Martela - Partner i udvikling af arbejds- og læringsmiljøer

Jeg åbner her samtidig en separat forumtråd for Martela. Vi har den ære, sammen med Martela, at arrangere en fuldt ud virtuel generalforsamling, hvor der ikke anvendes forhåndsafstemning i henhold til særloven, men hvor stemme- og taleretten kan udøves direkte via live webcast :slight_smile: Så hvis du er aktionær. Be there or be square!

BEMÆRK! Retten til at deltage i generalforsamlingen tilkommer den aktionær, der pr. 8.3.2021 er registreret i selskabets ejerbog.

17 Synes om

Har hjemmekontor skabt salg?

2 Synes om

Denne virksomhed har haft en enorm interesse. Som en potentiel turnaround-virksomhed ville Martela være interessant, hvis virksomheden, med effektiviseringer og Covid-19’s tilbagetrækning, kunne få styr på sagerne og deres resultater på et eller andet niveau i plus. Den nuværende kurs er dog lidt for høj til det.

2 Synes om

En ny omfattende rapport om Martela blev udgivet i dag, som du kan læse her:

Grundlaget er blevet lagt for at vende resultaterne, men det kræver stadig en stigning i omsætningen. I den private sektor var der tegn på en genoplivning af efterspørgslen i Q2, men Martelats (Martela’s) forretning er kendt for sin dårlige bundlinjesynlighed. Virksomheden har en chance for at vise sit værd i H2. Indtjeningen vil stige hurtigt, hvis omsætningen genopliver, men efter vores mening er afkast/risiko-forholdet for tyndt på grund af den høje risikoprofil.

9 Synes om

Hvorfor har Martela ikke en onlinebutik? I hvert fald i vores virksomhed har vi ikke tid til at vente på en møbelkonsulents kaffepauser, bare for at få grundlæggende kontorbehov på plads.

Det samme gælder for private kunder. Mange ser ud til at værdsætte Martela, men det er gjort unødvendigt svært at købe. Mellem linjerne fornemmer man en stemning af, at de ikke engang ønsker at sælge varer til private kunder.

Strømlining af salgsprocessen ville også spare arbejdstid for Martelas vedkommende.

4 Synes om

Martela Oyj: Flaggingmeddelelse i henhold til kapitel 9, paragraf 10 i værdipapirmarkedsloven | Kauppalehti

Det ser ud til, at Isku begynder at presse Martela op i et hjørne?

Ilmarinen solgte sin store Martela-andel, Isku bliver storaktionær i Martela | Kauppalehti

1 Synes om

Det var en interessant nyhed, der i hvert fald overraskede mig.
Isku Interior er en direkte konkurrent til Martela, så alene ud fra et investeringssynspunkt virker det skridt overraskende.

Vores morgenrapport indeholder flere kommentarer om emnet.

7 Synes om

Lad os genoplive denne potentielle turnaround-virksomhed (eller rettere dens tråd) en smule. Til den nuværende kurs er P/B 1, P/S 0,11, og den delvise forklaring på resultatudfordringerne (men kun delvist, da den også tidligere var i minus) med coronakrisen er attraktiv ud fra tallene.

Iskus hjørne af markedet var et interessant træk. Begge har lidt under coronakrisen, men Iskus økonomi virker, ifølge Finders oplysninger, til at være ret stabil. Ville Martela + Isku tilsammen potentielt være meget mere end hver for sig? Jeg vil sige sandsynligvis? Til hvilken pris ville de nuværende ejere være villige til at sælge? Ingen anelse.

Jeg har fået det indtryk af Martela (jeg har ikke brugt/købt produkter) som en virksomhed, der laver kvalitetsprodukter, hvis markedsføring er ikke-eksisterende.

Jeg købte selv en lille position i Martela i skattesalgsugen, fordi jeg ser et enormt potentiale for virksomheden, hvis markedsføringen kan forbedres. Den mulige overtagelse fra Isku er attraktiv som en option. Risiciene er dog store, og for eksempel en aktieemission er mulig, så min egen position er lille - kun 1,5% af porteføljen.

6 Synes om

Vendingen skrider fint frem, selskabets markedsværdi er blevet presset ned til omkring 13 millioner (LV) i år og forventes at overstige 100 millioner. Rentabiliteten forbedres. Når balancen er styrket, vil det blive godt.

7 Synes om

https://twitter.com/ThomasWesterhol/status/1492815081343787009?t=Ck9dMqIojZc7rzRUr9Y6bA&s=19

12 Synes om

Vi er uden tvivl på et spændende sted med aktien. Omkostningsstrukturen er trimmet og driften er effektiviseret, så hvis omsætningen kan presses tilbage over 100 MEUR, bliver det markant lettere at skabe overskud.
Vejledningen om en omsætningsvækst på over 10 % er bestemt en stærk erklæring for indeværende år. Direktøren er for nylig skiftet ud, så på nuværende tidspunkt ved vi endnu ikke, hvor forsigtig/optimistisk linjen er i forhold til vejledningen.
Vi har lige udgivet den seneste rapport, som kan læses af premium-medlemmer. Et resumé af rapporten vil som sædvanlig være tilgængeligt for alle i morgen tidlig. En video kan også være på sin plads i morgen :thinking:

