Hvad har du i din portefølje?

Lad os opdatere dette, der er gået omkring 1,5 år siden sidste indlæg.

AOT (Aktiedepot):

OST (Aktiesparekonto):

ETF:

Aktiefonde:

Obligationsfonde:

image

Procenterne giver i alt 100%, så alle investeringer er inkluderet der. Derudover sidder jeg på en pæn kontantbeholdning, som udgør omkring 40% af porteføljens størrelse. En del af det står på en ASP-konto (boligopsparingskonto), en del på opsparingskonti med renter osv.

Min OST er stadig helt til grin, og hele lortet er i rødt. De andre kategorier har så klaret sig bedre. Sampo+UPM nu under 40%!!

13 Synes om

Sidste gennemgang var i december, og nu er det tid til forårets gennemgang. Dette er en rigtig “kæmpe brag”-gennemgang, fordi der er sket så mange ændringer. Jeg har ændret strategi og fokuserer mere på ”kvalitetsinvestering”, hvor jeg i mine aktievalg lægger vægt på voldgrave (moats) og kvalitet. Jeg har yderligere reduceret vægten af finske aktier. Jeg har købt en del software, da jeg ikke tror på, at AI vil ødelægge de virksomheder.

Her er de store ændringer i forhold til den tidligere portefølje kort beskrevet med en kort begrundelse. Jeg orker ikke at remse alle ændringer op, og jeg husker heller ikke hver eneste bevægelse:

Salg:
Elisa → kursen steg godt i starten af året, og jeg ville allokere midlerne andetsteds
Huhtamäki → for langsom og “boomer”
Olvi –> jeg kan stadig godt lide Olvi, men en smule inflationsbekymring fik mig til at sælge og allokere andetsteds
Valmet
Optomed → begrundelsen findes i Optomed-tråden, jeg orkede ikke at vente længere, og Q1 var dårligt + dårlig investorkommunikation
Harvia → kursen steg vist for meget til min smag
Talenom → orkede ikke at se på den i porteføljen længere

BAT, Indra og Astrazeneca → intet galt med selskaberne, tværtimod, men kursen steg for meget
Take two → salg grundet den nye strategi, da kursen i høj grad kun er baseret på hype
Albemarle → solgte for tidligt, steget 40 % efter salget

Nuværende “kæmpe brag”-portefølje:

Fonde og indeks (25,75 %)

• iShares Core MSCI EM IMI ETF USD Acc: 7,33 %

• iShares Core MSCI World ETF USD Acc: 6,92 %

• BlackRock iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR (Acc): 4,77 %

• iShares Automation & Robotics ETF USD Acc: 3,62 %

• Nordnet Sverige indeks: 1,46 %

• iShares MSCI India ETF USD Acc: 1,03 %

• Nordea 2 - BetaPlus Enh Glb Eq Y USD: 0,61 %

Finske aktier (11,86 %)

• Kesko Oyj - Class B: 4,70 %

• Sampo Plc - Class A: 4,21 %

• Qt Group Plc: 2,95 %

Udenlandske aktier (62,40 %)

• Advanced Micro Devices Inc. (AMD): 12,51 %

• Microsoft Corporation: 8,07 %

• Adobe Inc: 5,69 %

• Ferrari N.V.: 5,39 %

• Visa Inc - Class A: 5,32 %

• Lvmh Moet Hennessy Louis Vuitton SE: 5,12 %

• S&P Global Inc: 4,56 %

• Diageo plc: 3,94 %

• Resmed Inc.: 3,24 %

• Sap SE: 2,60 %

• ServiceNow Inc: 2,07 %

• Unitedhealth Group Inc: 1,95 %

• Candel Therapeutics Inc: 1,93 %

Her er “porteføljen som et fodboldhold” skrevet af kunstig intelligens:

Målmand (Den sikre skanse)

iShares Core MSCI World ETF (6,92 %)

• Rolle: Verdensindekset er dit holds pålidelige veteranmålmand. Den laver måske ikke spektakulære redninger, men den afværger markedets værste makrochok og sørger for, at selvom forsvaret lækker, lukkes der ikke mange mål ind. En mester i positionering.

