Hvis du er forbeholden over for de der BCI-ting (ligesom jeg er), så bør du se dette afsnit af Open Loop-podcasten, hvor gæsten er CorTecs administrerende direktør, Frank Desiere:
De er ved at udvikle en hjerne-stimulerende enhed til rehabilitering af slagtilfældepatienter. Det særligt interessante her var, at behandlingsforløbet kun varer 6 uger (“or a bit longer”), hvor man opnår / tilstræber at opnå permanente behandlingsresultater, hvorefter enheden fjernes fra patienten. Hvis en sådan gennemløbshastighed og de ønskede behandlingsresultater rent faktisk nås, så kan en sådan behandling (relativt) hurtigt gå hen og blive en stor succes.
Lad os dog huske at være kritiske og bemærke, at der indtil videre kun er installeret 3 af disse enheder, så vi er ikke kommet særlig langt endnu, men der er et stort antal slagtilfældepatienter årligt, og dermed er markedspotentialet også betydeligt.
Derudover er den direkte forbindelse mellem CorTec og Nexstim nok lig nul i øjeblikket, men jeg lufter her nogle tanker om, hvorvidt BCI alligevel er tættere på og mere udbredt, end jeg selv tror. I hvert fald føles det umiddelbart som et mere realistisk koncept at udbedre moderate / svære motoriske problemer forårsaget af slagtilfælde end at hjælpe lammede patienter med daglige rutiner ved at dekode tanker – både lægefagligt og forretningsmæssigt.
Lyden i podcasten er desværre dårlig denne gang, så jeg anbefaler at lytte med hovedtelefoner og om nødvendigt følge underteksterne.