Mercedes-Benz - bilbranschens värdeaktie

Rikhard Wacker har skrivit en artikel om Mercedes. :slight_smile:

Även utanför modellutbudet sker förändringar. Mercedes-Benz meddelar att de har lanserat ett omfattande prestandaförbättringsprogram, känt som Next Level Performance. Programmet syftar till att stärka företagets konkurrenskraft och framtidsutsikter. Dessutom strävar företaget efter att utveckla sin tillväxtpotential genom sin egen direktförsäljningskanal och höja kundserviceupplevelsen till en ny nivå.

Enligt artikeln nedan planerar Mercedes-Benz att öka produktionen av en ny bil i Alabama till 2027, mitt under Trumps tullåtgärder mot bilar.

Företaget bekräftade inte om beslutet beror på tullarna, men betonade sin strategi att tillverka bilar nära sina kunder. Fabriken i Tuscaloosa har fokuserat på SUV:ar och fungerar som ett globalt exportcentrum, varifrån cirka 60 procent av produktionen exporteras.

https://www.cnbc.com/2025/05/01/mercedes-benz-alabama-plant-trump-tariffs.html

2 gillningar

Merca har tagit fram en elmodell, som enligt de officiella uttalandena har
-räckvidd 800 km
-300 km extra /12 min
-12 kWh/100 km

Fin utveckling från Merca. Visst är reklamsnack reklamsnack, men det är väl inte mer överdrivet än hos andra heller.

Nå, vad den kostar i Finland och vad mer man får för pengarna är sedan en öppen fråga.

Vad Merca tjänar på detta är en okänd sak, men det är nog säkert att tröskeln för att köpa en elbil har sänkts för många Merca-fans och kanske för många andra också.

Elbilar | Merca hävdar att de har gjort en elbil som tar bort rädslan för att batteriet plötsligt tar slut

7 gillningar

Nå, nu när vi vet vad detta kostar i Finland, kan vi förklara att Tesla Model 3-dödaren har anlänt. Denna bil är helt lysande när det gäller specifikationer, och när det gäller räckvidden ligger Tesla Model 3 tydligt efter. Samtidigt uppstår frågan varför kineserna tillverkar dessa Tesla-kopior, eftersom europeiska tillverkare har gått förbi Tesla i utvecklingen av elbilar med sin originella produktutveckling.

Jag hade aldrig trott att denna dag skulle komma. Jag är uppriktigt glad för Mercedes ingenjörers skull!

19 gillningar

Har det funnits några publikationer om hur försäljningen av den helelektriska CLA-modellen har kommit igång? Enligt min mening är detta ett naturens under bland bilmodeller. Prissättningen är en fullträff och får konkurrentmodellerna att se gamla och överprissatta ut. Jag är ingen Mercedes-man själv, men med CLA måste jag allvarligt överväga att byta märke från ett annat tyskt premiummärke.

10 gillningar

Enligt detta, uppenbarligen mycket bra

6 gillningar

En shooting brake är också på väg, den borde det finnas efterfrågan på också eftersom det inte finns alltför många liknande kombibilar på marknaden just nu. Som jag har följt delar designspråket lite åsikter, men visst börjar egenskaperna vara på plats där. En shooting brake skulle kunna intressera mig också, även om jag som snål investerare förmodligen inte kommer att köpa en ny bil ändå :sweat_smile:

En startposition har dock tagits i aktien.

1 gillning

Ja, jag måste nog provköra den här helelektriska CLA:n. Ge den en chans åtminstone. Jag kör nu min egen bil med bensinmotor och det är utmanande att ändra sina vanor. Märket skulle åtminstone förbli detsamma.

2 gillningar

På Veho kan man, såvitt jag vet, beställa en provkörningsbil online för leverans till sin egen gård vid en tidpunkt som passar en. Enklare blir det inte.

1 gillning

Shooting Break-modellen, eller i folkmun kombi, väntar jag också på. Förhoppningsvis skenar inte priset iväg för mycket. Shooting Break har traditionellt varit 5000€ dyrare än sedanmodellen. Förhoppningsvis behålls denna prisintervall även i elmodellen. En 800V ==> 400V-omvandlare kommer också nästa år.

I Shooting Breakens baksäte finns det 20 mm mer höjd jämfört med sedanen, och det är ganska mycket och förbättrar en vuxens resekomfort avsevärt.

Jag har varit MB-aktieägare länge, men vi får se om jag också blir bilägare i framtiden. CLA är en helt enkelt intressant nyhet och sätter enligt mig prispress på andra. Som jämförelse i el-kombi-segmentet är Audi A6 E-tron hälften dyrare när man börjar lägga till utrustning från listan.

2 gillningar

Av dessa kommer det tydligen även 58 kWh LFP-batteriversioner. Inte nödvändigtvis dåliga fordon de heller, när förbrukningen är så bra (förmodligen ännu bättre i de lätta versionerna). Spännande att se hur de prissätts.

1 gillning

*20 millimeter. Det är en kombi och ingen skåpbil :wink:. Visst är det en märkbar skillnad även det.

