En interessant artikel om Alzheimers af Christin Glorioso. Christin repræsenterer den nyere tænkning inden for Alzheimers-forskning, hvor målet også er forebyggelse. Artiklen giver et hurtigt indblik i udviklingen af nye medicinske behandlinger samt status for forskellige apparatbehandlinger (disse i forhold til FDA). The Alzheimer’s Pipeline Is Finally Catching Up to the Biology
Her er et afsnit, der især er interessant for dem, der følger Nexstim:
“De tilgange, der mest sandsynligt vil lykkes, og hvorfor:
Sinapticas personlige rTMS er et apparatprogram, som jeg tror har en god chance for at demonstrere reel effekt i stor skala. Jeg har skrevet udførligt om TMS på min Substack. Fase 2-data viser 44 % langsommere CDR-SB over 12 måneder med statistisk signifikante forbedringer inden for kognition, daglig funktion og adfærdsforstyrrelser og ingen alvorlige bivirkninger. Den vigtigste forskel fra tidligere TMS-programmer er personalisering, hvilket betyder kalibrering til hver enkelt persons hjerneanatomi og konnektivitet ved hjælp af MR, TMS-EEG og neuronavigation, så stimuleringen faktisk når det tilsigtede mål. Fase 3 er endnu ikke lanceret i begyndelsen af 2026, men FDA Breakthrough Device Designation er på plads, og aktive forberedelser er i gang. Et andengenerationssystem, der kombinerer TMS med transkranial elektrisk stimulation, testes nu i tidlig AD i Italien med en 70 % reduktion i sessionstiden“