När jag stöter på ett intressant företag brukar jag åtminstone snabbt titta på de vanligaste värderingsmultiplarna för aktien, eftersom det oftast inte är särskilt betungande.
Sedan går jag vidare med att undersöka företaget. Jag har ganska specifika kriterier för vad jag godkänner i min portfölj, så jag börjar med att med någon form av uteslutningsmetod ta reda på om aktien passar i min portfölj. Om det är ett okänt företag går jag till företagets investerarsidor för att söka information. Jag uppmärksammar utseendet och tydligheten på investerarsidorna, även om det förstås inte har så stor betydelse. Generellt gäller att ju mer information som finns tillgänglig på sidorna, så öppet och ärligt som möjligt, och ju tråkigare sidorna ser ut utan snygga bilder, desto bättre. Om företaget är okänt för mig tar jag reda på den grundläggande affärsverksamheten, alltså vad företaget ens gör. Sedan läser jag företagets finansiella mål. Det vill säga vad företaget strävar efter, att växa mycket större när det gäller omsättning eller att förbättra lönsamheten till en viss nivå. På så sätt är det lättare att närma sig företaget när jag vet vad det strävar efter. Om företagets riktning intresserar mig kollar jag strategin. Om jag inte riktigt förstår strategin brukar jag också lämna det därhän.
Om allt hittills har sett rent ut, läser jag till exempel årsredovisningen. Ett tydligt mål: att hitta ett företag som jag gärna skulle kunna äga i 10 år. Jag strävar naturligtvis inte efter att se 10 år framåt, men denna tanke tvingar mig att tänka mycket: företagets konkurrensfördelar, produkternas kvalitet, efterfrågebehovet, ledningens förmåga. Vad är företagets syfte, finns det efterfrågan på dess produkter/tjänster i framtiden. Hur företaget skapar värde för investerare. Jag försöker också undersöka branschen lite och få en uppfattning om konkurrenterna. Genom att tänka 10 år framåt med företaget undviker jag att experimentera med alla möjliga Finnair och andra snabbvinster med hög risk. När jag har bekantat mig ytligt med företaget bläddrar jag så gott jag kan även igenom den senaste bokslut och balansräkning, för att se om allt är ungefär okej där. Om det hittills ser bra ut bekantar jag mig lite med VD:n och kanske ledningen i allmänhet, och hur mycket av deras egna pengar de har investerat i företaget. Jag kollar också de största ägarna och deras möjliga intressen i ägandet så gott jag kan; om de är någorlunda samstämmiga med ledningen när det gäller att föra företaget framåt.
Om det fortfarande ser bra ut tittar jag igen på värderingen. Jag försöker närma mig aktievärderingen från flera håll. Ur en synvinkel kan aktien se dyr ut, ur en annan billig. Jag försöker med olika metoder få en uppfattning om vad som är inbakat i aktiens pris. Jag agerar med tanken att jag skulle köpa hela företaget. Jag lägger också vikt vid den historiska utvecklingen.
Om företaget följs av Inderes är denna process alltid enklare för en vanlig person som mig. Inderes rapporter läser jag absolut också, men jag stirrar inte bara på rekommendationen. Jag köpte Revenio förra året med rekommendationen “minska” för 20 euro.
(Jag försöker naturligtvis inte ens undersöka hela företaget grundligt före det första köpet - även om jag förmodligen borde, för då skulle det ta enormt mycket tid innan jag kunde köpa. Det räcker för mig att jag känner till företaget, branschen, konkurrenternas situation och aktiens värdering och därmed avkastningsförväntningen, innan jag köper. Jag studerar företaget sedan samtidigt som jag äger det, samtidigt som jag följer företagets utveckling.)
Och VID DEN HÄR tidpunkten borde jag ha åtminstone en liten aning om vilken avkastning jag skulle kunna få från den här aktien, och hur den avkastningen realiseras för mig; genom stark tillväxt, förbättrad lönsamhet, korrigering av värderingsmultiplar eller liknande. Om avkastningsförväntningen är tillfredsställande köper jag bara direkt med köpknappen, jag förstår inte mycket av TA men jag tittar ändå av någon anledning lite på kursen före köpet, åtminstone för formens skull. Om aktien är i ett fruktansvärt fritt fall rusar jag knappast genast till köp. Jag strävar efter att köpa i en stigande trend. Jag skrev bara vad som kom upp i mitt huvud, och jag läser inte igenom min text hundra gånger. Detta var bara mitt sätt att skanna aktier, var och en på sitt sätt.