Hur gör du dina investeringsbeslut?

Att fatta ett investeringsbeslut är ofta mycket utmanande. Investeringslitteratur och podcaster är fulla av goda råd, och det finns gott om guruer inom området. En nybörjarinvesterare blir helt snurrig när den undersöker dessa.
Som nybörjarinvesterare tyckte jag själv att det var enklast att köpa bekanta och säkra storföretag, från vilka man får en rimlig avkastning och utdelning varje år. Under det gångna börsåret fungerade denna strategi åtminstone inte så bra för mig. Avkastningen på nya investeringar var runt 10 %, vilket inte är en dålig prestation det heller :slight_smile:

Vilka är de viktigaste kriterierna när du undersöker ett nytt investeringsobjekt? Hur noggrant granskar du tidigare årsredovisningar och delårsrapporter? Och Inderes-rapporter? Diskussionstrådar? Vilken vikt lägger du vid företagets investerarsidors strategier och visioner / företagshistorier?

8 gillningar

Mina investeringsbeslut baseras på nyheter och Inderes rapporter. Jag kollar diskussionstrådarna lite. Jag lägger skrämmande stor vikt vid visioner och mål. Om det uppstår något trassel i diskussionstråden försöker jag hitta informationen i rapporterna osv. Traditionellt sett bläddrar jag alltid igenom webbplatserna och Wikipedia.

Enkelt, men det räcker för mig.

1 gillning

Mina investeringsbeslut fattas av en datoralgoritm, inte av mig. Jag har två olika algoritmer som båda kör sin egen strategi. Den ena uppdaterar jag den första dagen i varje månad, den andra varje måndag. Den månatligt uppdaterade strategin fungerar i Nasdaq 100, det vill säga amerikanska large cap-bolag, och den veckovis uppdaterade strategin fungerar teoretiskt sett på hela den amerikanska marknaden, i praktiken i amerikanska small cap-bolag.

Strategierna fungerar i princip baserade på momentum helt utan fundamenta, vilket kan låta galet för många, men momentum-investering är enligt mig mycket intuitivt och denna algoritmbaserade investering är som datavetenskapsstudent också en “egen” grej.

8 gillningar

Det viktigaste är att se framåt, hur företagets verksamhet kan utvecklas. För detta finns de överlägsna grundverktygen Inderes “Utförlig rapport” och “Företagsrapport”. Självklart måste all möjlig nyhetsström vara under radarn.

Vilka företag ska man då fördjupa sig i? Jag tittar på omsättningstillväxt, EBIT-marginal, EPS-tillväxt, avkastning på eget kapital, gearing. När dessa ser någorlunda bra ut kan det vara dags att börja bekanta sig med verksamheten.

2 gillningar

Har du redan publicerat om framgångarna med dessa två algoritmer någonstans?

Här hittar du dem:

Large cap-strategi: Large Cap Momentum - Google Drive

Small cap-strategi: Weekend Trend Trader - Google Drive

Jag har alltså köpt båda dessa strategier härifrån: https://www.thechartist.com.au/product-category/turnkey-trading-systems/

Till en början tyckte jag att det skulle bli dyrt, men de har redan betalat sig själva trots att jag bara har använt dem i 3 månader (Large cap) och 3 veckor (Small cap).

En något förenklad version av Large cap-strategin har presenterats här: https://www.youtube.com/watch?v=gXNsKn5gKaA och i slutet av den videon finns det, om jag minns rätt, också en länk till en sida där man kan ladda ner Small cap-strategin som e-bok.

4 gillningar

Mina investeringsbeslut fattas av en datoralgoritm

Kan du berätta lite om de praktiska detaljerna, alltså vilka datakällor och verktyg du använder för detta? Jag skulle vara intresserad av att prova liknande experiment.

Mina egna investeringsbeslut baseras huvudsakligen på följande:

• Att stirra på TradingView
  • Nyheter
  • Att läsa olika investeringsforum för att hitta potentiella objekt

En stor del av investeringarna är innehav på 1-60 dagar, och sällan funderar jag just nu på en längre period än så. Jag har dock längre innehav i åtanke och studerar dem mer ingående. Jag läser analyser av alla mina innehav om de finns tillgängliga, men ofta först efter köpet när jag funderar på om det är dags att sälja och om något ska lämnas kvar i portföljen.

I princip strävar jag efter att endast köpa företag med goda framtidsutsikter för flera år, även för korta innehav, men på senare tid har handeln fokuserat på spekulativa aktier, det vill säga rykten och spekulationer samt SPAC:ar köps.

