Igår kom ett pressmeddelande om att försäljningen (äntligen) har påbörjats i Sverige och den finns tydligen tillgänglig på de flesta apotek nu. Sidan kunde inte hittas | Moberg Pharma. Och den finns även att beställa receptfritt på nätapotek, och priset verkar rimligt för både konsument och säljare, det vill säga lite under 40 €/förpackning: https://www.kronansapotek.se/Terclara/p/042620/
Baserat på publicerade studier bör produktens effekt vara ganska bra jämfört med andra preparat mot nagelsvamp och kan jämföras med oralt terbinafin. Att nageln tillfälligt missfärgas vit när nagelns genomsläpplighet förbättras (vätskehalten ökar) bör inte vara ett problem på lång sikt om den mykologiska effekten faktiskt är bra. Produktens effekt baseras ju just på denna förbättrade genomsläpplighet i nageln. Enbart topikalt terbinafin utan hjälpämnen har visserligen testats i randomiserade studier tidigare och effekten har varit mycket dålig. Mer om effekten vid glesare dosering och eventuellt färre estetiska biverkningar kommer man att veta efter den pågående studien i början av 2025.
Det har även kommenterats ovan att nagelsvamp bara skulle vara ett estetiskt besvär. Det stämmer säkert vid lindriga fall, men när det fortskrider orsakar svampen faktiskt smärta när nageln förtjockas och ändrar form, samt ökar risken för andra infektioner och att nageln lossnar.
Själv anser jag att den presenterade försäljningspotentialen är helt möjlig om effekten faktiskt är så bra som företaget lovar och produkten blir brett tillgänglig som ett receptfritt preparat (OTC). I så fall är det möjligt att Terclara blir förstahandsvalet vid behandling av lindrig och medelsvår nagelsvamp globalt.