Mercado Libre ($MELI) - Sydamerikas Alibaba

@Sijoittaja-alokas har holdt tråden godt kørende! :pray:t3:

Jeg har ikke noget andet nyt eller revolutionerende at dele, men der er en faktisk årsag til sidste uges lille dyk, og det er noget, som ejerne bør tygge lidt på. :thinking:

Brasiliens finansminister har luftet en økonomisk pakke, der indeholder besparelser for 70 milliarder dollars frem mod 2026. Landets fattigere befolkning står til at få skattelettelser (anslået effekt ca. 1 mia. USD), mens de med højere indkomster vil blive beskattet lidt hårdere. En pakke af denne størrelse forventes ikke at kunne stabilisere Brasiliens gældskvote (BofA). Landet kæmper i øjeblikket en hård kamp mod inflationen, og her i november hævede landets centralbank renten til 11,25 %. Også den brasilianske real har fået tæsk i år med et fald på 19 % YTD i forhold til dollaren.

image

Selvom renten blev sat markant op, lå stigningen stadig under markedets forventninger, og investorerne bekymrer sig om, hvorvidt tiltagene er tilstrækkelige til at forbedre de offentlige finanser.

FUD eller en vaskeægte sort svane? Nå ja, makroting er makroting. :slight_smile:

Mens markedet svinger, prøver jeg selv at huske på mine kerneteser:

• Stærk markedsposition i LatAm-landene. For de erhvervsdrivende er Meli en vaskeægte one-stop-shop, der håndterer alt fra markedsplads til logistik og udlån (økosystem). Markedsområdet er udfordrende, hvilket skaber en høj adgangsbarriere.

• Meget veldiversificeret forretning. Her kan blandt andet nævnes fintech-delen (Mercado Pago), som vokser voldsomt i områder med en stor befolkning uden bankadgang (“unbanked”). Digitale banktjenester er endnu ikke en selvfølge overalt.

• Operationel effektivitet i takt med den voldsomme vækst i skala. Melis størrelse er allerede så enorm, at forskellige omkostninger kan reduceres betydeligt. Jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg vil tro, at en så stor virksomhed også har en vis politisk indflydelse.

• Vækst og lønsomhed er blevet udvidet succesfuldt til flere lande. Forretningsmodellen virker altså, og der er plads til at vinde markedsandele i mange år fremover.

6 Synes om