Att hålla en så stor kassabroms är inte vettigt, för att inte tala om den nuvarande kassapositionen på 19,2 %. Till denna slutsats kom även Markku utifrån sin kvantitativa analys.
Hos Top Picks går kassan åtminstone ibland ner till noll, och normalt ligger kassapositionen på 0–10 % (för närvarande cirka 7 %). Visst är det lättare för RE att göra ändringar när de inte kan fastna i sina drag bakom positiva rekommendationer. Modellportföljen är ganska låst även för tillfället, då det enda möjliga försäljningsobjektet är Remedy.
Jag anser att Inderes köp- och säljregler är för stränga, både för modellportföljen och för Inderes personal. Det uppstår lätt en situation där man inte vågar köpa eftersom man inte kan ta sig ur positionen på något sätt. Att sälja en aktie med en positiv rekommendation borde kunna vara tillåtet om kursen har klättrat tillräckligt nära riktkursen eller över den. För en Öka-rekommendation (Lisää) krävs en uppsida på minst 5 % till riktkursen, så det skulle kunna vara en lämplig och logisk gräns. Visst vore det bra med någon gräns även för köp av aktier med negativ rekommendation. Enligt min mening skulle försäljning av en aktie med rekommendationen Öka inte heller kännas ologiskt i en situation där man istället köper en annan aktie med minst rekommendationen Öka. Med nuvarande system missas ofta de bästa köp- och säljlägena, och man vågar inte höja modellportföljens aktievikt till en vettig nivå.
Jag misstänker till exempel att många på Inderes kan ha varit lite förargade över att de inte kunde sälja sina Nokia-aktier under WallStreetBets-toppen i januari 2021, då kursen nådde 4,951 € medan riktkursen var 3,5 €. Visst skulle det säkert också ha funnits Qt-säljare runt 170–180 €, om inte rekommendationen hade hindrat det.