Hvilken aktie vil du holde på lang sigt?

Elisa. Fordi de er arvet, og det er rart at mindes grandtanten, når udbytterne kommer.

Ellers sælges alt, hvis der er en aftalt pris, bortset fra enkeltstående købte aktier (disse kan bruges til at deltage i generalforsamlingen, der findes ti forskellige slags).

Måske er Fondia de sværeste at sælge.

8 Synes om

UPM har også længe været en udbyttemaskine for mig, og jeg sælger ikke nemt. Jeg kan godt lide selskabets selvforsyning med energi og i det hele taget selskabets satsning på nye områder.

Jeg vil også tilføje følgende til min liste fra nabolandet: Getinge og Astrazeneca. Begge har også været der i over 10 år. Udbuddet af medicinalfirmaer og sundhedsaktører på Helsinki-børsen er så begrænset, at jeg har søgt disse i Sverige.

7 Synes om

Jeg har holdt Remedy siden børsnoteringen, og jeg planlægger at holde og øge min beholdning, indtil en større spiller måske en dag køber hele studiet.

Jeg planlægger også at holde en lille del Ethereum på lang sigt. Derudover vil sp500 og andre indeks-ETF’er naturligvis forblive i porteføljen “for evigt”.

7 Synes om

En mand vil hellere spise sine ord end at sælge sin Nion.

12 Synes om

Xbrane Biopharma :ok_hand:er her for at blive

6 Synes om

Alle aktier i min portefølje er købt med den tanke, at de vil blive ejet på lang sigt. Fire eksempler kunne være Harvia (årsagerne er velbegrundede fra tidligere), Orthex (voksende, profitabel virksomhed med god ledelse og i en tilstrækkelig kedelig sektor), Leaddesk og Efecte (vi er i starten af vækstvejen, og som det er typisk for en SaaS-forretningsmodel, forventes profitter først at materialisere sig i fremtiden, så hvorfor skulle jeg ikke vente indtil da?)

Dog er et par af dem såkaldte ‘overvågningsaktier’, hvilket betyder, at med deres nuværende præstation vil de ikke blive i porteføljen, men der skal ske et skift til det bedre, for at jeg bliver ombord. Dette har selvfølgelig været min tese, da jeg investerede. Disse er Rovio og Fondia.

Ingen aktie/virksomhed er af den art, at jeg ikke ville give slip på den under nogen omstændigheder. Jeg vil dog ikke skynde mig at handle ud fra svingende aktiekurser eller ændringer i værdiansættelser, men der skal ske en vending til det værre i virksomheden selv, før jeg giver slip på aktierne.

Derudover investerer jeg for at leve, ikke omvendt. Så hvis der skulle ske noget uventet eller revolutionerende i mit privatliv, som kunne afhjælpes med penge, ville jeg sælge mine aktier. Dette inkluderer dog ikke køb af et sommerhus/bil/båd/udenlandsrejse, men f.eks. sygdom eller lignende.

13 Synes om

Jeg ville ikke have noget imod, hvis Marimekko ti-doblede herfra, gns. pris 3€, og næste sommer har jeg holdt den i 20 år.

Dengang var det et Lynch-lignende køb, da gadebilledet syntes at være fyldt med Marimekko.

Under Kirsti Paakkanen leverede de et stærkt resultat, derefter stagnation under Mika Ihamuotila, og derefter en utrolig stærk præstation igen under Tiina Alahuhta-Kasko.

Så afgørende er administrerende direktør.

Desværre lettede jeg en tredjedel under stagnationsperioden; den ville også have femdoblet fra salgsprisen, hvis jeg havde ventet.

31 Synes om

Ja, jeg tror det må være Fortum for mig. De ekstra “sommerferiepenge”, der dukker op derfra om foråret, er rare. Der er selvfølgelig også andre. Men hvis man skal fremhæve én over alle andre.

6 Synes om

Jeg har nok Kamux som en evighedsaktie, da jeg købte den for første gang i begyndelsen af 2020, da den virkede “for god til at være sand”, men succesen har holdt stik indtil videre, selvom man måske kunne udlede noget andet af den seneste kurs (så løber prisen ikke for højt op, så jeg føler mig ikke tvunget til at sælge​:rofl:)

Den aktie, jeg har tilføjet mest, har jeg foretaget langt over 10 tilføjelser til og kun en enkelt mindre reduktion passende lige før kurskrakket, hvorefter jeg har fyldt op tre gange, og vægten i porteføljen har igen nærmet sig 20 % grænsen, hvilket var grunden til, at jeg reducerede den dengang. RIP, når den så tager fart igen :joy:. Gennemsnitsprisen er nok stadig omkring 10 euro.

Jeg vil ikke holde “sikre” cykliske folkeaktier med stor vægt, selvom jeg har Fortum og Sampo i porteføljen blandt de 10 største beholdninger til udbytte.

