Tack för den senaste inderesPodden, det var ett riktigt intressant avsnitt! Det var särskilt tröstande att märka att även en professionell kan vara några år sen med att öppna en portfölj Samma misstag gjorde jag med den förstfödda, men när den andra föddes var portföljen redan öppen före dopet (det gick att öppna på Nordnet redan innan namnet bekräftades). Det dåliga samvetet har gottgjorts med extra bonusar på den förstföddas konto, då vi annars går efter en jämn summa-princip.
Ganska vågade val fanns i portföljen som öppnades i podden för @Mikael_Rautanen:s barn! Själv har jag i barnens portföljer försökt hålla mig till bolag som gärna har varit lönsamma i årtionden och har stabila utsikter. Hittills har direkta aktieinvesteringar gjorts i ca 5 bolag, samt månatligt sparande i indexinvesteringar på USA-marknaden (Handelsbanken USA indexfond) och Superfond Finland.
För känslan av ägande och intresset för företag anser jag det viktigt att ha direkta aktier, även om de skulle prestera sämre än index. Pojken, 3 år, är intresserad av fordon, så hans största (och samtidigt bäst presterande) innehav är naturligtvis Ponsse Dottern har i sin tur varit med på fysiklektioner som liten, så hennes första innehav var passande nog Vaisala.
Det vore kul att höra hur andra forummedlemmar sparar till sina barn? Har barnets portfölj presterat bättre eller sämre än din egen? För mig är tidsperioden för jämförelse ännu för kort, men hittills har barnen legat före i avkastningen under det senaste året.
Hej. Bra att du tar upp det här ämnet. Och tack till Mikael och Juha för en föredömlig podd.
Just nu har vi en flicka, lite över 2 år gammal. Därför är granskningsperioden också kort, flickans portfölj har funnits i ganska precis två år…
Målet är att spara månadsvis i fonder. Dessutom gjorde jag i början en något större initial investering för att få tillgång till direkta aktieköp på ett förnuftigt sätt.
Fokus är idag följande:
HOIVA 38%
REMEDY 51%
superfond Finland 7,4%
superfond Sverige 1,7%
(Tidigare hade jag även Nokia, som jag lyckades sälja med ett par hundra euro i vinst till kursen 5,3 euro. Jag ersatte den med Remedy.)
Från och med oktober är avsikten att fördubbla det månatliga sparbeloppet, och i fortsättningen allokera det jämnt till alla fyra superfondarna.
Utvecklingen har varit bättre än pappas portfölj, åtminstone är jag väldigt glad över det
Jag köpte Hoivatiloja till min egen dotter, inga andra ännu detta var en bra start! Jag försöker själv hitta företag vars potential fortfarande är dold men som kan växa betydligt under den tid min 2-åring blir vuxen. Qt är en annan jag har funderat på. Om den programvaran om 16 år fanns i varje flygande bil
Många verkar glömma att eventuella utdelningsinkomster påverkar åtminstone för närvarande t.ex. studiestödets storlek. Om man alltså köper aktier direkt till ett barn (i motsats till fonder med tillväxtandelar), är detta något att komma ihåg.
Det är förstås intressant hur det kommande aktiesparkontot kommer att påverka detta, det vill säga om framtidens FPA kommer att beakta utdelningarna som samlas där i studiestödet. Jag har inte hittat någon information om detta någonstans, har frågan diskuterats?
Bra poäng. När det gäller mitt eget barn konstaterar jag att förmodligen t.ex. Remedy och Hoiva är köpta “för länge sedan”, innan jag överlåter portföljen till barnet om 16 år. Om ett mirakel inträffar och de inte är uppköpta, kommer de att omvandlas till fondinvesteringar på 15 minuter före studiestart. Det är också viktigt att notera att det är svårt för mig att veta vilken FPA (KELA)-lagstiftning som kommer att gälla om 16 år.
Den äldsta barnbarnen som blir myndig nästa år får tillgång till portföljen, troligtvis värd cirka 6-7000 €.
