt…
Jeg nåede ikke lige at se videoen, men Mariashi har allerede i et par år fastslået, at sygepleje/behandling med TMS-EEG er omfattet af deres patenter. Det er sandelig meget interessant. Lå Nexstim inde med en konvertibel obligation, eller ejer de allerede en andel af Sinaptica? Det patent og Nexstims andel kan blive ret værdifulde, hvis en større aktør ønsker at få adgang til TMS-EEG-behandling.
Fra den indledende introduktion til den faktiske levering af et system til et neurokirurgisk hospital tager det typisk mellem et og to år, med et gennemsnit på omkring 18 måneder. Det tager normalt mere end et år, da dette er en budgetpost for hospitalet. Hvis et hospital viser interesse for CNS i år, vil det sandsynligvis indsætte en pladsholder i sit budget for 2027, hvilket er det tidligste, de kan få systemet, og nogle gange for 2028.
Vi rapporterer ikke Brainlabs ordrer i nøjagtige mængder, men som du kan se i vores pressemeddelelser, er ordremængderne generelt steget. Denne sommer modtog vi de største ordrer i Nexstims historie, to ordrer på 10 systemer hver. Du behøver ikke gå mange år tilbage, før 10 systemer var vores samlede årsvolumen, og nu modtager vi ordrer af den størrelse på en enkelt sommer. Tingene har ændret sig, og vi bevæger os efter planen, men der er selvfølgelig stadig meget at gøre. Brainlab har allerede tusindvis af hospitaler som kunder, mens Nexstim til dato har solgt 270 diagnostiske systemer, så der er et stort potentiale for at øge volumen. For os er Brainlab en kanal til markant at øge salgsvolumen af diagnostiske systemer.
Tålmodighed er en dyd, men mon ikke vi inden for et par år er involveret i en forretning af en helt anden størrelsesorden.
Inden for et par år når Sinaptica også at komme videre, hvis de altså skal videre, men det massive volumenhop, som Brainlab bringer, anser jeg især for at være meget sandsynligt.