Amazon - Hvornår når væksten sine grænser?

Lad os åbne en tråd for Amazon-følgere til at følge den pågældende stjerne, der ikke syntes at være en direkte tråd tidligere. Hvilke meninger er der om dette firma? Er du med på vognen?

Og selvfølgelig, snart Q4-resultaterne :stuck_out_tongue:

6 Synes om

Huh huh…

“…men den virkelige bombe i dagens rapport er, at CEO Jeff Bezos træder tilbage som CEO og “overgår” til rollen som executive chair i Q3 2021, hvilket afslutter en æra hos Amazon; Bezos vil blive erstattet af Andy Jassy - nuværende CEO for Amazon Web Services - som CEO for hele virksomheden på det tidspunkt.”

Åh ja, nogle tal også

Med alt det in mente, hvordan klarede Amazon sig? Jo, det var endnu et kanonkvartal for detailhandleren:

• Q4 Nettoomsætning $125.56 mia., overgår estimaterne på $119.70 mia.
  • Q4 EPS $14.09, slår estimaterne på $7.340, og mere end det dobbelte af $6.47 året før.
  • Q4 Driftsindtjening $6.9 mia., overgår estimaterne på $4.47 mia., og op 77% Y/Y
  • Q4 AWS Nettoomsætning $12.74 mia., lige akkurat under estimaterne på $12.77 mia.
    • Amazon Web Services nettoomsætning +28% vs. +34% y/y, estimat +28.3%
  • Opfyldelsesomkostninger $18.47 milliarder, estimat $18.52 milliarder

Med hensyn til fremtiden var virksomhedens prognose også solid:

• Amazon forventer 1. kvartal nettoomsætning $100.0 mia. til $106.0 mia., estimat $95.72 mia.
  • Driftsindtjening 1. kvartal forventes mellem $3.0 mia. og $6.5 mia., sammenlignet med $4.0 mia. i første kvartal 2020.

Ingen jubel i eftermarkedet. Skiftet af CEO var nok en ret sur nyhed.

17 Synes om

AWS sakker bagud i et højt tempo. Senest nu begynder det at blive klart, at Microsoft meget snart overtager førstepladsen. Selvfølgelig lurer der også Google m.fl. i baggrunden udover dette.

Chefen for AWS skifter til stillingen som administrerende direktør. Det bliver interessant at se, om de kan puste nyt liv i forretningen til de tidligere vækstrater.

4 Synes om

AWS er nok en ret stor del af Amazons værdiansættelse, da det genererer stor profit og gør det muligt at holde mange andre enheder under overfladen. E-handel alene er næppe en EV/Sales 4x-forretning.

8 Synes om

Min Amazon-position er +110%. Enhedsprisen er dog så høj, at det er svært at fylde på; jeg har i stedet taget Nasdaq100 ETF. Et split ville være fantastisk.
Jeg husker, at jeg købte Amazon lige da Verneri i en video sagde, at Amazons vækstkurve var så parabolsk, at den var ved at dreje øverst til venstre :smiley:
I Finland er det svært at forstå, hvor gennemgribende Amazon er blevet en integreret del af almindelige menneskers liv andre steder. De køber mad og alle mulige varer derfra, bruger det i stedet for Google, hvis de vil have information/anmeldelser om alle mulige varer/bøger/film, hvad som helst. Med samme betaling og service får man også musik og videoer, lydbøger og endda AI-højttaleren Alexa er allerede ved at blive et familiemedlem.

13 Synes om

Interessant perspektiv. Jeg vil gerne høre mere, hvis du har mere specifikke begrundelser. På samme måde er Azures relative omsætningsvækst aftaget kraftigt de sidste to år. Så vidt jeg forstår, rapporterer Microsoft heller ikke absolutte tal for at undgå sammenligning med AWS. I AWS’s og Azures størrelsesorden er afmatningen i væksten i sig selv forståelig.

1 Synes om

AWS er som at sætte ræven til at vogte gæs, hvilket helt sikkert er et problem, især med store kunder. Hvorfor flytte data til et firma, der potentielt kan blive en konkurrent på et tidspunkt? Ret mange firmaer, især inden for detailhandlen, har flyttet deres forretning til Azure.

Googles cloud-forretning voksede med næsten 50 procent i sidste kvartal. Denne forretning er stadig lille, men den har dog praktisk talt ubegrænsede ressourcer til at udvide forretningen. Fra CC-opkaldet fremgik det også, at ordrebogen voksede til 30 milliarder dollars fra 19 milliarder dollars i sidste kvartal.

1 Synes om

Det er selvfølgelig sandt, når man taler om den største i branchen. Det besvarer dog ikke mit spørgsmål om vækstopbremsning eller Microsofts overtagelse af førstepladsen, men vedrører snarere de udfordringer, som Amazon skal løse i de kommende år. Jeg vil ikke sige, at væksten er stagnerende, når AWS’s absolutte omsætning støt er vokset med 10 milliarder dollars om året i de seneste år (uden at gå nærmere ind på valutajusteringer her). Jeg synes, det er en usædvanlig stabil vækst for en virksomhed af denne størrelse. Med Amazons multiplikatorer skal det selvfølgelig også være tilfældet.

