Jag måste tydligen förtydliga att det kan ha funnits en gnutta humor i det där meddelandet…
Det har inte varit lätt för Inderes modellportfölj heller under de senaste åren, då avkastningen för de senaste 3 åren har hamnat på minus:
Och av de sex senaste (de 6 nedersta raderna) nya portföljbolagen ligger fem nu på minus:
De senaste tre åren har rymt åtminstone:
- en pandemi som inträffar en gång på hundra år
- en gigantisk stimulans från centralbankerna och en räntebubbla (för första gången i historien)
- en energikris
- ett krig startat av en grannliggande kärnvapenmakt efter 80 års paus
Lönar det sig att dra slutsatser enbart baserat på den perioden? Inte enligt min mening. Egentligen har portföljen fungerat långsiktigt i den meningen att vi inte har drabbats av panik. Jag tror att många har haft betydligt sämre avkastning under dessa tre år.
Jag skulle inte enbart söka efter orsaker i världshändelser. Om man underpresterar mot jämförelseindexet under en treårsperiod kan det inte betraktas som en framgång.
Enligt min mening kunde man ha agerat lite snabbare i portföljförvaltningen. Eftersom Inderes har god makrokompetens skulle det kunna vara bra att göra små justeringar enligt marknaden. Oavsett om det lyckas eller misslyckas skulle det ge lärdomar till modellportföljens följare (och förvaltarna).
Själv sålde jag en del aktier med hög värdering i slutet av 2021 (borde ha sålt mer, men girigheten tog över som hos de flesta) och nu sålde jag amerikanska ETF:er före nedgången på grund av den höga värderingen.
Alltså lätta justeringar, inga stora förändringar.
Nu har modellportföljen gått igenom marknadscyklerna ganska stabilt och tillväxtorienterat.
Världens bästa investerare anser att de inte kan tajma marknaden. Det handlar alltså om lättare justeringar.
Detta innebär att om en aktie är billig i förhållande till sitt värde så köps den.
Heh, där sa du det @timontti (även om du är av annan åsikt :)) , varningsklockorna borde ha ringt redan enbart med tanke på vilket skämt situationen kring corona-”krisen” var överallt. Hur kan analytiker ens dras med så kraftigt i FOMO? Och jag vill inte klandra dem särskilt mycket, men själv tog jag emot uppgångarna med ett leende, och när målkurserna bara skenade och skenade tömde jag portföljen -21, med undantag för spelaktierna.
Men du är ju en mästare på tajming. Får man fråga om avkastningen?
Jag har investerat länge, kanske i fler år än vad du är gammal. Det har funnits några portföljer längs vägen och vissa har gått åt skogen (flera), och sedan har man börjat om igen. Jag har i alla fall en gammal skuldfri Porsche på gården, så helt åt helvete har det ju inte gått.
Man skulle tro att det stod flera Porschar på uppfarten när man kan tajma marknaden så bra.
Men din Porsche eller min ålder hör väl inte riktigt hemma i den här diskussionen om modellportföljen.
Japp, jag önskar oss alla framgång.
modellportföljen kan till och med överraska när vi blickar 10 år framåt.
Edit. Som gammal och vresig (jag har köpt idag
) skulle jag kanske önska bland annat Sitowise till portföljen. Och eftersom jag är en boomer skulle jag vilja att du till exempel tog reda på mer om det och skrev i tråden. Det skulle kunna vara ett helt lönsamt företag, enligt min mening är Duell osv. bara strunt för en modellportfölj. Och inte för att jag inte själv skulle gilla att pyssla lite även om jag är en gammal stöt. Nåväl, lite sådant gnäll här.
Sauli och Juha hade verkligen bra koll på att det i modellportföljen finns bolag vars multiplar är utstretchade till det yttersta. Det verkade bara inte ges något tillfälle att reagera, eller så uteblev reaktionen.
Genomgången nedan hölls vid den röda punkten i grafen.
Vevande ingår trots allt i modellportföljens strategi: Lisäys Reveniota, kevennys Remedyä - Inderes
Jaha, Remedy kan nog plockas från reakorgen under de kommande dagarna om man vill betta på AW2:s chanser att bli en hit. I det avseendet kanske en lite märklig tajmning, men det är ju helt logiskt ur ett riskhanteringsperspektiv – om det blir en hit är en del av uppgången redan inbakad i kursen nu, om det blir en flopp kommer kursen att borra sig igenom golvet.
u’?" might be used if the person literally doesn’t know the word. But “veivailu” is Finnish. If I translate a Finnish forum to Swedish, I should translate the slang.
Vad menar du med vejvande?
One more check: "
Sälja dyrare och ta in billigare i portföljen igen, en väsentlig del även i min egen investeringsstrategi. Syftet är alltså att sälja aktien när man tycker sig se en övervärdering eller när det ibland även ur ett tekniskt perspektiv är vettigt att sälja, för att sedan ta in den i portföljen igen när den (förhoppningsvis) har sjunkit lite. För min del hör det ihop med ett långsiktigt ägande, men man måste få fram avkastning någonstans ifrån. Jag var bara inte säker på om det ingår i modellportföljens strategi att ta in redan sålda aktier i portföljen igen, visserligen gjorde man sig ju av med till exempel Fortum helt och hållet ett tag. Att veiva fungerar särskilt väl i en nedgångsmarknad.
Precis. Själv betraktar jag snabbhandel (veivailu) som trading, och till exempel den här försäljningen och det här köpet av Revenio skulle jag inte längre räkna som det.
![]()
![]()
Eftersom man här sålde vid en tydlig övervärdering och köpte vid en tydlig undervärdering.
Det vore konstigt att ha inställningen att när man väl har sålt ett bolag, så kan man aldrig köpa tillbaka det igen.
Skulle man efter Duells dykning kunna byta trådens namn till “Modellportföljer som varnande exempel”
Vi går igenom det här Duell-fallet i en video i Modellportföljsöversikten imorgon. Det är ju ändå en slags bedrift inom aktieplockning att lyckas få in den aktie som presterat sämst på hela Helsingforsbörsen i år i portföljen ![]()
Man har åtminstone vågat sälja av, så att det inte blir kvar en hoppas-hoppas-rad. Det finns för många sådana i den egna portföljen.