5 Synes om

Hele porteføljen er faktisk bygget til et langt spil. Så svaret på spørgsmålet er:

-fortum
-sampo
-nordea
-harvia
-mocorp
-valmet
-upm
-dovre
-incap
-kemira
-titanium
-omasp (kortvarigt spil)
-inderes (måske hodl, måske ikke)
-saab ab (Jeg er ikke helt sikker på denne. Vi venter og ser i hvert fald på HX-projektet)
-bittium (året ud afgør det)

Med en sådan portefølje vil der i hvert fald dryppe en god mængde udbytte, selvom værdistigningen nogle gange er mindre.

16 Synes om

Jeg har en lignende plan som mange af de andre, der har skrevet her. Man ved aldrig, hvad fremtiden bringer, men det meste af min portefølje vil bestå af langsigtede investeringer. Fokus er stramt på årtier, ikke bare et par år.

• Sampo
  • Fortum
  • Nordea
  • Tokmanni
  • TietoEVRY
  • Citycon

På min observationsliste er der flere andre, der venter på, at priserne falder under sikkerhedsmargenerne. Jeg er virkelig dårlig til at spotte potentielle vækstråketter, så intentionen er at lade mine valgte virksomheder gøre det meste af arbejdet, mens jeg selv koncentrerer mig om at samle udbytter. Investering er for mig primært ventetid, indtil en kvalitetsudbyttebetaler falder ned i rabatkurven. Unødvendig trading vil bare æde af afkastet på lang sigt.

19 Synes om

Tokmanni

Mit første aktiekøb, og jeg har til hensigt at beholde det i lang tid. Det ser ud til, at Tokmanni står over for en form for omstrukturering i de kommende år, men forhåbentlig er Tokmanni i førersædet. Jeg indrømmer også, at der er en form for samler- og fanfænomen i baggrunden. Og som de vise har sagt, må man ikke forelske sig i en aktie.

4 Synes om

PYN Elite-fond. Det er ikke en aktie, så det er irrelevant for emnet.

Troen på markedet og fonden er stærk, og heldigvis er indløsning også en proces på mindst en måned og kræver endda en lille indsats, så man ikke sælger i svage øjeblikke, som man kan med aktier. Det er også rart, at ejerskabet ikke er i Nordnet-porteføljen til daglig overvågning, men kører i baggrunden, og i Nordnet-porteføljen kan man så foretage dumme og mindre dumme træk.

Selvfølgelig, hvis fondens historie ændrer sig væsentligt, så trykker man på salgsknappen.

10 Synes om

Lad os se tilbage. Her er mine længst holdte investeringer (4 år), som stadig er i min portefølje.

De positioner, jeg oprettede for mange år siden, har selvfølgelig været små i forhold til den nuværende situation i porteføljen. Disse er heller ikke de bedste investeringer med hensyn til det samlede afkast, og i hvert fald nogle af dem er klassiske “slow movers”. På den anden side er de bekymringsfrie, pengestrømsgenererende investeringer, og derfor får de lov til at blive i porteføljen. HASI, Novo, VFC, ROST, UPM, AFL har alle givet over 100% afkast.

ABB
Aflac (AFL)
Coca-cola
Deutsche Telecom
Hannon Armstrong (HASI)
Kimco Realty
Kone
Novo Nordisk
Pfizer
Realty Income
Ross Stores (ROST)
Sampo
Tele2
Telenor
Telia
UPM
VF Corp (VFC)

På den anden side er mine nyere investeringer også de bedste med hensyn til det samlede afkast i euro: QT, Talenom, Revenio, som alle er mangedoblet. Hvis der ikke kommer overraskelser, vil disse blive i porteføljen i lang tid.

Edit: Porteføljen indeholder over 40 virksomheder, de største er Qt (12%) og Talenom (6%)

Edit2: Kone har også givet 100% afkast, hvilket jeg havde glemt. Det bedste eksempel på en stabil og bekymringsfri investering.

9 Synes om

Egen: (evig hold)

-Nordnet, troen på selskabet er i hvert fald i øjeblikket meget stærk, høj kvalitet og har ikke pjattet unødigt rundt, selv ikke på et hypemarked som dette.

(I hvert fald på langt sigt)

-Harvia, vil være med i en finsk succeshistorie. Kan lide at tage sauna og nyde Harvia samtidig.

-Metso:Outotec, som virksomhed og branche er det en, jeg tror vil klare sig mindst godt i fremtiden. (Hvilken situation ville det være, hvis der ikke var brug for stenmaterialer eller metaller?)

