Dette lyder som et ret vagt udtryk, hvis det ikke er blevet præciseret yderligere. Jeg ville ikke lægge for meget vægt på, om de agter at afgive et tilbud, eller om de laver planer for et tilbud, eller om de planlægger at afgive et tilbud
Hvis der er noget positivt at sige, så vil det selvfølgelig lette handlen og potentielt øge fortjenstmargenerne, hvis konkurrenterne i branchen falder. Der findes sikkert steder i verden, hvor solvarme er en smart løsning, og hvis der ikke er mange seriøse aktører, kan der opstå handler. Savo er en så lille virksomhed, at selv en ret marginal andel af energibranchen kan være nok for dem. De skal bare finde de potentielle kunder et sted i verden.
Produkterne kan være gode, men uden gode sælgere og uden lønsomt salg og effektiv markedsføring vil dette ikke vokse, finske virksomheders styrke ligger generelt ikke i salget, det mener jeg altså.
Når den største aktør i branchen trækker sig fra markedet, betragter jeg det ikke som positive nyheder, men tværtimod. Det ville være virkelig rart at tage fejl i dette, så meget står der på spil for mig.
Det er selvfølgelig et tveægget sværd, at markedslederen giver op efter at have lidt store tab. Man kan også tænke, at deres produkter ikke var tilstrækkelig konkurrencedygtige .
Fra den rapporterede salgspipelineudvikling kan man selvfølgelig ikke direkte udlede noget om det fremtidige salg, men deres interne kriterier i sagen forbliver sandsynligvis konstante, så det er sandsynligvis ikke et helt ubrugeligt tal for investoren. I projekter, der er i konkurrencefasen, kan alle projekter naturligvis ende med ikke at blive realiseret, men man kunne forestille sig, at der allerede var dukket noget op i rapporten for første halvår af 2020 (eller tredje kvartal af 2020) fra Uniper-samarbejdet, der blev underskrevet i slutningen af 2019. Og i disse Uniper-sager kan det faktisk dreje sig om planlægningsfasen, og sandsynligheden for realisering ville således allerede være ret høj. Man kan spekulere i den ene eller den anden retning, men det er resultatet, der afgør det. Man bør forberede sig på skuffelser, hvis man er involveret som investor. Jeg må dog sige, at jeg personligt er ret optimistisk med hensyn til begivenhederne i år.
Og disse kollektorer er helt sikkert en marginal sag inden for solenergi, og i princippet ville verden nok klare sig fint uden dem. Men til visse specielle situationer er de måske endda en god alternativ løsning, sådan ville jeg tænke som lægmand. På den anden side ville Uniper næppe have underskrevet denne hensigtserklæring blot for grønvaskningens skyld, så der ser ud til at være villige kunder.
Savosolars metode kunne være at sælge resultater, ikke systemer. På den måde ville de få en indtægtsstrøm fra en enkelt installation i længere tid. Kreativitet i løsningerne ville også være passende på andre måder. Det virker lidt som om, de er forelskede i noget, som tiden uundgåeligt vil overhale. Hvis jeg kunne få et hint om en ændring, kunne min overvågning måske blive til en investering, men nu begynder det at se ud til, at jeg slukker for hele linket.
