Microsoft - Onko kasvulla mitään rajoja?

Reaktiot:
C-paskan korvaus Rustilla :heart_eyes:
Kernelin vibekoodaus tekoälyllä :face_with_raised_eyebrow: :nauseated_face:

Linuxikin on menossa samalla tavalla Rustin suuntaan, mutta Linus Torvalds tulis varmaan linjoja pitkin päälle, jos kukaan ehdottais tekoälyn käyttämistä koodin pikaiseen ja massiiviseen uudelleenkirjoittamiseen :smiley:

4 tykkäystä

No hei, ainakin syödään omaa koiranruokaa kunnolla. Mikä on parempi tapa saada koodausavustajat paremmaksi kuin pistää oma jengi tekemään valtava porttausduuni eri ohjelmointikielelle käyttäen sitä… Kunhan vain tarkastavat AIn hallusinaatiot pois :smiley:

Edit: Microsoft kiistänyt tämän jutun. Ennemminkin kyse on projektista jossa kehitetään työkaluja tämäntyyliseen koodin porttaamiseen.

“It appears my post generated far more attention than I intended… with a lot of speculative reading between the lines.. Just to clarify… Windows is *NOT* being rewritten in Rust with AI.

My team’s project is a research project. We are building tech to make migration from language to language possible. The intent of my post was to find like-minded engineers to join us on the next stage of this multi-year endeavor—not to set a new strategy for Windows 11+ or to imply that Rust is an endpoint.

8 tykkäystä

Linkin takaa on kirjoitus liittyen Mikkiin ja AI-juttuihin.

Microsoft rynnistää kirjoituksen mukaan tekoälymarkkinoiden kärkeen massiivisilla miljardi-investoinneilla, mutta vauhti ja ainakin investointitahti hirvittää joitakin. Yhtiö kasvattaa kapasiteettiaan rajusti, vaikka riskinä on tietysti ylikapasiteetti.

Erityisesti joitakin pohdituttaa tiivis OpenAI-yhteistyö, eli onko tappiollisella startupilla lopulta rahkeita kuitata jättimäiset “sitoumuksensa” ja lunastaa siihen liittyvät valtavat odotukset?

Taking a step back, the investor suggests that AI’s growth cadence will mirror those of other revolutionary technologies. He notes that enormous infrastructure builds in the past – the investor cites canals, railroads, and fiber connectivity – shared cyclical patterns.

“The euphoria subsided with time and gave place to panic, as expectations had become too high relative to the reality on the ground,” adds Desjardins, who expects history to repeat itself this time around.

1 tykkäys

Satya Nadella sanoo, että AI:n pitäisi olla ihmistä tukeva työkalu, ei mikään korvaaja.

Silti Microsoftin viime vuoden yli 15 000 irtisanomista ruokki pelkoa AI:n aiheuttamista työmenetyksistä, vaikka yhtiö teki ennätystulosta.

Näiden lisäksi raporttien mukaan Nadella on ottanut aiempaa suoremman roolin Microsoftin AI-tuotteissa, koska Copilotin toteutus ja käyttöönotto ovat takunneet odotettua enemmän.

The truth about job loss attributed to AI during 2025 AI is more nuanced. As the Vanguard report points out, this had less to do with internal AI efficiency and more to do with ordinary business practices that are less exciting to investors, like ending investment in slowing areas to pile in to growing ones.

To be fair, Microsoft wasn’t alone in laying off workers while pursuing AI. The technology was said to be responsible for almost 55,000 layoffs in the U.S. in 2025, according to research from firm Challenger, Gray & Christmas, CNBC reported. That report cited the large cuts last year at Amazon, Salesforce, Microsoft and other tech companies chasing AI.

And to be fair to slop, those of us who spend more time than we should on social media laughing at memes and AI-generated short-form videos might argue that slop is one of AI’s most entertaining (if not best) uses, too.

5 tykkäystä

Microsoft ja sähköverkkoyhtiö MISO ovat aloittaneet yhteistyön turvatakseen AI:n vaatiman sähkön saannin.

Microsoftin teknologiaa hyödynnetään mm. verkon modernisointiin, sääriippuvuuden hallintaan ja myös siirtokapasiteetin suunnitteluun. Hanke on osa sitä yleistä laajempaa kehitystä, jossa teknoyhtiöt tiivistävät yhteistyötään energiasektorin kanssa kasvavan kulutuksen takia.