Forsvarslinjen (Det defensive anker)

Venstre back: ResMed (3,24 %)

• Bevæger sig støt op langs flanken for at støtte angrebet, men hovedopgaven er at sikre patienternes vejrtrækning (og porteføljens sundhedssektor). Blandt holdets elite, når det kommer til udholdenhed.

Centerback 1: Sampo (4,21 %)

• Forsvarslederen og legemliggørelsen af den italienske catenaccio-stil. Sampos forsikringsmatematik sørger for, at der ikke er plads til overraskelser i eget felt. Sparker udbytte væk som en centerback, der renser bolden ud af kommunen.

Centerback 2: Kesko (4,70 %)

• Sampos makker i midterforsvaret. En stærk, fysisk og lokal klippe. Selvom publikums købekraft på tribunen svækkes, står Kesko solidt i kæden og uddeler stabilt udbytte. Går aldrig med i angreb, men passer sit grundspil fejlfrit.

Højre back: UnitedHealth (1,95 %)

• Verdens største sundhedsforsikrer passer højre flanke uden dikkedarer. Ekstremt defensiv, holder modstanderens angribere i skak i kraft af sin størrelse og monopolstatus.

Den dybe midtbane (Spillets rytmemagere)

Defensiv midtbane (6’er-positionen): Visa (5,32 %)

• Hele holdets blodomløb. Hver eneste aflevering på banen (og hver eneste kortbetaling i verden) går gennem Visa, og den napper en lille bid til sig selv hver gang. Scorer aldrig mål, men er en fuldstændig uundværlig infrastruktur.

Spilfordeler (8’er-positionen): SAP (2,60 %)

• Et tysk mesterværk i ingeniørkunst. Holder sammen på holdets struktur og taktiske bogføring (ERP). Tung og langsom i bevægelserne, men når bolden først spilles til SAP, er den praktisk talt umulig at miste (høje skifteomkostninger).

Offensiv midtbane (Kreativitet og prissætningskraft)

Venstre kant: LVMH (5,12 %)

• Holdets franske superstjerne. Bringer luksus, stil og en helt exceptionel prissætningskraft (pricing power) til banen. Kan overføre inflation til sine egne priser på samme måde som en topfløj kan drible udenom forsvarsspilleren. Er ligeglad med økonomiske konjunkturer.

10’er (Anfører): Microsoft (8,07 %)

• Banens sande general og en box-to-box-spiller. Kan det hele: forsvar (Office-monopol), spilopbygning (Azure-cloud) og er den første til at afprøve nye taktiske mønstre (kunstig intelligens). Hvis Microsoft bliver skadet, falder hele holdets spil sammen.

Højre kant: Ferrari (5,39 %)

• Verdens hurtigste og mest eksklusive fløj. Spiller ikke i hver kamp (begrænset produktion), men når den spiller, er marginerne astronomiske. Bringer brandværdi til holdet, som konkurrenterne kun kan betragte i skæret fra baglygterne.

Angriber (Måltyv)

Target-angriber (9’er-positionen): AMD (12,51 %)

• Holdets ubestridte topscorer. Tager enorme risici og går altid direkte efter målet (datacentre og AI-chips). AMD leverer porteføljens største afkast, men er også meget volatil – hvis spilhumøret forsvinder, eller markedets AI-hype hoster, havner AMD i offside og brokker sig.

Udskiftningsbænken og Akademiet (Managerens specialkort)

• Adobe (5,69 %): Tidligere stjerne i startopstillingen, der er sat på bænken på grund af AI-frygt. Er i en venteposition for at se, om den genfinder sin gamle magi.

• Super-Sub: Qt Group (2,95 %): Seneste indkøb fra transfervinduet. En adræt og aggressiv software-spiller i den offensive ende, der bliver kastet på banen mod trætte forsvar (bilindustri, medicinsk udstyr).

