Se modellportföljens senaste video, där de kritiserar sin betalande kund Duells verksamhet. Själv litar jag på Inderes-medarbetarnas opartiskhet, men det betyder inte att man inte bör använda sitt eget omdöme. Generellt sett, om du till exempel blint hade trott på analytikernas riktkurser under de senaste ett till två åren, så skulle raderna lysa ganska rött nu.
@Juha_Kinnunen förklarade detta bra i videon (1) Modellportfölj: Duells bakslag och marknadsläget | Inderes: Aktieanalyser, modellportfölj, aktiejämförelse & morgonöversikt
Jag tolkade det som att det finns bra köpkandidater, men att de först vill se en vändning uppåt. Kontanterna hålls i reserv för dessa köp. (Juha kan ha menat en vändning uppåt i omsättning eller resultat.)
Själv skulle jag söka, och söker, vändningar via aktiekursen. Inderes har 106 aktier med köp/öka-rekommendationer. Av dessa befinner sig 10 enligt min mening i en stigande trend på veckonivå, och tre av dessa (Kamux, Noho, Harvia) finns i modellportföljen.
Det är motiverat att vänta om man vill ta in nya bolag i portföljen. På motsvarande sätt vore det motiverat att sälja av bolag från portföljen som befinner sig i en tydlig nedåtgående trend (Capman, Revenio, Talenom, Fortum, KH Group, Admicom) ![]()
Jag tror jag snarare syftade på att jag skulle vilja se den sjunkande trenden för vinstprognoser upphöra. Just nu kommer ju prognoserna fortfarande ner på grund av bland annat den försämrade makrobilden och vinstvarningar. En förmånlig värdering värmer inte nödvändigtvis om vinstprognoserna smälter. Det finns en betydligt stabilare grund för uppgång när denna trend upphör och slutligen vänder.
Många tänkte uppenbarligen på detta som tajming, och så är det väl också, men med vinstprognoser är man ju direkt kopplad till fundamenta. Det var alltså inte fråga om marknadstajming, som vissa tydligen trodde. Tajming är ändå ett elände för modellportföljen, eftersom mycket styrs av när man överhuvudtaget kan göra vad.
Inte för att vi annars skulle sälja, men vi skulle inte ens få sälja någon av de nämnda. Alla har köp/öka-rekommendationer. Detta är just en av de anledningar till att handlingsutrymmet i modellportföljen är förbannat mycket mindre än för en vanlig investerare, och vikten av kontanter betonas. Detta är det andra stora ämnet för kritik som jag har noterat – utöver den främsta orsaken förstås, att det går uselt ![]()
Tack för svaret Juha ![]()
Det är bara sorgligt att portföljens namn är Modellportföljen. På grund av dessa köp- och säljrestriktioner är det högst tveksamt för en vanlig investerare (Inderes-följare) att ta efter Modellportföljen.
Så varför finns Modellportföljen?
Själv skulle jag bara vilja se modellportföljen agera helt kallt enligt analytikernas vyer och glömma bort den här typen av spelande. Den kortsiktiga prestationen är inte så intressant, en sådan raklinjighet i modellportföljens fall intresserar kanske mer. Jag har alltid antagit att modellportföljens innersta syfte är att konkret visa att analyserna fungerar, men tydligen har jag fel.
Jag förstår i och för sig helt att man vill hålla i kassan och snabbt skulle man ju kunna skjuta in även den nuvarande kassan på marknaden, men här erkände man ju nu att man spelar ett spel. Oavsett vilken avkastning modellportföljen kommer att ge i framtiden (om man når överavkastning kan det komma gliringar tillbaka från Inderes håll, vilket det troligen gör), så är modellportföljens största misslyckande definitivt att man inte litar fullt ut på analyserna. Så ser det i alla fall ut för mig. Ta inte illa upp för min ärlighet, jag kan inte hjälpa att jag tänker så här. Antagligen tänker jag bara fel, det skulle inte vara första gången.
Vad spelar det för roll vilken avkastning modellportföljen ger/har gett, om det inte har gjorts i enlighet med analytikernas vyer? För att upprepa Moneywalker, varför finns modellportföljen?
Ps. Det var absolut inte meningen att bara avreagera sig eller sparka på den som ligger, vilket ofta är vanligt när det inte går vägen. Jag har använt Inderes tjänster i 7 år, så nog ryms det väl en kritisk reflektion under den tidsperioden.
