Jeg har lavet en måler til mig selv, som jeg kan bruge til direkte at sammenligne situationen for hele året med de samlede tal i forhold til året før ![]()
Nu venter jeg bare på, at vi også kommer i plus i procenterne, når det gælder mængderne.
Jeg har lavet en måler til mig selv, som jeg kan bruge til direkte at sammenligne situationen for hele året med de samlede tal i forhold til året før ![]()
Nu venter jeg bare på, at vi også kommer i plus i procenterne, når det gælder mængderne.
Jeg gennemgik nyhederne om handler fra i år og fik det til 30 enheder i år. Har jeg talt forkert? ![]()
30 er korrekt.
Herudover kan der være leverancer fra december '25 samt Sinaptica og naturligvis andre handler, som ikke er blevet annonceret. Hvis jeg husker ret, udtalte adm. direktøren, at tallene for Sinaptica vil fremgå af rapporterne, men at de ikke specificeres, og efter min vurdering har der også tidligere været enkelte andre ikke-annoncerede handler. Kommunikationspolitikken er jo, at væsentlige handler annonceres.
Det ser godt ud![]()
Leverancer, der er indgået i 2025, bør bestemt ikke fremgå af dette års tal, medmindre revisoren og regnskabsføreren er helt galt på den. Så jeg ville ikke basere noget på dem.
Det ser godt ud, men Kyöstis reduktioner undrer mig godt nok, men der er vel ikke andet at gøre end at prøve at købe mere op.
Edit: Jeg huskede forkert, og omsætningen bogføres i overensstemmelse med leverancerne. Så salg fra 2025 kan faktisk også dukke op i tallene.
Tja, jeg kan ikke sige, om ordrer betales ved bestilling eller efter levering. Det afhænger sikkert af betalingsbetingelserne, hvornår leveringen registreres i resultatet. Hvis jeg selv skulle bestille dimser for 300-500.000, så ville jeg næppe betale hele beløbet, f.eks. 5 måneder før levering.
Jeg spekulerer på, hvor hurtigt resultatet kan firedobles. Da P/E-værdien nu er 80, kræver det en firedobling af resultatet bare for at nå ned på en P/E på 20. Forummet virker ret begejstret for dette, men jeg frygter, at rigtig meget god nyhed allerede er indregnet i prisen. Hvad tænker I, der har fulgt mere med i dette?
Det klarer vi i indeværende regnskabsår, medmindre der sker mirakler. Avancemargenerne er stærke.
Det kræver nok, at man sælger en 50 stykker, for at det kan nås. Selvfølgelig, hvis vi er på 33 maskiner nu, så virker det slet ikke umuligt.
Jeg bliver nødt til at korrigere/præcisere mine egne udtalelser lidt: Udover disse blev der også solgt 4 maskiner til forskningsbrug.
“Selskabet solgte i løbet af regnskabsåret i alt 4 nye NBS 6-systemer som en del af sin forsknings- og neurovidenskabsforretning.” – den tekst havde jeg overset i årsrapporten, og jeg antager, at de ikke er inkluderet i de 33 maskiner.
Sinapticas direktør er ude med en ny podcast igen:
RETTELSE:
43:55 Så, optimistisk eller realistisk, alt efter hvordan du vil besvare spørgsmålet, hvad er tidsplanen her?
44:25 … vi ræser mod det afgørende studie (pivotal). Det er et hurtigt afgørende studie, som vi har drøftet med FDA. Jeg vil ikke gå i for mange detaljer omkring det, men det er relativt effektivt at få os på markedet. Vi kunne være på markedet inden 2030. Det er nok hovedpointen, du leder efter. Måske kan vi rykke det til 2029, alt efter om tingene går godt. Der sker altid ting og sager, men jeg vil konservativt forvente, at vi er på markedet inden 2030.
Ja, de burde være inkluderet, citat fra årsrapporten:
"Selskabet solgte i løbet af regnskabsåret i alt 19 nye diagnostikanlæg; 7 til Nordamerika og 12 til Europa og resten af verden.
Selskabet solgte i løbet af regnskabsåret i alt 14 nye terapianlæg; 9 til Nordamerika og 5 til Europa.
"
Jeg læste også på det et øjeblik, og til sidst kom jeg frem til, at de ikke var inkluderet i de 33 maskiner, da denne undersøgelse osv. jo er blevet taget ud til separat rapportering.
Jeg er naturligvis ikke dansklærer eller jurist, så det er muligt, at jeg forstår det punkt forkert.
Ja, eller det kan være, at de ikke blev solgt med helt almindelige avancer.
Nå, uanset hvad, så kan jeg godt lide at fokusere på det store billede, og det påvirkes ikke af et par maskiner. Det, der påvirker, er, om vi kommer over sidste års salg i år? Og om vi endda kommer over 20%? Det ser det bestemt ud til.
Og hvis vi tænker på det store billede, at vi allerede skulle være på et nogenlunde “break even”-niveau, så ville det være et ret godt udgangspunkt for også at lave en solid EPS-overstigning (indtjening pr. aktie) i forhold til sidste år.
Og som en allersidste tanke, så når mange undrer sig over, hvorfor P/E-værdien her er omkring 80? Så er den ikke kommet uden grund. Og den er sikkert på et helt okay niveau, når man tænker på en virksomhed, der vokser med over 20% om året og printer positiv EPS. Der er ikke mange af dem på Heksula (Helsinki-børsen).
Indtjeningen er jo meget modtagelig for vækst i forbindelse med dette vendepunkt:
Hjerneforskning er interessant, når man endda ser privatpersoner oprette forskningscentre til 260 millioner dollars.
Men hvis jeg forstår det ret, falder dækningsbidraget også en smule, når Brainlab også skal have deres andel?
Jeg tager selv udgangspunkt i en grov (og måske forsigtig) antagelse om, at vi nu ligger omkring break-even-niveauet, og at vi fra dette niveau vil begynde at se et overskud på ca. 150.000 euro på bundlinjen pr. solgt maskine.
Det vil sige, at hvis der på et tidspunkt til efteråret kommer en ny ordre på 10 maskiner, ville vi begynde at tale om et resultat på omkring 1,5 mio. euro, forudsat at leverancerne kan nås. Det ville svare til en vækst i resultatet på ca. 3x i forhold til sidste år, naturligvis afhængig af ovennævnte faktorer. Men som et meget løst estimat, hvad tænker I andre om dette?
Redigering: Og der er naturligvis også en lille ARR-effekt (årlige tilbagevendende indtægter) inkluderet i disse, men jeg foretrækker selv at vurdere dem ud fra et forsigtigt grundlag.