Værdiansættelsen af dette selskab er i de seneste måneder virkelig blevet skyllet ud i toilettet. Med Inderes’ estimater for i år er EV/S ~0,19 og EV/EBITA ~6,7, når kursen i dag er 1,8 €/aktie.
Jeg synes heller ikke, at estimaterne for 2026 er specielt “bullish” (härkämäiset), da driftsresultatet for Finland er sat til 10,4 M€ (EBIT ~4,5 %) og for Sverige 1,1 M€ (~1 %), så der forventes endnu ikke det store fra Sverige. Disse kan selvfølgelig stadig skuffe på kort sigt, hvorefter selskabet (i det mindste på kort sigt) ville forvandle sig til en værdifælde (arvoansa).
Herfra ville det være nemt at tegne for eksempel følgende “basisscenarie”, hvor selskabet når sine lønsomhedsmål i løbet af et par år for Finlands vedkommende (EBITA 5 %), mens Sverige lander lidt under målet (EBITA 3 %), men uden omsætningsvækst. I så fald ville en EBITA i Finland på 11,1 M€, en EBITA i Sverige på 3,8 M€ og koncernomkostninger på -1,5 M€ føre til et EBITA-niveau på 13,4 M€. Med den nuværende enterprise value (EV) på ~66 M€ ville vi tale om et EV/EBITA-niveau på omkring 5. Hvis jeg husker rigtigt, var Raulis tanke, at Luote kunne ligge på et EV/EBITA 10-niveau, hvilket betyder, at kursen kunne være det dobbelte af den nuværende, hvis markedet begyndte at tro på, at dette var et holdbart niveau. Her antages det, at selskabets kassebeholdning ikke vokser, så investoren oveni ville modtage hele det frie cash flow som udbytte (~10 % FCF yield).
Man kan selvfølgelig også vende det om og se på, hvad markedet forventer lige nu for at retfærdiggøre den nuværende kurs. Antagelsen er stadig, at den rette værdi for selskabet ville være EV/EBITA 10. Lad os antage, at Sverige leverer et nulresultat. Koncernomkostninger er fortsat -1,5 M€. I så fald giver ligningen en EBITA for Finland på 8,1 M€, hvilket svarer til en EBITA-margin på 3,6 %. Det synes jeg ikke er slemt i forhold til sidste års 12,6 M€ og 2026-estimatet på 10,4 M€, samt det faktum at værdiansættelsen udelukkende er baseret på det finske resultat.
Som det fremgår af ovenstående, synes jeg, at casens afkastpotentiale ser rigtig godt ud i øjeblikket, og risk/reward-forholdet virker tiltalende for en værdiinvestor på mellemlang sigt. Selskabets kvalitet giver selvfølgelig anledning til lidt overvejelser set i lyset af historikken, og det her er måske ikke nødvendigvis en “buy and hold”-case. Børsen er i øjeblikket generelt fyldt med små, meget lavt prissatte selskaber, og det nye L&T er heller ikke dårligt prissat.
ps. Tallene må gerne korrigeres, hvis Excel-tallene eller formlerne er gået skævt et sted.
pps. Der tales ofte om, at EBITA er “bullshit earnings”, men så vidt jeg forstår, konverteres det i dette tilfælde godt til cash flow, og justeringerne “bør” forblive en engangsforestilling for i år (på grund af opsplitningen?).