{“content”:“Måden at opnå resultater på Gad vide, om følgende trick ville hjælpe med salget af teknologi til nye kunder, hvis det da ikke allerede er standard der (det fremgår i hvert fald ikke af virksomhedens hjemmeside): Hvad nu hvis Savosolar begyndte at indsamle tre slags data fra alle sine nuværende kunder om leverede og igangværende samlerfelter:\n\n1) Realiseret varmeproduktion i effektenheder (er det MW?)\n\n2) Opnåede besparelser i euro (når behovet for at købe brændstof reduceres…)\n\n3) Mængden af undgået kuldioxidudledning fra solvarme i en passende vægtenhed.\n\nOpsummeringen kunne så samles på virksomhedens hjemmeside som en regelmæssigt opdateret “resultattabel” eller alternativt offentliggøres som en virksomhedsmeddelelse med jævne mellemrum. Og da tallene ville blive offentliggjort som et samlet resultat fra alle kunder, ville man sandsynligvis ikke skulle bekymre sig om databeskyttelse for individuelle kunder.\n\nFortæl mig, andre i tråden, om denne type information interesserer jer, og om der i sidste ende ville være nogen mening i dette…?”,“target_locale”:“da”}
Det kan være følsom information at dele frit. Men hvis Savosolar etablerer et solfangerfelt næsten eller helt på egen risiko og sælger dets udbytte, dvs. energi, til kunden. Dette burde ikke være svært, hvis tilliden til systemet er høj, og tilliden skal være urokkelig for at kunne tilbyde det til kunden med et åbent sind. Situationen skal selvfølgelig vurderes nøje kontraktmæssigt.
Men på Savosolars hjemmeside under referencer er der et kort, der viser de leverede kollektormængder, og der har et sted været nævnt en produktionsrekord for en dansk, så de samlede megawatt produceret af alle leverede felter burde ikke være følsomme oplysninger, især hvis produktionen blev rapporteret som et samlet resultat for alle anlæg, hvorved individuelle anlægs tal ikke ville blive afsløret.
Jeg mente specifikt, at sælgeren i en salgssituation skulle kunne præsentere potentielle nye kunder for tal om, hvor projektet startede, hvordan det har udviklet sig, hvad der konkret er opnået med disse anordninger, og hvilken retning udviklingen går i. Altså, at fortælle virksomhedens historie, som i øvrigt fortælles i salgsmateriale og brochurer for mange andre virksomheder.
Jeg vil give et eksempel på, hvad sælger Mynttinen kunne fortælle: “I år xx, da vi havde leveret de første felter, producerede alle vores leverede felter tilsammen xx MW varme, sparede xx tons brændstof og forhindrede udledning af xx tons kuldioxid. Det følgende år var situationen denne, året efter den og sidste år nåede vi disse tal. I øjeblikket ser situationen sådan ud, hvilket også fremgår af vores virksomheds hjemmeside. Efter dette års leverancer er vores vurdering denne.”
Så vil jeg kommentere det andet: et godt punkt, som jeg selv har overvejet. Hvis Savosolar tror så stærkt på sin egen teknologi, produkt og ekspertise, hvor risikabelt ville det så være at etablere sit eget fjernvarmefirma for at levere ren varme til en lokalitet som en indtægtskilde? Og skal det absolut være i Finland, Savosolar har jo datterselskaber i Danmark og Tyskland…? Mente du dette?
Næsten det. Der er flere måder at implementere det på. F.eks. køber kunden selv solfangerfeltet til energiprisen (Savosolar ville være en partner, der deler næsten hele risikoen). Eller kunden leaser feltet, hvorved Ssolar ejer og vedligeholder det. Der findes mange af disse modeller. Man skulle tro, at kundens interesse ikke er at eje solfangeren, men at få billig energi effektivt. Fjernvarmefirmaet kunne være kunden, og det lejer udstyret.
Ikke dårligt… ville nogen foreslå det til savolaiserne (folk fra Savonia), på generalforsamlingen eller andetsteds hvordan ved man, om de selv har overvejet det som en kilde til indtægtsstrøm?
Så et par ting mere, der taler for et vendepunkt, dette er blot gennemtænkt i en almindelig persons lille hjerne:
Udvidelse til en tidligere leveret installation for en dansk kunde
Ny levering til en gammel kunde i Mikkeli (Etelä-Savon energia)
=> man bestiller vel ikke et dårligt produkt igen, de er jo en rigtig god reference
Pilotanlæg og eksklusiv aftale om den næste design for en fransk kunde
=> rygtet spreder sig
Fod indenfor i Tyskland
=> venter på det næste
Alle disse er indikationer på, at systemet må være så godt og rentabelt, at det overhovedet bliver bestilt.
