Inderes forudså 52 enheder for hele året. Nu er vi 12 enheder fra det, og det sidste kvartal er ikke begyndt endnu. Og nu kommer det første Q4, hvor Brainlab-samarbejdet har været aktivt i hele salgspipelinen.
Det rullende års leveringsmængde er i øjeblikket på 61 stk., forudsat at de enheder, der er bestilt nu, kan leveres inden udgangen af denne måned. Der kan desuden være ikke-offentliggjorte handler. Det ser godt ud, vil jeg sige.
De sidste par år er det blevet sagt, at Brainlabs indflydelse på salget vil slå igennem for første gang i slutningen af 2026… for alvor. Når der således har været et betydeligt antal kommentatorer/eksperter, så tror jeg ikke på det scenarie, du nævner. Det er trods alt virksomheders, klinikks og hospitalers normale årlige abonnementsudsving, der er afgørende. Det vil Brainlabs indtog ikke ændre på, det er jeg overbevist om.
Rigtig god weekend til jer alle.
Gennem Brainlab vil salget helt sikkert være vægtet mod slutningen af året, da sæsonudsvingene skyldes kunderne og deres beslutningsproces og ikke salgsressourcerne.
Ud over Brainlab sælges der stadig terapi- og forskningsudstyr. Sidste kvartal sidste år blev der solgt 8 terapiapparater og 1 forskningsapparat. I 2024 blev der solgt 5 terapiapparater i sidste kvartal.
Salget er virkelig i topform allerede på dette tidspunkt af året. Jeg glæder mig med spænding til årets sidste måneder. Brainlab regnskabsår udløber i slutningen af denne måned, og de ønsker helt sikkert ikke udstyr på lager, som ikke kan leveres inden for denne måned, men i næste måned kan vi sikkert få udstyr på lager til hurtigere levering.
Jeg læser den rapport / analyse fra NuWays, og jeg kom til at tænke over betydningen af opgraderinger af udstyr for omsætningen i de kommende år. Jeg har et meget svagt greb om Nexstims tidlige år, men ifølge AI er der blevet leveret ca. 170 enheder før 2020. Da livscyklussen siges at være 6-8 år, er disse enheder ved at være ved vejs ende. Selvfølgelig bliver ikke alle udskiftet, og de tidlige salgstal kan have overlap mellem diagnostik + terapi, som erstattes af én enkelt enhed, men på et tidspunkt bliver disse opgraderinger uundgåeligt til et reelt betydeligt antal.
Og går disse mon direkte fra Nexstim til kunden uden om Brainlab (nu og så længe den enhed, der skal opgraderes, ikke er solgt af Brainlab), altså med en lidt bedre bruttomargin, og ville dette til dels også forklare meddelelserne om enkeltsalg?
Har nogen bedre styr på dette i Excel? Og må jeg komme med et ønske til disse nøgletal, at der f.eks. fra 2024 eller 2025 og fremefter er metrikker om udstyrsopgraderinger vs. salg af nyt udstyr? Er @Mark_Renton’s Lovable-app så fleksibel, at den kan udtrække meddelelserne vedrørende dette?
[quote="Kyhnykeisari, post:3828, topic:1253"]\nDet er værd at dykke ordentligt ned i den NuWays-rapport og håbe på, at man selv lærer noget nyt. En observation, der allerede er værd at fremhæve derfra, er, at deres prognoser og det nævnte kursmål på 12 euro bevidst udelader hele Sinaptica-casen.\n\n[/quote]\n\nEn anden ting, der indtil videre er faldet i øjnene:\n\n\gt; ### Diagnostics growth: pre-surgical brain mapping of speech and motor cortices\n\gt;\n\gt; Our addressable market estimates for pre-surgical brain mapping are conservative. Here is why:\n\gt;\n\gt; * We only include the US and the EEA markets, although Nexstim holds regulatory approvals across various countries in APAC, the Middle East, Oceania and Latin America, serving these markets through partners and distributors.\n\gt;\n\gt; * We also restrict the universe of potential clients to Tier-1 hospitals and clinics (\~1.2k), on the basis that Nexstim sells premium systems to premium clients.\n\gt;\n\gt; The resulting €72-84m annual addressable market should therefore be read as a floor.\n\nJeg vil ikke spekulere i, hvor meget større det marked kan være, men det niveau, de bruger, er understreget som værende deres vurderede minimumsniveau.
Selvom disse (og når de) 2x10 er gået til Brainlab, så er der jo i forvejen en del at sælge for H2. Dette vil muligvis ændre Nexstims salgstop i november-december. De bestiller dem jo selvfølgelig på forhånd. Forhåbentlig kommer der mindst én bestilling på ti mere, så der kan komme lidt liv i aktien.
Sinaptica-casen er også interessant, fordi fase 3 burde gå i gang lige om lidt, og tidligere er der blevet spået 20 apparater dertil, så omkring 10 kunne måske også gå dertil.
Jeg har i årevis haft en fornemmelse af, at Nexstims nyheder om udstyrssalg ofte kommer i klynger. Jeg bad GPT om at lave en dybdegående analyse for at tjekke fænomenet ud fra ca. 4,5 års meddelelseshistorik i perioden 24.1.2022–4.9.2026.
Når Nexstim har udsendt én nyhed om udstyrssalg, er den næste tilsvarende nyhed kommet:
– Inden for 1 hverdags tid i ca. 20 % af tilfældene
– Inden for 3 hverdages tid i ca. 32 %
– Inden for 5 hverdages tid i ca. %
Hvis en nyhedsklynge allerede har været i gang, dvs. at den foregående salgsnyhed også er kommet inden for de seneste fem hverdage, har sandsynligheden for en ny salgsnyhed i løbet af de næste fem dage været ca. 54 %.
Så det ser ikke ud til bare at være en mavefornemmelse, men der kan faktisk observeres en klyngebold-effekt i Nexstims salgsmeddelelser. Gør hvad I vil med denne information