Jeg har holdt øje med virksomheden i lang tid. Jeg ville ønske, jeg bare havde observeret i stedet for at investere. I denne æra med nye energikilder virker det til at være den eneste virksomhed, der er blevet hængende.
De stræber virkelig efter at varetage aktionærernes interesser. Jeg er bange for, at de snart ikke vil realisere eller bygge noget længere. Jeg tager med glæde fejl igen.
Jeg er ikke bekendt med produkternes konkurrenceevne eller tekniske kompetence, men jeg har hele tiden været bekymret for salgs- og marketingkompetencerne.
Det er en fælles udfordring for os finner i et globalt driftsmiljø, især for små og mellemstore virksomheder. Vi stoler på produktet og på, at nogen nok spørger efter dem. Jeg generaliserer selvfølgelig, men alligevel.
I en nyhed fra NewHeat sas står der, at deres hovedleverandør af solfangere er østrigske Greenone TEC. Det nævnes også, at Savosolars solfangere bruges.
Dette er efter min mening slet ikke en god ting. Greenone opkøbte Arcon-Sunmark, der forlod markedet, og er den største producent af flade solfangere.
Jeg ved ikke, hvordan SS (Savosolar) vil konkurrere på markedet, men hvis deres solfangere er de mest effektive, så må der nok gøres noget…
Link? Gammel historie?
Har gennemlæst nogle oplysninger. Har nogen tro på bedre tider?
Når det gælder børsnoterede selskaber, er det let at besvare spørgsmålet eller finde svaret selv. Af en eller anden grund hænger denne virksomhed stadig på min overvågningsliste, men måske kun fordi løsningen på dette drama kan være interessant. Den kom på listen, da jeg valgte kort til risikopakken, men jeg tog den ikke med. Der kan være et slags mirakelpotentiale i det her, men først skal det, jeg tidligere har kommenteret, ske.
Det er svært som menigmand med begrænset viden at rådgive professionelle, men deres produkt må trods sin overlegenhed og effektivitet være så meget dyrere end konkurrenternes, at selv en 10-20% bedre effektivitet ikke er nok til at hamle op med konkurrenternes solfangere.
Årsagen kan være salg. Hvis folk er ingeniørdrevne, vil de på finsk vis forsøge at appellere til kun de tekniske egenskaber og tro, at produktet sælger sig selv (forhåbentlig er det ikke tilfældet i virkeligheden). På en eller anden måde tror jeg dog, at den svage punkt er salg. De appellerer fuldstændigt, men alligevel får f.eks. netop NewHeat finansiering “ud af vinduer og døre”. Hvis virksomheden er svag, er der måske ikke tillid til, at den kan levere store mængder, eller at servicen ophører, eller at der på anden måde opstår forstyrrelser, eller at virksomheden helt ophører.
Hvad med en forretningsidé om at kombinere produktion af solfangere med eget energisal? SS ville ikke levere solfangere, men varme. Dertil kastes der jo f.eks. tilskudspenge. Selvom en forretning bygget på tilskudspenge nok aldrig er en god ting.
Transportomkostningerne for solfangere fra Finland sammenlignet med transport fra Østrig er sikkert dyrere.
Det ville være interessant at komme dybere ind i sagen og få et helhedsindtryk. Et interessant felt dog.
Sjovt at virksomheden reklamerer med, at de muligvis vinder noget
Og de annoncerer ikke, at de “måske” vinder noget som helst, men siger kun, at de er i to af finalistholdene. På samme måde inviterer Varjotie folk til at følge finalen med spænding. Der er en afgørende forskel. Jeg ser i hvert fald ingen “reklame” i meddelelsen, eller noget der ville give anledning til at forestille sig noget, jeg er jo ved mine fulde fem. Og så lige en lille kuriositet: Hvis over 250 hold har deltaget i konkurrencen, så sig hvad du vil, men det er en beundringsværdig præstation for et lille værksted fra Sydsavo at være blandt de ti bedste og endda i to af holdene. Det er ligegyldigt, om de vinder konkurrencen eller ej, jeg påstår, at alle finalisternes løsninger vil vække global interesse. Man skal også forstå, at denne konkurrence handler om at finde løsninger mod kulstofneutralitet i storbyerne. Det er altid nemt at kritisere… har du selv en bedre idé sammenlignet med finalisterne, eller er du faldet ud af top ti?
Jeg håber af hele mit hjerte, at de klarer sig godt i konkurrencen og i forretningen. Men af en eller anden grund lykkes det dem bare ikke at sælge. Verden er fuld af fremragende opfindelser, men kun en del af dem tjener penge. Jeg investerer i hvert fald ikke mine penge i virksomheder for sjov, men for at tjene penge på det.
Selvfølgelig, men logistikomkostningerne er i dag forbløffende små, hvis transporten er velplanlagt. Hurtig fragt med fly koster selvfølgelig en formue, men i normal transport pr. kilometer betyder det ikke meget for kvalitetsprodukter. Det handler om de små ting, hvis det vælter handlen.
Hvad med jernbanetransport? Nurminen Logistics er tilsyneladende kommet godt i gang og ville måske kunne fragte f.eks. solfangere helt til Kina, vognlæs efter vognlæs…
Fragten i retning af Kina er så “sjælden”, at de fleste læs nok er tomme containerforsendelser. Det ville være klogt at lave containere, der kan foldes sammen til returtransport. Prøv at google “cargo to China” vs. “cargo from China” eller lignende.
