H&M eller Hennes & Mauritz

Nu er der grund til at oprette en tråd for H&M, fordi der nu er en solid rapport tilgængelig fra @Rauli_Juva.

H&M, eller Hennes & Mauritz, er en svensk international detailhandelskoncern, som er blevet kendt for sine tøjbutikker, hvis sortiment omfatter tøj til kvinder, mænd og børn samt kosmetik og siden 2009 også boligartikler.

Denne rapport er forresten tilgængelig for alle at læse. :slight_smile:

We believe H&M is on an improving margin trend and will get close to its 10% margin target in 2024, driving a substantial earnings growth y/y during 2023-24. We see solid growth potential for this globally strong fashion brand.

SELV RAPPORTEN:

29 Synes om

Jeg kunne ikke lade være med at lave en sammenligning mellem H&M og Macy’s, da begge er i samme omsætningsklasse og er gode sammenligningsgrundlag med hensyn til produktsortiment (modetøj, kosmetik). Den anvendte valutakurs var 0,091214 SEK/USD. Tallene er taget fra selskabernes årsrapporter for 2022.

H&M har bedre pengestrømme, også når man ser længere tilbage i historikken, men prisskiltet på aktien er højt. Efter min mening påvirkes begge selskaber af lignende sekulære tendenser i form af udfordringer i tøjsalget, generel detail-anæmi i de fysiske butikker og hård konkurrence. Jeg var derfor overrasket over @Rauli_Juva :s stærke optimisme omkring H&M’s udsigter i den nærmeste fremtid. Gælder denne optimisme tøjmarkedet generelt, eller ser du, at H&M vinder markedsandele fra andre aktører i form af en omsætningsvækst på 5 %? I H&M’s forretning har man længe søgt omsætningsvækst på bekostning af marginerne.

10 Synes om

Relativt kort morgenkommentar. :smiley:

Startrapporten findes i denne tråds første indlæg. :slight_smile:

EBIT har haft en tydelig retning.

Her er så aktiens historik:

3 Synes om

Tak til @Sijoittaja-alokas for at åbne tråden.

Jeg er lidt uenig i, at det er et godt sammenligningsgrundlag. Macy’s er et USA-drevet stormagasinselskab, H&M et globalt tøjfirma inden for “fast fashion”. Der er ligheder, men efter min mening er det ikke en god sammenligningsmulighed (peer), og den findes heller ikke på vores lister over sammenlignelige virksomheder/konkurrenter.

Tøjmarkederne vokser selvfølgelig ikke med 5 %, især ikke på de udviklede markeder, så det kræver/forudsætter en vækst i markedsandele og på den anden side tilstedeværelse/vækst på hurtigere voksende markeder. Hos os er en vækst på 5 % også først fra 2025 og frem, når den nuværende cykliske svaghed er lagt bag os.

14 Synes om

Som en sidebemærkning, hvis ESG-forhold interesserer dig, anbefaler jeg at undersøge H&M’s historie med hensyn til greenwashing, ikke en særlig god track record.

Jeg lægger et par kilder:

https://www.forbes.com/sites/retailwire/2022/07/13/hm-case-shows-how-greenwashing-breaks-brand-promise/

“Greenwashing i fast fashions sustainability-rapportering”
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/346446/janni-juulia_nihtila.pdf;jsessionid=05C64506D0EDBE98DE9A224A5F0ADBFE?sequence=2

“…mentions on several major brands, including H&M…”
https://www.imdb.com/title/tt3162938/

Generelt fast fashion i en nøddeskal: billig arbejdskraft, dårlige arbejdsforhold (farlige arbejdsforhold, vold, voldtægter på fabrikken, ikke-eksisterende løn…) og H&M har været opmærksom på disse problemer og set gennem fingre med dem i lang tid, forurening af vandløb, miljøforurening fra “genanvendt” tøj…

12 Synes om

Stort set de samme ting kan findes i Raulis gratis omfattende rapport som i denne tweet-tråd, men hvis man ikke orker at læse rapporten, er der en tweet-tråd til de dovne. :cowboy_hat_face:

https://twitter.com/InderesNordic/status/1711666290895503462

1 Synes om

Hele H&M’s historie er i høj grad præget af kriser. Omkring årtusindeskiftet var der kriser omkring børnearbejde; Persson sagde, at det ville blive forbudt. Til sidst konstaterede han, at det er svært at holde øje med underleverandører.

