Meriaura Group (tidligere Savosolar)

Summa Defences forhold er fuld af spørgsmålstegn og røde flag – Investorer bør være opmærksomme | Kauppalehti

13 Synes om

Dette blev vist flagget, fordi det ikke er refereret og tilsyneladende er bag en betalingsmur.

Det er godt at referere de artikler, man deler, ikke kopiere store dele af dem, selvfølgelig, men en lille referering med egne ord er nok. Det er også godt at nævne, hvis artiklen er bag en betalingsmur. Tak! :slight_smile:

10 Synes om

Nøglebekymringer:

• Høj værdiansættelse:** Summa Defence er blevet værdiansat til 185 millioner euro, selvom dens omsætning i 2024 var 49,5 millioner euro, og driftsresultatet var negativt.
  • Nærstående handel:** Meriauras maritime logistikforretning overgår tilbage til privat ejerskab til en købspris på 14,4 millioner euro, hvilket rejser spørgsmål om dens reelle værdi.
  • Nøglepersoner:** Projektets nøglepersoner har tidligere bragt lignende arrangementer på børsen (f.eks. Wetteri, Skarta/Nyab), hvor der har været store vækstforventninger og hurtige bevægelser.
  • Usædvanlige værdiansættelsesforskelle:** Meriauras maritime logistiks anslåede værdi har varieret betydeligt i forskellige faser (48 millioner euro vs. under 20 millioner euro), hvilket skaber usikkerhed for investorerne.
10 Synes om

I dag et ordentligt spring i prisen - baseret udelukkende på gårsdagens møde med Zelenskyy-delegationen?

Dilemma - skal jeg indkassere min investering med en værdistigning på 138 % eller se, hvad fremtiden bringer… :slight_smile:

3 Synes om

Samme dilemma som Kahvifreak. Over 100% værdistigning… mon man skulle realisere købsprisen og se med de resterende aktier, hvor langt boblen puster sig op, før den brister. :grin:

Jeg var nødt til at skille mig af med dem, da jeg ikke havde nogen tro på firmaets virke. Det var dog nok omkring 110% i plus. Vi må se efter generalforsamlingen, om vi kan skabe ny hype fra lavere niveauer igen, når navnet bliver mere fængende.

4 Synes om

Hej hej.

Jeg fik helt traditionel brevpost i dag. Det var dejligt at få. Der er sin egen stemning i det. Oldschool.

Her er de væsentlige datoer på billedet, hvis det skulle interessere nogen.

Disse penny-aktier er nu sjove og spændende, når man er med i det små. Man ved aldrig, om centene pludselig bliver til euro🤑

20250414_194002

7 Synes om

Samme her, at centene bliver til euro, har vi ventet på i snart 10 år…nå, måske er der noget håb nu…mine knap 19 tusind aktier venter spændt på forandringen :+1:

3 Synes om

Ifølge meddelelsen er der købt 35.429 aktier i Summa Defence fra hver, dvs. i alt 106.287 aktier. Købsprisen er ca. 0,94 euro pr. aktie, dvs. i alt næsten 100.000 euro.

Ifølge meddelelsen tegner 3Lions i aktiebyttet i alt 4.999.998 aktier i Meriaura Group, som vil være underlagt en 18-måneders overdragelsesbegrænsning fra gennemførelsen af aktiebyttet.

Dette er jo en positiv nyhed for dette selskab, men aktiens nuværende pris på 0,08 € får mig til at tænke lidt. I forhold til den nuværende pris får Arto aktierne med en fantastisk rabat, hvis han kun betaler 100.000 € for 5 millioner aktier. Til den nuværende pris ville man skulle betale næsten 400.000 € for samme mængde. Der er dog en 18 måneders overdragelsesbegrænsning, så man kan ikke score en hurtig gevinst.

2 Synes om

Meriauran ja Summa Defencen osakevaihdolle jälleen uusi aikataulu | Arvopaperi..

1 Synes om

Summa Defences omsætningsmål på 500 millioner euro lyder vildt, især da resultatet for 2024 var markant tabsgivende: der var et driftstab på omkring 10 MEUR før afskrivninger, og et endeligt tab på hele 37 MEUR. Samtidig kommunikeres der udadtil om stærk vækst og rentabilitet.

Nu købes Sybimar via en aktieudveksling, et cirkulær økonomi-firma, der tidligere har fokuseret på tørring til fiskeopdræt og drivhuse – meget langt fra forsvarssektoren. Det giver en fornemmelse af, at Meriauras ejeres egne investeringer flyttes ind i koncernen med egne aktier.

Der er også uoverensstemmelser i forbindelse med finansieringen: der tales om en kapitalisering på 28 MEUR, men samtidig er en af hovedejerne, Koskela, under udlæg for 370.000 €. Hvor kommer millionerne så konkret fra?

Lightspace, der er fremhævet som flagskib, har praktisk talt været på randen af konkurs – finansiering opnået via Summa reddede det. Nu tales der om AI-AR-briller til slagmarkerne, selvom omsætningen kun har været 400.000 € om året, og ingen kunde er navngivet.

Desuden er der ikke tilgængelige friske årsregnskaber fra flere koncernselskaber (bl.a. Lännen Tractors, Aquamec, MCE AB). Det rejser spørgsmålet om, hvordan selskabets due diligence er udført, og i hvilken stand økonomistyringen er, når man sigter mod børsnotering.

20 Synes om
5 Synes om
2 Synes om

Markedet ser stadig ikke ud til at være vågnet op til den uhyrlige værdiansættelse. Når man tager hele den aktiekapital i betragtning, der er opstået i fusionen, set fra den oprindelige Meriaura Group-aktionærs position, så ligger markedsværdien (mcap) nu omkring 650 millioner. Nogen kunne anse en 5x forward sales-værdiansættelse for temmelig høj for en sælger af både og traktorer.

11 Synes om
4 Synes om