4 tykkäystä

Microsoftin ympärillä pyörii laajasti irtisanomishuhuja, joiden mukaan yhtiö voisi leikata 11 000 – 22 000 työpaikkaa eli noin 5–10 prosenttia globaalista henkilöstöstään jo tammikuun aikana. Puheissa on vilissyt erityisesti keskijohdon karsimista, mutta Microsoft on kuitenkin kiistänyt tiedot jyrkästi.

Sijoittajien kiinnostusta lisää se entisestään, että Microsoft on perinteisesti kertonut isoista henkilöstömuutoksista tammi- tai heinäkuussa. Taustalla tässä on jutun mukaan laajempi AI-murros; yhtiö ohjaa rahaa datakeskuksiin, piireihin ja tekoälytyökaluihin, mikä voi tarkoittaa keskittymistä enemmän tiettihin asioihin ja uudelleenjärjestelyjä eri yksiköissä.

5 tykkäystä

Microsoft julkisti toisen sukupolven tekoälysirunsa Maia 200:n. Ajaa esim. ChatGPT 5.2:a ja Copilottia.

https://www.geekwire.com/2026/microsoft-unveils-maia-200-ai-chip-claiming-performance-edge-over-amazon-and-google/

13 tykkäystä

Microsoftin tuore Q2-rapsa osoittaa yhtiön taloudellisen tilanteen olevan erittäin vahva sekä liikevaihto että liikevoitto kasvoivat merkittävästi, lisäksi yhtiö ylitti odotukset kaikilla keskeisimillä osa-alueilla. Erityisesti pilvipalveluiden suosio on jatkunut vahvana, mikä heijastaa laajaa kysyntää yhtiön tarjoamille palveluille.

Toimitusjohtaja Satya Nadellan mukaan AI:n hyödyntäminen on vasta alkuvaihees, mutta se on jo muodostunut aidosti merkittäväksi liiketoiminnaksi. Yhtiö panostaa vahvasti tietysti tekoälyteknologiaan tuottaakseen uutta arvoa vanhoille ja uusille asiakkailleen. Mielestäni tuodaan esille se, että yhtiö tulee kasvamaan jatkossa entistä enemmän tekoälyhommien avulla, joskaan ei tässä mitään yllättävää. :slight_smile:

Lisäksi tuottavuus- ja yrityspalvelut vetivät hyvin, erityisesti esille jotkut nostivat Microsoft 365:n pilvipalvelut sekä Dynamicsin ja Linkkarin, kun taas toisaalta kuluttajapuoli jäi heikommaksi Xboxin ja laitemyynnin laskiessa. Yhtiö jatkoi myös omistaja-arvon kasvattamista palauttamalla merkittävästi pääomaa osinkoina :cowboy_hat_face: ja takaisinostoina :person_beard:, mikä vahvistanee kuvaa vahvasta taloudellisesta tilanteesta sekä ehkä pitkäjänteisestä strategiasta.

https://x.com/financialjuice/status/2016617827034161283


Yhtiön omat materiaalit


Luulin, että kurssireaktio olisi varovaisesti positiivinen, mutta onkin laskussa neljä pinnaa :sweat_smile:

21 tykkäystä

Minusta raportti oli myös erinomainen. Liikevaihdon kasvu 6 kk oli 17,5%, joka on hyvä, mutta EPSin kasvu 6 kk oli 35,8% ja 3 kk peräti 59,8% edellisiin kausiin verrattuna.

13 tykkäystä

Kurssi kuitenkin laskussa jälkipörssissä kun taas ollaan huolissaan isojen AI-investointien kannattavuudesta.

5 tykkäystä

Minusta Microsoftin asema on niin vahva, että sitä on vaikea horjuttaa.

Jos tuloskehitys jatkuu seuraavat 6 kk samaa tahtia kuin tähän asti ja kurssi putoaa tänään odotetut 6%, niin P/E-luku tilikaudelle 2026 on 24 ja PEG-luku 0,6.

Alla tuloskehitys 15 vuotta ja ennuste 5 vuotta eteenpäin. Kannattavuus paranee koko ajan.