Varje år köper jag för några hundra euro åt varje barnbarn utvalda 2-3 aktiegrupper. Öreaktier och teknikledare. Har fått några hundraprocentiga uppgångar.
De äldsta barnen är redan intresserade av att investera och följer aktierna i sina portföljer, vi har roliga diskussioner!
Tack för feedbacken! Ett tema jag funderade på var att samla hela portföljen av cleantech-företag. Eftersom vi sparar för framtida generationer, och för dem är det förmodligen viktigare att planeten är beboelig även när de är vuxna, än den monetära avkastningen. Tyvärr är utbudet kring mina kärnkompetenser/kunskaper ganska begränsat, eftersom jag inte vill välja företag från utlandet som jag inte känner till. Naturligtvis löser tekniken dessa problem, och dessutom är Loudspring… under övervägande…
Jag älskar (Peesaan sua) dig och kommer också att köpa Remedy till min dotter. En fin långsiktig investering att vara med på. Finns även i min egen portfölj. Ett så pass ansett namn i branschen att inte ens små svackor fäller det.
Jag har också läst om det nuvarande studiestödsproblemet, som styr investeringar till fonder. Direkta aktieinvesteringar gör dock investerandet så mycket mer intressant, så den här “risken” är jag villig att ta.
Jag har inte sett någonstans nämnas om det överhuvudtaget kommer att vara möjligt att öppna ett investeringssparkonto även för ett barn? På mycket lång sikt kommer redan flytten av utdelningsskatter att ha en betydande inverkan på ränta på ränta-effekten, så förhoppningsvis kan kontot tas i bruk.
Jag gillar dessa Hoivatilat-investeringar för barnet. I bästa fall kan barnet på dagis använda sin “egna” fastighet
Skulle det, ur den synvinkeln, vara effektivare, @Mikael_Rautanen, att anpassa din egen portfölj till denna ideologi? Om/när den är betydligt större än barnets portfölj, skulle även den positiva miljöeffekten vara betydande. För min egen del undviker jag åtminstone tills vidare Loudspring när det gäller barnens portföljer, eftersom min egen investering i det företaget sommaren 2017 är en av huvudorsakerna till att jag har legat efter med barnens portfölj det senaste året Investeringsbeslutet var då nästan uteslutande ideologiskt, då en egen värdering var nästan omöjlig. I samband med detta var det trevligt att prova kalkylatorn på Loudsprings webbplats för att se hur mycket resurser mitt eget ägande har sparat: effekten är överraskande stor enligt den. Jag avyttrade dock med en förlust på ca 65% när tron tog slut: i framtiden stödjer jag hellre direkt t.ex. någon naturvårdsorganisation
Vad tycker ni om att köpa aktier i företag som Facebook, Google och Amazon till barn? Dessa företag kommer ju sannolikt att vara en mycket integrerad del av människors liv även i framtiden. Säkrare än små finska företag? Utan att förringa de finska hemmafördelarna.
Jag frågade FPA om detta (utdelningsinkomst-studiebidrag), tanten sade att enligt dagens regler, om inkomsten är under 11 000 euro/9 månader, påverkar det inte studiebidraget på något sätt.
Bra tråd och intressant podavsnitt. Jag har också plockat aktier åt mitt 2-åriga barn, nästan direkt från födseln. För närvarande finns Titanium, Harvia och Efecte i sonens portfölj. Där finns både stabila utdelningsbolag och mer riskfyllda tillväxtbolag. Avsedda för långsiktig “hold”. Portföljens storlek är nu ungefär lika stor som priset på en äldre bil, alltså några tusenlappar. Förhoppningsvis fortsätter han investera även som vuxen och köper inte omedelbart något flygande bilvrak för alla pengar
Jag har tänkt att i princip investera utdelningarna i indexfonder. För närvarande är ett par års utdelningar i kontanter, jag har ännu inte investerat något i fonder. Men avsikten är att även de ska växa förnuftigt, förstås. Det är förstås också möjligt att fortsätta med aktieval vid attraktiva tillfällen.