• Taktisk specialenhed: iShares EM IMI ETF (7,33 %): Bredden på bænken, som bringes i spil, når man vil spille efter de vækstmarkedsmæssige regler.

• Akademiets lottokupon: Candel Therapeutics (1,93 %): En biotek-juniorspiller, der venter på FDA-test. Vil i løbet af de næste to år enten blive en verdensstjerne eller forsvinde ned i de lavere rækker.

28 Synes om

Det er længe siden (af forskellige årsager), at jeg har delt min porteføljes indhold eller afkast% i større stil på forummet. Men nu er jeg så tillidsfuld omkring fremtiden for min portefølje, og med en investeringshistorik på mange år, er det måske et godt tidspunkt at gøre status, som man kan sammenligne med om et par år :grin:.

Indholdet har ændret sig meget kraftigt, siden jeg sidst delte min portefølje her, hvilket nok var omkring corona-tiden. Der findes ikke længere store mængder Kamux eller andre “evigheds-stagnanter” i porteføljen, men i bunden findes et par “fiaskoer”, hvoraf den ene var en mindre bevidst risiko, og den anden var min porteføljes (med meget høj vægt) nummer ét aktie, indtil… ja, de indviede ved det. Der er blevet foretaget en del skattemæssige tabssalg, men der er også solgt med gevinst, nogle ligefrem til rekordhøje priser.

I øjeblikket har to aktier skiftevis ligget som nummer ét i porteføljen:

Porteføljens langsigtede topscorer Verve, som jeg har holdt med “diamanthænder” (diamond hands) siden omkring 2021-2022, og min holdning til selskabet og markedets undervurdering af aktien har ikke ændret sig stort, selvom 2025 bød på nogle engangstilbageslag (som sandsynligvis forbliver engangstilfælde, medmindre annoncemarkedet smelter fuldstændig, og selskaber i USA begynder at gå konkurs på stribe).

Og Nebius, som er en ret ny tilføjelse, men man skal jo være med i AI-aktier, så porteføljen ikke sakker for langt bagud, og denne har virket som det rette valg :grin:.

Puuilo er og bliver i porteføljen som en udbyttemaskine og sandsynligvis det eneste forbrugerselskab på den finske børs, der er i stand til kontinuerlig vækst, selvom jeg solgte lidt ud på et tidspunkt.

Zaptec har været i porteføljen mere eller mindre siden 2021, men nu er vægtningen steget i takt med aktiens nye optur.

Ondas er en ret ny tilføjelse. Jeg ville have et selskab fra forsvarsindustrien i porteføljen, og dette virkede passende, da droner må siges at være “fremtiden”, og selskabets udvikling har været stærk.

Derudover indeholder porteføljen en stor bunke udbytteaktier fra forskellige brancher, som jeg primært har valgt ud fra udbytteprocent og udbyttets holdbarhed/potentiale for indtjeningsvækst eller stabilitet. Jeg er ligeglad med amerikanske aristokrater med 1% udbytte, da jeg ikke vil vente 10-20 år på, at udbytteprocenten når samme niveau, som man får med det samme i rigtige udbytteaktier :smiling_face_with_sunglasses:. Vækstaktier er til for kursgevinster. Olieselskaber kan måske ikke kaldes stabile vækstmaskiner, men jeg ville have en “beskyttelse” i porteføljen mod stigende oliepriser, og et udbytte på 5-25% (BlueNord) er godkendt – og faktisk har kursudviklingen over 5-10 år været overraskende god for mine valgte olieaktier, selv før Iran-krisen. Odfjell kan måle sig med nogle af de amerikanske megatech-vækstaktier, når det gælder kursudvikling over 5-10 år :grin:.

Hydreight er også en relativt ny tilføjelse. Det er måske det selskab i porteføljen, hvis forretning jeg ved mindst om, men det har virket interessant, og udviklingen ser god ud, selvom kursen har været ret hoppende.

Sampo er Sampo og forbliver med en vis vægt i “evighedsdepotet”.

