För ett par månader sedan stötte jag på ett kanadensiskt företag vid namn Medical Facilities Corporation (Ticker: DR.TO). Företaget äger, i samarbete med läkare, 4 operationssjukhus (?) i USA. Direkt kopierat från företagets investerarpresentation: “ MFC’s ownership includes controlling interest in three specialty surgical hospitals and an ambulatory surgery center (“ASC”).” Länk till investerarpresentationen: https://www.medicalfacilitiescorp.ca/assets/mfc/documents/MFC%20Investor%20Update%20-%20August%202025.pdf
Företagets marknadsvärde är cirka 275 miljoner kanadensiska dollar (= 197 miljoner USD). Företaget rapporterar ekonomiska data i amerikanska dollar.
Några ekonomiska siffror från de senaste fyra åren (jag hämtade siffrorna från Yahoo Finance):
- Operating income (mUSD): 63.9 - 49.2 - 51.5 - 77.4
- Free cash flow (mUSD): 76.2 - 56.7 - 50.3 - 67.2
Efter det senaste kvartalet har företaget 49 miljoner USD i kontanter eller motsvarande, räntebärande skulder och leasingåtaganden på 68 miljoner USD, vilket ger ett företagsvärde på cirka 216 miljoner USD. Grovt räknat är EV/NOPAT = 4.5 med ett genomsnittligt rörelseresultat över fyra år.
Utdelningsprocenten är 2.4% och företaget har köpt tillbaka egna aktier som galningar. År 2021 fanns det 31 miljoner aktier, nu färre än 19 miljoner.
Jag köpte en liten bevakningsposition för ett par månader sedan. Sedan funderade jag på vad haken är, hur kan det vara så billigt? Jag köpte mer. Nu undrar jag fortfarande om jag har missat något viktigt och gjort något nybörjarmisstag. Kan någon smartare förklara varför detta är så billigt? Eller är det bara ett så kallat fynd?
Detta är ingen investeringsrekommendation.
Redigering. Jag korrigerade EV/NOPAT-värdet.