Vad har du i portföljen?

Tack för observationen! Det var faktiskt en bugg i Excel-formeln. Portföljen har verkligen utvecklats med drygt 10 % och nya pengar har lagts till i portföljen, runt 2 %.

Hajotuksena mål 15 företag och 7 Nordea-fonder som sparande. I plånboken veckans matpengar!
Företag:
Admicom, Aspocomp, Basware, Bittium, Caverion, Hoivatilat (fortfarande), Kone, Leaddesk, Ahlström-Munksjö, Nordea, Optomed, Orion, Revenio, Sampo, Valmet,

3 gillningar

Nordea 20,1 %
Sampo 17,9 %
Nokia 16,5 %
Nokian Renkaat 15,7 %
Oriola 11,2 %
Neste 9,3 %
Basware 5,5 %
Glaston 3,6 %

När jag tittar på portföljens innehåll och dess förändring jämfört med tidigare, får jag en känsla av att min egen investeringsstrategi skulle kunna vara tydligare. Sampo och Nordea, som var tänkta att generera utdelning till portföljen, har inte gett anledning till firande. Nokia vill jag inte ens börja prata om, även om jag fyllde på mer när den började stiga efter att ha nått botten (än så länge). Med Nokian Renkaat är tanken att lugnt vänta. Med Neste är avsikten att lägga till mer när köpprogrammet blir tydligare. Jag har hållit andelen småbolag liten, men tanken är att gradvis öka deras andel i portföljen. Men med detta har vi nu startat detta år.

Jag kan inte riktigt specificera kassaflödet, eftersom portföljens tillväxt för närvarande baseras på en ganska fast månadsinsättning från inkomsterna. Jag har visserligen pengar på sidan om det skulle dippa rejält, men tiden får utvisa om jag har huvudet att föra in stridskassan när tillfället väl ges.

1 gillning

Följande aktier finns i min aktiesparportfölj, alla köpta för ungefär samma summa:
Kamux Corporation
Kemira Oyj
Marimekko Corporation
Neste Corporation
NoHo Partners Oyj
Siili Solutions Oyj
Vincit Oyj

Många av dem har redan stigit ganska mycket sedan början av året. Om jag skulle köpa mer av någon av dem just nu, skulle det vara Neste, Kemira och Vincit. Neste och Kemira har fortfarande utrymme för uppgång jämfört med Inderes riktkurs, och båda är också högt rankade företag i sijoittaja.fi:s aktieverktyg. Vincit är ett megatrendföretag och har också utrymme för uppgång baserat på Inderes riktkurs (har sjunkit något i år). Och ja, alla betalar en okej utdelning.

6 gillningar

Jag gjorde mina första direkta aktieinvesteringar i Nordea i slutet av november. Ursprungligen tänkte jag mig en DCA-modell för indexinvesteringar, och det var inte meningen att jag skulle köpa mycket annat förutom Nordea. Planerna ändrades ganska radikalt och snabbt. Nordea lämnade också portföljen förra veckan.

Den 5 december hade jag investerat cirka en halv årslön i aktier på ett par veckor. 0-100 ganska snabbt, men jag vågade inte vara utanför (Youtube). Jag vågade inte investera i S&P 500 och inte heller riktigt i räntor, så här är resultatet. Aktierna är nästan 100% just nu :sweat_smile:

Atria
Remedy
Robit
Nokia
Rovio
Tokmanni
Kamux
Sievi
Sampo
FTSE 100
MSCI China
NoHo

Dessutom en liten andel olika DM-index. Det är meningen att dessa ska ökas gradvis.

Alla listade är för närvarande ganska jämnt fördelade. ETF:er och NoHo med lite mindre vikt. Atria är nästan dubbelt så mycket, eftersom jag inte kunde motstå frestelsen att sänka köpkursen (KH) den 2 december. NoHo skulle också vara mer om Inderes inte hade stoppat en lovande nedgång ett par procent för tidigt. Då kom jag hit för att se vad som förstörde mina investeringar! :angry:

Nåja, åtminstone hittade jag Remedy. Jag hade avfärdat det på egen hand, men jag ändrade mig och köpte den 23:e :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 gillningar

Portföljrapport 02/2020
Mindre rörelser sedan förra veckan. Det är verkligen svårt att sitta på kontanter!