GigaCloud fandt jeg vist helt selv ved at gennemse Nordnets aktielister, og det har jeg ikke fortrudt. Heller ikke her ved jeg voldsomt meget om selskabet, men nogle gange er det nok, at kursudviklingen og nøgletallene ser gode ud :smiley:. Navnet skader heller ikke aktien.

SoFi Technologies passer ind i min portefølje som en vækstaktie; mere kan jeg ikke sige om den. Købt ud fra at forretningen og tallene ser gode ud (og forummets aktivitet omkring selskabet kan have påvirket købsbeslutningen :upside_down_face:).

Resten er så mindre udbytteaktier/amerikanske tech-positioner, og der findes også en Nokia-“samfundsmæssig byrdefordelingsposition” i porteføljen, da den kunne købes uden kurtage på et tidspunkt. Dog har den på en eller anden måde givet et højere afkast i % end størstedelen af papirerne i porteføljen, så timingen må have været god :sweat_smile:.

Der er også et par fonde (semiconductor + to indeksfonde), og hvis jeg kun havde investeret i dem, ville jeg være betydeligt rigere nu :distorted_face:.

Konklusionen er altså: Invester i indeks eller udvalgte (teknologi) branchefonde, medmindre du om 5+ år vil have titlen: :clown_face:-investor.

23 Synes om

Kører du, @aspee, stadig med en portefølje som denne, eller hvordan ser indholdet ud i øjeblikket? Jeg fandt ikke en nyere oversigt via søgningen. Søgefunktionen virker til at være lidt dårlig, så det kan være, der findes en nyere oversigt.

Dette er egentlig det bedste argument for den spredning, jeg selv har. Hvis du stadig har denne portefølje, har resultatet været rigtig dårligt i løbet af de sidste 5 år.

Det bedst præsterende i porteføljen har været kontanter, selvom inflationen har ædt af købekraften.

2 Synes om

Sådan roterer porteføljen bare med en vanvittig fart, og der er tilsyneladende ikke skyggen af en strategi? CAGR har ganske vist siden starten af 2019 været prisværdigt tættere på 20 % end på noget andet, men mon ikke det bare er held… Den nuværende porteføljes fokus er på rimeligt prissat vækst. De resterende 3 procent er ETF’er.

16 Synes om

Indekserne stikker af, men udbyttesæsonen er den bedste tid for en ASK-boomer-portefølje…

Der er omkring 20 % i kontanter, hvis en passende indenlandsk udbyttebetalende værdifælde skulle dukke op :star_struck:

58 Synes om

Hvor er Mandatum??:grinning_face: :grinning_face: :grinning_face: tegntegntegntegntegntegn er det ved at være nok nu, måske..

5 Synes om

All in Posti. Det er svært at finde en større værdi-udbytte-fælde i Hesuli. Jeg har overvejet at købe.

12 Synes om

Et halvt år senere, kun små justeringer. BORR, Golar og halvdelen af Alphabet ud. ServiceNow ind fra SAASpocalypse og øget vægt i REITs:

VALUE SLUGGARDS 30% → 32%
Nordea 10% → 11%
Europris (NO) 5%
Huhtamäki 2% → 4%
OmaSP 4%
Terveystalo 5% → 3%
H2O America (US) 2%
United Bankers 2%
Nomad Foods 1%

REIT og BDC 19% → 23%
EPR (US) 4% → 5%
LTC Properties (US) 3% → 4%
W.P. Carey (US) 3% → 4%
Agree (US) 4% → 3%
Capital Southwest 1% → 3%
Main Street (US) 3% → 2%
Golub Capital (US) 1% → 2%

EJ DET DU KAN LI’ 18% → 13%
Hasbro (US) 5% (D&D)
Alphabet (US) 6% → 3% (DeepMind)
Harvia 4% → 3% (Sauna)
Diageo (US) 3% → 2% (Whisky)

ANDET 9% → 11%
ServiceNow (US) 3%
Inderes 3% → 2%
Protector (NO) 2%
LeadDesk 2%
Vincit 1%
Witted 1%

SPEKULATIVE AKTIER 4% → 2%
Irisity (SV) 0% → 2%
Eagle Filters 0%
Lamor 0%
BORR Drilling
Golar

Kontantbeholdning 20 % → 19%

17 Synes om

For et par uger siden begyndte jeg at reflektere over min formue som en helhed. Mine investeringer består af to primære porteføljer: en personlig portefølje og en virksomhedsportefølje. I virksomheden er jeg medejer som minoritetsaktionær, så her præsenteres kun de andele, der svarer til min ejerandel.

