Betalningslösningsföretag som investeringsobjekt: Edenred, Corpay(ex:Fleetcor), Plux

Företaget Fleetcor dök upp i en aktiescreenare tidigare och väckte mitt intresse. Och inte utan anledning. Därefter bekantade jag mig med en konkurrent som förmodligen är mer bekant för många av oss, Edenred. Jag blev ännu mer förvånad. Hittade jag en guldgruva? Jag har bläddrat igenom dessa tvås finansiella rapporter med öppen mun och det verkar starkt som att företagen verkar inom en tråkig bransch, men opererar med sexig lönsamhet. Här är lite om Fleetcor i siffror:

chart (1)

Under åren 2017-2023:

• CAGR-tillväxt = 8,9%
  • Rörelsemarginal i genomsnitt = 43%
  • Fritt kassaflöde (FCFE) marginal i genomsnitt = 32%

Inte illa.

Denna affärsmodell utnyttjar skuldsättning i stor utsträckning och Altman Z-Score ger ett medelmåttigt resultat. Det är visserligen inte i “riskzonen”, men å andra sidan var det senast 2018 som det fick helt rena papper. Beneish M-Score ger rena papper för varje år i det tidigare diagrammet, så ur den synvinkeln finns det ingen anledning att misstänka kreativ bokföring.

Värderingen är inte billig med traditionella mått, men å andra sidan har företagets prestation inte gett någon anledning till en sådan prissättning heller. Vid första anblicken, kassaflödesbaserat, prissätter marknaden aktien med en tillväxt i linje med inflationsprognoserna och med den lönsamhet som visas i diagrammet ovan. Enligt företagets egna uppskattningar finns det fortfarande mycket TAM (Total Adressable Market) att växa i, så det begränsar inte tillväxten.

Dessa företag erbjuder olika betalningslösningar för företag. Fleetcors främsta produkt historiskt har varit bränslekort, och under de senaste åren har de expanderat till att erbjuda en bredare och mer omfattande produktpalett, inklusive egen programvara för kostnadshantering. Fleetcor var också på shoppingrunda i Finland när de för ungefär ett och ett halvt år sedan köpte laddningstjänsten för elbilar, Plugsurfing, från Fortum. Här är lite från företagets egen presentation om vad de säljer till sina kunder:
image

56% av omsättningen kom förra året från USA. Andra stora marknader med cirka 15% andel var Brasilien och Storbritannien. Trust Pilot-recensionerna sågar företaget vid fotknölarna, men å andra sidan skryter företaget med 92% kundretention. På grund av det låga antalet recensioner på Trust Pilot är kanske de 92% mer beskrivande, även om företaget under de senaste åren har varit i domstol på grund av vissa faktureringsoklarheter, så det kan finnas ett korn av sanning även i Trust Pilots recensioner.

Edenred blev tidigare känt för sin företagspresentkortsprodukt Delicard, men under det senaste decenniet har de expanderat till att bli en stor aktör även i Finland inom lösningar för olika personalförmåner. Såvitt jag förstår har företaget också liknande tjänster globalt som Fleetcor. Jag har bara ytligt bekantat mig med deras finansiella rapporter, men baserat på det är siffrorna mycket lika Fleetcors.

Här är en kort introduktion till tråden. Förhoppningsvis väcker det diskussion.

EDIT: Jag ändrade diagrammets rörelseresultat för att visa EBT, eftersom det enligt min åsikt ger en bättre bild av företagets lönsamhet än EBIT.

24 gillningar

Fleetcor har visserligen imponerande marginaler i sin verksamhet, men omsättningstillväxten slukar märkligt mycket kapital. Jag kontrollerade att företagets omsättning har ökat 8,5 gånger på 13 år, samtidigt som balansräkningen har vuxit 9,4 gånger. Förhållandet mellan omsättning och balansräkningens storlek är 0,25, vilket kan anses vara mycket kapitalintensivt. Nyckeltalet har också förblivit ungefär detsamma över tid, så det rör sig inte om ett tillfälligt problem. Som en följd av detta har bolaget inte riktigt kunnat återföra kapital till aktieägarna. Ingen utdelning betalas ut och återköp av egna aktier minskar antalet aktier långsamt.