Veckans händelser:

• Ökat Wärtsilä @9.844
  • Ökat Genovis AB @23.70
  • Ökat Sensys Gatso Group AB @1.466
  • Sålt Nordnet Superfonden Sverige (fond) (+10%)
  • Ökat Franklin Gold & Prec Mtls A (fond)
  • Ökat Nordnet Smart 15 (fond)
  • Justeringar av viktningen i pensionsförsäkringskontot

2 gillningar

{“content”:“Med den här portföljen till år 2020. I storleksordning:\n\n1. Remedy\n2. Capman\n3. Harvia\n4. HKScan\n5. Qt\n6. Herantis\n7. Hive Blockchain\n\nJag började med aktiv direkt aktieinvestering 2018, vilket till stor del gick åt till att lära mig hela grejen och jaga snabba vinster med t.ex. Nokias warranter. Det gick inte bra och portföljen var -38% för 2018.\n\nI slutet av 2018/början av 2019 städade jag sedan portföljen och minskade avsevärt leken med warranter (några snedsteg kom fortfarande och slutade illa igen :D) och den totala avkastningen för portföljen för 2019 blev trevliga 48% i plus. Årets enda ordentliga minus kom med Nokia.\n\nMycket har hunnit läras under ett par år, och tålamod är kanske den största lärdomen jag har fått med mig. Och att det inte lönar sig att leka med warranter bara i hopp om snabba vinster :sweat_smile: Låt oss se vad 2020 för med sig.”,“target_locale”:“sv”}

5 gillningar

I portföljuppdateringen för början av 2020 har jag i stort sett satsat på samma aktier som under sista kvartalet 2019. Jag har dock strävat efter att fokusera min portfölj mer på företag där jag tror det finns en betydande långsiktig potential, till exempel med stöd av megatrender, och där företagens strategi är i linje med siffror och handlingar. Min kassaökning berodde på att budet på Hoivatilat genomfördes och att jag lättade på några företagsspecifika positioner eller sålde mindre positioner helt. Min egen tid för att följa upp är dock begränsad på grund av mitt arbete, så genom att fokusera på att följa cirka 15 företag närmare kan jag reagera snabbare på förändringar och bättre hålla mig uppdaterad om verksamheten. Jag är dock mycket nöjd med den nuvarande portföljsammansättningen och storleken på min kassa. Portföljöversikten ser ut så här:

image

Lycka till och framgång till alla forummedlemmar under 2020 och kom ihåg att fatta bra investeringsbeslut! :slight_smile:

14 gillningar

Salkussa on vielä suuri paino Nordealla ja Glastonilla, jonkinlaista tasapainotusta tarkoitus hakea. Ainoastaan Glaston on miinuksella, ja lottolappu Wirecard. Myös riskin ja painotuksen suhteen viilattavaa vielä. Metsäyhtiöitä voisi keventää. Helsingin pörssin suuret teollisuusyhtiöt turhan isolla. Myös indeksiin tullut sijoitettua tasaiseen tahtiin, niin sen prosentuaalinen osuus kasvanut. Tällä hetkellä sijoituksissa 75% ja käteistä 25%. Uusia ostoja ei ole näköpiirissä. Katsellaan kevättä kohti.
Det finns fortfarande en stor vikt i Nordea och Glaston i portföljen, någon form av balansering är avsedd att sökas. Endast Glaston är i minus, och lottsedeln Wirecard. Det finns också saker att justera när det gäller risk och viktning. Skogsbolag kunde lättas. Helsingforsbörsens stora industribolag är för stora. Dessutom har jag investerat i indexet i jämn takt, så dess procentuella andel har ökat. För närvarande är 75% i investeringar och 25% i kontanter. Inga nya köp är i sikte. Vi får se fram emot våren.

Att hålla kvar
Neste 6%
Stora Enso 9%
UPM 8%
Aktia 2%
Nordea 13%
Sampo 7%
Citycon 5%
Revenio Group 5%
BAYER 5%
OMX Hel 25 index 20%

Att handla/på avtryckaren över tid x

Kamux 5%
Glaston 7%
Wärtsilä 3%
Zalando 3%

Gambling/lottsedlar

Wirecard AG 1,5%
Kaffe ETF 0,5%

2 gillningar

Har just börjat utforska den underbara världen av aktieinvesteringar och öppnat ett konto hos Nordnet.

De första köpen är gjorda och jag kommer att lära mig mer om detta gradvis.
Investeringshobbyn startade med följande aktier:

Qt Group
Kamux
Neste
Sampo

Jag planerar att börja diversifiera senare även till indexfonder eller ETF:er, men de första månaderna tänkte jag utnyttja Nordnets tre euros handelsavgifter på aktier, så att jag kan diversifiera portföljen till ett relativt billigt pris.