Jag fattar mina investeringsbeslut enbart baserat på fundamenta. De två viktigaste nyckeltalen för mig har blivit ett lågt långsiktigt P/E-tal och en hög avkastning på eget kapital (ROE), som bygger på en god avkastning på totalt kapital (ROA). Det finns gott om data om företagens tidigare prestationer, vilket underlättar riskhanteringen. Att kunna generera vinst oavsett konjunktur berättar sin egen historia om en stark marknadsposition och flexibilitet i kostnadsstrukturen.

Ett tillväxtföretag innebär för mig att det egna kapitalet per aktie växer. Multiplicera detta med ROE så får du vinsten per aktie och dess tillväxt. När P/E är 10 kan företaget använda sin vinst för att köpa tillbaka 10 % av aktierna, dela ut generösa utdelningar eller investera med god avkastning på eget kapital.

Varje fall kräver förstås en närmare granskning innan en investering görs, men detta är sådana gröna flaggor som får mig att läsa årsredovisningen.

8 gillningar

När jag stöter på ett intressant företag brukar jag åtminstone snabbt titta på de vanligaste värderingsmultiplarna för aktien, eftersom det oftast inte är särskilt betungande.

Sedan går jag vidare med att undersöka företaget. Jag har ganska specifika kriterier för vad jag godkänner i min portfölj, så jag börjar med att med någon form av uteslutningsmetod ta reda på om aktien passar i min portfölj. Om det är ett okänt företag går jag till företagets investerarsidor för att söka information. Jag uppmärksammar utseendet och tydligheten på investerarsidorna, även om det förstås inte har så stor betydelse. Generellt gäller att ju mer information som finns tillgänglig på sidorna, så öppet och ärligt som möjligt, och ju tråkigare sidorna ser ut utan snygga bilder, desto bättre. Om företaget är okänt för mig tar jag reda på den grundläggande affärsverksamheten, alltså vad företaget ens gör. Sedan läser jag företagets finansiella mål. Det vill säga vad företaget strävar efter, att växa mycket större när det gäller omsättning eller att förbättra lönsamheten till en viss nivå. På så sätt är det lättare att närma sig företaget när jag vet vad det strävar efter. Om företagets riktning intresserar mig kollar jag strategin. Om jag inte riktigt förstår strategin brukar jag också lämna det därhän.

Om allt hittills har sett rent ut, läser jag till exempel årsredovisningen. Ett tydligt mål: att hitta ett företag som jag gärna skulle kunna äga i 10 år. Jag strävar naturligtvis inte efter att se 10 år framåt, men denna tanke tvingar mig att tänka mycket: företagets konkurrensfördelar, produkternas kvalitet, efterfrågebehovet, ledningens förmåga. Vad är företagets syfte, finns det efterfrågan på dess produkter/tjänster i framtiden. Hur företaget skapar värde för investerare. Jag försöker också undersöka branschen lite och få en uppfattning om konkurrenterna. Genom att tänka 10 år framåt med företaget undviker jag att experimentera med alla möjliga Finnair och andra snabbvinster med hög risk. När jag har bekantat mig ytligt med företaget bläddrar jag så gott jag kan även igenom den senaste bokslut och balansräkning, för att se om allt är ungefär okej där. Om det hittills ser bra ut bekantar jag mig lite med VD:n och kanske ledningen i allmänhet, och hur mycket av deras egna pengar de har investerat i företaget. Jag kollar också de största ägarna och deras möjliga intressen i ägandet så gott jag kan; om de är någorlunda samstämmiga med ledningen när det gäller att föra företaget framåt.

Om det fortfarande ser bra ut tittar jag igen på värderingen. Jag försöker närma mig aktievärderingen från flera håll. Ur en synvinkel kan aktien se dyr ut, ur en annan billig. Jag försöker med olika metoder få en uppfattning om vad som är inbakat i aktiens pris. Jag agerar med tanken att jag skulle köpa hela företaget. Jag lägger också vikt vid den historiska utvecklingen.

Om företaget följs av Inderes är denna process alltid enklare för en vanlig person som mig. Inderes rapporter läser jag absolut också, men jag stirrar inte bara på rekommendationen. Jag köpte Revenio förra året med rekommendationen “minska” för 20 euro.

(Jag försöker naturligtvis inte ens undersöka hela företaget grundligt före det första köpet - även om jag förmodligen borde, för då skulle det ta enormt mycket tid innan jag kunde köpa. Det räcker för mig att jag känner till företaget, branschen, konkurrenternas situation och aktiens värdering och därmed avkastningsförväntningen, innan jag köper. Jag studerar företaget sedan samtidigt som jag äger det, samtidigt som jag följer företagets utveckling.)