Syftet är att öka sonens förmögenhet något och samtidigt konkret visa att investering och sparande är klokt, men det är även annars intressant att se hur stor portföljen kommer att vara om cirka tjugo år Ibland kan oväntade situationer uppstå i livet när man måste sälja aktier på grund av pengabehov, och det finns alltid en risk att man säljer vid fel tidpunkt. Detta problem finns inte i barnets portfölj, de aktierna stannar där. Det är inte längre mina pengar utan barnets pengar. Därför är det roligt att se hur summan har fått växa i lugn och ro år efter år.
En liten ändring; investeringarna för barnet började nästan omedelbart med fondinvesteringar. Efter något år insåg jag att aktieval var vår grej, så jag sålde fonderna och köpte aktier. För närvarande är jag nöjd med portföljens innehåll.
Jag fortsätter. Kul att höra att även andra tar hand om sina avkommas investeringar. Jag uppmuntrar andra föräldrar att göra detsamma, och det spelar ingen roll om barnet redan är äldre. Mina föräldrar köpte inte aktier åt mig (och säkert inte heller åt många andra) när jag var minderårig, min investeringsresa började först när jag var drygt tjugo. I detta avseende tänker jag agera annorlunda med mitt barn. Jag har försökt förklara detta med att investera för mina föräldrar också, men jag vet inte om de förstår.
Jag gillar allokeringen i min sons portfölj eftersom den innehåller både stabila utdelningsbolag och tillväxtorienterade företag. Jag fick lite “uppmuntran” när jag lyssnade på den här podcasten angående saker jag funderat på, särskilt när det gäller diversifiering och att ta risker. Det är sant att två eller tre aktier kan räcka gott och väl om tidshorisonten är ett decennium eller två. Jag gillar också att det finns lite säkrare bolag i portföljen, vars utdelningar alltid kan återinvesteras. Men det finns lika många strategier som det finns investerare. Så länge barnets pengar “är någonstans” och genererar avkastning, och du sover gott om nätterna, så är det redan ganska bra.
Ja, min egen portföljs ideologi håller också gradvis på att övergå i den riktningen, men på något sätt gjorde investeringen för mitt eget barn det mycket mer konkret. Naturligtvis kräver det lite mental kamp hur mycket man i sitt tänkande betonar företagets affärsverksamhets påverkan på samhället och hur mycket man bara söker absolut avkastning. Kanske det viktigaste är att inse att världens största problem också är världens största affärsmöjligheter för bra företag. Saker är alltså absolut inte ömsesidigt uteslutande. Och jag kräver inte att företaget har en direkt positiv inverkan. Till exempel bygger Nokia global infrastruktur som möjliggör innovationer som i sin tur löser världens största problem.
“När jag lyssnade på avsnittet om att investera för barn, kom jag att tänka på att en betydande faktor är förmynderskapets gräns på 20 000 euro. Det påverkar investeringsverksamheten och barnets ekonomi ganska betydligt när man måste motivera alla åtgärder och be om tillstånd.”
Detta hade jag inte tänkt på, är det verkligen så byråkratiskt?
Ett sådant system har inrättats för att skydda barnets egendom. Annars skulle föräldrar lätt kunna använda barnets egendom för att täcka kostnaderna för barnets och familjens bostad. Problemet är om man hellre vill skydda barnets egendom från exploaterande föräldrar eller möjliggöra aktiehandel i barnets namn.
Man kan mycket väl spara åt barnet via index, eftersom skillnaden mot aktieinvesteringar i ett sådant fall förmodligen är ganska marginell. Om man däremot vill bedriva aktiv aktiehandel till förmån för barnet och förväntar sig att få en god avkastning på detta sätt, kan man mycket väl starta ett investeringsbolag och låta barnet bli delägare i det.
Jag hade en strategi för detta där jag köpte Talenom för mina döttrar för några tusen euro till priset 12 euro/aktie. Och det verkar vara 500 euro i verkkokauppa.com. Dotterns ålder är 2,5 år. "Körkortspengarna är alltså investerade nu. Verkkis trycker på avkastningen just nu med ett köppris på 5,50.