1 Synes om

Men investorer lever af procenter.
Det er ligegyldigt, hvor mange milliarder der kommer ind, hvis den relative vækst går i stå.

Corona har givet e-handel et ordentligt boost, men som nævnt ovenfor, er det en forretning, der retfærdiggør de høje multipla, især hvis væksten i denne spydspids yderligere aftager?

1 Synes om

Hvis AWS’s omsætning alene voksede med 10 milliarder årligt i løbet af dette årti, og Amazon tro mod sine vaner var i stand til at finde nye vækstområder ved siden af, ville jeg som investor være mere end tilfreds. Relativ vækst har det nemlig med at aftage, efterhånden som virksomheden vokser. Amazon’s profil som investeringsobjekt ændrer sig naturligvis, og er allerede ændret, samtidig med at multiplerne er blevet betydeligt mere rimelige. Jeg er enig med dig i, at AWS var det svageste led i Q4, men jeg er ikke bekymret endnu.

Denne “humanisering” af multiplikatorerne er en sjov kommentar, for faktisk er Amazon dyrere end nogensinde. Dette er altså, når man sammenligner værdiansættelsen med omsætningen. Grunden til, at jeg selv ville se på dette, er det faktum, at virksomheden investerer så sindssygt meget, selvom det ved et uheld er blevet rentabelt, optimerer det bestemt ikke sine overskud. Denne multiplikator sprang i vejret, da AWS’s succes kom til alles kendskab.

Det er dog godt at huske, at selv e-handel, på trods af sin størrelse, stadig har en massiv landingsbane foran sig. Den globale detailhandel er på over 20.000 milliarder. Amazons omsætning er endnu ikke på Walmarts niveau. Selvfølgelig er konkurrencen i den branche hård, og margenerne er beskedne selv for de bedste.

9 Synes om

Lever Amazon i et vakuum? Den historiske udvikling af P/S-multiplet alene fortæller intet om Amazons nuværende pris, hvis det ikke sættes i kontekst. Det er selvfølgelig sandt, at det er over dets historiske gennemsnit.

Min hensigt med min tidligere besked var at sige, at jeg ikke synes, det er værd at tænke på Amazon som udelukkende værende e-handel eller AWS, da det i løbet af sin eksistens har vist sin evne til at vokse helt nye og rentable forretningsområder ud af ingenting med støtte fra de eksisterende. Dets rødder strækker sig ind i så mange samfundsområder, at det er svært at forstå, især fra et finsk perspektiv. Jeg tror heller ikke, at AWS’ vækst vil stagnere; jeg ser et enormt potentiale i det også i fremtiden. Udpegningen af den nye administrerende direktør er også en meget interessant nyhed fra dette perspektiv. Spørgsmålet i Amazons tilfælde er primært, hvad “det næste AWS” er, selvom AWS i sig selv allerede rummer en masse forskellige ting. For eksempel forventes annonceindtægterne i Other-segmentet at vokse til 85 milliarder dollars inden 2026 (https://www.cnbc.com/2021/01/12/amazons-ad-business-will-gain-most-share-this-year-analyst-survey-.html), og dette vil sandsynligvis ikke være den eneste kilde til nye indtægtsstrømme. Amazon tør tage risici og udvikle sig, og de har råd til at gøre det. De politiske og regulative vækstgrænser, som samfundet sætter, og Amazons enorme størrelse som en administrativ udfordring er dog efter min mening de største trusler i fremtiden. Dette er naturligvis tæt forbundet med, hvordan man bedst skaber værdi for aktionærerne i de kommende år. Kort sagt, når man tænker på Amazon som en fremtidig investering, er det kortsigtet at tænke på det udelukkende gennem AWS eller e-handel, for Amazon er om noget mere end summen af sine dele. Med Bezoss egne ord: We have things in the pipeline that will continue to astonish.

6 Synes om

Overskriften er mere end sand. Selvom den har slingret i næsten et halvt år efter sommerens voldsomme stigning. Skiftet af administrerende direktør har nok skabt spænding.

Jeg har altså ventet på det rette tidspunkt at købe, da jeg ikke kan tilføje den ved hvert fald… Jeg har også brugt meget tid på at undersøge analytikernes anbefalinger, da jeg måske ikke har lige så god viden som dem. CNN lister 51 analytikere, hvoraf 44 anbefaler køb, 5 outperform og 2 hold.

Prismålet er lavt på $3420, median $4000 og højt på $5200. Der forventes altså stadig en ret kraftig vækst, da medianprismålet ville betyde ~30% vækst.

Der tales ret lidt om Amazon på forummet, så det faldt mig i øjnene, da blandt andre @Verneri_Pulkkinen skrev i marts 2020, at “Spillere som Apple, Amazon og Google er interessante, men ikke til de nuværende priser.”

Jeg mener ikke dette som bagklogskab, men for at vise, hvordan det helt sikkert føltes dyrt dengang, ligesom det føles nu, og alligevel loves der stadig en enorm vækst.

4 Synes om

Du skal ikke følge mig for meget, når det kommer til Amazon! Amazons prissætning er lidt svær på grund af dets forskellige forretningstyper.