6 gillningar

Jag besökte en batterimässa i Centraleuropa i början av sommaren, där jag lyssnade på ett anförande från Mercedes. De är redan i testfasen med solid-state i bilen. Det vill säga, den där manicken är redan på vägen, utvecklad i samarbete med en batteritillverkare och mässans F1-team. Mål-räckvidden är 1000 km.

Nu lite OT, men min egen EQA kör 500 km på en laddning i stan, och eftersom jag laddar med börsel på natten ungefär en gång varannan vecka, så är elbilen verkligen utmärkt. Jag är helt såld och imponerad. På längre resor är snabbladdningen klar på 15 minuter, man hinner inte ens gå på toaletten på den tiden. Jag behöver inte ens nödvändigtvis en längre räckvidd, det fungerar bra så här också, även om de räckviddssiffrorna säkert övertygar de tveksamma bättre.

9 gillningar

Förhoppningsvis inte. LFP är inte av bästa kvalitet, och räckvidden kommer att lida. LFP-batterier planeras för framtida EQA/B-bilar, det verkade vara i den senaste strategin att de söker besparingar med detta. Dock, inom ett par år kommer solid-state säkert att ersätta dessa billigare batterier.

2 gillningar

Min egen känsla är att MB fortfarande får extra uppskattning på gamla meriter. Jag tror inte att märket kommer att behålla sin position. Själva produkten var någon gång på 80- och 90-talet verkligen bättre än någon annans. När vi kom in på detta årtusende har särskilt BMW och Audi höjt sin profil inom premiumklassen av bilar och kvalitetsmässiga problem har enligt mig varit alldeles för många för Mercedes. Om man nu skulle köpa en bil och titta i portföljen nästa gång om 10-20 år skulle jag välja BMW:s aktie. Jag har dock inte följt kurserna så mycket att jag skulle förneka att det mer akut på Mercedes sida möjligen skulle kunna finnas en mycket bättre möjlighet att få avkastning på sin investering. Så här stora företag och ledande varumärken är verkligen en egen värld. Och denna elbilsboom har säkert rört om situationen, särskilt Tesla har säkert sugit åt sig mycket från Mercedes. Det är svårt att acceptera och förstå men det ser inte riktigt bra ut.

2 gillningar

Håller med om den kvalitativa aspekten. BMW har gett ett mer kvalitativt intryck än Mercedes, som verkar ha fler problem.
Mercedes har sålt mycket bra V-klassens minibussmodeller, som är mycket populära som taxibilar och särskilt för mer exklusiva transporttjänster.
Den nya elektriska CLA har fått ett mycket gott mottagande och orderböckerna svämmar över på ett sådant sätt att den håller på att bli en mycket säljande produkt. En del av de kunder som Tesla har förlorat kommer säkert att byta till Mercedes CLA.

8 gillningar

Bra fakta och saker att notera, allt du skrev! Jag har också funderat på att Tesla har en lång väg kvar innan de verkligen etablerar sin plats på marknaden. Det är mycket möjligt att förvånansvärt många återvänder från sitt äventyr till mer bekanta märken, och dessa nya framgångsrika modeller som CLA drar tillbaka kunder!

3 gillningar

Kan ni fortfarande kort sammanfatta de verkliga fakta, tack!
Även detta kan tas bort med övrig nollinformation.

1 gillning

Som en investering jämfört med andra är Mercedes enligt mig intressant på grund av den generösa ägarutdelningen. 100% av det fria kassaflödet betalas för närvarande ut som utdelningar och återköp. Med nuvarande kurs, förutsatt att H1:s fria kassaflödesnivå håller i sig under resten av året, blir det cirka 17% i ”shareholder yield”.

Därför kräver god avkastning inte nödvändigtvis någon större korrigering av värderingen. Och risken för felinvesteringar minskar. Tillväxt är knappast att vänta i någon större utsträckning.

Problemen är den försvagade efterfrågan i Kina och naturligtvis påverkar den allmänna konjunkturen. Därför ligger P/E-talet också runt 6-7.

Och även om det är en liten sak i det stora hela, så är mottagandet och egenskaperna hos CLA bra i den meningen att det bekräftar att man kan producera konkurrenskraftiga bilar i den klassen. Eller till och med ledande tekniskt sett. För varumärket är det dock viktigt.

Risken är förstås att man med elbilar (EV) skrämmer bort de mer traditionella fansen. Men de kommer nog att försöka göra något för alla.

7 gillningar

Det vore trevligt att få fakta om dem som har bytt från Mercedes till Tesla. Det verkar som att data om märkeslojalitet varierar mycket från studie till studie.

Åtminstone Mercedes-förarna i min närhet är lojala och skulle absolut inte byta till en Tesla för något pris.

Finns det data från transportbranschen? Hurdan variation har det funnits i taxiflottan?

Jag vet inte om leasingavtal också påverkar omsättningen i premiumklassen. Högre företagshierarki och konkurrensutsättning av avtal för premiumfordon.

3 gillningar