Hvis de bare også ville tilbyde det til Amerika, nemlig Nordamerika, nu hvor der blæser nye vinde der.
Bedre en mager aftale end en fed strid. SS ville være død med et krav på 2 millioner. Men søgsmålet har ikke påvirket kursen, det har været en jævn nedtur. Og resultatet vil sandsynligvis heller ikke løfte den. Der skal være beviser. Jeg holder den på min observationsliste.
En forventet rapport, hvor der ikke var meget positivt at fortælle om det forgangne år. Dette år er der endnu ikke kommet de forventede nye ordrer, og corona synes at være årsagen til dette. Hvis man vil tænke positivt, så vil vaccineudrulningen i løbet af foråret samt de stadig gældende stærke restriktioner tilsammen lette smittesituationen på hovedmarkederne, og i Q2 ville ordrebeslutninger så begynde at komme. Jeg tror senest i Q3.
Selvom tallet for projekter i planlægnings- og tilbudsfasen kun er firmaets eget tal, er dette tal steget siden Q3-rapporten for nogle måneder siden, dengang 103 MEUR, nu 117 MEUR. Man skulle tro, at dette tal på et tidspunkt delvist ville blive til ordrer og delvist forsvinde, når nogle af udbudene afholdes/gennemføres, og nogle af dem simpelthen vindes.
Savo skal stadig holde ud. Tidligere nævnte jeg et positivt scenarie, at ordrebogen i løbet af dette år ville blive fyldt op, når corona-restriktionerne lempes, og produktionskapaciteten ville fungere (næsten) fuldt ud i slutningen af året eller næste år. Tålmodighed er påkrævet af investorerne. Så må vi se, hvad det rækker til…
Savosolar Oyj:s regnskabsmeddelelse 2020:omsætningen voksede (?) og resultatet udviklede sig positivt (?)
Jeg prøver meget at finde den positive resultatudvikling ifølge titlen i rapporten, men i mine øjne er der ingen støtte til dette. Omsætningen faldt sammenlignet med referenceperioden, resultatet er stadig negativt, og ordrebeholdningen udviklede sig ikke som ønsket.
“På tidspunktet for offentliggørelsen af denne meddelelse kan Savosolar ikke være sikker på, om arbejdskapitalen er tilstrækkelig til de næste 12 måneders behov.”
Mon ikke vi senest ved udgangen af året vil se ENDNU et årligt nyt udbud, der vil fortsætte den ulønsomme drift og sikre ledelsens vederlag.
Fra hjemmesiden: “Virksomhedens omsætning er fordoblet år efter år i de seneste år. Samtidig har investeringer i fremtidig vækst og udvikling belastet rentabiliteten. Under den stærke vækst fortsætter virksomheden med at investere for at imødekomme markedets efterspørgsel.”
Jeg vil fremover følge virksomheden som et dårligt reality-TV-program. Jeg anser den ikke længere som en potentiel Green Energy-investering. Det er ligefrem chokerende at undervurdere aktionærerne og alle læsere ved at skrive sådanne idealbilleder og drømme.
EDIT: Jeg tilføjede et billede, der mangler på hjemmesiden. Alle kan selv finde på en billedtekst.
PS. Jeg ejer altså ikke virksomheden, men der er trods alt en grænse.
Konkurrencefaktoren er, at der kræves et enormt dyrt varmesystem, der opvarmer vandsystemets temperatur til +10 °C. Derefter opvarmer husholdningerne hver især det mere. Denne opgave kan ikke håndteres med solceller, fordi varmen skal kunne lagres i isolerede rør. Dette er en vanskelig forretning, men en ren energiform.
På den anden side bør det være en grundlæggende værdi, at Savo-Solar ikke bygger fjernvarmerørledninger, men søger at udnytte eksisterende rørledninger. Men som vi ved fra historien, kan igangsættelsen af hjulene kræve potentiale i såkaldte udviklingslande. Som børsnoteret selskab sigter Savo-Solar mod at realisere fordele for aktionærerne.