Bolagets avkastning på totalt kapital (ROA) är dock 6,5 %, vilket kan anses vara av ganska skaplig kvalitet, och även den har hållit sig relativt stabil över tid. Det tyder dock på att bolaget inte är riktigt så högkvalitativt som enbart marginalerna ger sken av.

2 gillningar

Nåväl, det beror på hur man ser på det. Under de senaste sju räkenskapsåren har företaget gjort nettoåterköp av egna aktier för 4,5 miljarder (över 77 % av nettoresultatet) och antalet aktier har sjunkit med 20 %. Visst kan man gräva ännu längre bak i historien, men jag vet inte hur mycket mervärde det ger.

Jag skulle inte säga att företaget inte har kunnat återföra kapital, utan snarare tvärtom, och eftersom verksamheten i traditionell mening är mycket kapitallätt (asset-light) är kassaflödena också rikliga.

Affärsmodellen är inte kapitalintensiv i traditionell mening så att balansräkningens konkreta tillgångar ökar. PPE har bara ökat med 160 miljoner, samtidigt som omsättningen har ökat med 1,5 miljarder. Rörelsekapitalet är systematiskt negativt och äter knappt något kapital. Denna omsättningstillväxt på 1,5 miljarder har skett under räkenskapsår då rörelsekapitalet exklusive likvida medel och skulder har sjunkit ytterligare 300 miljoner på minussidan. Med hänsyn till likvida medel och skulder har en omsättningstillväxt på 1,5 miljarder krävt en ökning av rörelsekapitalet på 200 miljoner. Negativt rörelsekapital kräver förstås alltid en närmare granskning.

Fleetcor utnyttjar värdepapperisering (securitization) av kundfordringar, vilket gör att kundfordringarna omvandlas till likvida medel snabbare än företagets egna kostnader förfaller till betalning. Detta är säkert delvis orsaken till det negativa rörelsekapitalet. Visst tar marginalen en liten smäll av det, för vem i hela friden skulle köpa kundfordringar för 1,3 miljarder till nominellt värde, men å andra sidan säljer man samtidigt kreditriskerna för de vackert paketerade kundfordringarna till investerare. I praktiken får Fleetcor finansiering billigare den vägen än exempelvis från banker eller obligationsmarknaden.

Fleetcors balansräkning har under de senaste sju åren svällt av tillväxt i goodwill och skulder. Dessa två rader står för 70 % av balansräkningens tillväxt. Utöver dessa förklaras en fjärdedel av balansräkningens tillväxt av ökade likvida medel och värdepapperisering av kundfordringar. Goodwill har ökat genom företagsköp och skulder har tagits eftersom man av någon anledning har velat göra nettoåterköp av egna aktier för 4,5 miljarder samtidigt. Genom att titta i backspegeln hade kapitalet kanske kunnat allokeras ännu bättre.

Utöver trixandet med rörelsekapital och kundfordringar har jag kliat mig i huvudet gällande definitionen av företagets cyklikalitet. Verksamheten är mycket beroende av kundernas aktivitet, så den översta raden borde logiskt sett vara känslig för det allmänna ekonomiska läget. Å andra sidan finns det bara ett år under företagets tid på börsen då den översta raden har krympt, och även det året höll sig lönsamheten på en riktigt bra nivå.

EDIT: korrigerat felaktig siffra för antalet aktier.

3 gillningar

Varifrån fick du informationen om att antalet aktier har minskat med 80 %? Kan det röra sig om en omvänd split? Den senaste siffran från bolagets Q4-rapport var 71 miljoner utestående aktier och enligt webbplatsen Stockanalysis fanns det 95 miljoner utestående aktier under toppåret 2016. Goodwill och bundna likvida medel är verkligen de största förändringarna i balansräkningen från föregående år. Det ser ut som att bolaget får pengar från kunder och förblir skyldiga dem, vilket i sig blåser upp balansräkningens storlek (jfr försäkringsbolagens float). Detta är ingen anledning till oro.