Derefter var der kriser omkring en løn, man kan leve af. Igen lovede Persson, at målet var at betale alle en løn, man kan leve af. Senere konstaterede de, at det så ud til, at ingen var villige til at betale for dette. Målsætningerne blev droppet i al stilhed.

Nu har der været kriser omkring materialevalg og genanvendelse. Her bliver der nok kun investeret det, som loven kræver.

Generelt set passer H&M’s forretningsmodel som fast fashion rigtig dårligt sammen med EU’s nuværende mål. Hele forretningsidéen er baseret på at kunne foretage massive indkøb og sælge med høj volumen, billigere end andre, og modetøj her og nu, som hurtigt bliver forældet.

EU forsøger at forpligte virksomheder til at sælge holdbart tøj, der kan repareres. Den form for tænkning øger ikke volumen.

Dette kræver en ret betydelig brandfornyelse, hvilket også kom frem i rapporten.

Disse udenlandske dækninger er meget nyttige for mig, da jeg føler, at finske selskaber er relativt lette at følge, og amerikanske aktier bliver man bombarderet med alle vegne. Der måtte gerne være endnu flere analyser af store europæiske virksomheder, da det er mere besværligt selv at grave information frem om dem.

Den margin på 5 % er godt nok voldsomt lav sammenlignet med eksempelvis Lindex’ tal. Lindex’ tøj koster trods alt ikke ret meget mere samlet set.

Spørgsmål til @Rauli_Juva rapport:

1. Hvordan analyseres og drages der konklusioner om potentielle konkurrenter i disse rapporter, når et eksportfirmas konkurrencefelt kan være udfordrende at overskue herhjemme fra Finland? Kommer vurderingen fra virksomheden selv eller fra andre kilder? Ser man på omsætningen i forskellige markedsområder eller ligheden i produktsortimentet? Opfyldelsen af de samme behov?
    Med min finske mavefornemmelse er jeg enig angående Zara.

2. Hvordan ser du det selv (du kan selvfølgelig ikke vide det, kun gætte), vil det lykkes H&M at vende retningen for et brand baseret på volumenhandel hurtigt nok i en verden under forandring?

3. Er H&M en betalende kunde hos Inderes, eller blev dækningen påbegyndt for at understøtte analysen af Stockmann og/eller Inderes’ vækst i Sverige?

13 Synes om

Det bliver betragtet på samme måde som i andre virksomheder, men hvis det er en finsk-drevet virksomhed, er situationen selvfølgelig lettere at gennemskue. I dette tilfælde kiggede vi på de større aktører i branchen, som H&M tilhører, og forsøgte at vælge dem, der er relevante i forhold til H&M, dvs. med samme prisniveau/sortiment, så vi ikke f.eks. sammenligner H&M med luksus- eller sportsmærker. Da H&M er global, blev ingen valgt til eller fravalgt baseret på markedsområde, men vi forsøgte at vælge sammenlignelige konkurrenter med fokus på lidt forskellige regioner (Zara er global, Uniqlo Asien, Old Navy Nordamerika og Bershka, Next og Primark Europa). Selvfølgelig spørger vi også altid virksomheden, hvem de ser som konkurrenter/benchmarks, men det er sjældent, man får en færdig liste derfra.

Præcis, det må tiden vise, men jeg tror på, at hvis hele branchen ændrer sig/bliver tvunget til at ændre sig, vil et af de stærkeste globale brands stadig stå ret stærkt i konkurrencesituationen. Selvfølgelig, hvis volumen i tøjhandlen gik ind i en klar nedadgående tendens, ville det næppe være en særlig god situation for nogen af aktørerne i branchen.

Det er ikke en betalende kunde, hvilket kan ses på rapportens forside, hvor betalende kunder har den tilhørende tekst. Så dette relaterer sig til at understøtte væksten i Sverige, hvilket jeg mener er blevet nævnt offentligt, at et par (eller lignende, husker ikke den præcise formulering) større virksomheder kommer under dækning pro bono. Nibe og Nordea er sammen med H&M dem, der er blevet offentliggjort nu.