12 tykkäystä

Tulospohjaisesti Microsoft näyttää nyt historiallisesti “halvalta”:

Tässä on kuitenkin yksi iso mutta. Koska nykyiset (tekoäly / laskentateho)investoinnit tehdään käsittääkseni 5 vuoden poistoajalla, kassavirtapohjaisesti Microsoft on historiallisesti peilaten nyt todella kallis:

Viimeisen viiden vuoden aikana Capex-investoinnit ovat kasvaneet ~36% CAGR vauhtia:

5 vuotta sitten Microsoftin Capex-investoinnit olivat TTM ~17.6 miljardia. Nyt ne ovat ~83 miljardia. Vapaata kassavirtaa Microsoft tekee tällä hetkellä ~77.4 miljardia vuodessa:

Tämä estää tällä hetkellä itseäni sijoittamasta Microsoftiin. Operatiivisesta rahavirrasta yli puolet menee jo Capex-investointeihin, eikä loppua näy. Toki jos uskoo että nämä investoinnit maksavat itsensä tulevaisuudessa takaisin, niin ongelmaa ei ole. Itsestäni kuitenkin tämä investointitahti ei ole kestävällä tasolla, ja minun on vaikea nähdä miten nämä valtavat Capex-investoinnit tuottavat vapaata kassavirtaa tulevaisuudessa. Vapaa kassavirta on siis se mistä yhtiö pystyy voitonjakonsa tekemään (osingot ja osakkeiden takaisinostot). Tämän takia tykkään katsoa rahavirtoja ja kassavirtalaskelmaa tuloslaskelman ohella. Tuloslaskelmassa pystyy kuitenkin tekemään kaikenlaista kirjanpitokikkailua jotta luvut saadaan näyttämään miltä halutaan, rahavirtalaskelma paljastaa miten rahavirrat liikkuvat todellisuudessa.

36 tykkäystä

Katsoin saman tilaston cash flow. Marginaali putoaa tosiaan reilusti vuoden 2024 tasosta. Optimistinen analyytikkokonsensus toki odottaa marginaalin lähtevän taas vahvaan nousuun parin vuoden päästä.

12 tykkäystä

Microsoft järjestelee kyberturvan johtoa uusiks.

Nykyinen turvallisuuspomo Charlie Bell siirtyy pois isosta vetovastuusta ja alkaa keskittymään enemmän tekniseen tekemiseen ja ohjelmistojen laatuun, mutta rapsaa edelleen Satya Nadellalle.

Hänen tilalleen palaa Hayete Gallot, joka kävi välissä Googlella pilveilemässä. Gallot johtaa jatkossa siis Microsoftin turvallisuuspuolta ja samalla sitten yhtiö vahvistaa turvallisuusarkkitehtuuria uusilla rooleilla.

https://www.cnbc.com/2026/02/04/microsoft-brings-back-hayete-gallot-to-run-security-new-role-for-bell.html

4 tykkäystä

Alkaiskohan olla ostohinnoissa.


Otin viime minuuteilla pienen maistiaisen salkkuun, kun käytiin sulkemassa tuo huhtikuussa jäänyt gap. Daily RSI 24 ja weekly 28. Eipä MSFT näytä olleen näin ylimyyty kuin kerran pörssihistoriansa aikana.

20 tykkäystä

Mikkisoftan tuloslaskelmaan perustuvista arvotuskertoimista voi olla mitä mieltä vain, mutta cash is king. EV/OCF samalla tasolla kun koronakuopassa :thinking: Vielä on matkaa pre-koronavuosien tasoille, tosin.

(Ei sen nerokkaampia kommentteja tällä kertaa, mutta tulipahan lisättyä Mikkis seurantalistalle näiltä arvotustasoilta)

17 tykkäystä

Mikkisoftan tuloslaskelmaan perustuvista arvotuskertoimista voi olla mitä mieltä vain, mutta cash is king. EV/OCF samalla tasolla kun koronakuopassa :thinking: Vielä on matkaa pre-koronavuosien tasoille, tosin.

OCF:n merkityksellisyys nousee esiin vain, jos CAPEX tulee laskemaan selkeästi lähiaikoina (ei näytä siltä). Cash is King on kyllä yleensä enemmän tulkittavissa free cashflowksi (FCF) eikä operating cash flowksi.