Jag tänker behålla Qt, Kamux och Neste i minst några år och leta efter bra köptillfällen för dem när investeringspengar samlas. Några andra aktier finns också på köplistan, men jag vill hålla denna portfölj relativt liten, eftersom jag är 26 år och insatserna är små, så förhållandet mellan avkastning och risk får vara ganska stort.

På OST-sidan (kapitalförsäkring/investeringssparkonto) är tanken att gradvis samla utdelningsaktier med ett mycket långsiktigt perspektiv. (30-40 år) Här köpte jag initialt en liten mängd Sampo. Jag kommer att göra små köp till detta konto, till exempel var sjätte månad. Syftet är att skapa en diversifierad utdelningsportfölj som får växa med ränta på ränta under åren.

18 gillningar

I början av det här året började jag utforska investeringsvärlden och köpte gradvis mina första aktier och investerade i fonder. Tanken är att vara försiktig och investera extra pengar då och då. Jag försöker följa den gamla visdomen: investera inte en summa som du inte är beredd att förlora. Det betyder att jag aldrig kommer att riskera min egen ekonomi. Avsikten är att investera i både fonder och aktier.

Fonder:

Nordnet Smart 15
Nordnet Superfonden Finland
Nordnet Superfonden Sverige
Nordnet Superfonden Norge
Nordnet Superfonden Danmark
Evli Finland Småbolag B
Handelsbanken USA Index
Handelsbanken Amerika Småbolag Tema A1 EUR
Skagen Global A
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Aktier:

Terveystalo
Next Games

Målet är att med tiden diversifiera aktieportföljen till minst 10 olika företags aktier. Med tålamod, med tålamod.

5 gillningar

5k bakom mig. Misstag har gjorts ordentligt och noggrant. Måste man verkligen göra alla misstag :thinking:?
Ändå är jag lyckligtvis fortfarande lite på plus. Har även varit i Amerika och kommit tillbaka. Portföljen har rensats och nu finns följande där.

Glaston.. väntetiden har inte varit lång än

Harvia.. Köpt under 7€, ett bolag som växer lugnt och inte skjuter i höjden :roll_eyes:

Vincit.. Trendbolag på väg mot sexan

Nordic id.. Tillsammans med MGI ska de erövra hotell.

Faron pharmaceuticals.. Pengarna går åtminstone till ett gott syfte.

Nextim.. Var det verkligen nödvändigt att köpa detta :persevering_face: ja, det kan vara. åtminstone tror jag det.

4 gillningar

För tillfället kör vi kanske med en något speciell sammansättning:

Asiakastieto Group
Betsson
Berkshire Hathaway
Bittium
Glencore
Imperial Brands
Remedy Entertainment
Taaleri
Titanium
Vincit

4 gillningar

Låt oss posta här hur portföljen ser ut just nu :slight_smile:

3 gillningar

Kamux
Fodelia
Glaston
Relais

Som man antagligen kan utläsa av antalet är min investeringskarriär fortfarande i sin linda. Årets mål skulle vara att förbättra diversifieringen genom att skaffa 3-5 nya innehav och därefter fokusera på att jämnt öka portföljen. Även om tidsperioden bara är några månader är det roligt att börja med sådana företag som har stigit bra den senaste tiden :grinning_face:

1 gillning

Portföljuppdatering 03/2020
Uppdatering från förra veckan. Det var den bästa veckan för portföljvärdets utveckling sedan jag började min centraliserade övervakning av alla mäklare och portföljer i början av september. Portföljen utvecklades med drygt två procent.

Marknaden är så vild att jag skulle vilja gå över mer till kontanter. I fredags försökte jag komma på något att sälja för att öka kontantvikten, men jag ville inte sälja något. Å andra sidan har jag redan gott om kontanter om det blir köplägen genom dippar. För vissa innehav är stop loss aktiverade, och om de börjar utlösas kommer kontantvikten att öka.

Annars gick veckan bra, men Sensys Group lämnade portföljen på grund av en alldeles för snäv stopp. Å andra sidan har den inte stuckit iväg någonstans, så jag kan få tillbaka den om jag känner för det. På plussidan är däremot pensionsförsäkringsportföljens Finland-viktning, den verkade träffa rätt denna vecka. För den kommande veckan lättade jag redan lite på Finland-vikten.