Jeg har været bevidst om, at der har været visse overlap, men det var først ved at samle porteføljerne i det samme billede, at fordelingen af investeringsobjekterne blev konkretiseret.

Det kom som et chok for mig, hvor stor en overvægt skov, renteinvesteringer og investeringer i unoterede selskaber udgør i den samlede helhed. Samtidig udgør de aktiver, som jeg bruger mest tid på at analysere, hver især mindre end 1 %.

Jeg er nødt til at begynde at bruge min stemme som ejer lidt mere aktivt på virksomhedssiden, overveje min egen porteføljes rolle i at afbalancere helheden og stoppe med at bruge alt for meget tid på at følge små selskaber.

11 Synes om

Hvordan værdisætter du de unoterede investeringer? Det interesserer mig altid, da jeg også selv har unoterede investeringsaktiver. For eksempel fællesskov (Yhteismetsä) og landbrugsjord.

Selv bruger jeg for eksempel følgende tre parametre for fællesskov, ud fra hvilke jeg fastsætter værdien af min andel årligt:

• Gennemsnitligt bruttooverskud udbetalt over de sidste 5 år, og værdien af andelen beregnet herudfra med et afkastkrav på 3,5 % (fortid)
  • Værdien af min andel ved hjælp af afkastmetoden med en diskonteringsrente på 5 % (nutid)
  • Fremtidigt overskud beregnet ud fra hugstplanen, hvor jeg antager prisen X for tømmer, Y for papirtræ og en driftsmarginal på Z for fællesskoven

Landbrugsjord værdisætter jeg med et afkastkrav på 4 % af lejeindtægten.

1 Synes om

Addiktion vandt, og den aktive investeringshobby fik lov til at fortsætte, selvom det ironisk nok var netop den dag, som jeg for 2 år siden besluttede var passende til porteføljens dommedag, der har været årets svageste øjeblik indtil videre. Der bliver stadig handlet for meget, og aktier ryger ind og ud af porteføljen, oftest på de forkerte tidspunkter.

Porteføljen indeholder i øjeblikket følgende:

:norway: Zaptec 19 % - indtjeningsvækst er trods alt vejen til lykke. Vi har kun set brøkdele af det europæiske potentiale.

:norway: Nekkar 13 % - det selskab i min nuværende portefølje, som jeg har størst tillid til.

:norway: Xplora Technologies 9% - den omsætningsbaserede værdiansættelse vækker mest af alt morskab. Jeg er ikke synderligt imponeret over alle deres produkter, men ledelsen ser ud til at handle rationelt, og der er gode forudsætninger for vækst.

:sweden: Hacksaw 9% - Evolutions nye genkomst. Pengestrømmen er decideret voldsom, multiplerne er lave, og nu hvor det er et år siden børsnoteringen, kan det konstateres, at der ikke var tale om en “cash-out” på toppen.

:norway: Opera Limited (ADR) 8 % - en GARP-investors våde drøm. Min mest asymmetriske position nu hvor antallet af brugere også er stigende efter flere års ørkenvandring.

:flag_us: Lemonade 7 % - en mere spekulativ position, men branding og annoncering er vellykket.

:sweden: Upsales Technology 7 % - i denne uge blev en lille AI-kiosk udskilt fra Upsales, hvis verdenserobring som selvstændigt selskab jeg vil følge nøje. Jeg tror, at geopolitik og kunstig intelligens primært byder på muligheder.