7 tykkäystä

Osana kaikkialle katsovaa veroässettien rohmuamisprojektiani (mitä jotkut kutsuvat myös osakesäästämiseksi/osakepoiminnaksi/sijoittamiseksi) olen miettinyt myös Microsoftia. P/E on 25x tällaiselle mastodontille.

Mutta yhtiön kilpailuetujen kehittyminen ei välttämättä yhtiölle myönteiseen suuntaan mietityttävät. Onko yhtiö enää niin laadukas, mitä aiemmin ajattelin (olen julkisesti kehunut Microsoftia jopa maailman parhaaksi yhtiöksi. Kuten lopulta kaikki yhtiökohtaiset julkiset lausunnot sijoittamisessa, tämä lausunto on alkanut vanhentumaan).

Copilotin kökköys ja liittoutuminen OpenAI:n kanssa alkavat näyttämään, jos ei virheiltä niin ei myöskään vahvimmilta ratkaisuilta.

Office on yhtiön kassakone.

Yhtiön hienosti ilmaistuna “terminaaliarvo” eli pitkän aikavälin kassavirroista muodostuva nykyarvo nojaa kuitenkin Azureen.

Azuren kasvua ajaa pilvisiirtymä, mutta erityisesti tekoäly-yhtiöiden kasvava tarve laskentakapasiteetille.

Tätä laskentakapasiteettia rohmuavat yhtiöt kuten Anthropic, jotka taas ironisesti yrittävät päästä “Officen yläpuolelle” arvoketjussa.

Tämä ristiriita on ilmaistu hyvin tässä blogissa.

There are two beasts within Microsoft: Azure growth for public market investors and investing in Copilot to preserve the Office 365 product suite. To decisively win at one, it’s likely you must lose at the other. And right now Microsoft is one of the largest AI clouds in the world to companies like OpenAI and Anthropic. But they are renting GPUs to the barbarians who will ruin their castle in productivity software.

Claude for Excel effectively is what Copilot for Excel should have been, but it was launched by an external party on their own first party product . Most of the cash today still comes from Office but most of terminal value comes from Azure revenue growth. In order to accelerate Azure it will allow the barbarians at the gate to tear down the walls even quicker. And once Microsoft’s deal was made with upstarts, but as OpenAI and Anthropic start to become larger platforms, it’s unclear if the moat will keep them out.

Sijoittajan pitäisi siis pohtia,

  • Onko tekoäly Microsoftille vallihaudan vahvistaja vai sen täyttäjä?
  • Kuinka paljon Azure on riippuvainen AI-capex-syklistä? Tämähän voi myös kääntyä toisin päin…
  • Päätyykö arvo infraan vai sovellus vai agenttikerrokseen?

Toisaalta, tokkopa kannattaa mennä aliarvioimaan Microsoftin keskinkertaisten tuotteiden tahmeutta asiakkaiden pelatessa varman päälle. Ja onhan yhtiölle melkoinen jakeluvoimakin.

30 tykkäystä

Konsensus uskoo liikevaihdon tasaiseen 15% kasvuvauhtiin, kannattavuus jopa paranisi hieman.

Microsoftin asema on niin vakaa, että pidän odotuksia realistisina.

Paras se harvoin on missään, mutta osaa kaupallistaa tuotteet.

Ja erittäin pitkä kannattava historia on vertaansa vailla.

15 tykkäystä

Sulta unohtui varmaan adjektiivi tästä? :smiley:

Olen itsekin vilkuillut Microsoftin arvostusta ja pienesti tuli myös lisäiltyä jokunen viikko sitten. P/E tosiaan historiallisiin arvostustasoihin (tai ehkä lähinnä viimeiseen 10 vuoteen) nähden jokseenkin neutraalilla alueella.

P/FCF sen sijaan näyttää jo hieman tyyriimmältä vaikka osakekohtainen FCF onkin kasvanut vuosien saatossa. Tässä näkyy hyvin nuo massiiviset investoinnit, mitä megateknot tällä hetkellä tekevät kilpaa. Aika näyttää miten nämä investoinnit sitten maksavat itsensä takaisin. :thinking:

18 tykkäystä