Och VID DEN HÄR tidpunkten borde jag ha åtminstone en liten aning om vilken avkastning jag skulle kunna få från den här aktien, och hur den avkastningen realiseras för mig; genom stark tillväxt, förbättrad lönsamhet, korrigering av värderingsmultiplar eller liknande. Om avkastningsförväntningen är tillfredsställande köper jag bara direkt med köpknappen, jag förstår inte mycket av TA men jag tittar ändå av någon anledning lite på kursen före köpet, åtminstone för formens skull. Om aktien är i ett fruktansvärt fritt fall rusar jag knappast genast till köp. Jag strävar efter att köpa i en stigande trend. Jag skrev bara vad som kom upp i mitt huvud, och jag läser inte igenom min text hundra gånger. Detta var bara mitt sätt att skanna aktier, var och en på sitt sätt.

30 gillningar

Tidigare köpte jag företag vars aktiekurs sjönk utan tydlig anledning, ibland återhämtade sig kursen och ibland fortsatte den att sjunka.

Numera köper jag aktier som stiger och som är så kallade trendaktier.

Om kursen stiger med tiotals procent utan anledning säljer jag, och om samma aktie korrigerar nedåt köper jag tillbaka eller byter till en annan aktie.

Om kursen börjar sjunka säljer jag ganska snabbt, eftersom jag inte vill förlora intjänade vinster.

Jag väntar inte längre på att en aktie som har sjunkit mycket ska återgå till det normala.

Jag byter hellre till en aktie vars kurs jag tror kommer att stiga på kort sikt, och jag följer också aktier som jag har bekantat mig med men som jag har tvingats sälja eftersom de har sjunkit för mycket. Jag köper tillbaka om jag ser att riktningen ändras.

Detta har fungerat hittills, men 2020 var ett år som kanske inte är det nya normala​:face_without_mouth:

1 gillning

Jag brukar numera köpa små positioner i alla möjliga bolag som tipsas om på forumet eller som jag hittar på annat sätt… men för några år sedan bestämde jag mig för att satsa på digital disruption och detta innebar tillväxtbolag. Dessa var lätta att hitta i Inderes bevakning (Talenom, Revenio??, Qt, Efecte, Kamux, sådana. Nya till exempel, Leaddesk och naturligtvis IT-bolag. Jag godkände även Harvia.

Jag tittar oftast på P/E om det finns tillgängligt, om inte så spelar det ingen roll om jag förstår hur bolaget kan bli lönsamt. Jag tittar gärna på tillväxttakten och hur den har utvecklats och om resultatet är negativt, jämför jag hur resultatet har utvecklats, minskar förlusten etc. skalas resultatet.

Jag tittar faktiskt mest bara på siffror, på sätt och vis. Till exempel, NattoPharma passade mig utmärkt. Naturligtvis bekantade jag mig med vad bolaget gör. Vitamin K-preparat.

De ovannämnda finska bolagen förenas bland annat av god tillväxt, ökande resultat, skuldfrihet eller bra kassaflöde etc. Helst en bransch med gott om utrymme att växa under lång tid. Om ett bolag växer bra och dess resultat skalas vackert, så gör de oftast något rätt. Det bästa vore att hitta dessa tillräckligt tidigt, så att multiplarna inte är för utmanande.

Small och Mid Cap är förmodligen majoriteten av investeringarna (förutom Sampo).

Många undersöker säkert dessa mycket bättre än jag och jag läser gärna analytikernas rapporter och detta forum.

Förnybara energikällor kom in i slutet av 2019 / början av 2020, då hade en stark övergripande uppfattning bildats och strategin formades till en stor diversifiering med relativt små insatser (det vill säga man tog ställning till sektorns utveckling, naturligtvis även genom att bekanta sig med bolagen), det är nu utmanande att hålla koll på vad som är hur värdefullt, när allt har stigit…

Dessutom tittar jag på kurser och uppmärksammar ofta kurser som har hoppat upp rejält, oftast ligger någon god nyhet bakom (dessa bolag finns alltså på mina bevakningslistor), då brukar jag bli intresserad. Jag köper också ofta på goda nyheter, även om kursen redan har stigit, ofta stiger den mer.

7 gillningar

Jag började själv med TradingView, men man kan inte backtesta en hel portföljstrategi med det, så jag bytte till Amibroker (Nick Radge, som jag köpte algoritmerna av, rekommenderar det och använder det själv). Amibroker behöver en dataleverantör för att fungera, så jag valde Norgate Data (också på Radges rekommendation). En sak att notera om Norgate är att de bara har aktiedata för USA och Australien; om man vill testa strategier på europeiska börser måste man skaffa data någon annanstans.