Det mest illustrative tilfælde er nok, at jeg for et par år siden anbefalede Amazon til min far og søster, da den dykkede ned til omkring $1300, og jeg selv tankede op på Verkkis i stedet. Et år senere var Amazon +70 % og Verkkis -50 %.

3 Synes om

Nej, den ene investerede i en teknologivirksomhed, der tjener penge på cloud-tjenester og platforme, og den anden i en netbutik, der sælger varer. Resultatet er forskelligt :smiley:

(Ja, Amazon sælger også varer, men…)

2 Synes om

Amazon får forbryderisk lidt diskussion her, når man tager virksomhedens kvalitet og vækstrate i betragtning.

Virksomheden voksede igen med en saftig +40 % hastighed. Især den internationale detailhandel voksede med +60 %.

Hvor er grænserne, bliver der altid spurgt i forbindelse med kvartalsregnskaberne?

Amazons TAM (total addressable market) er simpelthen enorm. Den globale detailhandel er nu ca. 25 billioner dollars. AMZN kan selvfølgelig ikke få det hele, men virksomhedens samlede omsætning er endnu ikke engang en halv billion (Walmarts er ca. 550 milliarder dollars). AWS, streaming osv. har også et enormt vækstpotentiale stadig.

Faktisk er AMZN’s omsætning ifølge Bloombergs data og prognoser for de kommende år vokset med ca. 24 % om året siden grundlæggelsen:

Walmart havde kun data fra 80’erne, men de havde også en spurt på over 20 % per annum fra 1980-2010, hvorefter tempoet er faldet. Og Walmart gjorde det uden e-handel! :smiley:

Amazon er en usædvanlig god virksomhed, men ikke et fænomen, der er så mærkeligt, som man ville tro ved første øjekast.

12 Synes om

Det er en Amazon-RAKET :heart_eyes:

Driftslikviditeten steg 69 % til 67,2 milliarder dollars for de seneste tolv måneder sammenlignet med 39,7 milliarder dollars for
de seneste tolv måneder, der sluttede 31. marts 2020.
• Frie pengestrømme steg til 26,4 milliarder dollars for de seneste tolv måneder sammenlignet med 24,3 milliarder dollars for de seneste
tolv måneder, der sluttede 31. marts 2020.
• Frie pengestrømme minus afdrag på finansielle leasingkontrakter og finansieringsforpligtelser steg til 14,9 milliarder dollars for
de seneste tolv måneder sammenlignet med 14,3 milliarder dollars for de seneste tolv måneder, der sluttede 31. marts 2020.
• Frie pengestrømme minus finansielle leasingkontrakter for udstyr og afdrag på alle andre finansielle leasingkontrakter og finansieringsforpligtelser
steg til 16,8 milliarder dollars for de seneste tolv måneder sammenlignet med 11,7 milliarder dollars for de seneste
tolv måneder, der sluttede 31. marts 2020.
• Antallet af udestående almindelige aktier plus aktier underliggende aktiebaserede tildelinger udgjorde 519 millioner pr. 31. marts 2021,
sammenlignet med 513 millioner for et år siden.
• Nettoomsætningen steg 44 % til 108,5 milliarder dollars i første kvartal sammenlignet med 75,5 milliarder dollars i første kvartal 2020.
Eksklusive den gunstige effekt på 2,1 milliarder dollars fra ændringer i valutakurser år over år gennem
kvartalet, steg nettoomsætningen 41 % sammenlignet med første kvartal 2020.
• Driftsresultatet steg til 8,9 milliarder dollars i første kvartal sammenlignet med et driftsresultat på 4,0 milliarder dollars i første
kvartal 2020.
• Nettoresultatet steg til 8,1 milliarder dollars i første kvartal, eller 15,79 dollars pr. udvandet aktie, sammenlignet med et nettoresultat på 2,5
milliarder dollars, eller 5,01 dollars pr. udvandet aktie, i første kvartal 2020.

1 Synes om

Om et par timer skulle Q2 være ude. Jeg var nødt til at finde information om, hvad analytikere forventer af Amazon.

Estimering for Q2 2021 (FY) Q2 2020 (FY) Q2 2019 (FY)

Indtjening pr. aktie ($) $12.47 $10.30 $5.22
Omsætning ($B) $115.4 $88.9 $63.4
AWS-omsætning ($B) $14.2 $10.8 $8.4

Det bliver også interessant at se, hvor monsteragtigt disse estimater bliver overgået.

https://www.investopedia.com/amazon-q2-fy2021-earnings-report-preview-5194475

1 Synes om

Johans resultat er kommet ud:

• Omsætning: 113,08 milliarder dollars mod forventede 115,06 milliarder dollars
  • EPS: 15,12 dollars mod forventede 12,22 dollars
  • AWS-omsætning: 14,81 milliarder dollars mod forventede 14,18 milliarder dollars
1 Synes om

Eftermarkedet viser -5%

Jeg tror, jeg vil drage fordel af dette dyk. Den vigtigste, altså AWS, fortsætter med et stærkt spor.

2 Synes om