Långsiktigt investerande där bolagsvalen skapar aktieägarvärde utan tajming och byte av hästar?
Enligt min uppfattning är analysernas riktkurser och rekommendationer 12-månaders riktkurser och rekommendationer.
Modellportföljen kan baseras på bolagens verkliga värden och tidshorisonten kan vara till exempel 2–5 år.
Om det vore så, skulle det finnas en intressant motsättning här. Antti postade nyligen resultaten från utvärderingen av analysprocessen och behovet av förnyelse. Slutsatsen var att den nuvarande modellen är den bästa och att man till exempel inte vill använda verkliga värden istället för riktkurser. Om modellportföljen då skulle agera utifrån en annan logik, vore det inte på ett sätt en misstroendeförklaring mot de nuvarande rekommendationerna och riktkurserna? Den hårdragna tolkningen skulle vara att de inte duger för modellportföljsteamet (heller).
Jag håller med Kim om att modellportföljen, om man vill behålla en sådan, verkligen borde följa analytikernas arbetsresultat bättre. Eller åtminstone borde mekanismen vara mer transparent. Nu får man känslan av att modellportföljsteamet litar mer på vissa analytiker än andra och går mest på sin egen magkänsla. Analysernas slutresultat (rekommendation och riktkurs) beaktas främst såtillvida att man inte agerar mot dem.
Det var precis det jag menade, och för att ingen ska missförstå förtydligar jag att jag inte menade att jag önskar att modellportföljen bara jagar efter rekommendationerna, utan att den med hjälp av analyserna väljer ut just långsiktiga investeringar, vilket den har gjort hittills. Här är en QA vars budskap man inte kan ta miste på:
Portföljens idé är att vara ett styrkebesked (eller ett skyltfönster) för vår analys: att man här kan mer än att bara bolla siffror i Excel eller prata trevligt om marknaden i videor. Genom att läsa analyser och göra bra aktieval kan man verkligen skapa en rejäl överavkastning över tid, som Modellportföljen visar. Till råga på allt sker detta dessutom med rimlig risk.
Det nämndes inte heller särskilt mycket om att lyckas tajma vändningen i resultattrenden eller liknande. Oavsett vilka hotbilder som svävar på himlen – om analytikern trots allt har bestämt sig för att vara bull, borde portföljen också vara det.
Här är något relaterat till ämnet:
Jag vill även konstatera att jag själv är intresserad av det verkliga värdet och den bakomliggande långsiktiga utvecklingen av tillväxt och lönsamhet, och framför allt av motiveringarna till utvecklingen.
Hälsningar,
Tack @anon38833097 för den kritiska feedbacken. Efter det förtydligandet förstod jag kanske vad du menade – det vill säga att modellportföljens kontanter ska sättas i arbete och kontantvikten borde vara obefintlig, eftersom rekommendationsfördelningen är så pass positiv? Men man behöver ändå inte automatiskt välja till exempel aktien med störst uppsida?
Nej, missförstå inte. Jag menade att modellportföljen modigt borde göra de drag som modellportföljens förvaltare planerar att göra och som det finns möjlighet till. Ni konstaterar ju själva i videon att “det finns gott om handlingsutrymme” och att det skulle finnas möjligheter att öppna “flera rader” och öka i nuvarande positioner, ni ger tittarna en tydlig bild av att “nu finns det köplägen, vi kan genomföra dem, förberedelserna är klara, så fort resultattrenden (eller vad det nu är) vänder”. Om ni är helt eniga om att Helsingfors är billigt, att det finns bra affärer och att modellportföljen har spelrum att göra köp samt att det möjligen finns något på radarn, varför vara för rädd för en eventuell nedgång, när bolagets verkliga värde ändå är den viktigaste faktorn?
Är modellportföljen ett skyltfönster för analyser?
Vid bubblans topp 2021 satt ni lugnt kvar i bolagen med en kontantvikt på drygt 13 % (eftersom portföljen var full av värdeskapande bolag, “ingen fara”). Nu är Helsingfors enhälligt billigt och kontanterna ligger på 19 %.
Jag upprepar att jag ändå förstår den nuvarande taktiken/försiktigheten väl, och jag vill inte kritisera den för mycket eller peta med en pinne. Jag ville bara ge detta perspektiv i god tro och för min del uppmuntra er att genomföra modellportföljens drag på samma sätt som de genomförts tidigare. Man ska inte oroa sig för mycket för den senaste tidens prestation och frysa till på grund av det, det är det långa loppet som räknas. Inget mer från min sida.