:sweden: Evolution 7 % - luksusvognen er kommet tilbage på skinnerne, og farten øges langsomt. Aktietilbagekøb kan ikke gå galt til disse værdiansættelser, hvis selskabets forretning har en lys fremtid.

:norway: Hav Group 6 % - er steget voldsomt primært baseret på spekulation om virksomhedshandler, så jeg har solgt for meget ind i stigningen. Dog stadig billig, hvis der sker noget.

:united_states: Build-a-Bear Workshop 5 % - en halvbillig kassemaskine med option på international ekspansion. Der kan komme toldafgifter (tariffs) næste gang, hvorefter det er svært at se kursudviklingen fortsætte i mol.

:finland: Nokian Panimo 4 % - accelererende vækst med et imponerende track record, fornuftigt prissat, og markedet griner mest af alt ad at eje aktien.

:finland: Fodelia 4 % - vores fælles rejse har indtil videre mest været en skuffelse, men det ser ud til, at der bliver brugt mere fornuft i allokeringen af kapital end tidligere.

:united_states: Alphabet A 3 % - der kunne godt have været plads til mere af denne vinder i porteføljen.

22 Synes om

Tid til endnu en halvårlig opdatering. Et fantastisk halvår ligger bag mig, porteføljen er hævet som en gærdej, men antallet af positioner er faldet pænt. Døren har primært gået udad, og det er jo herligt! Man kan opnå tilstrækkelig diversificering med blot nogle få fonde.

I løbet af det sidste halve år har Uber, Vaisala, Amazon, Meli, Sofi og Harrow fået sparket ud af porteføljen.

Jeg skilte mig af med Uber, da markedet begyndte at se software som en døende forretning på grund af AI. Jeg begyndte at hælde til den holdning, at hyperscalers (hyperskaalaajat) måske kan udfordre Ubers position i fremtiden. Desuden så aktien teknisk dårlig ud, så jeg ryddede ud i positionen.

Vaisala solgte jeg udelukkende, fordi jeg følte, at teknologifonde var et mere produktivt sted at placere pengene.

Amazon, Meli, Sofi og Harrow røg ud, da jeg ryddede op i de små positioner og i stedet tegnede mig i UB Megatrendit-fonden. Sofi og Harrow forblev lidt fremmede for mig, så jeg kommer ikke til at savne dem. UB Megatrendit indeholder Amazon og Meli, så jeg ejer nu selskaberne derigennem udover mine andre fonde. Desuden indeholder fonden en lang række selskaber, som jeg holder meget af, såsom Alphabet, Tsmc, Palantir, ASML, Vertiv og Shopify. Forhåbentlig bliver porteføljeforvalter Pasi Havia i dette job længe, så jeg kan nyde turen i mange år.

Porteføljens sammensætning med korte forklaringer:

OP Amerikka indeksi 21%
Nasdaq 100 etf 17%
Jeg vil gerne holde porteføljens kerne i indekser for at være beskyttet mod mine egne dumheder, og jeg er optimistisk omkring det amerikanske aktiemarked. Hvis der er store beløb, der skal investeres, lægger jeg dem i Nasdaq-ETF’en; småbeløb ryger i OP’s indeksfond, da der ikke er tegningsgebyrer eller handelsomkostninger.

Ishares MSCI World Semiconductors Etf 15%
Alle kender nok halvleder-tesen: verden elektrificeres, og kunstig intelligens kræver halvledere. Dette var engang en lille position i porteføljen, men den er vokset sig stor. Jeg beholder den i porteføljen fremover, men på et tidspunkt overvejer jeg måske en lille reduktion.

Xtrackers AI and Big data Etf 10%
Lidt mere AI-vægt. Denne ETF indeholder en del software og endda banker, med det formål at ramme den næste bølge af AI-profitører. Jeg forventer, at denne kan give et pænt afkast i fremtiden, hvis/når fordelene ved AI begynder at konkretisere sig i virksomhederne.

Alphabet 10%
Verdens bedste virksomhed. Punktum.