11 Synes om

Her er endnu et interview om emnet, også dette på engelsk.

8 Synes om

Hvis du er bare det mindste interesseret i H&M som investering, men endnu ikke orker at læse den fremragende rapport om selskabet, som bl.a. kan findes i startindlægget, så tjek i første omgang denne fremragende tweet-tråd om selskabet fra @Kaisa_Vanha-Perttula. :slight_smile:

https://twitter.com/vanhaperttula/status/1712002514604707957

4 Synes om

I denne forbindelse skal det nævnes, at Kaisa faktisk har gjort en stor del af arbejdet med H&M-rapporten, selvom det kun er mit ansigt, der ses i rapporten :slightly_smiling_face:

10 Synes om

Dette er bemærkelsesværdige ting, som jeg også selv overvejer. H&M har været en del af min portefølje i omkring et år. På grund af diversificering er der mange forskellige typer selskaber på Stockholmsbørsen, og skatteaftalen fungerer fint i forhold til udbytte.

På den anden side kan det være lettere for store, etablerede aktører at tilpasse sig forandringen. En form for forandring er undervejs; det mærker jeg allerede på mit barn, som hellere vil købe brugt tøj end nyt. Førhen købte jeg alt til barnet i H&M’s gode webshop :slight_smile:

3 Synes om

Her er en ny selskabsrapport. :gem:

Var @Kaisa_Vanha-Perttula med til at lave rapporten denne gang også? (eller var det sådan, at Kaisa lavede den, og det kun var dit ansigt, der kom på rapporten? :cowboy_hat_face:)

H&M’s salgsudvikling i 4. kvartal lå lidt under vores prognose, hvilket har ført til mindre estimatnedjusteringer. Aktien har klaret sig godt siden vores initiering, og multiplerne er efter vores opfattelse korrigeret til ret rimelige niveauer (P/E 19x for 2024).

3 Synes om

Ja, den her er tastet helt med egne fingre, Kaisa har fokuseret på andre opgaver.

2 Synes om

@Sara_Antonacci, @Isa_Hudd og @Rauli_Juva er i fuld gang – som altid.

De “lyncher” ligesom @Arimatti_Alhanko og @_TeemuHinkula selv. :point_down:

https://twitter.com/IsaHudd/status/1745827934114365864
https://twitter.com/InderesNordic/status/1745812691619398046
https://twitter.com/InderesNordic/status/1745814206723617150
https://twitter.com/InderesNordic/status/1745823075843608687

8 Synes om

Rauli har givet sine forhåndskommentarer, når H&M offentliggør sit Q4-resultat på onsdag. :slight_smile:

4 Synes om

Jeg har smidt nogle hurtige kommentarer på det svenske forum om H&M’s morgenresultat. Svaghed i både marginen og salget i det indeværende kvartal.

2 Synes om

Adm. direktør Helmersson forlader selskabet. Ingen betalingsmur.

Den SVENSKE tøjgigant H&M’s administrerende direktør Helena Helmersson træder tilbage fra sin post. Daniel Ervér er blevet udnævnt til ny administrerende direktør i hendes sted, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Helmersson arbejdede i H&M i 26 år, heraf de sidste fire år som administrerende direktør. Selskabet oplyser ikke årsagen til Helmerssons fratræden i sin pressemeddelelse.

1 Synes om

Her er en frisk rapport fra Rauli om H&M. :slight_smile:

H&M’s resultater for 4. kvartal levede ikke op til forventningerne, og regnskabsåret 2024 ser også ud til at have fået en svag start. Dette har sænket vores EBIT-estimater med henholdsvis 8 % og 1 % for 2024-25.

image

https://www.inderes.fi/files/1fae36c9-f22d-42f4-a3e3-bcb341237b06

3 Synes om

Jeg skrev et par ord på det svenske forum om Inditex’ resultat i dag. De har jo klaret sig væsentligt bedre end H&M de seneste år, så man kan ikke drage en helt direkte parallel til H&M, men den gode stime hos Inditex ser ud til at fortsætte.

4 Synes om