1 gillning

Beklagar. Det hade smugit sig in ett skrivfel i min egen Excel. Antalet har alltså sjunkit med 20 % från cirka 93,5 miljoner år 2017 till cirka 74 miljoner vid slutet av förra året. Jag använde bolagets 10-K och resultatrapporters utspädda genomsnittliga antal aktier (diluted average weighted shares), eftersom det är det som intresserar mig personligen som investerare.

Summorna för återköp av egna aktier var i alla fall rätta. Och från de pengar som lagts på återköp har aktier som emitterats under samma period dragits av, så medlen som använts för återköp är också netto.

1 gillning

Vad hände med dem idag?

Screenshot_2025-06-26-10-04-43-49_4ddc8d43e74adc86fab2deaad29d5519

redigera

1 gillning

Pluxee med en bra delårsrapport, aktien upp 9%

Pluxee 4.7.2025:

UBS behåller sin ‘neutrala’ rekommendation för Pluxee-aktien, med en sänkt riktkurs från 23 euro till 22 euro, efter tredje kvartalets resultat från koncernen för förmånslösningar till anställda, som i huvudsak är online, vilka var i linje med förväntningarna.

Mäklaren noterar att Pluxee har upprepat sina prognoser för tvåsiffrig intäktstillväxt och marginalexpansion, även om utsikterna för fjärde kvartalet återspeglar viss makroekonomisk oro.

Om jag tittade rätt så Edenreds H1/2025:

• omsättning i linje med prognosen (1.45bn vs. 1.46bn prognos)
  • EBITDA överträffade prognoserna (654m vs. 633m prognos)

Vägledningen för året är oförändrad.

4 gillningar
8 gillningar
5 gillningar

Pluxees kurs har sjunkit ganska mycket här, men jag har inte hittat några relaterade nyheter. Har det skett någon regleringsförändring eller är det bara svängningar?

Edit: tydligen sjunker även Edenred, så förmodligen en branschrelaterad förändring

2 gillningar

Jag har inte direkt hittat nyheter relaterade till detta, men jag antar att dessa ligger bakom:

I Turkiet har konkurrensmyndigheten inlett en utredning:

https://www.boursier.com/actions/actualites/news/edenred-et-pluxee-dans-le-viseur-du-regulateur-turc-966083.html

I Frankrike:

2 gillningar

Edenred publicerade idag sin rapport för tredje kvartalet. Den totala omsättningen (exklusive intäkter från float) ökade med 6,5 % och “operating revenue” var upp 7,8 %. Aktien är också på uppgång för första gången på länge efter flera års nedgång.

Värdet på lunchkuponger ökar i flera länder, vilket ger Edenred ökad omsättning.

6 gillningar

Här är en video om Edenred till ära av trettondedagen. I videon går jag bland annat igenom de regleringsförändringar i Italien och Brasilien som fick aktiekursen att rasa och som orsakar en törn i Edenreds resultat.

14 gillningar

Iikka har skapat en utmärkt tweettråd om Edenred. :slight_smile:

https://x.com/IikkaNumminen/status/2009884486826107125
image

För de som har X rekommenderar jag den första länken, och om du inte har X rekommenderar jag den här:
https://twitter-thread.com/t/2009884486826107125

2 gillningar

Håller inte de här baguettätarna inne 30 % av utdelningen? Det lockar inte direkt att investera i en sådan utdelningsmaskin om den totala skatten på utdelningen blir 30 % + 10,5 % (finska skatteverkets andel utöver 15 %) = 40,5 %. Visst, om man orkar med pappersarbetet kan man väl söka tillbaka de där 15 % från det franska skatteverket, men med små belopp är det ingen vits.

1 gillning