17 Synes om

Nu er der også en video af Martela, hvor @Thomas_Westerholm kommenterer :blush:

-Videoens emner-
00:00 Start
00:10 Q4-tal og udbytteforslag
02:59 Vejledning
04:00 Ændringer i prognoser
05:17 Investeringsprofil og risici
07:39 Aktiens værdiansættelse
09:14 Isku Yhtiöts ejerandel

9 Synes om

Jeg blandede med det samme det realiserede driftsresultat sammen med prognosen og det realiserede resultat før skat. Nå, fejl sker :sweat_smile:

6 Synes om

@Thomas_Westerholm god analyse af Martela. På grund af det opkøb af Isku begyndte jeg at interessere mig mere for denne vending. Når man ser på Ikeas omsætning og resultat og sammenligner det med den kombinerede Martela + Isku, så er det jo næsten halvt så stort?

I virksomhedens seneste regnskabsår 08/2021 havde IKEA Oy en omsætning på 380.601.000 EUR, og resultatet var 16.045.000 EUR. Virksomhedens nettovinstprocent var 4,2 %.

Kilde: Kauppalehti

Virksomheden Isku Interior Oy (1831497-2) havde en omsætning på 87 millioner euro i 2020 og beskæftigede 443 personer. Omsætningen faldt med 13,1 %. Driftstabet var -5,2 millioner euro, og driftsresultatprocenten var -6,0 %. Virksomhedens soliditetsgrad var 28 %.

Kilde: Asiakastieto

Når man kombinerer det med Martelas ~100 mio. €-prognose, så ligger det helt klart bag markedsleder Ikea. Hvorfor skulle konkurrencemyndighederne gribe ind der? :thinking:

3 Synes om

Hej @BWM
Du har helt ret i, at den fusionerede enhed stadig ville være markant mindre end IKEA. I en sådan situation er spørgsmålet om en million dollars, hvordan konkurrencemyndighederne definerer markedsandele. Virksomheder bestiller sikkert også fra IKEA, men virksomhedens fokus er primært på forbrugersalg. Hvis forbrugersalg medtages som en del af det relevante målmarked for virksomheder, ville dette sandsynligvis ikke forårsage problemer. Hvis man derimod ser på markedsandele fra et perspektiv for arbejds- og læringsmiljøer, er historien ret anderledes. Nedenfor er et skærmbillede fra Martelas årsrapport for 2017.

Baseret på dette ville IKEA opfylde en ret moderat andel af det finske marked for kontor- og offentlige møbler. Er min vurdering for forsigtig med hensyn til, at KKV (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) kunne blive vanskelig på grund af dette? Måske. Men en definition af markedets samlede størrelse, der er begrænset til mindre, vandede for eksempel Pihlajalinna-Mehiläinen-fusionen, da KKV undersøgte den gennem markedsstørrelsen for privat sundhedspleje og ikke hele markedet.

I forhold til hjørnet er det også vigtigt at understrege, at intet vil ske mod Martela-familiens vilje, da de stadig har et klart stemmeflertal gennem K-aktierne med højere stemmevægt.

5 Synes om

Det kan dog have en vis betydning, at møbler bevæger sig hurtigere og lettere over grænserne end sundhedsydelser.

Absolut, og en sammenligning med den førnævnte fusionerede virksomhed er i bedste fald som at sammenligne æbler med hasselnødder. Som et resultat af lavere adgangsbarrierer normaliserer markedsøkonomien nemmere overnormal profit på dette marked. Pointen er dog, at jeg mener, at KKV’s (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens) fortolkninger og beslutninger ikke bør tages for givet.

3 Synes om

Absolut. Men jeg forsøger kun at gætte sandsynlighederne for forskellige scenarier. (vægt på ordet gætte)

1 Synes om

Tankning fortsætter. :face_with_monocle:
Isku-Yhtymä Oy’s ejerandel i Martela Oyj’s samlede antal aktier steg over flaggrænsen på 10 procent som følge af aktiehandler foretaget den 10. marts 2022.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/martela-oyj-arvopaperimarkkinas-9-luvun-10-pykalassa-tarkoitettu-liputusilmoitus-1

10 Synes om

Martela leverede et flot regnskab!
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/martela-oyjn-osavuosikatsaus-ajalta-11-3132022

Januar-marts 2022

Omsætningen var 27,0 mio. EUR (19,9), en ændring på 35,9 %
Det sammenlignelige driftsresultat var 0,1 mio. EUR (-1,4)
Driftsresultatet var 0,1 mio. EUR (-2,0)
Driftsmarginen var 0,4 % (-10,1 %)
Periodens resultat var 0,0 mio. EUR (-2,3)
Resultat pr. aktie var -0,01 euro (-0,56)

Udsigter for 2022

Martela-koncernens omsætning for hele 2022 forventes at vokse med over 10 %
i forhold til året før, og driftsresultatet forventes at være positivt.

Westis’ kommentarer:

18 Synes om