En ganska oförskämd prisklass. Om det är knepigt så 5,65, multipel inskription så tar vi 9,35 ![]()
Finns det inte en sak där antalet aktier ändras beroende på teckningspriset? Åtminstone tolkar jag det så här, marknadsvärdet är dock uppskattningsvis 20 eller 40 MEUR högre med högre teckningspriser än med det lägsta teckningspriset…
Sant. Jag började mala på med en snabb genomgång. Här är en ännu tydligare bild av hur antalet aktier blir i varje alternativ.
En direktlänk finns också här: http://publish.ne.cision.com//Release/ViewReleaseHtml/6E586BD61334BD1DE0C856B0705FC7D6.
Är inte ett sådant prisintervall helt normalt? Kan detta signalera hur desperat de behöver pengar?
Konstigt? Jag tror jag hoppar över det och deltar i Bilots erbjudande.
Du bör inte delta i dessa intervallbud. Du kommer sannolikt att få alla de märktes och dessutom till det dyraste priset.
En liten överraskning, om man vill teckna i emissionen via ett aktiesparkonto, så fungerar det endast för Nordnets kunder. Teckningar via värdeandelskonton fungerar normalt även i andra banker.
Hej, fluktuationen i marknadsvärde i olika scenarier verkade inte så stor för mig: 260 miljoner euro som lägst och 300 miljoner euro som högst. Visst slår det IPO-spekulanternas anklar.
I större emissioner på huvudlistan verkar prisintervallet vara mer regel än undantag. Det erbjuds ofta så många aktier att allmänheten också får 50-100 procent av sin teckning.
Ursäkta, sidospår, @Moneywalker började…
Angående “Intressant att följa. Inom veterinärbranschen kan samma sak hända som inom människors hälsovård, det vill säga att kedjorna slås samman till större enheter.”
Det har nog redan hänt. Här är från den i sig kunniga Esbo Veterinärs hemsida:
“Vi är en del av IVC Evidensia, Europas största leverantör av veterinärtjänster. Vårt nätverk omfattar över 1200 veterinärkliniker och -sjukhus i tio länder: Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Norge, Schweiz, Irland och Storbritannien.”
Veterinärerna är nog under ganska hårt tryck och i en framgångsrik symbios med försäkringsbolagen (det vill säga det skulle vara “kul” att veta rabattprocenten som ges till försäkringsbolagen!). Finland är förvisso ett dyrt land, men redan för cirka 10 år sedan tog det ovan nämnda sjukhuset i Esbo ut mer för enbart “receptionisttjänster” eller liknande än vad min nuvarande lokala veterinär (inte i huvudstadsregionen i Finland) tar ut för “påfyllning” (=vätskebehandling) av min 15-åriga hund med nedsatt njurfunktion. (Den sistnämnda tar ut drygt 10 EUR för 2-3 dl vätskebehandling).
p.s. M&M:s huvudverksamhet är dock oberoende av försäkringar och bygger på att det finns ganska många människor i Finland som, liksom jag och delvis även min fru, “investerar” i fyrbenta familjemedlemmar. Men om till exempel Hurtta skulle göra en IPO tror jag att det skulle vara ganska många investerare i kö, även om M&M-kön bredvid skulle vara kortare…
Starta en egen tråd för connss! Det verkar vara värt att undersöka. Med det P/E-talet måste något vara riktigt dåligt, eller så är det en av de där Lynch-fynden som alla avfärdar, knappt någon följer, är “osexig” och sedan BOOM!
Vid en snabb anblick verkar priset bli alldeles för högt i emissionen. Mycket framtid är redan inbakad och jag hittade inte heller IPO-rabatten vid en snabb titt
Synd om det är så, för den här butiken och branschen skulle annars ha intresserat mig väldigt mycket. Nåväl, detta var bara en snabb översyn under lunchrasten efter en snabb genomgång av emissionsprospektet. Vi får fundera mer ikväll hemma.
Som jämförelse kan man ta Pets at Home från Londonmarknaden. Uppenbarligen har det gått helt okej, trots att det är fysiska butiker.
Det verkar ganska dyrt, förutsatt att siffrorna inte är helt fel:
Resultat 2018-2019 = 3 000 000
Med ett pris på 9,35 € och antal aktier:
-eps 0,094
-pe = 99
Med ett pris på 5,67 € och antal aktier:
-eps 0,065
-pe = 87
![]()
Ganska saftiga p/e-tal faktiskt.
Jag har bläddrat igenom broschyrmaterialet och konstaterar att detta erbjudande är prissatt till max.
Ägarna söker maximal avkastning från aktierna de avstår till erbjudandet.
För många saker är fel här för att jag ens ska överväga det.
Det genomsnittliga priset på erbjudandet är enligt mig hela 2-3 gånger för högt. Någon annan kanske ser mer potential i detta än jag, vilket naturligtvis ändrar värderingskoefficienterna.
Min utdelningsprognos, baserad på min genomgång, är 7-9 cent/aktie, om antalet aktier hamnar någonstans i mitten av intervallet, runt 36-40 miljoner.
Jag visste inte att Musti & Mirri är ett tillväxtföretag inom moln-SAAS-branschen. Baserat på PE-talen skulle man kunna tro det…
Som konstaterats ovan är priset högt, förutsatt att ingen väsentlig information saknas. Jag blev själv entusiastisk när jag hörde talas om detta. Eller snarare skrattade jag nästan. Ett företag som säljer hund- och kattmat på börsen låter som en så dum och osexig idé att man kunde ha antagit att noteringspriset snarare skulle vara under- än överprissatt. Jag kommer att följa utvecklingen.
Vid en snabb anblick: nej tack. Det verkar också finnas skulder.
Hur räknade du ut nettoresultatet till 3m€? (1.10.2018–30.9.2019)