1 gillning

Jag försöker följa en liten grupp intressanta företag ganska aktivt. När jag stöter på ett nytt intressant fall tar jag en titt på nyckeltalen, och om jag fortfarande är intresserad lägger jag till en rad för företaget i Excel.

Jag fattar ett investeringsbeslut när:
1.) Jag har sparat ihop en lämplig summa pengar för aktieköp.
2.) Det är en så bra situation att jag måste köpa direkt, även med lån.

Målet för mina investeringar är en årlig avkastning på 10%, och vid köptillfället bör det finnas en vision om hur detta ska uppnås, på annat sätt än genom enbart värdestegring.

Att fatta det slutgiltiga investeringsbeslutet är en mycket flerstegsprocess, men jag listar de vanligaste stegen här. Jag tror att de kan vara till nytta för någon, precis som det är till nytta för mig att läsa om andras processer. Innan detta har jag alltså redan gått igenom alla P/E, ROE etc.

1. Jag läser den senaste företagsrapporten och den omfattande rapporten från Inderes. Jag vill förstå hur företaget tjänar sina pengar, hur det jämförs med konkurrenterna och hur dess bransch mår.

2. Jag lägger alla Inderes-videor relaterade till företaget i en spellista på YouTube. Detta är ett utmärkt sätt att ta reda på vilka förväntningar företaget har haft under de senaste åren och hur det har klarat av dem. Till exempel, när det gäller Nokia, skulle det framgå att man har talat om samma vändning i ungefär fem år.

3. Jag lyssnar på VD:ns intervjuer. Han eller hon bör ge ett intryck av att vara intelligent och expertmässig. Fantasier, bortförklaringar och filosofiskt svammel skrämmer mig.

4. Jag kastar in företagets siffror i Excel. Jag jämför det med andra intressanta företag och de jag redan äger. Skulle det vara mer lönsamt att köpa mer Titanium? Excel är en så enkel version att det inte dikterar något för mig, men om något företag får betydligt bättre/sämre betyg än andra med stor marginal, så reagerar jag på det.

5. Jag köper aktien.

Jag har bara använt dessa arbetsmetoder i ett år. YTD-avkastningen på min aktiesparfond (OST) var 56%. Jag äger mindre finska företag.

Edit: Även om processen är Inderes-tung, anser jag inte rekommendationerna vara något. Någon kan vara “minska” på ett års sikt, men “köp” på fem års sikt.

7 gillningar

Jag försöker hålla mig till företag som har sett en ökning i aktiekursen efter rapporten, eller till och med gett en positiv vinstvarning. Jag köper dem dock inte direkt, utan först när andra drabbas av “turneringsutmattning” och kursen har sjunkit utan anledning. Ofta skulle man tjäna mer om man köpte direkt efter en positiv vinstvarning, men jag föredrar att spara pengar genom att marknaden överreagerar på nyheterna eller rapporten, eftersom nedgången då inte återhämtar sig, utan kan vända hela trenden.

Jag använder också samma strategi för att söka efter vinster på cirka en procent. Den nuvarande volatiliteten ger ännu större vinster på bara några dagar. Jag fiskar alltså inte efter den största vinnaren, utan efter den “säkraste vinnaren”.

1 gillning

Goda nyheter ger ofta en kudde, så nedsidan är begränsad ett tag. Ofta är inte allt prissatt den första dagen, det varierar naturligtvis.

1 gillning

Jag började av misstag, jag köpte ungefär vad jag visste och förstod om finländska företag. Några är +400 %, 2 är -50 %, och några av dem är sålda. De hänger där nu och väntar på att jag ska sälja av några tiotal fonder som jag ska placera i bättre objekt. Jag har använt köp-och-behåll-metoden hittills. Portföljen har fördubblats. Nu har jag köpt nya och har tid att följa situationen noggrannare. Sämre går snabbare ut och nya in, och jag adderar till bra grejer i lämpliga dippar. En sådan långsam HODL:are :squinting_face_with_tongue: trading är inte min grej eftersom jag inte orkar/kan sådant. Jag har också hittat dessa webbplatser osv. från vilka jag samlar bekräftelser och insikter. “Återfödelsen” i slutet av oktober, så coronadipparna och kvartalsrapporterna har redan sprungit iväg, här kommer vi efter på räls :squinting_face_with_tongue::joy:

2 gillningar

Algoritmnamnet är ett jävla jobb att sätta sig in i företagets affärsinnehåll, hitta positiva drivkrafter osv. Att gissa kurskurvan har inget med saken att göra!

Federation! Det har varit en bra metod i dessa stigande tider.

7 gillningar

Ledsen, citatet skulle gå till den andra gröna bollen. @Esa1996

Nu, unga dam, säg inte så där, det är “rövklåda”, eller hur? :wink:

2 gillningar