Gradvist begynder udstyret at bevæge sig mod Terveystalo og Mehiläinen i et accelererende tempo. Som jeg tidligere har nævnt, skal processerne først være på plads, og derefter kan man udvide udbuddet af tjenesten til hele Finland.
Man kan få en fornemmelse af det fremtidige volumen ved f.eks. at se på, hvor mange lokationer der tilbyder MR-scanning af hovedet:
Terveystalo
Kamppi, Helsinki
Ruoholahti, Helsinki
Tikkurila, Vantaa
Myyrmäki, Vantaa
Kouvola
Lahti
Hämeenlinna
Kotka
Hyvinkää
Kuopio
Joensuu
Iisalmi
Lappeenranta
Mikkeli
Savonlinna
Varkaus
Jyväskylä
Pulssi, Turku
Pori
Rauma Magneettirekka (Mobil MR-enhed)
Tampere
Seinäjoki
Vaasa
Kokkola
Oulu
Rovaniemi
Ylivieska
Kajaani
Kemi
I alt 29 lokationer
Mehiläinen
Hämeenlinna
Porvoo
Vaasa
Tikkurila, Vantaa
Töölö, Helsinki
Jyväskylä
Joensuu
Tapiola, Espoo
Kauppiaskatu, Turku
NEO, Turku
Oulu
Finlayson, Tampere
Lahti
Kuopio
Lappeenranta
Kauppamiehenkatu, Kouvola
Pori
I alt 17 lokationer
MR-scanningsudstyr er en markant større investering end en TMS-enhed, men alligevel har man ønsket at anskaffe dem så omfattende. Det er naturligvis lettere at sende en kunde til en MR-scanning, der ligger lidt længere væk, som en engangsbegivenhed, men TMS-behandling gives i serier over flere dage, og derfor er enhedens nærhed til kunden endnu mere afgørende.
Lad os lige opdatere salgsmåleren for år-til-år (y2y). Der mangler kun to i forhold til det samlede antal solgte sidste år, og der er stadig pænt med tid tilbage af året.
Jeg begyndte at spekulere over de to ordrer på 10 stk. NBS6. Den 11. juni blev den første annonceret, hvor maskinerne leveres i H1 og H2. Den anden kom den 14. juli, og maskinerne leveres i H2.
Salgspipelinen har tidligere været 1-1,5 år. Spørgsmålet er derfor, om vi kan forvente endnu en tredje eller måske endda en fjerde ordre på 10 stk. Hvordan og hvornår bliver disse handler endeligt fastlagt? Tidligere har Nexstim modtaget ordrer meget vægtet mod slutningen af året, og det var først da, de annoncerede handlerne. Distributøren må vel have en ret sikker viden om salget af disse 20 stk., men er det stadig muligt at få det traditionelle salgspeak i Q4? Jeg hælder selv til den tanke, at det er muligt at forvente endnu en større ordre i år. Distributøren ønsker næppe at binde kapital i maskinerne i unødigt lang tid.
Officielt er det vist ikke blevet bekræftet, at der er tale om Brainlab, men det kan man alligevel antage. Dette kan igen have skabt et behov for at bestille den første sending maskiner på forkant i H1, så Brainlab ikke behøver at betale et garantigebyr.
En ny indsigt for mig er, at Brainlab måske har købt op til lager. Det er absolut muligt. Antallet af handler annonceret i H1 er nu også steget over to år. Mon hospitalerne er begyndt at se dette produkt som reelt nyttigt og nødvendigt, så det bliver indarbejdet i budgettet allerede fra årets begyndelse? Tidligere har man ventet til årets slutning og set på, hvad der var til rådighed, og hvad man kunne investere de resterende øre i.
Med disse oplysninger og antagelser betragter jeg stadig den 25% vækst, som direktøren har lovet i gennemgangen af årets første halvdel, som det mest realistiske alternativ. Væksten kommer, spørgsmålet er nu kun: hvor meget?
Nexstim Plc (“Nexstim” eller “Selskabet”) har modtaget en ordre på ét NBS 6-terapisystem fra en kunde i Finland. Kunden er en privat sundhedsudbyder og eksisterende Nexstim-kunde, der udvider sit tjenesteudbud ved at installere yderligere et NBS 6.
Men på den anden side, når den anden ordre kom en måned lige efter den forrige, så kunne man forestille sig, at mindst det første sæt af ti allerede var solgt. Ellers havde der jo været tid til at vente lidt endnu med den anden ordre til senere på året. Jeg er selv tilbøjelig til ud fra dette at forvente mindst ét sæt mere inden årets udgang.
Gennemsnittet for ordrer i H2 2024/2025 er ca. 20 (eksklusive Sinaptica), og nu i juli er det 16 stk., så vækstgrundlaget ser rigtig godt ud. Jeg vil ikke engang gætte på tallene, da jeg allerede ville have taget grueligt fejl i forhold til juli måned. Der er virkelig udsigt til en ordentlig vækst.
Hvis JOS’ salg følger cyklussen fra de foregående par år, vil EPS (indtjening pr. aktie) uundgåeligt ende på omkring 0,30 €+ i år. Dette forudsat at der ikke kommer nogen overraskelser i løbet af årets afslutning.
Hvis du er forbeholden over for de der BCI-ting (ligesom jeg er), så bør du se dette afsnit af Open Loop-podcasten, hvor gæsten er CorTecs administrerende direktør, Frank Desiere:
De er ved at udvikle en hjerne-stimulerende enhed til rehabilitering af slagtilfældepatienter. Det særligt interessante her var, at behandlingsforløbet kun varer 6 uger (“or a bit longer”), hvor man opnår / tilstræber at opnå permanente behandlingsresultater, hvorefter enheden fjernes fra patienten. Hvis en sådan gennemløbshastighed og de ønskede behandlingsresultater rent faktisk nås, så kan en sådan behandling (relativt) hurtigt gå hen og blive en stor succes.
Lad os dog huske at være kritiske og bemærke, at der indtil videre kun er installeret 3 af disse enheder, så vi er ikke kommet særlig langt endnu, men der er et stort antal slagtilfældepatienter årligt, og dermed er markedspotentialet også betydeligt.
Derudover er den direkte forbindelse mellem CorTec og Nexstim nok lig nul i øjeblikket, men jeg lufter her nogle tanker om, hvorvidt BCI alligevel er tættere på og mere udbredt, end jeg selv tror. I hvert fald føles det umiddelbart som et mere realistisk koncept at udbedre moderate / svære motoriske problemer forårsaget af slagtilfælde end at hjælpe lammede patienter med daglige rutiner ved at dekode tanker – både lægefagligt og forretningsmæssigt.
Lyden i podcasten er desværre dårlig denne gang, så jeg anbefaler at lytte med hovedtelefoner og om nødvendigt følge underteksterne.