Tillägg: jag menar förstås inte att min syn är den enda sanningen. Det mest givande är naturligtvis att det kommer olika typer av feedback i en konstruktiv ton. Men om man inte vill läsa kritisk feedback så ger vi ingen då, utan vi ger beröm i fortsättningen.
Här lyfts snabbt och långsamt tänkande fram på ett fint sätt. Inderes använder tydligt långsamt tänkande, de överväger beslut länge i grupp innan de fattar köpbeslut. KimiH förväntar sig att man ska agera så snart analysen är klar, vilket är snabbt tänkande. Modellportföljen sköter enligt min mening sin uppgift precis som den ska. Den visar hur man bör agera utifrån analysen. Långsamt, utan att stressa och genom att noggrant överväga investeringsbesluten.
Modellportföljen har enligt min mening fortsatt att agera konsekvent:
Admicom öppnades 12.4, innehavet utökades 4.9
Remedy har minskats och kassan ökats 14.7, minskning igen 6.10
- Vem anser att det inte var värt att öka kassan? Det gjordes ju riktigt framgångsrikt i det bolaget
4.9 har kontanter satts i arbete i Fortum och dessutom i tidigare nämnda Admicom
Lainaus. “Vi ser avkastningsförväntningarna för båda som lockande, särskilt på lite längre sikt.”
12.10 Utrensning av Duell
Lainaus: “Vi har idag sålt Modellportföljens innehav i Duell, som efter ett förskräckligt kursfall (-75 %) hade sjunkit till endast cirka 1 % av hela portföljen. Vi var medvetna om att riskerna var förhöjda när vi gjorde investeringen, vilket också återspeglades i den då måttliga positionsstorleken (4 % av portföljen). På grund av detta förblev skadorna för hela Modellportföljen begränsade trots en helt misslyckad investering.”
Exempel på hantering av en misslyckad investering.
Jag tycker att agerandet är mycket konsekvent. Svaga kort har rensats bort och de bästa möjligheterna har köpts i stället. Investering enligt skolboken. Nu när rapportsäsongen pågår är det enligt min mening tydligt att inga köp görs, utan man inväntar informationen från rapportsäsongen, varpå analyserna uppdateras, bolagen rankas om och sedan agerar man. Man har rensat ut sådana där situationen ser svag ut. Eftersom Inderes inte har någon behåll-rekommendation är “öka” naturlig. Ingen kan påstå att Inderes inte har köpt. Budskapet är tydligt: köp 1. Admicom och 2. Fortum, åtminstone före denna rapportsäsong, i väntan på nya resultat och eventuella framtidsutsikter.
De flesta investerare tänker i ett för kort tidsperspektiv. Nu stirrar man på nuet i stället för på de goda långsiktiga möjligheter som det talas om. Här lyfte Juha fram på ett bra sätt att man ska investera i det bästa. Det kan man inte säga med säkerhet just nu, utan man väntar på att situationen utvecklas och gör analyser.
Jag försökte verkligen uppriktigt förstå vad du menade och föreslog. Jag ber om ursäkt för missförståndet.
@Miikka_Laitila kolla in den här feedbacken om modellportföljen om du inte har sett den tidigare! ![]()
Så det borde finnas en separat Mällisalkku (@Juha_Kinnunen får använda namnet). I den här portföljen skulle man slänga in aktier direkt när de får en “köp”-rekommendation. På motsvarande sätt säljer man av dem direkt när rekommendationen är “sälj”. Med statusen “minska” skulle portföljen på motsvarande sätt minska positionen, men inte ha tillåtelse att sälja den helt. En sådan portfölj skulle spegla rekommendationernas träffsäkerhet väl i det långa loppet.
Skämt åsido. En sådan uppföljning skulle man i teorin kunna göra med låtsaspengar här på forumet, till exempel i en separat tråd ![]()
Tack för pingen @Yu_Gong och bra feedback @LakeBoodom! Just nu är hela den grafkomponenten ganska enkel, och vi har pratat inom teamet om att lägga till andra index och till exempel titta på olika tidsfönster. Det har inte hamnat högst upp på prioriteringslistan än, men förhoppningsvis kan vi förbättra den sidan också nästa år ![]()
Någon har stulit idén.
Var är detta?
Snyggt hur mälli-portföljen (gul) slår indexet (blå)