-Spinnova, hvis det lykkes, et stærkt kort, hvis det ikke lykkes, betyder det ikke rigtig noget større for ens egen porteføljes succes

-Finnair, sikre og kvalitetsvinger er altid nødvendige

++ Vaisala, her også branchen og Vaisalaisernes meget stærke ekspertise, som man stoler på, MEN den blev handlet ud i løbet af sommeren/efteråret, da der var behov for kapital, og prisen skræmte lidt. Købes igen, hvis man kan få kvalitet til en rimelig pris :slight_smile:

8 Synes om

Først og fremmest er det vigtigt at bemærke, at man ikke skal forelske sig i aktier. En anden bemærkning er, at virksomhedens konkurrencefordel skal være så stærk, at selv med middelmådig ledelse går tingene ikke galt. Jeg er ikke helt overbevist om, at visse spilfirmaer osv. falder ind under denne kategori.

Bufab, porteføljens største investering, kunne opfylde kriterierne. Konkurrencefordelen styrkes øjeblik for øjeblik, efterhånden som virksomheden vokser. En ekstremt simpel forretning, men virkelig vanskelig for konkurrenterne.

7 Synes om

Tikka- og folkefonden har begge til formål at blive holdt i lang tid. Der kommer yderligere 3 aktievalg til begge.

Ud over disse, en tredje portefølje med langsigtede beholdninger ud over et par fonde:

• Investor AB
  • S&P Global Inc.

Disse er ment at skulle tankes op indimellem, afhængigt af pris og kontanter.

4 Synes om

Jeg følger (og sælger om nødvendigt) i princippet alle, men i det mindste disse er til et meget langt hold:

Fortum. Jeg fik en gennemsnitspris på 12,xx under coronadykket. En stabil indtjener, der giver en passende diversificering til porteføljen. Da jeg kom ind billigt, er udbyttet betydeligt og ruller ind jævnt år efter år. Uniper giver et passende potentiale for indtjeningsvækst.

Nordea. Også her en smule diversificering til en værdikrybber, som jeg ikke har nogen særlig holdning til. Positionen er så lille, at jeg ikke let vil sælge den. En god udbyttebetaler.

Wärtsilä. Også erhvervet under coronadykket. I øjeblikket er udsigterne ikke de bedste, men jeg kom ind til en pris på lidt over 6 euro, så jeg lader udbytterne løbe. Jeg tror, virksomheden vil være i god form også efter de næste 10+ år.

Sanoma. Jeg må indrømme, at dette nok er den kedeligste aktie i min portefølje. Den betaler et okay udbytte, og mediebranchen giver en god cashflow. Derudover lover læringsforretningen godt for fremtiden, og der er ret acceptable vækstudsigter. Positionens størrelse er lille, og jeg har ikke tænkt mig at øge den. Lad den samle støv i bunden af porteføljen.

Det ser ud til, at disse “evige holds” har et par ting til fælles:

• Diversificering på tværs af forskellige industrier
  • Udbytte
  • Large cap
  • Mindre positioner
8 Synes om

Porteføljen består af 20 aktier og 9 fonde. Fondenes andel er betydeligt mindre, men intentionen er at vende situationen over tid. Dette inkluderer tanken om at sælge visse aktier og omvendt fokusere nye investeringer på fonde. Disse fonde er beregnet til at blive taget i brug fra om 30 år. Alle aktier er under konstant observation, men sandsynligheden for at eje følgende aktier om 10 år er efter min vurdering højere sammenlignet med andre i min portefølje: Sampo, Kesko, Tokmanni, Qt, Fortum, Harvia, Cibus.

5 Synes om

Elisa Arvede dem fra min grandtante (déjà vu?). Hun sagde, “at du ikke må sælge disse”. Nå, det gør jeg så ikke. Udbyttet er fint.

Rheinmetall Jeg er pacifist og skyer institutionel vold, men jeg vil gerne have, at Europa forbliver nogenlunde i sin nuværende form. Jeg tror, at så mange andre også vil det, at dette forbliver rentabelt. Jeg tænkte, jeg ville beholde dem, indtil alle verdens nationer går hånd i hånd lige så venligt og mildt mod hinanden som Inderes’ forumdeltagere.

Hyzon Som en lemming indtil 2025.

Lidt af hvert uran. På mellemlang sigt tror jeg, at dette er nødvendigt for at redde verden.

Rediger:
Derudover små mængder af nogle “spekulative” bio-/medicinalvirksomheder, som jeg er forberedt på at vente i årevis på, at noget skal ske med.

Marimekko Jeg tror ikke, jeg kan nænne at skille mig af med denne. I smug håber jeg, at den først ti-dobles, og derefter køber Kering, LVMH, Fast Retailing eller en anden den med magt fra mig og fordobler prisen yderligere. Mens jeg venter på det, føles det ikke dårligt at eje den.

Jeg er klar til at ændre mening om alt i henhold til skiftende omstændigheder. Og i nogle er der en øremærket del, som er beregnet til at blive solgt, hvis prisen stiger passende.

7 Synes om