Vad får köpbyxorna på dagens marknad?

Aktier verkar locka alla, både här hemma i Finland och utomlands. Är det bara jag som är skrämd/road av det? FOMO-panik på, ska vi försöka dra nytta av marknadens momentum med en lyckad exit?

Vad är det som intresserar på Helsingforsbörsen just nu, för jag hittar inget vettigt att köpa? Nästan ingenting har förändrats i affärerna, men borde man nu bara betala tiotals procent mer än för en stund sedan?

26 gillningar

Samma känsla här. Vi kanske är försiktiga i våra ord, men att kurserna sväller med tiotals procent på ett par veckor på grund av köptryck säger något annat: “handlingar talar högre än ord”.

Detta kan fortsätta länge och framtiden är svår att förutsäga, men det är svårt att se att idag skulle vara ett utmärkt köptillfälle för de flesta aktier (åtminstone med tanke på riskerna). Jag har inte sålt något själv, förutom att jag accepterade köperbjudandet för Hoivatilat (för man vill inte sälja bra företag även om de är dyra), men det dyker inte heller upp något att köpa i min subjektiva radar (jag skulle kanske köpa Kamux om jag inte redan ägde det).

Totalt sett är Helsingforsbörsen inte dyr, men särskilt små och medelstora företag har börjat laddas med ganska höga förväntningar. Det känns som att investerare har blivit väldigt liberala med hur de använder sina pengar och vågar ge dem till alla möjliga projekt som sträcker ut handen på börsen.

Ett alternativ är också att marknaden i sin vishet ser att ekonomisk tillväxt accelererar och att resultaten kommer att växa i en sådan takt under de kommande åren, vilket vi rädda inte inser. :smiley:

Jag förstår att många fortfarande har mycket kontanter, och en del av den nuvarande uppgången beror på att de återvänder till marknaden.

23 gillningar

Nå ja. Kanske finns det några företag med rimligare värderingar bland de större, men jag baserar inte mina åsikter på affärsverksamhet och deras utsikter. Det vore dumt att sänka sina egna standarder och börja köpa svaga affärsverksamheter bara i hopp om att marknaden kommer att betala mer när vinstutsikterna är sådär.

Jag funderar på att sakta men säkert samla mer likvida medel. Det är ingen brådska, men jag skulle inte ha något emot om det fanns lite mer torrt krut tillgängligt. De mest betydande köpen har gjorts när aktierna inte var lika eftertraktade. Nu är det logiskt att vara mer på säljsidan.

2 gillningar

Håller med. Det känns helt galet att EAB Group stiger så mycket (+9,5 %) trots att inget positivt har hörts. LeadDesk, Aallon och Efecte tar ett rejält försprång på First North…

1 gillning

Är köparna på gång?

1 gillning

Det här är Tammiralli™(R).

2 gillningar

Det måste vara FOMO efter att ha suttit med kontanter och missat förra årets avkastning..

7 gillningar

Det här är just det intressanta. Pensionsbolagen har till exempel väldigt strikta begränsningar för hur mycket pengar de får investera på aktiemarknaden. När obligationerna har tryckts ner i botten och det inte går att få någon avkastning med låg risk någonstans ifrån, så kommer det potentiellt köptryck enbart från allokeringsförändringar, även om dessa gränser inte överskrids.

2 gillningar

Jag sålde själv alla mina aktier i slutet av december eftersom jag började frukta en bubbla. Nu börjar känslorna ändras åt det hållet att det var ett misstag och att uppgången nu verkligen börjar på allvar.

1 gillning

Men låt oss se på utvecklingen med kontanter ett ögonblick i lugn och ro

Utgångspunkten @V_Trader, detta är en riktigt farlig tanke i sig, åtminstone låter det som FOMO för mig, vilket är helt naturligt på något sätt, men lugn i sådana här situationer är bra :smile: Jag sitter också med över 80% kontantvikt, och jag har ingen brådska att handla förrän jag hittar något att köpa!

4 gillningar

Du har säkert rätt, men jag tittade just på en graf som tydde på att investerare har massor av kontanter att pumpa in i aktier. Det får mig att tänka att det fortfarande finns enormt mycket uppåttryck. (Och dessutom fortsätter stimulansen och handelskriget verkar lösas)

1 gillning

En god diversifiering och en rimlig portföljstorlek hjälper otroligt mycket mot de mest radikala handlingarna. Jag har väl totalt 30-40 företag i portföljen från olika branscher, så det faller mig inte direkt in att sälja portföljen tom :laughing:

4 gillningar

Det var rejält decentraliserat! :slight_smile: :smile_cat:

1 gillning

Med handelskriget är det värt att komma ihåg att “fas två”-förhandlingarna troligen kommer att inledas någon gång, och alla svårigheter har bara börjat när vi börjar hantera immateriella rättigheter och liknande frågor.

2 gillningar

Jag vet inte om det är så mycket. Högkvalitativa företag från olika branscher, så jag har inte känt ett behov av att minska antalet särskilt mycket. De flesta har legat i portföljen i flera år med sin egen vikt, så länge affärerna bara går bra.

Win-win på många sätt, när portföljen inte är alltför koncentrerad till enskilda branscher, samtidigt som företagens verksamhet går bra. Alltid bra att försöka förbereda sig för något oförutsägbart

3 gillningar

Å andra sidan, om en kollaps börjar så kommer det nog att sänka alla aktier ganska jämnt. Kommer aktier från någon bransch att vara säkra då? Till exempel under kollapsen på cirka 20 % 2018 sjönk allt ganska jämnt (inklusive olika tillgångsslag).

1 gillning

Jooh, jag håller med de tidigare åsikterna. Det känns dyrt och mina köpbyxor är verkligen djupt gömda. Jag har inte köpt en enda aktie på tre månader. Min enda “investering” var Security Analysis som jag beställde förra veckan. Jag har under den senaste månaden noggrant läst Intelligent Investor och insett att jag har allokerat min tid bättre genom att studera Grahams ord än att bevaka marknaden. Framtiden är svår att förutsäga, men jag är ganska säker på att Mr. Market kommer till min dörr med ännu billigare priser och då vill jag vara säker på att jag har extra medel att använda.

9 gillningar

Pris är vad du betalar, värde är vad du får. Eller hur var det nu?

De kan alla sjunka med tjugo procent, men det viktiga är att då skilja agnarna från vetet. Kurserna följer med tiden mycket noggrant företagets fundamenta, men på kort sikt kan priset vara precis vad som helst.

Aktierna följer inte längre så noga indelningen defensiva, cykliska. Vissa dagar ser man hur vissa REITs kan klara sig bra på en nedgångsdag, men algoritmerna verkar lukta sig till kurserna ganska noggrant, vilket gör det svårt att dra nytta av branschrotationer i spekulativt syfte. Eller åtminstone är det den bilden jag har fått när jag jämför med tiden före finanskrisen. Tydligen syns också den ökade populariteten för indexinvesteringar i just sådana massuppgångar och -nedgångar.

4 gillningar

Jag väntar med intresse på resultatsäsongen. Om företagens resultat inte stöder kursuppgången, så skulle kurserna väl korrigeras. Men som sagt, så kanske det inte händer. Kanske bubblan kan uppstå även av att den stora björnen aldrig kom trots att man lockat den i åratal :sweat_smile:

Som nybörjarinvesterare är det i en sådan situation väldigt svårt att ge sig in på marknaden i större utsträckning. Att stapla honungsburkar för björnen känns inte riktigt lockande. Bättre att fokusera på att gå igenom kvartalsrapporter och köpa sedan när möjligheter uppstår.

5 gillningar