Investor AB 8%
Diversificering mod Europa. Jeg stoler på strategien og tror på, at dette er en bedre investering på lang sigt end et almindeligt europæisk eller nordisk aktieindeks. Der er også nogle unoterede selskaber valgt af Wallenberg-familien med i købet, hvilket er et plus – lidt diversificering dér også.

UB Megatrendit 6%
En interessant samling af gode selskaber, styret af hvad der sandsynligvis er de seneste års mest succesfulde finske porteføljeforvalter. Planen er at øge positionen i løbet af sommeren. Selvom det er en aktiv fond med de dertilhørende omkostninger, synes jeg stadig, at omkostningerne er rimelige. At opbygge en sådan portefølje selv ville koste mange gange mere med min kapital.

Bitcoin 4%
Er faldet lidt på det seneste, men jeg tror på den som en “store of value” og opsparingsteknologi. På den anden side ønsker jeg at tage risici i porteføljen for at opnå et afkast, der er bedre end indekset; med det mål for øje er en lille krypto-eksponering berettiget, nu hvor selv jakkesættene i pensionsselskabet Varma kan se værdien i det :smiley:

OP Aasia indeksi 5% og OP Maailma indeksi 2%
Asien for den geografiske diversificering; der er gode selskaber med, som jeg gerne vil have eksponering mod. Verdensindekset ser lidt skørt ud i porteføljen – jeg overfører 1,5€ hertil for hvert kortkøb, jeg foretager. Den eksisterer mest for sjov, da det er sjovt at se, hvordan små beløb langsomt bliver til store summer.

Harvia 1%
LapWall 1%
Af selskaberne på Helsinki-børsen (Hesuli) kender jeg disse bedst og stoler på begge på lang sigt. Jeg burde købe mere, da det ikke kan betale sig at have så små positioner i porteføljen.

Strategien er fortsat at bruge indekser som fundament, da formålet er at tjene penge på lang sigt. Jeg forsøger at booste indekserne med gode fondvalg, enkelte selskaber og en lille krypto-eksponering. Jeg tror på, at dette på lang sigt er den bedste strategi til at skabe merafkast med en rimelig indsats og moderat ekstra risiko i forhold til indekset. 1-års afkastet er 48,96%, mens MSCI ACWI ETF har givet 28,34%. Hvis det lykkes at skabe et sådant merafkast fremover, vil renters rente-effekten takke mig glædeligt på et tidspunkt. På et tidspunkt, når tech-boomet aftager, skal jeg kunne sænke risikoniveauet på det rigtige tidspunkt – vi må se, om jeg er i stand til det. Men selv et afkast på niveau med indekset er acceptabelt fremover.

29 Synes om

Lad os få en opdatering, da porteføljen har ændret sig en del:

“Japan-kurven” består af følgende seks selskaber:

Kort om investeringerne:

• Harvia: Egen idé, har været med siden børsnoteringen (2018). Kvalitetsselskab.
  • Lennar: Følger Berkshires valg
  • Sundheds-ETF: Egen idé, ellers ville porteføljen næsten ikke indeholde sundhedssektoren
  • Berkshire Hathaway: Logisk nok ejer jeg også selv Berkshire
  • Ferrari: Egen idé, stærkt brand og i det hele taget svært at kopiere. En slags dobbelt voldgrav (moat)
  • Assa Abloy: Egen idé, kvalitetsselskab
  • Seligson Phoebus: Egen idé, har været med fra starten (år 2001), den eneste investering der har været i porteføljen i over 20 år. Kvalitetsinvestering når det er bedst
  • “Japan-kurven”: Følger Berkshires valg, seks japanske selskaber (se ovenfor)

Harvia har stadig en stor vægt i porteføljen, mens Japan-investeringerne er rykket op på en solid andenplads på grund af kursstigninger og yderligere investeringer.

