Moberg Pharma - slippe af med neglesvamp uden at sprænge leveren

Optagelsen af telefonkonferencen er nu blevet offentliggjort på Mobergs hjemmeside: Sidan kunde inte hittas | Moberg Pharma

Efter min mening bragte det ikke det store af ny information:

• De offentliggør ikke patientantal eller procenter, da de ønsker at “beskytte” de blindede data (jeg tolker dette som, at forhåndskendskab til resultaterne ikke skal påvirke selve resultaterne eller analysen af dem).
  • Dataene kom tilsyneladende bag på virksomheden i forbindelse med en anden diskussion.
  • Dataene er “skuffende” ifølge den administrerende direktør, men de har heller ikke mere detaljerede data endnu (f.eks. information om mykologisk effekt), og der kan endnu ikke drages konklusioner vedrørende lanceringen i USA.
  • Påvirker ikke lanceringen i EU-området. I EU-området handler det mere om at få godkendt nye terbinafin-leverandører, og nye markedsføringstilladelser i EU-området kan tilsyneladende ikke (??) søges, før de nye leverandører er på plads.
  • Det påvirker sandsynligvis heller ikke lanceringen i Israel, Storbritannien eller Canada. I Japan kræves der tilsyneladende under alle omstændigheder et separat studie uafhængigt af det nuværende studie. Hvis jeg husker rigtigt, afsluttede den japanske samarbejdspartner samarbejdet allerede før EU-markedsføringstilladelserne.
  • Markedsandelen er nu 40 % i Sverige (jeg tolker dette som refererende til topiske behandlinger), og de er markedsleder. På den baggrund ville jeg selv antage, at det amerikanske studie ikke har den store betydning for de lande, hvor Terclara kommer i håndkøb.
  • Lanceringen i EU-lande rykkes måske til 2026. Efter min mening var der en meget mærkelig forklaring på dette, nemlig at det skal på markedet i starten af året, når efterspørgslen er på sit højeste. Jeg forstår ikke logikken i dette. For f.eks. Sydeuropas vedkommende gør det næppe den store forskel, om produktet først lanceres til efteråret. Men det virker til at gå langsomt med at øge salget i Europa. Der er også ca. 6 måneders forsinkelse fra apotekernes side (de tager nye produkter ind til salg 2-3 gange om året).

Måske er kursreaktionen en smule overdreven (-61 %), men på den anden side vil usikkerheden fortsætte indtil december, hvor de endelige data offentliggøres. Selvom man ikke skulle få markedsføringstilladelse i USA, kommer Terclara i det mindste til salg i EU-området.

3 Synes om