Alla veckans köp var ganska små (0,3-1,3% av portföljen) och tanken var att öva lite på trading. :slight_smile:

Veckans händelser:

• Köpt BEAR TESLA X3 NORDNET F @0.47 vid fyra tillfällen
  • Köpt Vincit @4.97
  • Köpt Dynacert @0.95
  • Köpt ChromoGenics AB @0.475
  • Sålt Sensys Gatso Group AB @1.39 (+2.0%)
  • Sålt Nordnet Superfond Finland (fond) (+7.4%)
  • Ökat Franklin Gold & Prec Mtls A (fond)
  • Ökat Nordnet Smart 15 (fond)
  • Justerat viktningar på pensionsförsäkringskontot

1 gillning

Nuvarande portfölj, ej i storleksordning:

American Water Works
BASF
3M Company
Realty Income
SPDR Europe Small Cap Value ETF
SPDR USA Small Cap Value ETF
Canadian National Railway
Amazon
Aedifica
Starbucks
Berkshire Hathaway B
Cellavision
eQ Oyj
Vow
Latour B
Scatec Solar
Investor A
iShares MSCI Core EM ETF
iShares MSCI Core World ETF
KONE Corporation
Huhtamäki
Neste
Accenture
Svenska Handelsbanken A
Novo Nordisk B
Osuuskunta KPY
Revenio Group Oyj
Sampo Plc A
Elisa
UPM Kymmene
Harvia
PYN Elite
Nordnet Smart 15
Seligson & Co Global Brands
Seligson & Co Phoebus

1 gillning

Portföljrapport 04/2020

Uppdatering från förra veckan. Förra veckan var den bästa och den här veckan den sämsta för portföljens värdeutveckling jämfört med index. Portföljens värde höll sig dock ganska exakt på samma nivå som för en vecka sedan, då jag lade till några extra euro i portföljen.

Småskaliga försäljningar i början av veckan, vilket ökade portföljens kontantandel, även om jag i min tristess även köpte några spelkuponger. Jag har också vevat cirka 40% till räntor i pensionsförsäkringsportföljen med tanken att indexen kan komma att korrigera nedåt inom kort.

Till ära av Veikkaus lotto-rekordjackpot blev jag till och med inspirerad att köpa en mycket liten mängd Nasdaq 100 BEAR-produkt på fredagskvällen. Ett annat impulsivt köp på fredagskvällen var Elringklinger. Detta andra “mikroköp” var rentav inspirerat av @DayTraderXL. Vi följer TA-tråden och hoppas att det framgår där hur vi ska gå vidare med den i framtiden. :grinning:

Veckans händelser:

• Köpt BEAR TESLA X3 NORDNET F @0.32 två gånger till
  • Köpt BEAR NQ100 X3 NORDNET F @1.56
  • Köpt ElringKlinger @6.50
  • Köpt QT Group @19.50
  • Minskat Remedy @13.52 (+33.9%)
  • Minskat Kamux @7.92 (+40.6%)
  • Minskat Wärtsilä @11.0 (+17.0%)
  • Sålt Handelsbanken Kina (fond) (+15.2%)
  • Sålt Nordnet Superfonden Danmark (fond) (+10.8%)
  • Lagt till Franklin Gold & Prec Mtls A (fond)
  • Lagt till Nordnet Smart 15 (fond)
  • Vevat med viktningarna i pensionsförsäkringsportföljen

2 gillningar

Portfölj för tillfället. Den ändras lite när jag spelar.
Man kan säga att det är ganska mycket risk också.

6 gillningar

{“content”:“För närvarande ser det ut så här:\nÄgande\t\n· 2020-01-29\t\n\tAndel\nNordea Bank Abp\t17,39 %\nALLIANZ SE NA O.N.\t8,19 %\nMastercard Incorporated\t8,10 %\nAltria Group, Inc.\t6,08 %\nIntrum AB\t5,42 %\nWalt Disney Company (The)\t4,58 %\nFortum Corporation\t4,19 %\nTarget Corporation\t3,85 %\nVisa Inc.\t3,45 %\nKindred Group plc\t3,38 %\nSampo Plc A\t3,21 %\nUnilever NV\t2,85 %\nProcter \u0026 Gamble Company (The)\t2,63 %\nOlvi Plc A\t2,56 %\nJohnson \u0026 Johnson\t2,54 %\nAlphabet Inc.\t2,46 %\nCVS Health Corporation\t2,20 %\nScandic Hotels Group AB\t2,00 %\nABB Ltd\t1,99 %\nValero Energy Corporation\t1,82 %\nAlibaba Group Holding Limited\t1,79 %\nLikvida medel\t1,76 %\nLeggett \u0026 Platt, Incorporated\t1,66 %\nSvenska Handelsbanken ser. A\t1,66 %\nBaidu, Inc.\t1,60 %\nChina Mobile Limited\t1,47 %\nSimon Property Group, Inc.\t1,18 %\n\t100 %”,“target_locale”:“sv”}