26 Synes om

Der er foretaget mange ændringer i løbet af det sidste år, og strategien er skiftet fra fokus på udbytte mod vækst. Da det var værst, var der +25 direkte aktier i porteføljen, men nu er målet at reducere til omkring 12-15 stykker. Finske “sidespring” som bl.a. Fortum, Optomed, Sampo, Tieto og Wärtsilä er blevet fjernet og midlerne flyttet til USA. Der er meget på markedet, der er værd at købe, men nu følger jeg strategien og øger de nuværende positioner, indtil procenterne er fyldt op. Én position mangler stadig at blive besat i forhold til USA, men jeg venter, indtil jeg får afviklet et par finske aktier først.
Oprindeligt var målet, at der skulle stå 100 t.euro efter 4 år, men det ser ud til at blive nået allerede næste år, hvis der ikke opstår en stor krise.

17 Synes om

Jeg forsøger at være konservativ og doven i mine værdiansættelser.

Jeg beholder unoterede selskaber til anskaffelsespris, medmindre en aktieemission, børsnotering eller lignende begivenhed giver et rimeligt pålideligt fikspunkt for en ny værdiansættelse. Hvis jeg bliver nødt til at beregne en ny værdi uden et godt fikspunkt (f.eks. ved et dårligt regnskabsår), foretrækker jeg for enkelthedens skyld substansværdien, forudsat at virksomheden har en tilstrækkelig stabil omsætning, og investeringscasen ikke er baseret på vækst.

For skov er anskaffelsespris og skovdata fundamentet for det hele. Afdrift nulstiller værdien af den pågældende parcel. Efter udtynding sammenlignes hugstrapporten med de eksisterende data om træmassen for at få et godt slag på tasken af den resterende bevoksning. Jeg forsøger altid at fratrække plejeomkostninger fra skovindkomsten. Jeg medregner ikke den årlige tilvækst. Svingninger i træpriserne orker jeg måske at tage højde for hvert andet år.

1 Synes om

Et lille kig på porteføljen, da der har været en del ændringer. Nu er der 33 positioner: 6 ETF’er (54 % vægtning) og 27 aktier (46 % vægtning).

I år har mine direkte aktier klaret sig svagt som helhed, mens indeksene slår nye rekorder. Heldigvis har de få ETF’er holdt porteføljen oppe.

25 Synes om

Det er længe siden, jeg sidst har opstillet alle mine investeringsinstrumenter i et regneark, og resultatet ser således ud. Der er ophobet lidt rigeligt med spredning og især overlappende fonde, men sådan er det nu engang :slight_smile: Automatiserede månedsopsparinger går i øjeblikket til Storebrands og OP’s indeksfonde (og S-bonusser til S-fondene). Andelen af finske selskaber på aktiesparekontoen (OST) er ret stor, men den vil også gradvist blive udvandet. Jeg har store forventninger til udviklingen af kvantevirksomhederne (IonQ og Infleqtion), selvom jeg intet forstår af emnet. :smiley:

22 Synes om

Porteføljens tese er væksten i AI-computing i en flerårig supercyklus, og virksomhedsvalgene er foretaget derefter. Der er primært fokus på den infrastruktur og de datacentre, som er nødvendige for computing. Google kommercialiserer naturligvis også AI-modeller ved siden af at tilbyde beregningskapacitet. Jeg har ikke tænkt mig at deltage som investor i de kommende børsnoteringer (IPO’er) for SpaceX, OpenAI og Anthropic, men vil i stedet følge den hype fra sidelinjen.

I stedet for spredning er risikoen i porteføljen bevidst koncentreret i “hakker og skovle”-segmentet inden for kunstig intelligens. Volatilitet accepteres som en del af tesen, og tidshorisonten er >5 år.

19 Synes om

At lede efter og finde “cigaretskodder” (cigarette butts) er min yndlingsbeskæftigelse. Porteføljen inklusive kontanter er på lidt over 50.000 euro. Det ville sikkert være mere fornuftigt at investere i fonde, men der er ikke noget spændende ved det. Man får et bedre kick af at købe Nokia til en femmer og sælge til 15 euro. :smiley:

26 Synes om