Jeg har været med i dette i årevis. Ja, eksponering er en god ting, men intet andet betyder noget end produktsalget, for ellers kan det ikke blive rentabelt. Der har været hype inden for energisektoren (vind, sol, brint osv.) i et stykke tid, men det lader til, at SS er den eneste, det ikke har smittet af på, desværre. At sammenligne med Tesla er måske ikke så relevant, altså for mig. Jeg har været bekymret for salget mange gange, ligesom mange andre på dette forum. Hvis jeg vidste, at produkterne ikke var i orden, ville jeg springe af vognen, men jeg er så meget i minus, at det er lige meget, om jeg ser det til ende.
Lad os håbe på succes for den finske virksomhed, men dette kan ikke fortsætte længe, når vi konstant tærer på ejernes pengepung.
Savo-Solar er en af vinderne af Helsingfors bys energikonkurrence (forslaget Hive).
Energi | Der foreslås kunstige øer med evig sommer ud for Helsinki – Vinderne af konkurrencen på en million euro ville revolutionere hele byens varmesystem: Helsingin edustalle ehdotetaan ikuisen kesän tekosaaria – Miljoonan euron kilpailun voittajat mullistaisivat koko kaupungin lämmitysjärjestelmän | HS.fi
Nu er det sjovt, når folk fra Savolax faktisk kan prale af at have været en del af det VINDENDE hold ![]()
Tror I nu på, at udstyret virker? Og især, hvis man forstår at integrere det i en passende helhed. Lad os huske, at selve opsamlerne ikke alene er nok; man skal bygge en totalleverance omkring dem, og det er den TOTALLEVERANCE, de sælger.
Ja, jeg ved det, ingen grund til at fortælle mig: der skal være et overskud, bla bla, salg skal skabes osv… men savolax’ salgsfolk fik i det mindste endnu et es i ærmet, når de skal udarbejde et svar på en udbudsanmodning.
Nu må ingen i SS’s salgsteam ligge på den lade side; der skal modigt lægges mere brænde på bålet inden for markedsføringen på alle markedsområder.
Jeg surfede lige på Fortums solenergisider, og det første, der sprang i øjnene, var:
Overskrift “Vores solenergi i tal 2020” (inkluderer også associerede virksomheder)
Præcis den type GENEREL INFORMATION i tal, som jeg skrev om tidligere, da vi diskuterede offentliggørelse af resultater på virksomhedens hjemmeside, og som også kunne behandles i salgsafdelingen.
Fortum havde altså sidste år (2020) en produktionskapacitet på 615 MWp, 8 anlæg i Rusland og Indien, og 824 MWp i udviklingsprojekter. Altså den nærmeste fortid, nutiden og en smule om fremtiden. Det eneste, der mangler, er et tal, der fortæller, hvor meget kuldioxid der er blevet undgået at udlede til atmosfæren.
Og bemærk, det inkluderer også associerede virksomheder, altså FORTUM INDSAMLER OG OFFENTLIGGØR AGGREGERET DATA, så kunne Savosolar ikke også indsamle og offentliggøre det?
Ja, jeg gætter: “Savosolar har ingen associerede virksomheder, de kan ikke…”
Men er det ikke derfor, man skal bede alle de kunder om TILLADELSE til at indsamle produktionsdata allerede i tilbudsfasen?
Her er der sandsynligvis stadig det problem, som solfangere altid har haft, nemlig at der produceres mest varme, når der er mindst brug for det, og sæsonopbevaring af varme er omkostningseffektivt. Den stigende udbredelse af køling i bygninger øger mængden af spildvarme om sommeren, hvilket gør solfangere endnu mindre økonomisk rentable.
For eksempel i hovedstadsregionen er der i dag snarere et problem med, hvor al varmen skal dumpes om sommeren, når affaldsforbrændingsanlægget skal køres baseret på affaldsakkumulering, spildevandsanlæggenes varmepumpesystemer producerer billig varme, og derudover er der tilsluttet og tilsluttes konstant flere forskellige datacentre mv. til nettet. Fjernkøling bygges konstant ud, hvilket gør det muligt at indsamle spildvarme fra en stadig større ejendomsmasse.
Samtidig bliver bygninger mere energieffektive på grund af udviklingen inden for bygningsteknologi og isolering, og hvis den gennemsnitlige temperatur stadig stiger langsomt, forkortes fyringssæsonen, og en stadig større del af den falder i vinterens mørkeste måneder, hvor solfangere er mindst i brug.
Hvis man i konkurrencearbejdet har løst problemet med sæsonopbevaring af varme omkostningseffektivt, åbner det også markeder for sæsonopbevaring af denne spildvarme og for forskellige varmepumpeløsninger.
Fra de producerede MWh ville Savosolar sandsynligvis ret nemt kunne beregne grove estimater ved at opstille projekterne med en vis nøjagtighed og beregne de anslåede årlige produktioner. En medarbejder hos Savosolar har sikkert gennemsøgt dette ud fra egen interesse. At omsætte disse varmeproduktionstal til euro og CO2-emissionsreduktioner er ikke længere en så simpel opgave.
Burde Savosolar overveje nye investeringer i sin fabrik, såsom at bygge en produktionslinje til bilbattericeller? Den nuværende forretning står stille og har svært ved at komme i gang, så måske ligger fremtiden i battericeller?
Det er i sig selv en god pointe, at virksomheden bør overveje, hvad den kan lige nu, og hvilke af disse kompetencer der ville være efterspørgsel efter. Virksomhedens start var måske for hurtig, og den nødvendige korrektion ønsker/kan/tør man stadig ikke foretage. Jeg undrer mig over aktionærernes tålmodighed.
Jeg er en observatør og ærgrer mig over, at god (hvis ikke fremragende) finsk teknisk ekspertise spildes. Jeg holder øje med disse, så jeg er ude i god tid, HVIS der sker noget.